Vlajková loď - tak je většinou označován vrcholný model automobilky. Většinou se jedná o prestižní limuzíny pro náročné a hlavně movité zákazníky. U těchto automobilů je samozřejmostí maximální komfort, bezpečnost a využití nejnovějších technologií.

Vlajkovou lodí japonského Nissanu je v Evropě model Maxima QX, který byl na jarním autosalonu v Ženevě představen v již druhé generaci. Nová Maxima QX prošla velkými změnami díky nimž nabízí výrazně větší komfort, prostor pro posádku a zavazadla, bezpečnost, výkon a lepší výbavu. Nissan se tak snaží dosáhnout přinejmenším stejných prodejních úspěchů jako s generací předešlou. Ta zaznamenala dobré prodejní výsledky na všech nejvýznamnějších trzích. Nejvyšší prodejnost byla pochopitelně v USA, kde si ji jen v minulém roce koupilo 130.000 zákazníků. Také u nás si získala řadu příznivců a minulý rok se zařadila do první desítky nejprodávanějších automobilů vyšší střední třídy. Mezi automobilkami však panuje silná konkurence, která ku prospěchu nás všech, nutí výrobce k neustálému vývoji nových a lepších automobilů. V silném boji o zákazníka by samozřejmě nerada zaspala i automobilka Nissan, takže přišla s inovovanou verzí této limuzíny.

Exteriér nové Maximy dostal jemným zaoblením svých linií poněkud dynamičtější vzhled a to i přesto, že se výrazně zvětšily vnější rozměry vozu. Ty navíc přispěly k reprezentativnějšímu vzhledu. Karoserie je o 150 mm delší (4920 mm), o 20 mm vyšší (1435 mm) a 10 mm širší (1780 mm). K výraznému zvýšení bezpečnosti a lepším jízdním vlastnostem přispívá zvýšená tuhost karoserie, která je ve srovnání s předchozím modelem o 30 % pevnější. Elegantní tvary karoserie doplňují mohutné nárazníky se schopností absorbovat nárazy až do rychlosti 8 km/h bez známek poškození. Maxima se díky tomu obejde bez návštěvy servisu i po nepříjemném "šťouchnutí" na parkovišti. Tuhle nepříjemnost je však možné očekávat spíše od někoho jiného, jelikož Maxima ve své výbavě nabízí i tzv. parkovacího asistenta. S tímto pomocníkem je i pro méně zkušeného řidiče snadné zaparkovat rozměrnou limuzínu do stísněného prostoru.

Druhá generace Maximy QX svým modernějším tvarováním také podstatně omládla. V přední části jsou nové decentně tvarované světlomety s xenonovými výbojkami, jež patří do standardní výbavy. (Ty jsou zárukou podstatně lepšího osvětlení vozovky při nižší únavě očí.) Mírně pozměněný tvar a chromování dostala maska chladiče. Modernějšímu vzhledu byl přizpůsoben přední spoiler, boční ochranné lišty, zrcátka a zadní světlomety.

Jednou z mála slabin předchozí generace byl nepříliš objemný zavazadlový prostor. Ten se nyní zvětšil až na 520 l, čímž se stal jedním z největších ve vyšší střední třídě. Navíc je jeho podlaha o 30 mm výše než původní, což usnadňuje manipulaci s těžšími zavazadly. Ke snadnému a spolehlivému upevnění odložených předmětů slouží v zavazadlovém prostoru víceúčelová síť s deseti kotevními body. Pro přepravu dlouhých předmětů je možné využít i průchod mezi zavazadlovým prostorem a kabinou skrytý v odklopné loketní opěrce.

Před pohledem na interiér si všimněme i nových dveří, které jsou v porovnání s předchozí generací nejen širší, ale mají i větší úhel otevření (70 stupňů u všech čtyř dveří) umožňující pohodlnější nastupování a vystupování. Mnohem lepší úroveň komfortu přináší i použití silnějších skel redukujících vnější hluk a ultrafialové záření. Elektricky ovládaná boční skla jsou standardně vybavena bezpečnostní funkcí, kterou ocení zejména rodiny s malými dětmi. Jestliže se mezi horní část skla a rám dveří dostane jakýkoli předmět, sklo se automaticky zastaví. Systém tak zabrání přivření například prstu dítěte.

