Nissan Qashqai 1,6 dCi: První jízdní dojmy

Nissan Qashqai 1,6 dCi: První jízdní dojmy

 
 
28.11. 2011 Ondřej Láník

Pod kapotu rodinného crossoveru se dostal zbrusu nový naftový čtyřválec. Má na to, aby nahradil dvoulitr, nebo je to jen výkonnější alternativa k 1,5 dCi?

Nissan úspěšně překonal špatné časy posledních několika let a slaví na tradičních evropských trzích obchodní úspěchy. Bez tradičních modelů v nižší střední a střední třídě, za to s plejádou crossoverů.

Pochybnosti o nové crossoverové strategii jsou tedy pryč, ale novinky poměrně daleko. Něco velkého máme čekat nejdříve v na konci roku 2012, resp. v roce 2013. Do té doby bude značka muset vydržet se stávající (úspěšnou) paletou modelů.

Nejdůležitější evropský model Nissanu – Qashqai – absolvoval velkou modernizaci loni. Než přijde zbrusu nový model, vylepšila evropská centrála nabídku o několik technických novinek. Hlavní z nich je nový motor 1,6 dCi, který se poprvé objevil v Renaultu Scénic.

Kupodivu nejde o přímého nástupce menšího a letitého čtyřválce 1,5 dCi, protože ten v nabídce zůstává jako první dieselová motorizace. Nový motor je výrazně výkonnější, takže trochu překvapivě vytěsňuje verze 2,0 dCi s manuální převodovkou, zatímco automatové dvoulitry v nabídce zůstanou.

Z pod kapoty tohoto SUV je novinka slyšet o něco víc než ve Scéniku, kde si odbyl letos na jaře premiéru. Za jizdy o motoru stále víte, ale výrazně řidiče ani posádku neruší. Charakteristika odpovídá standardu moderních jednotek tohoto objemu. Motor plynule akceleruje i z otáček pod 2000 min-1, těžké převody si ale občas vybírají daň na dynamice a nejčastěji na pružném zrychlení. Konstantní jízdu s otáčkoměrem na 1500 min-1 auto běžně zvládá, ke zrychlení je ale vhodné včas přeřadit. V pásmu od necelých 2000 do 4000 min-1 je motoru dobře, má elán, sílu a chuť akcelerovat. Bez velkého utrpení lze motor vyhnat i za 5000, ale takové operace pochopitelně moc efektivní nejsou.

Běžné cestování je příjemné v tom, jak úsporně lze s relativně velkým crossoverem nižší střední třídy jezdit. Při svižné jízdě s průměrem kolem 80 km/h se snadno můžete dostat pod 5 l/100 km, na dálnici pak obvykle zůstanete v šestilitrovém pásmu, navzdory 18palcovým širokým pneumatikám.

Při prvním setkání na jihu Španělska jsme nejprve osedlali krátkého Qashqaie. Robustně postavený automobil japonské konstrukce, ale Made in UK, patří ke crossoverům s velmi dobrými jízdními vlastnostmi na silnici. Celkem přísná spojka, zabírající na krátkém rozsahu zdvihu pedálu, jde proti rodinnému charakteru, ale vylepšuje dojem auta pro řidiče. Převodovka s dlouhou řadicí pákou, která je snadno po ruce, dostala krátké a přesně vymezené dráhy. Pohyb řadičky není zcela hladký, což nám trochu připomíná, že Nissan umí i ryzí off-roady jako je Pathfinder nebo legendární Patrol. Zkrátka, mechanický kontakt řidiče a stroje (převodovky) je tak trochu na místě.

Svižná jízda Qashqaii nevadí, náklony karoserie nejsou hrozivé, proti ale bude nejspíš posádka, která v málo tvarovaných sedadlech dost poletuje. S rodinným tempem se QQ vyrovnává ukázkově. Jeho podvozek je naladěn evropsky, skvěle tlumí nerovnosti, a to i s extrémně nízkoprofilovými pneumatikami, je přiměřeně komfortní a odezva auta na povely z místa řidiče je v rámci kategorie celkem bezprostřední.

AVM – Čtyři kamery a jeden displej

Novinkou letošního roku je asistenční systém, který na centrálně umístěném monitoru zvládá zobrazovat pozici auta při parkování z ptačí perspektivy. Funkce, donedávna obvyklá jen u luxusních a rozměrných aut prémiových podsegmentů, se dostává do aut pro běžné smrtelníky.

Systém pojmenovaný zkratkou AVM (Around Vehicle Monitoring) využívá obrazy čtyř kamer umístěných uprostřed loga v masce, v krytech vnějších zrcátek a v zadním výklopném víku. Palubní multifunkční systém provádí syntézu obrazů tak, aby ptačí perspektiva vypadala přirozeně. Navíc jsou k dispozici vodicí čáry, které naznačují jízdní stopu odpovídající aktuálnímu natočení kol.

