Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan Primera - konec se strohostí

Jiří Štacha
Japonská automobilka Nissan představila na podzimním autosalonu ve Frankfurtu svou novou generaci vozu střední třídy - model Primera. Nová generace Primery vznikla na základu studie Fusion, jež byla představena minulý rok na autosalonu v Paříži.

Předchozí modely Primera byly obecně považovány za designérsky až příliš střídmé, takže při vývoji nové generace byla velká pozornost věnována modernímu designu. Nový styling byl navíc údajně speciálně přizpůsoben evropskému vkusu, proto jej také dostala na starost vývojová centra Nissanu ve Velké Británii, kde se také budou v továrnách "Nissan Sunderland" produkovat všechny verze. Primera bude vyráběna ve třech karosářských verzích - sedan, kombi a hatchback. Zahájení prodeje prvně jmenovaných bude počátkem příštího roku, zatímco verze 5D, která bude v prodeji pouze v Evropě, se objeví v létě 2002.

Radikálně nový a moderní vzhled Primery si zachovává příslušnost k rodině Nissanů snad pouze tvarem masky chladiče. Boční silueta všech tří verzí Primery se totiž stejně jako zadní partie vyznačuje naprosto originálními tvary, sportovní šmrnc pak vozu propůjčují výrazné lemy blatníků. Otázkou je, zda se takto výjimečný design brzy neokouká.

Modernímu pojetí musí samozřejmě odpovídat také interiér. Asi nejvíce zaujme umístění přístrojů uprostřed palubní desky a na ně navazující středový panel. V něm se nachází velkoplošný displej a řada ovládacích prvků. Podle konstruktérů Nissanu je toto uspořádání pro řidiče nejvýhodnější pro svou snadnou dosažitelnost, soustředění ovládacích a kontrolních prvků v jednom místě a dobrý zorný úhel řidiče při pohledu na tyto prvky. Stále však ještě převažují ti řidiči, kteří nedají dopustit na klasické umístění před volantem, takže se ukáže, zda právě nezvyklé řešení umístění přístrojů nebude zákazníky odrazovat. Na středovém panelu lze pomocí multifunkčních tlačítek a joysticku ovládat palubní počítač, audiosoupravu, DVD navigační systém a klimatizaci. Velký centrální displej je také možné, v případě že je v daném voze zamontována minikamera, využít pro zobrazení prostoru za vozidlem pro usnadnění parkování. Tento systém je samočinně aktivován při zařazení zpátečky.

Prostor pro cestující je v nové generaci Primery také pohodlnější a prostornější. K vyššímu pohodlí přispívají nová sedadla, které jsou hlubší, mají vyšší opěradlo, lépe pohlcují vibrace a jejich potahové materiály jsou nyní podstatně kvalitnější. Sedadla jsou v souladu se současným trendem umístěna výše, takže usnadňují přístup do vozu a lepší výhled z něj. Jak již ale bylo řečeno v případě přístrojového panelu, zdaleka ne každému vyšší posaz vyhovuje.

Ke zvýšení komfortu, co nejvyšší bezpečnosti a kvalitním jízdním vlastnostem jistě přispěje i pevnější struktura karoserie a nové zavěšení podvozku systémem multi-link. Mezi prvky bezpečnostní výbavy najdeme protiblokovací systém brzd ABS se systémem distribuce brzdné síly EBD, brzdový asistent, systém jízdní stability ESP a systém kontroly trakce TCS.

K pohonu nové Primery si bude možné vybrat ze čtveřice motorů, tří zážehových a jednoho přeplňovaného vznětového. První v nabídce je jednotka s objemem 1,6 litru s výkonem 78 kW, dalším pak zcela nový motor 1,8 l/82 kW a nabídka benzinových agregátů vrcholí dvoulitrem o výkonu 103 kW. Jediným turbodieselem v nabídce je pak motor o objemu 2,2 litru s přímým vstřikováním common rail s výkonem 93 kW. Ten je dobře známý ze současných modelů Almera a Almera Tino. Pohonná jednotka 1,6 l bude vybavena standardní pětistupňovou manuální převodovkou. U motoru s objemem 1,8 bude na výběr buď zmíněné ústrojí, nebo čtyřstupňový automat. Dvoulitr si bude možné vybrat s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou nebo se šestistupňovým samočinným ústrojím Hypertronic CVT-M6. Tato převodovka by se měla vyznačovat plynulejším řazením a možností ruční volby rychlostních stupňů. Přeplňovaný vznětový motor o objemu 2,2 l bude nabízen výhradně s šestistupňovou převodovkou s přímým řazením.

Technické údaje
Motor1,61,82,02,2 Di
Druhzážehovýzážehovýzážehovýpřep. vznětový
Zdvihový objem (cm3)1596176919982184
Válce/ventily4/44/44/44/4
Max. výkon (kW/ot)78/600082/5600103/600093/4000
Max. točivý moment (Nm/ot)144/4000160/4000192/4000279/2000
Převodovky manuální5 st.5 st.6 st.6 st.
Převodovky automatické-4 st.CVT-

Rozměry4 a 5 dv.kombi
Délka (mm)45654675
Šířka (mm)17601760
Výška (mm)14801480
Rozvor (mm)26802680
Rozchod vpředu (mm)15301530
Rozchod vzadu (mm)15351535

Jiří Štacha