Celkově větším rozměrům vozu odpovídá i větší interiér. V nové Maximě QX je o 35 mm více prostoru pro nohy všech cestujících. Řidič se spolujezdcem získali navíc 10 mm prostoru nad svými hlavami, přestože jsou všechny sedáky výše než u předchozí generace. Zvýšení sedáků navíc zlepšilo výhled a usnadnilo nastupování i vystupování. V nejluxusnější třílitrové verzi si je možné přiobjednat kompletní čalounění z kvalitní kůže, k němuž je automaticky dodáváno i elektrické nastavování předních sedadel všemi směry. Třílitrovou verzi je také možné doplnit tempomatem umožňujícím regulování rychlosti tlačítky na volantu. Přístrojová deska odpovídá charakteru vozu a je i z ergonomického hlediska dobře řešena. V kategorii vyšší střední třídy do níž je nová Maxima QX zařazena, nemůže samozřejmě chybět ani elektronicky řízená samočinná klimatizace, elektrické ovládání oken a zpětných zrcátek, dálkové ovládání centrálního zamykání vestavené v klíči od vozu, elektrická zásuvka přístupná i ze zadních míst, dostatek odkládacích prostor, nebo možnost imitace dřevěného obložení. Nechybí ani systémy zpříjemňujícími jízdu jako například integrovaný luxusní audiosystém s ovládáním měniče CD disků, který kromě jiného umí samočinně ztlumit zvuk při telefonování nebo nastavit oblíbenou rádiovou stanici řidiče podle klíče použitého k nastartování vozidla. Audiosystém je chráněn proti odcizení odnímatelným předním panelem a kódem imobilizéru zabezpečovacího systému NATS 5, který je také součástí klíče od vozu. Výklopná schránka v horní části středového panelu může za příplatek obsahovat "třírozměrný" navigační systém Nissan Birdview. (Navigační systémy však u nás zatím nemají s čím pracovat, jelikož nejsou k dispozici digitální mapy naší silniční sítě.)

Ve standardní výbavě starající se o co nejvyšší pasivní bezpečnost ve voze je kromě tužší karoserie, pevnějšího skeletu kabiny a větších deformačních zón, také čtveřice airbagů a přední bezpečnostní pásy s napínačem a omezovačem tahu. Vzadu jsou tři tříbodové bezpečnostní pásy, tři opěrky hlavy a kotevní body na uchycení dětské bezpečnostní sedačky podle standardu ISOFIX. Novinkou jsou (také standardně montované) aktivní opěrky hlavy, které v případě nárazu zezadu následují pohyb těla, čímž lépe podepřou hlavu a sníží možnost úrazu krční páteře.

Mezi prvky aktivní bezpečnosti najdeme kromě vylepšeného podvozku i ABS, zvětšené diskové brzdy na všech kolech, dvoustupňový posilovač brzd zajišťující rychlejší reakci ABS v krizové situaci, EBD (systém přerozdělení brzdné síly) zajišťující maximální brzdný účinek kol i při rozdílném zatížení náprav automobilu. Užitečnou maličkostí zvyšující bezpečnost je vnitřní antireflexní zrcátko, které se při noční jízdě automaticky přestaví a zabrání tak oslnění.