Nissan zvolil k novinářské prezentaci AVM průjezd trasou mezi překážkami. Testovaný Qashqai měl při tom zaslepená boční okna i čelní sklo, takže řidič se orientoval pouze podle obrazu, který byl k dispozici na displeji. Potvrzujeme, že to funguje s jedinou výhradou – displej je relativně nízko, takže pohled na něj není zcela optimální. Ještě víc než při parkovacích manévrech to překáží při sledování navigace, hlavně ve městech.

Užitečné je využití AVM při všech druzích parkování. Kamery pomáhají při couvání, otáčecích manévrech ve stísněných prostorách a Nissan AVM doporučuje i jako prevenci proti poškrábání kol z lehkých slitin při zajíždění k obrubníku.

Příloha Nissan Juke a Qashqai – Videa, technická data, ceníky ke stažení

Nissan Qashqai - vznětové motory na českém trhu (listopad 2011)
Motor1,5 dCi1,6 dCi1,6 dCi Stop-Start2,0 dCi
Převodovka6M6M6M6AT 4x4
Zdvihový objem [cm3]1461159815981995
Válce/ventily4/24/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]81/400096/400096/4000110/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]240/1750320/1750320/1750320/2000
Max. rychlost [km/h]177190190188
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,410,310,311,0
Komb. spotřeba [l/100 km]5,24,94,57,0
Cena Visia [Kč]459.000,-481.500,-488.000,--
Cena Acenta [Kč]495.000,-517.500,-524.000,-612.500,-
Cena I-Way [Kč]535.000,-557.500,-564.000,-652.500,-
Cena Tekna [Kč]554.000,-576.500,-583.000,-671.500,-
 









Doporučujeme
10 pozoruhodných vozidel, která společnost nedocenila 10 vozidel, která společnost nedocenila

Automobilová produkce se občas díky přístupu k designu…

Nový Volkswagen Touareg: Hezčí vzhled a Euro 6 Nový Volkswagen Touareg: Hezčí vzhled a Euro 6

Autosalon v Pekingu je pro VW ve znamení faceliftu SUV Touareg.

 




Autoslevy


Euro NCAP 2014: Nissan Qashqai – S plným počtem hvězd Euro NCAP 2014: Nissan Qashqai – S plným počtem hvězd

Ve své druhé generaci nabízí Nissan Qashqai velmi slušnou…

Nissan Qashqai možná i jako kupé, s hybridem se nepočítá Nissan Qashqai možná i jako kupé, s hybridem se nepočítá

SUV s karoserií kupé? O atraktivní kombinaci uvažuje také…

 

Související články
Nissan Terrano: Japonský Duster zamířil do Evropy Nissan Terrano: Japonský Duster zamířil do Evropy

Nové Terrano je postaveno na stejném základě jako Dacia…

Hyundai ix35 2.0 CRDi 4x4 vs. Nissan Qashqai 1.6 dCi 4x4 Hyundai ix35 2.0 CRDi 4x4 vs. Nissan Qashqai 1.6 dCi 4x4

Poslední novinka v segmentu kompaktních crossoverů či SUV…

 




 
Tohle je možný vzhled čtvrté generace Mazdy MX-5

Tohle je možný vzhled čtvrté generace Mazdy MX-5

Dnes 16:47

Pětadvacet let poté, co se původní Mazda MX-5 představila na autosalonu v Chicagu, mnoho fanoušků očekává již čtvrtou generaci tohoto oblíbeného roadsteru. My nyní přinášíme její možnou podobu.




Blesk.cz

46 tipů na výlety! Víkend »našlapaný« akcemi: Pochody, bitvy i čarodějnice!

46 tipů na výlety! Víkend »našlapaný« akcemi:…

Nevíte, co dělat s načatým odpolednem nebo o víkendu? Zkuste některý z našich tipů.

Brno to má skoro kompletní: K obřímu penisu vyrostla koule za stovky milionů

Brno to má skoro kompletní: K obřímu penisu vyrostla…

Obřímu brněnskému penisu chybělo jediné. Obří koule! Alespoň jedné se místní konečně dočkali. Podle návrhu…

 

iSport.cz

Růžička: Až přijede Jágr, tak by nám Německo 2010 připomněl

Růžička: Až přijede Jágr, tak by nám Německo 2010 připomněl

Trenér hokejové reprezentace Vladimír Růžička je smířený s tím, že na mistrovství světa v Minsku bude mít v…

Plán na záchranu Čecha. Odloží v Chelsea operaci, aby hrál ve finále?

Plán na záchranu Čecha. Odloží v Chelsea operaci,…

V Chelsea zatím mlčí, jak závažné je zranění Petra Čecha, které utrpěl v semifinále Ligy mistrů. Přesto už v…

 

Reflex.cz

Češi, chcete moře? Tak jděte volit, nabádá reportáž

Češi, chcete moře? Tak jděte volit, nabádá reportáž

Čechy k eurovolbám láká provokativní fiktivní reportáž o tom, jak čeští europoslanci svou absencí na hlasování…

Důvody, proč chce mozek nadávat. Studie o nadávkách nepotěší zejména rodiče malých dětí

Důvody, proč chce mozek nadávat. Studie o nadávkách…

Většinu času se i slova umějí chovat. Jsou pouze užitečným seskupením zvuků v našich ústech nebo uskupením…