Nissan Qashqai 1,6 dCi: První jízdní dojmy

Nissan Qashqai 1,6 dCi: První jízdní dojmy

 
 

Pod kapotu rodinného crossoveru se dostal zbrusu nový naftový čtyřválec. Má na to, aby nahradil dvoulitr, nebo je to jen výkonnější alternativa k 1,5 dCi?

Nissan úspěšně překonal špatné časy posledních několika let a slaví na tradičních evropských trzích obchodní úspěchy. Bez tradičních modelů v nižší střední a střední třídě, za to s plejádou crossoverů.

Pochybnosti o nové crossoverové strategii jsou tedy pryč, ale novinky poměrně daleko. Něco velkého máme čekat nejdříve v na konci roku 2012, resp. v roce 2013. Do té doby bude značka muset vydržet se stávající (úspěšnou) paletou modelů.

Nejdůležitější evropský model Nissanu – Qashqai – absolvoval velkou modernizaci loni. Než přijde zbrusu nový model, vylepšila evropská centrála nabídku o několik technických novinek. Hlavní z nich je nový motor 1,6 dCi, který se poprvé objevil v Renaultu Scénic.

Kupodivu nejde o přímého nástupce menšího a letitého čtyřválce 1,5 dCi, protože ten v nabídce zůstává jako první dieselová motorizace. Nový motor je výrazně výkonnější, takže trochu překvapivě vytěsňuje verze 2,0 dCi s manuální převodovkou, zatímco automatové dvoulitry v nabídce zůstanou.

Z pod kapoty tohoto SUV je novinka slyšet o něco víc než ve Scéniku, kde si odbyl letos na jaře premiéru. Za jizdy o motoru stále víte, ale výrazně řidiče ani posádku neruší. Charakteristika odpovídá standardu moderních jednotek tohoto objemu. Motor plynule akceleruje i z otáček pod 2000 min-1, těžké převody si ale občas vybírají daň na dynamice a nejčastěji na pružném zrychlení. Konstantní jízdu s otáčkoměrem na 1500 min-1 auto běžně zvládá, ke zrychlení je ale vhodné včas přeřadit. V pásmu od necelých 2000 do 4000 min-1 je motoru dobře, má elán, sílu a chuť akcelerovat. Bez velkého utrpení lze motor vyhnat i za 5000, ale takové operace pochopitelně moc efektivní nejsou.

Běžné cestování je příjemné v tom, jak úsporně lze s relativně velkým crossoverem nižší střední třídy jezdit. Při svižné jízdě s průměrem kolem 80 km/h se snadno můžete dostat pod 5 l/100 km, na dálnici pak obvykle zůstanete v šestilitrovém pásmu, navzdory 18palcovým širokým pneumatikám.

Při prvním setkání na jihu Španělska jsme nejprve osedlali krátkého Qashqaie. Robustně postavený automobil japonské konstrukce, ale Made in UK, patří ke crossoverům s velmi dobrými jízdními vlastnostmi na silnici. Celkem přísná spojka, zabírající na krátkém rozsahu zdvihu pedálu, jde proti rodinnému charakteru, ale vylepšuje dojem auta pro řidiče. Převodovka s dlouhou řadicí pákou, která je snadno po ruce, dostala krátké a přesně vymezené dráhy. Pohyb řadičky není zcela hladký, což nám trochu připomíná, že Nissan umí i ryzí off-roady jako je Pathfinder nebo legendární Patrol. Zkrátka, mechanický kontakt řidiče a stroje (převodovky) je tak trochu na místě.

Svižná jízda Qashqaii nevadí, náklony karoserie nejsou hrozivé, proti ale bude nejspíš posádka, která v málo tvarovaných sedadlech dost poletuje. S rodinným tempem se QQ vyrovnává ukázkově. Jeho podvozek je naladěn evropsky, skvěle tlumí nerovnosti, a to i s extrémně nízkoprofilovými pneumatikami, je přiměřeně komfortní a odezva auta na povely z místa řidiče je v rámci kategorie celkem bezprostřední.

AVM – Čtyři kamery a jeden displej

Novinkou letošního roku je asistenční systém, který na centrálně umístěném monitoru zvládá zobrazovat pozici auta při parkování z ptačí perspektivy. Funkce, donedávna obvyklá jen u luxusních a rozměrných aut prémiových podsegmentů, se dostává do aut pro běžné smrtelníky.

