Vlajková loď - tak je většinou označován vrcholný model automobilky. Většinou se jedná o prestižní limuzíny pro náročné a hlavně movité zákazníky. U těchto automobilů je samozřejmostí maximální komfort, bezpečnost a využití nejnovějších technologií.

Vlajkovou lodí japonského Nissanu je v Evropě model Maxima QX, který byl na jarním autosalonu v Ženevě představen v již druhé generaci. Nová Maxima QX prošla velkými změnami díky nimž nabízí výrazně větší komfort, prostor pro posádku a zavazadla, bezpečnost, výkon a lepší výbavu. Nissan se tak snaží dosáhnout přinejmenším stejných prodejních úspěchů jako s generací předešlou. Ta zaznamenala dobré prodejní výsledky na všech nejvýznamnějších trzích. Nejvyšší prodejnost byla pochopitelně v USA, kde si ji jen v minulém roce koupilo 130.000 zákazníků. Také u nás si získala řadu příznivců a minulý rok se zařadila do první desítky nejprodávanějších automobilů vyšší střední třídy. Mezi automobilkami však panuje silná konkurence, která ku prospěchu nás všech, nutí výrobce k neustálému vývoji nových a lepších automobilů. V silném boji o zákazníka by samozřejmě nerada zaspala i automobilka Nissan, takže přišla s inovovanou verzí této limuzíny.

Exteriér nové Maximy dostal jemným zaoblením svých linií poněkud dynamičtější vzhled a to i přesto, že se výrazně zvětšily vnější rozměry vozu. Ty navíc přispěly k reprezentativnějšímu vzhledu. Karoserie je o 150 mm delší (4920 mm), o 20 mm vyšší (1435 mm) a 10 mm širší (1780 mm). K výraznému zvýšení bezpečnosti a lepším jízdním vlastnostem přispívá zvýšená tuhost karoserie, která je ve srovnání s předchozím modelem o 30 % pevnější. Elegantní tvary karoserie doplňují mohutné nárazníky se schopností absorbovat nárazy až do rychlosti 8 km/h bez známek poškození. Maxima se díky tomu obejde bez návštěvy servisu i po nepříjemném "šťouchnutí" na parkovišti. Tuhle nepříjemnost je však možné očekávat spíše od někoho jiného, jelikož Maxima ve své výbavě nabízí i tzv. parkovacího asistenta. S tímto pomocníkem je i pro méně zkušeného řidiče snadné zaparkovat rozměrnou limuzínu do stísněného prostoru.

Druhá generace Maximy QX svým modernějším tvarováním také podstatně omládla. V přední části jsou nové decentně tvarované světlomety s xenonovými výbojkami, jež patří do standardní výbavy. (Ty jsou zárukou podstatně lepšího osvětlení vozovky při nižší únavě očí.) Mírně pozměněný tvar a chromování dostala maska chladiče. Modernějšímu vzhledu byl přizpůsoben přední spoiler, boční ochranné lišty, zrcátka a zadní světlomety.

Jednou z mála slabin předchozí generace byl nepříliš objemný zavazadlový prostor. Ten se nyní zvětšil až na 520 l, čímž se stal jedním z největších ve vyšší střední třídě. Navíc je jeho podlaha o 30 mm výše než původní, což usnadňuje manipulaci s těžšími zavazadly. Ke snadnému a spolehlivému upevnění odložených předmětů slouží v zavazadlovém prostoru víceúčelová síť s deseti kotevními body. Pro přepravu dlouhých předmětů je možné využít i průchod mezi zavazadlovým prostorem a kabinou skrytý v odklopné loketní opěrce.

