Nissan Qashqai 1,6 dCi: První jízdní dojmy

Nissan Qashqai 1,6 dCi: První jízdní dojmy

 
 
28.11. 2011 Ondřej Láník

Pod kapotu rodinného crossoveru se dostal zbrusu nový naftový čtyřválec. Má na to, aby nahradil dvoulitr, nebo je to jen výkonnější alternativa k 1,5 dCi?

Nissan úspěšně překonal špatné časy posledních několika let a slaví na tradičních evropských trzích obchodní úspěchy. Bez tradičních modelů v nižší střední a střední třídě, za to s plejádou crossoverů.

Pochybnosti o nové crossoverové strategii jsou tedy pryč, ale novinky poměrně daleko. Něco velkého máme čekat nejdříve v na konci roku 2012, resp. v roce 2013. Do té doby bude značka muset vydržet se stávající (úspěšnou) paletou modelů.

Nejdůležitější evropský model Nissanu – Qashqai – absolvoval velkou modernizaci loni. Než přijde zbrusu nový model, vylepšila evropská centrála nabídku o několik technických novinek. Hlavní z nich je nový motor 1,6 dCi, který se poprvé objevil v Renaultu Scénic.

Kupodivu nejde o přímého nástupce menšího a letitého čtyřválce 1,5 dCi, protože ten v nabídce zůstává jako první dieselová motorizace. Nový motor je výrazně výkonnější, takže trochu překvapivě vytěsňuje verze 2,0 dCi s manuální převodovkou, zatímco automatové dvoulitry v nabídce zůstanou.

Z pod kapoty tohoto SUV je novinka slyšet o něco víc než ve Scéniku, kde si odbyl letos na jaře premiéru. Za jizdy o motoru stále víte, ale výrazně řidiče ani posádku neruší. Charakteristika odpovídá standardu moderních jednotek tohoto objemu. Motor plynule akceleruje i z otáček pod 2000 min-1, těžké převody si ale občas vybírají daň na dynamice a nejčastěji na pružném zrychlení. Konstantní jízdu s otáčkoměrem na 1500 min-1 auto běžně zvládá, ke zrychlení je ale vhodné včas přeřadit. V pásmu od necelých 2000 do 4000 min-1 je motoru dobře, má elán, sílu a chuť akcelerovat. Bez velkého utrpení lze motor vyhnat i za 5000, ale takové operace pochopitelně moc efektivní nejsou.

Běžné cestování je příjemné v tom, jak úsporně lze s relativně velkým crossoverem nižší střední třídy jezdit. Při svižné jízdě s průměrem kolem 80 km/h se snadno můžete dostat pod 5 l/100 km, na dálnici pak obvykle zůstanete v šestilitrovém pásmu, navzdory 18palcovým širokým pneumatikám.

Při prvním setkání na jihu Španělska jsme nejprve osedlali krátkého Qashqaie. Robustně postavený automobil japonské konstrukce, ale Made in UK, patří ke crossoverům s velmi dobrými jízdními vlastnostmi na silnici. Celkem přísná spojka, zabírající na krátkém rozsahu zdvihu pedálu, jde proti rodinnému charakteru, ale vylepšuje dojem auta pro řidiče. Převodovka s dlouhou řadicí pákou, která je snadno po ruce, dostala krátké a přesně vymezené dráhy. Pohyb řadičky není zcela hladký, což nám trochu připomíná, že Nissan umí i ryzí off-roady jako je Pathfinder nebo legendární Patrol. Zkrátka, mechanický kontakt řidiče a stroje (převodovky) je tak trochu na místě.

Svižná jízda Qashqaii nevadí, náklony karoserie nejsou hrozivé, proti ale bude nejspíš posádka, která v málo tvarovaných sedadlech dost poletuje. S rodinným tempem se QQ vyrovnává ukázkově. Jeho podvozek je naladěn evropsky, skvěle tlumí nerovnosti, a to i s extrémně nízkoprofilovými pneumatikami, je přiměřeně komfortní a odezva auta na povely z místa řidiče je v rámci kategorie celkem bezprostřední.

AVM – Čtyři kamery a jeden displej

Novinkou letošního roku je asistenční systém, který na centrálně umístěném monitoru zvládá zobrazovat pozici auta při parkování z ptačí perspektivy. Funkce, donedávna obvyklá jen u luxusních a rozměrných aut prémiových podsegmentů, se dostává do aut pro běžné smrtelníky.

Systém pojmenovaný zkratkou AVM (Around Vehicle Monitoring) využívá obrazy čtyř kamer umístěných uprostřed loga v masce, v krytech vnějších zrcátek a v zadním výklopném víku. Palubní multifunkční systém provádí syntézu obrazů tak, aby ptačí perspektiva vypadala přirozeně. Navíc jsou k dispozici vodicí čáry, které naznačují jízdní stopu odpovídající aktuálnímu natočení kol.

