Nissan Qashqai 1,6 dCi: První jízdní dojmy

Nissan Qashqai 1,6 dCi: První jízdní dojmy

 
 
28.11. 2011 Ondřej Láník

Pod kapotu rodinného crossoveru se dostal zbrusu nový naftový čtyřválec. Má na to, aby nahradil dvoulitr, nebo je to jen výkonnější alternativa k 1,5 dCi?

Nissan úspěšně překonal špatné časy posledních několika let a slaví na tradičních evropských trzích obchodní úspěchy. Bez tradičních modelů v nižší střední a střední třídě, za to s plejádou crossoverů.

Pochybnosti o nové crossoverové strategii jsou tedy pryč, ale novinky poměrně daleko. Něco velkého máme čekat nejdříve v na konci roku 2012, resp. v roce 2013. Do té doby bude značka muset vydržet se stávající (úspěšnou) paletou modelů.

Nejdůležitější evropský model Nissanu – Qashqai – absolvoval velkou modernizaci loni. Než přijde zbrusu nový model, vylepšila evropská centrála nabídku o několik technických novinek. Hlavní z nich je nový motor 1,6 dCi, který se poprvé objevil v Renaultu Scénic.

Kupodivu nejde o přímého nástupce menšího a letitého čtyřválce 1,5 dCi, protože ten v nabídce zůstává jako první dieselová motorizace. Nový motor je výrazně výkonnější, takže trochu překvapivě vytěsňuje verze 2,0 dCi s manuální převodovkou, zatímco automatové dvoulitry v nabídce zůstanou.

Z pod kapoty tohoto SUV je novinka slyšet o něco víc než ve Scéniku, kde si odbyl letos na jaře premiéru. Za jizdy o motoru stále víte, ale výrazně řidiče ani posádku neruší. Charakteristika odpovídá standardu moderních jednotek tohoto objemu. Motor plynule akceleruje i z otáček pod 2000 min-1, těžké převody si ale občas vybírají daň na dynamice a nejčastěji na pružném zrychlení. Konstantní jízdu s otáčkoměrem na 1500 min-1 auto běžně zvládá, ke zrychlení je ale vhodné včas přeřadit. V pásmu od necelých 2000 do 4000 min-1 je motoru dobře, má elán, sílu a chuť akcelerovat. Bez velkého utrpení lze motor vyhnat i za 5000, ale takové operace pochopitelně moc efektivní nejsou.

Běžné cestování je příjemné v tom, jak úsporně lze s relativně velkým crossoverem nižší střední třídy jezdit. Při svižné jízdě s průměrem kolem 80 km/h se snadno můžete dostat pod 5 l/100 km, na dálnici pak obvykle zůstanete v šestilitrovém pásmu, navzdory 18palcovým širokým pneumatikám.

Při prvním setkání na jihu Španělska jsme nejprve osedlali krátkého Qashqaie. Robustně postavený automobil japonské konstrukce, ale Made in UK, patří ke crossoverům s velmi dobrými jízdními vlastnostmi na silnici. Celkem přísná spojka, zabírající na krátkém rozsahu zdvihu pedálu, jde proti rodinnému charakteru, ale vylepšuje dojem auta pro řidiče. Převodovka s dlouhou řadicí pákou, která je snadno po ruce, dostala krátké a přesně vymezené dráhy. Pohyb řadičky není zcela hladký, což nám trochu připomíná, že Nissan umí i ryzí off-roady jako je Pathfinder nebo legendární Patrol. Zkrátka, mechanický kontakt řidiče a stroje (převodovky) je tak trochu na místě.

Svižná jízda Qashqaii nevadí, náklony karoserie nejsou hrozivé, proti ale bude nejspíš posádka, která v málo tvarovaných sedadlech dost poletuje. S rodinným tempem se QQ vyrovnává ukázkově. Jeho podvozek je naladěn evropsky, skvěle tlumí nerovnosti, a to i s extrémně nízkoprofilovými pneumatikami, je přiměřeně komfortní a odezva auta na povely z místa řidiče je v rámci kategorie celkem bezprostřední.

AVM – Čtyři kamery a jeden displej

Novinkou letošního roku je asistenční systém, který na centrálně umístěném monitoru zvládá zobrazovat pozici auta při parkování z ptačí perspektivy. Funkce, donedávna obvyklá jen u luxusních a rozměrných aut prémiových podsegmentů, se dostává do aut pro běžné smrtelníky.

Systém pojmenovaný zkratkou AVM (Around Vehicle Monitoring) využívá obrazy čtyř kamer umístěných uprostřed loga v masce, v krytech vnějších zrcátek a v zadním výklopném víku. Palubní multifunkční systém provádí syntézu obrazů tak, aby ptačí perspektiva vypadala přirozeně. Navíc jsou k dispozici vodicí čáry, které naznačují jízdní stopu odpovídající aktuálnímu natočení kol.