Před pohledem na interiér si všimněme i nových dveří, které jsou v porovnání s předchozí generací nejen širší, ale mají i větší úhel otevření (70 stupňů u všech čtyř dveří) umožňující pohodlnější nastupování a vystupování. Mnohem lepší úroveň komfortu přináší i použití silnějších skel redukujících vnější hluk a ultrafialové záření. Elektricky ovládaná boční skla jsou standardně vybavena bezpečnostní funkcí, kterou ocení zejména rodiny s malými dětmi. Jestliže se mezi horní část skla a rám dveří dostane jakýkoli předmět, sklo se automaticky zastaví. Systém tak zabrání přivření například prstu dítěte.

Celkově větším rozměrům vozu odpovídá i větší interiér. V nové Maximě QX je o 35 mm více prostoru pro nohy všech cestujících. Řidič se spolujezdcem získali navíc 10 mm prostoru nad svými hlavami, přestože jsou všechny sedáky výše než u předchozí generace. Zvýšení sedáků navíc zlepšilo výhled a usnadnilo nastupování i vystupování. V nejluxusnější třílitrové verzi si je možné přiobjednat kompletní čalounění z kvalitní kůže, k němuž je automaticky dodáváno i elektrické nastavování předních sedadel všemi směry. Třílitrovou verzi je také možné doplnit tempomatem umožňujícím regulování rychlosti tlačítky na volantu. Přístrojová deska odpovídá charakteru vozu a je i z ergonomického hlediska dobře řešena. V kategorii vyšší střední třídy do níž je nová Maxima QX zařazena, nemůže samozřejmě chybět ani elektronicky řízená samočinná klimatizace, elektrické ovládání oken a zpětných zrcátek, dálkové ovládání centrálního zamykání vestavené v klíči od vozu, elektrická zásuvka přístupná i ze zadních míst, dostatek odkládacích prostor, nebo možnost imitace dřevěného obložení. Nechybí ani systémy zpříjemňujícími jízdu jako například integrovaný luxusní audiosystém s ovládáním měniče CD disků, který kromě jiného umí samočinně ztlumit zvuk při telefonování nebo nastavit oblíbenou rádiovou stanici řidiče podle klíče použitého k nastartování vozidla. Audiosystém je chráněn proti odcizení odnímatelným předním panelem a kódem imobilizéru zabezpečovacího systému NATS 5, který je také součástí klíče od vozu. Výklopná schránka v horní části středového panelu může za příplatek obsahovat "třírozměrný" navigační systém Nissan Birdview. (Navigační systémy však u nás zatím nemají s čím pracovat, jelikož nejsou k dispozici digitální mapy naší silniční sítě.)

Ve standardní výbavě starající se o co nejvyšší pasivní bezpečnost ve voze je kromě tužší karoserie, pevnějšího skeletu kabiny a větších deformačních zón, také čtveřice airbagů a přední bezpečnostní pásy s napínačem a omezovačem tahu. Vzadu jsou tři tříbodové bezpečnostní pásy, tři opěrky hlavy a kotevní body na uchycení dětské bezpečnostní sedačky podle standardu ISOFIX. Novinkou jsou (také standardně montované) aktivní opěrky hlavy, které v případě nárazu zezadu následují pohyb těla, čímž lépe podepřou hlavu a sníží možnost úrazu krční páteře.

Mezi prvky aktivní bezpečnosti najdeme kromě vylepšeného podvozku i ABS, zvětšené diskové brzdy na všech kolech, dvoustupňový posilovač brzd zajišťující rychlejší reakci ABS v krizové situaci, EBD (systém přerozdělení brzdné síly) zajišťující maximální brzdný účinek kol i při rozdílném zatížení náprav automobilu. Užitečnou maličkostí zvyšující bezpečnost je vnitřní antireflexní zrcátko, které se při noční jízdě automaticky přestaví a zabrání tak oslnění.

