Nissan Primera - konec se strohostí

Nissan Primera - konec se strohostí

 
 

Japonská automobilka Nissan představila na podzimním autosalonu ve Frankfurtu svou novou generaci vozu střední třídy - model Primera. Nová generace Primery vznikla na základu studie Fusion, jež byla představena minulý rok na autosalonu v Paříži.

Předchozí modely Primera byly obecně považovány za designérsky až příliš střídmé, takže při vývoji nové generace byla velká pozornost věnována modernímu designu. Nový styling byl navíc údajně speciálně přizpůsoben evropskému vkusu, proto jej také dostala na starost vývojová centra Nissanu ve Velké Británii, kde se také budou v továrnách "Nissan Sunderland" produkovat všechny verze. Primera bude vyráběna ve třech karosářských verzích - sedan, kombi a hatchback. Zahájení prodeje prvně jmenovaných bude počátkem příštího roku, zatímco verze 5D, která bude v prodeji pouze v Evropě, se objeví v létě 2002.

Radikálně nový a moderní vzhled Primery si zachovává příslušnost k rodině Nissanů snad pouze tvarem masky chladiče. Boční silueta všech tří verzí Primery se totiž stejně jako zadní partie vyznačuje naprosto originálními tvary, sportovní šmrnc pak vozu propůjčují výrazné lemy blatníků. Otázkou je, zda se takto výjimečný design brzy neokouká.

Modernímu pojetí musí samozřejmě odpovídat také interiér. Asi nejvíce zaujme umístění přístrojů uprostřed palubní desky a na ně navazující středový panel. V něm se nachází velkoplošný displej a řada ovládacích prvků. Podle konstruktérů Nissanu je toto uspořádání pro řidiče nejvýhodnější pro svou snadnou dosažitelnost, soustředění ovládacích a kontrolních prvků v jednom místě a dobrý zorný úhel řidiče při pohledu na tyto prvky. Stále však ještě převažují ti řidiči, kteří nedají dopustit na klasické umístění před volantem, takže se ukáže, zda právě nezvyklé řešení umístění přístrojů nebude zákazníky odrazovat. Na středovém panelu lze pomocí multifunkčních tlačítek a joysticku ovládat palubní počítač, audiosoupravu, DVD navigační systém a klimatizaci. Velký centrální displej je také možné, v případě že je v daném voze zamontována minikamera, využít pro zobrazení prostoru za vozidlem pro usnadnění parkování. Tento systém je samočinně aktivován při zařazení zpátečky.

Prostor pro cestující je v nové generaci Primery také pohodlnější a prostornější. K vyššímu pohodlí přispívají nová sedadla, které jsou hlubší, mají vyšší opěradlo, lépe pohlcují vibrace a jejich potahové materiály jsou nyní podstatně kvalitnější. Sedadla jsou v souladu se současným trendem umístěna výše, takže usnadňují přístup do vozu a lepší výhled z něj. Jak již ale bylo řečeno v případě přístrojového panelu, zdaleka ne každému vyšší posaz vyhovuje.

Ke zvýšení komfortu, co nejvyšší bezpečnosti a kvalitním jízdním vlastnostem jistě přispěje i pevnější struktura karoserie a nové zavěšení podvozku systémem multi-link. Mezi prvky bezpečnostní výbavy najdeme protiblokovací systém brzd ABS se systémem distribuce brzdné síly EBD, brzdový asistent, systém jízdní stability ESP a systém kontroly trakce TCS.

K pohonu nové Primery si bude možné vybrat ze čtveřice motorů, tří zážehových a jednoho přeplňovaného vznětového. První v nabídce je jednotka s objemem 1,6 litru s výkonem 78 kW, dalším pak zcela nový motor 1,8 l/82 kW a nabídka benzinových agregátů vrcholí dvoulitrem o výkonu 103 kW. Jediným turbodieselem v nabídce je pak motor o objemu 2,2 litru s přímým vstřikováním common rail s výkonem 93 kW. Ten je dobře známý ze současných modelů Almera a Almera Tino. Pohonná jednotka 1,6 l bude vybavena standardní pětistupňovou manuální převodovkou. U motoru s objemem 1,8 bude na výběr buď zmíněné ústrojí, nebo čtyřstupňový automat. Dvoulitr si bude možné vybrat s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou nebo se šestistupňovým samočinným ústrojím Hypertronic CVT-M6. Tato převodovka by se měla vyznačovat plynulejším řazením a možností ruční volby rychlostních stupňů. Přeplňovaný vznětový motor o objemu 2,2 l bude nabízen výhradně s šestistupňovou převodovkou s přímým řazením.