U nové Maximy QX je na výběr ze dvou zážehových hliníkových šestiválcových motorů VQ. Oba motory mají 24 ventilů, dvě řady válců svírajících vzájemně úhel 600, čtyři vačky a přímé zapalování. První možností je motor se zdvihovým objemem 2,0 litru dávající výkon 103 kW (140 k) při 6400 ot/min. a maximální točivý moment 179 Nm při 4000 ot/min. Druhou možností je motor se zdvihovým objemem 3,0 litru dávající výkon 147 kW (200 k) při 6400 ot/min. (výkon se proti motoru 3,0 litru první generace díky úpravám sání a vaček zvýšil o 3,6%). Motor má maximální točivý moment 271 Nm při 3600 ot/min.(max. točivý moment se proti dřívějším 255 Nm při 4000 ot/min mírně zvětšil a snížily se otáčky). To představuje posun maxima točivého momentu do používanější oblasti nižších otáček. Na výběr jsou dvě převodovky - pětistupňová manuální a elektronicky řízená čtyřstupňová automatická.

Inovací prošel i podvozek. O 50 mm se prodloužil rozvor na 2750 mm. Vpředu zůstalo osvědčené zavěšení kol typu McPherson s vinutými pružinami a stabilizátorem, ale na zadní nápravě je nyní víceprvkové zavěšení Multi-Link.

Mladé netáhne luxus. Tržby klenotnictví Tiffany vzrostly jen nepatrně Mladé netáhne luxus. Tržby klenotnictví Tiffany vzrostly jen nepatrně

Menší zájem o šperky projevili turisté a domácí v USA,…

Ústav pro kontrolu léčiv opět hledá dodavatele léčebného konopí Ústav pro kontrolu léčiv opět hledá dodavatele léčebného konopí

Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) opět hledá nového…

Praha je šampionem realitních investic Praha je šampionem realitních investic

Nikde ve střední a východní Evropě podnikatelské…

Mašínová může požádat o dědické řízení kvůli statku v Lošanech, rozhodl soud Mašínová může požádat o dědické řízení kvůli statku v Lošanech, rozhodl soud

Zdena Mašínová může požádat o nové dědické řízení, ve…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Subaru BRZ Sport 2017 – Definice sporťáku

TEST: Subaru BRZ Sport 2017 – Definice sporťáku

Dnes 12:51

Subaru BRZ prošlo v rámci modernizace desítkami dílčích změn. Všechny mají za následek, že je auto ještě lepší a hravější, než tomu bylo dosud. A to je co říct!




Blesk.cz

Chlebovská se bude vdávat: Rozlučka se svobodou v limuzíně za balík!

Chlebovská se bude vdávat: Rozlučka se svobodou v…

Rok a dva měsíce od zásnub si Česká Miss 2012 Tereza Chlebovská (26) a fotbalista Pavel Kadeřábek (25) řeknou…

Z

Z "otesánka" modelem! Syn slavného zpěváka vytasil…

Z ošklivého káčátka mužem, který se pokusí získat titul krásy! Syn zpěváka Standy Hložka (62) Matyáš (23) byl v…

 

iSport.cz

Strach utnul oslavy. Chelsea kvůli teroristům zrušila jízdu Londýnem

Strach utnul oslavy. Chelsea kvůli teroristům…

Fotbalová Chelsea zrušila po teroristickém útoku v Manchesteru slavnostní jízdu Londýnem otevřeným autobusem,…

Kysela: Italský kouč Sparty? Beton jsme nehráli. Připomíná mu Šilhavého

Kysela: Italský kouč Sparty? Beton jsme nehráli.…

Možná nikdo z Čechů nezná nového kouče Sparty Andreu Stramaccioniho lépe než Marek Kysela. Jednu sezonu ho zažil…

 

Reflex.cz

Alena Doláková z Hollywoodu: Vyřízená česká holka v Los Angeles!

Alena Doláková z Hollywoodu: Vyřízená česká holka v…

Mladá česká herečka Alena Doláková stále žije a pracuje v Hollywoodu a stále o tom každé úterý píše na…

G.I. Joe v Evropě: Jak změnilo 100 tisíc Američanů během druhé světové války Británii?

G.I. Joe v Evropě: Jak změnilo 100 tisíc Američanů…

Zvláštní vztah Británie a Spojených států, jemuž několik staletí dominovalo jako těžká mocenská váha Britské…