Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan v Ženevě 2008

Aleš Jungmann
Diskuze (1)
Na ženevském stánku nám kromě vynikajícího hovězího guláše Nissan naservíroval nové Murano a supersportovní GT-R, jakožto nejvýkonnější Nissan v historii. Do budoucnosti jsme nahlédli díky konceptu „s inteligentním řidičem“ se sympatickým jménem Pivo 2.

Pivo 2

První vůz s tímto jménem se představil v Tokiu v roce 2005, Pivo 2 mělo sice světovou premiéru v Tokiu 2007, rozhodně ale stojí za zmínku. Je totiž ještě výstřednější než jeho předchůdce.

Městská bublina má v každém kole elektromotor, o energii se starají lithiové akumulátory. Kromě kabiny, která se otáčí o 360 stupňů, může řidič o 90 stupňů natočit také kola. K čemu je to dobré? Představte si těsné parkovací místo v úzké uličce. Noční můra začátečníka, v Nissanu Pivo 2 záležitost řešitelná s prstem v nose. Natočte kola i kabinu o devadesát stupňů a na parkovací místo prostě vklouznete čelem, a to si ještě můžete vybrat, na kterou stranu vystoupíte.

A teď to nejlepší. Na palubní desce, která je i s volantem součástí výklopných dveří, je tzv. robotický agent. Hlava vypadá trochu jako mechanický teletubbie a s posádkou komunikuje v japonštině nebo anglicky. Jeho úkolem je informovat o stavu vozu, nejbližším volném parkovacím místě nebo hlasově navádí řidiče jako navigace. Zajímavý koncept, jehož některé prvky jistě za několik let budeme (nejen) v japonských vozech vídat čím dál tím častěji.

GT-R

Nissan GT-R, o kterém výrobce tvrdí, že je to „superauto pro každého“, ať už se vydá kdykoliv a kamkoliv, se pyšní zcela novým ručně montovaným 3,8litrovým motorem V6 řady VR se dvěma turbodmychadly, s výkonem 353 kW při 6400 ot/min a točivým momentem 588 Nm mezi 3200 a 5200 ot/min. Nissan říká, že GT-R vystřelí z 0 na 60 mil/h (96 km/h) za 3,5 s a čtvrt míle (402 m) pokoří za 11,7 s. K maximální rychlosti 307 km/h dopomáhá i velmi nízký koeficient aerodynamického odporu cx, který má hodnotu 0,27.

Výkon motoru je přenášen prostřednictvím zcela nové šestirychlostní sekvenční integrované převodovky GR6 se zdvojenou spojkou a s řazením páčkami pod volantem, ve spojení s vyspělým systémem pohonu všech kol. Sekvenční integrovaná převodovka je vybavena samostatnými spojkami s olejovou lázní pro liché a pro sudé převodové stupně, předřazuje na nejbližší vyšší a nižší převody a umožňuje tak okamžitou změnu stupně. Řidič provádí řazení pomocí páček pod volantem.

Cena pro český trh byla stanovena na 2.100.000,-Kč pro základní provedení, resp. 2,147 milionu a 2,194 milionu Kč pro lépe vybavené verze Premium. Uvedené ceny jsou včetně místní daně, DPH, dopravy k prodejci a registrace.

Pro automobilové nadšence, kteří si Nissan GT-R objednají, bude připravena řada na míru šitých akcí a zážitků, které jim nabídnou příležitost vůz otestovat a detailně se s ním seznámit ještě předtím, než jim bude dodán jejich vlastní. Další podrobnosti o těchto speciálních akcích budou oznámeny v následujících týdnech a měsících.

Murano

Nissan Murano na severoamerický trh vstoupil v roce 2003 a tamější úspěch přiměl automobilku Nissan ke spuštění prodeje i v Evropě. Než k tomu došlo, muselo být na voze provedeno přes 1600 změn, aby vyhovoval náročnějším zákazníkům v Evropě. Nissan Murano přinesl do kategorie vozů SUV nový styl, který připomíná sportovní vozy a nyní nás v Ženevě přivítala jeho další, o 65 mm delší evoluce (Murano 2009), která se u evropských dealerů objeví již tento rok.

Změny proběhly nejen v exteriéru ale i v interiéru a pod kapotou. O pohon se i nadále stará benzinový šestiválec o zdvihovém objemu 3,5 l, byl ale upraven a jeho nejvyšší výkon je nyní 198 kW. Kromě nové palubní desky a přepracovaných výplní dveří byla pozornost věnována i střešním sloupkům. Díky jiné technologii výroby jsou nyní užší, což zaručuje lepší výhled z vozu, a také pevnější. Zákazníci se také mohou těšit na více světla v interiéru, v nabídce je totiž také velké dvojité střešní okno. Dveře od zavazadlového prostoru budou otevírány elektronicky, na přání bude v nabídce i multimediální jednotka od společnosti Bose s kapacitou 9,3 GB a plnou konektivitou na přenositelné přístroje. Celkový výkon aparatury s desetikanálovým zesilovačem a jedenácti reproduktory je 288 W. Pro pohodlnější parkování jsou namontovány dvě parkovací kamery, jedna hlídá oblast za vozem a druhá před vozem.

Druhá generace Murana přijíždí na nové podvozkové platformě D, která je o 45 % odolnější proti zkrutu než předešlá. Vylepšen byl také pohon všech kol ALL MODE 4x4-i, široké modernizaci neunikla ani bezestupňová převodovka CVT. Díky optimalizaci součástek a novým ložiskům vykazuje nyní o 20 % odpor než dříve. Její nové jméno je Xtronic CVT a využívá služeb nově naprogramované řídící jednotky, díky které je reakce převodovky na aktuální jízdní požadavky rychlejší a plynulejší.

Jak již bylo řečeno, interiér také prošel modernizační kúrou a vypadá tak o něco elegantněji než interiér stávajícího modelu. Více tlumících materiálů a aerodynamická optimalizace znamenají větší akustickou pohodu při jízdě vyšší rychlostí.


Aleš Jungmann
Diskuze (1)