14.3. 2013 Auto Tip

Nové modely Mercedesu: Do pěti let vznikne třída X

Nové modely Mercedesu: Do pěti let vznikne třída X

Mezi smartem a třídou A je segment, kam chce značka Mercedes-Benz umístit v roce 2018 úplně novou modelovou řadu: S partnery Renaultem a Nissanem vytvoří třídu X.

Také vyloženě prémiové značky se musejí pouštět do segmentů, nad nimiž druhdy mávly rukou. Sportovní vozy a luxusní sedany nevykazují růstový potenciál, v kurzu jsou crossovery a kompaktní auta, byť na nich se vydělává obtížněji. Přizpůsobit se tomuto trendu musí i Mercedes-Benz. Prvním krokem byla od základu přetvořená nová generace třídy A, jasně orientovaná na mladé zákazníky. Auto je to dobré, jak ale zaznívá z nitra firmy, prodejci se jej teprve učí nabízet: „Áčko nám přitáhne do showroomů úplně novou klientelu, ale dost často se stává, že ta se nakonec rozhodne pro třídu B...“ Teď se stuttgartský výrobce chce pustit ještě o kousek níže a nabídnout auto spadající mezi Smart a třídu A, tedy přímého konkurenta Volkswagenu Polo. Stejný cíl řeší Audi typem A1, BMW chystá jedničkovou řadu s pohonem předních kol.

Mercedes-Benz zavrhl vývoj zvětšeného derivátu smartu (motor vzadu by přinesl příliš mnoho oříšků k rozlousknutí), prosté zmenšení „áčka“ by bylo výrobně příliš drahé. Východiskem se ukázala kooperace s koncernem Nissan/Renault, která se dosud nejviditelněji týkala výměny motorů, respektive užitkového citanu. Malé auto s trojcípou hvězdou na masce chladiče tak vznikne s využitím podcelků příští generace Renaultu Clio a do prodeje se dostane v roce 2018.

Strategie: Sdílené díly, svébytná image

Na prvotině spolupráce Mercedesu s francouzsko-japonským duem byl znát nedostatek času. Z Renaultu Kangoo se proto stal Mercedes Citan jen úpravou přídě a zádě a lehkým vyladěním techniky. Zatímco na poli užitkových vozů je to akceptovatelný přístup, u osobních aut čekají zákazníci více. Mercedes má nyní pět let na to, aby třídě X připravil svébytný design, značce odpovídající provedení interiéru, ale také aby ovlivnil nově připravovanou platformu pro příští clio podle svých představ. Ze Stuttgartu se už nyní ozývají hlasy, podle nichž se pro použitou techniku i kvalitu výroby musí stanovit velmi přísná měřítka. Případné selhání by image značky poškodilo také ve vyšších segmentech. I proto se pod kapotou ocitnou moderní tří- a čtyřválcové motory z vlastního vývoje.

Aby se i potom projekt čtyři metry dlouhého subkompaktu vyplatil, k tomu poslouží synergie při společném nákupu komponentů, ale také výrobě. Jestliže v případě třídy X hovoříme o roční produkci 100 000 až 150 000 exemplářů, s konstrukčně spřízněnými typy Renault a Nissan může jít až o 1,5 milionu vozů – a to už je potom třeba při jednání o nákupu spojek či tlumičů jiná vyjednávací pozice. S prodejem mercedesů třídy X se počítá na všech zásadních světových trzích, výroba má být svěřena některé zemi s nízkou úrovní platů.

Technika: Co nejméně kompromisů?

Zachovat cenovou výhodnost, ale nepostavit vyloženě laciné auto, to je úkol, nad kterým si láme hlavu většina firem. Třída X má startovat na 20 000 eur, tedy zhruba půl milionu korun. Proto není vyloučeno, že se jí podřídí třeba jednodušší konstrukce zavěšení zadních kol, možná třeba právě ve formě nyní tak diskutované klikové nápravy s vlečenými rameny, jakou má golf a spol. u méně výkonných verzí. Zato asistenční systémy a vše, co má souvislost s elektronikou, by postupně mělo zlevňovat, podobně se počítá s poklesem cen audiosystémů a navigace. Podle Mercedesu se sníží výrobní cena i u vzduchových vaků, problémem by tak nemělo být šest až osm airbagů už v základní výbavě, náročnějším zákazníkům nabídne seznam příplatkových prvků třeba diodová světla či systém ovládání infotainmentu Command.