Systém pojmenovaný zkratkou AVM (Around Vehicle Monitoring) využívá obrazy čtyř kamer umístěných uprostřed loga v masce, v krytech vnějších zrcátek a v zadním výklopném víku. Palubní multifunkční systém provádí syntézu obrazů tak, aby ptačí perspektiva vypadala přirozeně. Navíc jsou k dispozici vodicí čáry, které naznačují jízdní stopu odpovídající aktuálnímu natočení kol.

Nissan zvolil k novinářské prezentaci AVM průjezd trasou mezi překážkami. Testovaný Qashqai měl při tom zaslepená boční okna i čelní sklo, takže řidič se orientoval pouze podle obrazu, který byl k dispozici na displeji. Potvrzujeme, že to funguje s jedinou výhradou – displej je relativně nízko, takže pohled na něj není zcela optimální. Ještě víc než při parkovacích manévrech to překáží při sledování navigace, hlavně ve městech.

Užitečné je využití AVM při všech druzích parkování. Kamery pomáhají při couvání, otáčecích manévrech ve stísněných prostorách a Nissan AVM doporučuje i jako prevenci proti poškrábání kol z lehkých slitin při zajíždění k obrubníku.

Příloha Nissan Juke a Qashqai – Videa, technická data, ceníky ke stažení

Nissan Qashqai - vznětové motory na českém trhu (listopad 2011)
Motor1,5 dCi1,6 dCi1,6 dCi Stop-Start2,0 dCi
Převodovka6M6M6M6AT 4x4
Zdvihový objem [cm3]1461159815981995
Válce/ventily4/24/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]81/400096/400096/4000110/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]240/1750320/1750320/1750320/2000
Max. rychlost [km/h]177190190188
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,410,310,311,0
Komb. spotřeba [l/100 km]5,24,94,57,0
Cena Visia [Kč]459.000,-481.500,-488.000,--
Cena Acenta [Kč]495.000,-517.500,-524.000,-612.500,-
Cena I-Way [Kč]535.000,-557.500,-564.000,-652.500,-
Cena Tekna [Kč]554.000,-576.500,-583.000,-671.500,-
Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru? Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

V čele závodů Formule 1 odjel 640 kol, přesto ani jednou…

 




Podívejte se, jak složili Nissan Qashqai z GT-R. Má 1500 koní! (+video) Podívejte se, jak složili Nissan Qashqai z GT-R. Má 1500 koní! (+video)

Nissan Qashqai je v první řadě rodinný crossover, ale s…

Nissan Qashqai Premium by mohl konkurovat BMW X1 a Audi Q3 Nissan Qashqai Premium by mohl konkurovat BMW X1 a Audi Q3

Líbila by se vám luxusnější verze Nissanu Qashqai? Může…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Neberte medvědovi hračku: Mohl by to být granát, jak zjistili v polské zoo

Neberte medvědovi hračku: Mohl by to být granát, jak…

Odebrat medvědovi hračku může být docela nebezpečné, zvláště když hračkou je minometný náboj. Asi takové poučení…

Sonic Boom: Fire & Ice recenze: Když starou školu osvěží žhavé i ledové novinky

Sonic Boom: Fire & Ice recenze: Když starou…

Nejrychlejší ježek na světě má podle posměváčků své nejlepší dny už za sebou. Sega si to však nemyslí a každý…

 

iSport.cz

Pardubický střelec Hubáček: Musíme se odrazit od obrany a mírné destrukce

Pardubický střelec Hubáček: Musíme se odrazit od…

Pěkná divočina! Pardubice se v Chomutově dostaly do pořádného srabu. Pět zápasů, nula bodů, navíc po dvaceti…

VIDEO: Pardubice mají první body, Třinec dál v čele tabulky

VIDEO: Pardubice mají první body, Třinec dál v čele tabulky

Dočkali se! Hokejisté Pardubic na sedmý pokus berou první extraligové body v tomto ročníku. S novým trenérským…

 

Reflex.cz

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

Jeho práce je ve světě televize a filmu zcela výjimečná. Jedná se totiž o jediného člověka v Hollywoodu, který…

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

V nedělní debatě České televize jsem se dozvěděl, že nejen mne, ale všechny bezdětné lidi v této zemi chce…