U nové Maximy QX je na výběr ze dvou zážehových hliníkových šestiválcových motorů VQ. Oba motory mají 24 ventilů, dvě řady válců svírajících vzájemně úhel 600, čtyři vačky a přímé zapalování. První možností je motor se zdvihovým objemem 2,0 litru dávající výkon 103 kW (140 k) při 6400 ot/min. a maximální točivý moment 179 Nm při 4000 ot/min. Druhou možností je motor se zdvihovým objemem 3,0 litru dávající výkon 147 kW (200 k) při 6400 ot/min. (výkon se proti motoru 3,0 litru první generace díky úpravám sání a vaček zvýšil o 3,6%). Motor má maximální točivý moment 271 Nm při 3600 ot/min.(max. točivý moment se proti dřívějším 255 Nm při 4000 ot/min mírně zvětšil a snížily se otáčky). To představuje posun maxima točivého momentu do používanější oblasti nižších otáček. Na výběr jsou dvě převodovky - pětistupňová manuální a elektronicky řízená čtyřstupňová automatická.

Inovací prošel i podvozek. O 50 mm se prodloužil rozvor na 2750 mm. Vpředu zůstalo osvědčené zavěšení kol typu McPherson s vinutými pružinami a stabilizátorem, ale na zadní nápravě je nyní víceprvkové zavěšení Multi-Link.

Rallye Dakar 2018
Sněmovna vydala Babiše s Faltýnkem k trestnímu stíhání Sněmovna vydala Babiše s Faltýnkem k trestnímu stíhání

Premiér a předseda hnutí ANO Andrej Babiš byl spolu s…

Největší ropná firma světa výrazně zlevní zpracování „černého zlata“ Největší ropná firma světa výrazně zlevní zpracování „černého zlata“

Saúdskoarabská společnost Saudi Aramco a firmy CB&I a…

Milek chce v Česku vybít téměř celou kančí populaci Milek chce v Česku vybít téměř celou kančí populaci

Evropa by kvůli africkému moru prasat měla prudce snížit…

Maďarský Wizz Air zruší pražskou základnu, výrazně sníží počet linek Maďarský Wizz Air zruší pražskou základnu, výrazně sníží počet linek

V polovině června zruší maďarská aerolinka Wizz Air svou…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 





 
Poprvé za volantem Toyoty Yaris GRMN. Parádní oldschool. Ale jednu chybu má...

Poprvé za volantem Toyoty Yaris GRMN. Parádní oldschool. Ale jednu chybu má...

Dnes 12:52

Fiesta ST, Clio R.S. nebo Polo GTI by se měly třást. Do jejich teritoria zamířil Yaris GRMN, který má ambice být nejlepším malým hot hatchem.




Blesk.cz

Drahošová se uřekla: V ČT nám fandí, ale nesmí to říct. Co na to televize?

Drahošová se uřekla: V ČT nám fandí, ale nesmí to…

Prezidentský kandidát Jiří Drahoš zapojil do kampaně ke 2. kolu prezidentských voleb naplno i svoji ženu Evu. Ve…

Těžkotonážní youtuber FattyPillow hubne! Tvrdou dietu už ale porušil

Těžkotonážní youtuber FattyPillow hubne! Tvrdou…

Karel Sivák (35) je populární český youtuber a bavič, kterého fanoušci znají především pod přezdívkou…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Rulík o Spartě: Takovou nabídku bych nečekal ani v nejlepších snech

Rulík o Spartě: Takovou nabídku bych nečekal ani v…

Musela to být bleskovka. Minulé úterý pod ním rupla židle v Litvínově, a zatímco mu přátelé a známí kondolovali,…

 

Reflex.cz

Napsali bestsellery o svém umírání. A jejich partneři se díky tomu do sebe zamilovali

Napsali bestsellery o svém umírání. A jejich…

Paulu Kalanithimu bylo 37 let, když podlehl rakovině plic. Jeho autobiografická kniha Můj poslední výdech vyšla…

Drahoš má k vítězství daleko, voliče jiných kandidátů nedokázal zatím ničím přesvědčit

Drahoš má k vítězství daleko, voliče jiných…

Přestože voličský potenciál Miloše Zemana by se už mohl zdát víceméně naplněný a Jiří Drahoš by mohl naopak…