Dražší naopak zůstanou motory a převodovky, i proto se u třídy X nepočítá s nasazení dvouspojkové skříně, elektrického pohonu nebo hybridu. Místo toho se uplatní nová generace motorů, jejímiž nosnými prvky bude tříválec 1,0 l a čtyřválec 1,5 l. Benzinové i naftové agregáty dostanou bez výjimky přímé vstřikování a přeplňování turbodmychadlem, bloky mají pocházet od Nissanu/ Renaultu, zatímco hlavy válců, sání a výfukový trakt vzniknou přímo v režii Stuttgartu. A pozor, Mercedes stále pracuje na převratném motoru s proměnným kompresním poměrem, který by kombinoval princip benzinového a vznětového motoru, což má snížit emise a zjednodušit konstrukci. Zda jej stihne dovést do konečné podoby před rokem 2018, je ale zatím nejisté.

Kompletní text si přečtete v aktuálním Auto Tipu č. 6/13, který je právě k dostání na stáncích.

Spolupracujeme s TipCars.com
Hazard jen pro vyvolené? Na státní licenci čekají desítky sázkovek Hazard jen pro vyvolené? Na státní licenci čekají desítky sázkovek

Ačkoliv o licenci k provozování hazardních her v Česku…

Petrochemickému koncernu Orlen vzrostl zisk, také díky uzavření rafinerií Petrochemickému koncernu Orlen vzrostl zisk, také díky uzavření rafinerií

Největší polské rafinérské společnosti PKN Orlen stoupl…

Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk Holding Unipetrol díky stabilnímu provozu rafinérií zdvojnásobil svůj zisk

Čistý zisk petrochemického holdingu Unipetrol ve třetím…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 





 
Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Krátké svezení s Citroënem C3 Aircross: Stylový pohodář

Dnes 08:00

Malé SUV z dílny Citroënu je na českém trhu nabízeno se čtyřmi motory. V příštím roce se však nabídka kompletně promění, z důvodu příchodu přísnějších emisních norem.




Blesk.cz

Uložte zahrádku k zimnímu spánku: 5 tipů, co byste měli nyní udělat

Uložte zahrádku k zimnímu spánku: 5 tipů, co byste…

Říjen je měsíc, kdy ukládáme zahrádku k zimnímu spánku. Je potřeba udělat mnoho prací, než můžete z chat a…

Velký knižní čtvrtek nabídne 16 novinek. V Praze je představí Viewegh, Kosatík i Soukupová

Velký knižní čtvrtek nabídne 16 novinek. V Praze je…

Všichni nedočkaví vášniví čtenáři dnes mají pré! Velký knižní čtvrtek na pulty knihkupectví přinese hned 16…

 

iSport.cz

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s Torontem neodvrátil

Mrázek střídal Howarda po 16 minutách. Prohru s…

Petr Mrázek z Detroitu zasáhl do středečního duelu NHL v Torontu od 16. minuty za nepříznivého stavu 1:3,…

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí mu fintu nespolkl

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí…

Gerard Piqué se opět dostal do centra dění. Tentokrát nebyly na vině jeho výkony, výroky na adresu hlavního…

 

Reflex.cz

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do vlády s Babišem je v zájmu vlasti, říká Švejnar

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do…

Prakticky všechny přední strany vylučují povolební spolupráci s Andrejem Babišem a jeho hnutím ANO. Podle…

Ultraortodoxní židé nosí na letišti pásky přes oči. Bojí se nemravných žen

Ultraortodoxní židé nosí na letišti pásky přes oči.…

Nejnovější příklad podivného chování motivovaného náboženstvím zachytil uživatel internetového fóra Reddit…