Nissan zvolil k novinářské prezentaci AVM průjezd trasou mezi překážkami. Testovaný Qashqai měl při tom zaslepená boční okna i čelní sklo, takže řidič se orientoval pouze podle obrazu, který byl k dispozici na displeji. Potvrzujeme, že to funguje s jedinou výhradou – displej je relativně nízko, takže pohled na něj není zcela optimální. Ještě víc než při parkovacích manévrech to překáží při sledování navigace, hlavně ve městech.

Užitečné je využití AVM při všech druzích parkování. Kamery pomáhají při couvání, otáčecích manévrech ve stísněných prostorách a Nissan AVM doporučuje i jako prevenci proti poškrábání kol z lehkých slitin při zajíždění k obrubníku.

Příloha Nissan Juke a Qashqai – Videa, technická data, ceníky ke stažení

Nissan Qashqai - vznětové motory na českém trhu (listopad 2011)
Motor1,5 dCi1,6 dCi1,6 dCi Stop-Start2,0 dCi
Převodovka6M6M6M6AT 4x4
Zdvihový objem [cm3]1461159815981995
Válce/ventily4/24/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]81/400096/400096/4000110/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]240/1750320/1750320/1750320/2000
Max. rychlost [km/h]177190190188
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,410,310,311,0
Komb. spotřeba [l/100 km]5,24,94,57,0
Cena Visia [Kč]459.000,-481.500,-488.000,--
Cena Acenta [Kč]495.000,-517.500,-524.000,-612.500,-
Cena I-Way [Kč]535.000,-557.500,-564.000,-652.500,-
Cena Tekna [Kč]554.000,-576.500,-583.000,-671.500,-
Spolupracujeme s Tipcars.com
 









Doporučujeme
Subaru Outback 2.0D-S Lineartronic – Testováno na lidech Subaru Outback 2.0D-S Lineartronic

Mimořádně pohodlný crossover přesvědčil v redakčním testu.

Ministerstvo dopravy pořídí chytré radary, měřit se bude snad všude Nové chytré radary budou měřit snad všude

Stát zatoči se silničními piráty. Radary přibudou na…

 




Autoslevy


Nissan vyloučil možnost, že Qashqai dostane verzi Nismo Nissan vyloučil možnost, že Qashqai dostane verzi Nismo

Divize Nismo, tedy Nissan Motorsport, se má nadále…

Venucia T70: Po elektromobilu přichází SUV Venucia T70: Po elektromobilu přichází SUV

Nissan před časem uvedl v Číně novou značku Venucia. Po…

 

Související články
Nissan Juke-R Nismo: První ukázka nového supersportovního SUV Nissan Juke-R Nismo: První ukázka nového supersportovního SUV

První Juke-R vzbudil v roce 2011 velkou pozornost. Nissan…

Co koupit: Renault Kadjar vs. konkurence Co koupit: Renault Kadjar vs. konkurence

Dostal se nám do rukou ceník nového Renaultu Kadjar, což…

 




 
Škoda Superb III Combi: Ptejte se, co vás zajímá

Škoda Superb III Combi: Ptejte se, co vás zajímá

Dnes 16:20

Zítra ráno odlétáme do německého Tegernsee, kde poprvé otestujeme novou Škodu Superb Combi. Napište nám do diskuse pod článkem, co vás o tomto voze zajímá, a my se pokusíme odpovědět v rámci prvních jízdních dojmů.




Blesk.cz

Videoseriál: Umíte správně upevnit dětskou autosedačku?

Videoseriál: Umíte správně upevnit dětskou autosedačku?

Při přepravě dětí ve voze nestačí mít pouze kvalitní autosedačku. Velmi důležité je také to, kde bude sedačka…

Pozor, abyste ho ve Varech poznali: Hvězda 50 odstínů se mění jako chameleon

Pozor, abyste ho ve Varech poznali: Hvězda 50…

V pátek startuje Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech a jedním z hostů bude nejnovější lamač ženských…

 

iSport.cz

Nejšílenější rozhovor! Švéd na Letné řval i objímal reportéra

Nejšílenější rozhovor! Švéd na Letné řval i objímal…

Tak se slaví postup do finále! Švéd John Guidetti nedokázal skrýt euforii poté, co jeho tým v sobotu jednoznačně…

Brazilec Hulk má sílu jako býk! Dělovkou roztrhl síť a prokopl míč

Brazilec Hulk má sílu jako býk! Dělovkou roztrhl síť…

Brazilský fotbalista Hulk není žádné tintítko. Díky své vypracované postavě má v nohou obrovskou sílu. Jeho rány…

 

Reflex.cz

Babiš je coby agent StB veden neoprávněně, potvrdil slovenský soud

Babiš je coby agent StB veden neoprávněně, potvrdil…

Bratislavský krajský soud dnes potvrdil loňské rozhodnutí soudu první instance, že nynější český ministr financí…

Roubal zemřel, kdo jsou další čeští sérioví vrazi

Roubal zemřel, kdo jsou další čeští sérioví vrazi

Jeden z nejznámějších českých sériových vrahů, Ivan Roubal, zemřel ve věznici v Karviné. Kdo jsou ale další…