Nissan zvolil k novinářské prezentaci AVM průjezd trasou mezi překážkami. Testovaný Qashqai měl při tom zaslepená boční okna i čelní sklo, takže řidič se orientoval pouze podle obrazu, který byl k dispozici na displeji. Potvrzujeme, že to funguje s jedinou výhradou – displej je relativně nízko, takže pohled na něj není zcela optimální. Ještě víc než při parkovacích manévrech to překáží při sledování navigace, hlavně ve městech.

Užitečné je využití AVM při všech druzích parkování. Kamery pomáhají při couvání, otáčecích manévrech ve stísněných prostorách a Nissan AVM doporučuje i jako prevenci proti poškrábání kol z lehkých slitin při zajíždění k obrubníku.

Příloha Nissan Juke a Qashqai – Videa, technická data, ceníky ke stažení

Nissan Qashqai - vznětové motory na českém trhu (listopad 2011)
Motor1,5 dCi1,6 dCi1,6 dCi Stop-Start2,0 dCi
Převodovka6M6M6M6AT 4x4
Zdvihový objem [cm3]1461159815981995
Válce/ventily4/24/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]81/400096/400096/4000110/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]240/1750320/1750320/1750320/2000
Max. rychlost [km/h]177190190188
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,410,310,311,0
Komb. spotřeba [l/100 km]5,24,94,57,0
Cena Visia [Kč]459.000,-481.500,-488.000,--
Cena Acenta [Kč]495.000,-517.500,-524.000,-612.500,-
Cena I-Way [Kč]535.000,-557.500,-564.000,-652.500,-
Cena Tekna [Kč]554.000,-576.500,-583.000,-671.500,-
Spolupracujeme s Tipcars.com
 









Doporučujeme
Otevřené vozy na českém trhu do milionu korun Otevřené vozy na českém trhu do milionu korun

Vozy se stahovací střechou do milionu nejsou hojným artiklem.

Moskva: Proti silničním pirátům Octaviemi a vycvičenými mlátičkami Moskva: Proti silničním pirátům zasáhnou Octavie

Do Octavií jedoucí téměř 250 km/h se posadí vycvičení policisté.

 




Autoslevy


Nissan vyloučil možnost, že Qashqai dostane verzi Nismo Nissan vyloučil možnost, že Qashqai dostane verzi Nismo

Divize Nismo, tedy Nissan Motorsport, se má nadále…

Venucia T70: Po elektromobilu přichází SUV Venucia T70: Po elektromobilu přichází SUV

Nissan před časem uvedl v Číně novou značku Venucia. Po…

 

Související články
Příští Nissan Z může být crossover Příští Nissan Z může být crossover

Podle informací magazínu Autocar bude nástupce Nissanu…

Nissan Juke-R Nismo: První ukázka nového supersportovního SUV Nissan Juke-R Nismo: První ukázka nového supersportovního SUV

První Juke-R vzbudil v roce 2011 velkou pozornost. Nissan…

 




 
GP Velké Británie: Mokrému závodu Moto2 dominoval Johann Zarco

GP Velké Británie: Mokrému závodu Moto2 dominoval Johann Zarco

Dnes 13:04

Dvanáctým závodem letošní sezóny GP silničních motorek byla Velká cena Velké Británie. Na okruhu v Silverstone se v Moto2 radoval Johann Zarco




Blesk.cz

17 měsíců po sebevraždě své mámy Ivety Bartošové Artur zpívá a píše o smrti

17 měsíců po sebevraždě své mámy Ivety Bartošové…

Už je to téměř rok a půl, co oblíbená zpěvačka Iveta Bartošová (†48) dobrovolně ukončila svůj život a vrhla se…

Trapný internetový projekt dělá z boubelek hubeňoury: Obří prsa jim ale zůstávají

Trapný internetový projekt dělá z boubelek…

Někdo má rád holky krev a mlíko, někdo zase kostlivce, ale to, co se nedávno objevilo na internetu jako Project…

 

iSport.cz

Ďáblův přístroj: Skate-mill srazil na kolena i bombarďáka Gudase

Ďáblův přístroj: Skate-mill srazil na kolena i…

Párkrát zabral, a už ležel. Ranaři Philadelphie Radko Gudasovi trvalo, než našel správný grif, jak skate-mill v…

Smůla! Sagan musel po srážce s motocyklem z Vuelty odstoupit

Smůla! Sagan musel po srážce s motocyklem z Vuelty odstoupit

Slovenský cyklista Peter Sagan odstoupil z Vuelty den poté, co ho v sobotní osmé etapě Vuelty několik kilometrů…

 

Reflex.cz

Nešťastný obrázek: Nejsmutnější nevěsty najdete v Bangladéši

Nešťastný obrázek: Nejsmutnější nevěsty najdete v Bangladéši

Příběh, z něhož je člověku smutno, přinesl reportér deníku Washington Post z Bangladéše. Země, z níž většina z…

Palestinský Hamás zatkl delfína, prý spolupracoval s Mossadem

Palestinský Hamás zatkl delfína, prý spolupracoval s…

Západní svět obletěla zpráva, podle které zatkly ozbrojené oddíly palestinského hnutí Hamás izraelského…