Technické údaje
Motor1,61,82,02,2 Di
Druhzážehovýzážehovýzážehovýpřep. vznětový
Zdvihový objem (cm3)1596176919982184
Válce/ventily4/44/44/44/4
Max. výkon (kW/ot)78/600082/5600103/600093/4000
Max. točivý moment (Nm/ot)144/4000160/4000192/4000279/2000
Převodovky manuální5 st.5 st.6 st.6 st.
Převodovky automatické-4 st.CVT-
Rozměry4 a 5 dv.kombi
Délka (mm)45654675
Šířka (mm)17601760
Výška (mm)14801480
Rozvor (mm)26802680
Rozchod vpředu (mm)15301530
Rozchod vzadu (mm)15351535
Převzetí OKD státním podnikem Prisko se odkládá. Společnost hledá nové horníky Převzetí OKD státním podnikem Prisko se odkládá. Společnost hledá nové horníky

Reorganizační plán OKD, který dnes projedná věřitelský…

Na schůzce v Salcburku se přiblížilo řešení sporu o pracovnících Na schůzce v Salcburku se přiblížilo řešení sporu o pracovnících

Vedoucí představitelé Francie, Rakouska, Česka a…

Samsung představil nástupce telefonu Galaxy Note 7. Podívejte se Samsung představil nástupce telefonu Galaxy Note 7. Podívejte se

Jihokorejský výrobce elektroniky Samsung Electronics ve…

Lufthansa chce rakouskou divizi Air Berlin. Nejradši by aerolinky celé Lufthansa chce rakouskou divizi Air Berlin. Nejradši by aerolinky celé

Největší německá aerolinka Lufthansa vyjádřila zájem o…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Démon silnic už se chystá vyjet. 1200koňový Nissan GT-R je v ČR unikát Démon silnic už se chystá vyjet. 1200koňový Nissan GT-R je v ČR unikát

Přestavba sériového vozu Nissan GT-R zahrnuje jako…

Mazda si nechala patentovat nový motor. Co je na něm zvláštního? Mazda si nechala patentovat nový motor. Co je na něm zvláštního?

Japonský výrobce automobilů Mazda si nechal patentovat…

 





 
Volkswagen T-Roc: Das Crossover si troufá i mimo město

Volkswagen T-Roc: Das Crossover si troufá i mimo město

Včera

Volkswagen představuje už dlouho dopředu avizovaný malý crossover T-Roc, kterým vstoupí do stále sílící kategorie.




Blesk.cz

Očima Františky: Krainová návrhářkou? Je to realita, nebo iluze?

Očima Františky: Krainová návrhářkou? Je to realita,…

V tuzemských společenských magazínech je Simona Krainová nejfrekventovanější českou modelkou, přestože…

Mladá Chorvatka se přiznala k založení požáru: Byla to pomsta Srbům

Mladá Chorvatka se přiznala k založení požáru: Byla…

Chorvatští hasiči pokračují v boji s řadou požárů, které v posledních dnech ničí rozsáhlou oblast podél…

 

iSport.cz

Jandač po prohře od Slovenska: Góly chybí, trápí nás to dlouhodobě

Jandač po prohře od Slovenska: Góly chybí, trápí nás…

Vyzkoušel si nové chlapce, trenér hokejové reprezentace Josef Jandač byl s projevem svého týmu ve středečním…

Slavia - APOEL 0:0. Konec nadějí na LM, domácím zbývá Evropská liga

Slavia - APOEL 0:0. Konec nadějí na LM, domácím…

Fotbalisté Slavie Praha na druhý postup do základní skupiny Ligy mistrů nedosáhli. Český šampion v odvetě…

 

Reflex.cz

Papež František a migranti: Totální ztráta pudu sebezáchovy

Papež František a migranti: Totální ztráta pudu sebezáchovy

Je jistě svatokrádežné nazírat na konání papeže, hlavy katolické církve, očima etologie, nauky o chování zvířat.…

Pozůstatky sovětského impéria: Fotografie tajných základen, které na mapě nenajdete

Pozůstatky sovětského impéria: Fotografie tajných…

Jedna návštěva u babičky, to bylo vše, co u Danila Tkachenka stačilo k zažehnutí touhy po prozkoumání vojenských…