Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Norsko je rájem elektromobilů. Za jakou cenu?

David Bureš
Diskuze (29)
Mezi nejprodávanější auta na norském trhu patří elektrický Nissan Leaf. Jeho úspěch je dán několika faktory.

Elektrická auta jsou na norském trhu velice populární. Výrobci elektromobilů by byli rádi, kdyby se příkladem Norska inspirovaly i další státy. Odborníci ale upozorňují na to, že tato severská země je natolik specifická, že ji mnoho jiných zemí následovat nemůže.

Obliba elektromobilů v Norsku je už dána jejich cenou. Na auta se spalovacím motorem jsou uloženy vysoké daně, zatímco elektromobily jsou levnější díky státní dotaci. To znamená, že je zde elektrický Nissan Leaf v přepočtu jen o 9.200 korun dražší než Volkswagen Golf s benzinovým 1,2 TSI (63 kW).

Vedle toho mají majitelé elektromobilů mnohé výhody. V Oslu nemusí platit mýtné, mohou zde bezplatně parkovat a mohou využívat jízdní pruhy určené pro autobusy.

Norsko si navíc i v době ekonomické krize mohlo dovolit vedle státních dotací také investice do infrastruktury dobíjecích stanic. Jen v Oslu je nyní 446 parkovacích míst s bezplatnými dobíjecími stanicemi, plány vedení města počítají s výstavbou dalších 800 takových míst v následujících čtyřech letech.

Režim pobídek skončí nejdříve v roce 2017, kdy bude přezkoumán. „Je to způsob, jak šířit myšlenky, navíc tvoří zájem mezi automobilovými společnostmi,“ říká na adresu dotací norský ministr životního prostředí Baard Vegar Solhjell.

O elektromobilech se často říká, že ve skutečnosti nejsou ekologické, protože jejich energie pochází z elektráren znečišťujících ovzduší. Tato kritika v Norsku neplatí, takřka 100 procent zdejší elektrické energie totiž pochází z hydroelektráren. I to ukazuje, že Norsko jiné státy moc následovat nemohou, vždyť například v Číně je mnoho elektráren uhelných. Elektromobily tak v nejlidnatější zemi světa k čistotě ovzduší nepřispívají.

Úspěch aut s elektrickým motorem v Norsku se výrobcům sice líbí, tuší však, že v jiných státech tak úspěšné elektromobily nebudou. I kvůli nižšímu zájmu o tento druh vozů nyní automobilky spíše investují do vývoje plug-in hybridů.

David Bureš
Diskuze (29)
Avatar - KubikCv
20. 3. 2013 19:15
Re: Jó, na severu je ekologie,
[odkaz]
splynulo mi to...vím,že to dělá firma TTD
20. 3. 2013 12:52
Re: Reálný dojezd?
Používají je i v USA a Kanadě. I kdyby auto nastartovalo (což při -20 zase takový problém nebude), dělat to každý den životnosti neprospěje. Auto topí dřív, má nižší emise. My používáme nezávislá topení na fosilní paliva, oni používají elektrická a mají zásuvky na parkovištích.
20. 3. 2013 12:43
Re: Reálný dojezd?
Jaký je rozdíl mezi vyhříváním a topením? :-) Pravda, nezdůraznil jsem, že nevytápí celé auto.

Záleží, jak získáváš elektrickou energii. Samotné topení zvládne přeměnit prakticky 100% elektřiny v teplo.
Avatar - KubikCv
20. 3. 2013 09:25
Re: Reálný dojezd?
to vyloženě není el.topení,ale el.vyhřívání bloku.Nechápu proč teda alespoň neudělají CNG topení nebo něco podobného,protože el.vytápění to je totální ztráta energie
Avatar - peV
20. 3. 2013 09:09
Re: ELEKTROkorupcia
Skandinávci obecně mají,jak znamo,blízko k přírodě a k fjordum jezdí,protože chtějí.Ostatně zkus to taky,stojí to za to :-) Jinak pochopitelně jezdí po světe dle libosti. Ze by vysoké ceny byly odrazem špatné ekonomiky je odvážná myšlenka :-) To je pak asi mnohem lip třeba v Bulharsku,tam je fakt mnohem levněji...Ceny sou sice vysoký,ale platy ještě vyšší. Jinak i mě přijde tamni regulace trhu nepříjemne velka.