14.3. 2013 Auto Tip

Nové modely Mercedesu: Do pěti let vznikne třída X

Nové modely Mercedesu: Do pěti let vznikne třída X

Mezi smartem a třídou A je segment, kam chce značka Mercedes-Benz umístit v roce 2018 úplně novou modelovou řadu: S partnery Renaultem a Nissanem vytvoří třídu X.

Také vyloženě prémiové značky se musejí pouštět do segmentů, nad nimiž druhdy mávly rukou. Sportovní vozy a luxusní sedany nevykazují růstový potenciál, v kurzu jsou crossovery a kompaktní auta, byť na nich se vydělává obtížněji. Přizpůsobit se tomuto trendu musí i Mercedes-Benz. Prvním krokem byla od základu přetvořená nová generace třídy A, jasně orientovaná na mladé zákazníky. Auto je to dobré, jak ale zaznívá z nitra firmy, prodejci se jej teprve učí nabízet: „Áčko nám přitáhne do showroomů úplně novou klientelu, ale dost často se stává, že ta se nakonec rozhodne pro třídu B...“ Teď se stuttgartský výrobce chce pustit ještě o kousek níže a nabídnout auto spadající mezi Smart a třídu A, tedy přímého konkurenta Volkswagenu Polo. Stejný cíl řeší Audi typem A1, BMW chystá jedničkovou řadu s pohonem předních kol.

Mercedes-Benz zavrhl vývoj zvětšeného derivátu smartu (motor vzadu by přinesl příliš mnoho oříšků k rozlousknutí), prosté zmenšení „áčka“ by bylo výrobně příliš drahé. Východiskem se ukázala kooperace s koncernem Nissan/Renault, která se dosud nejviditelněji týkala výměny motorů, respektive užitkového citanu. Malé auto s trojcípou hvězdou na masce chladiče tak vznikne s využitím podcelků příští generace Renaultu Clio a do prodeje se dostane v roce 2018.

Strategie: Sdílené díly, svébytná image

Na prvotině spolupráce Mercedesu s francouzsko-japonským duem byl znát nedostatek času. Z Renaultu Kangoo se proto stal Mercedes Citan jen úpravou přídě a zádě a lehkým vyladěním techniky. Zatímco na poli užitkových vozů je to akceptovatelný přístup, u osobních aut čekají zákazníci více. Mercedes má nyní pět let na to, aby třídě X připravil svébytný design, značce odpovídající provedení interiéru, ale také aby ovlivnil nově připravovanou platformu pro příští clio podle svých představ. Ze Stuttgartu se už nyní ozývají hlasy, podle nichž se pro použitou techniku i kvalitu výroby musí stanovit velmi přísná měřítka. Případné selhání by image značky poškodilo také ve vyšších segmentech. I proto se pod kapotou ocitnou moderní tří- a čtyřválcové motory z vlastního vývoje.

Aby se i potom projekt čtyři metry dlouhého subkompaktu vyplatil, k tomu poslouží synergie při společném nákupu komponentů, ale také výrobě. Jestliže v případě třídy X hovoříme o roční produkci 100 000 až 150 000 exemplářů, s konstrukčně spřízněnými typy Renault a Nissan může jít až o 1,5 milionu vozů – a to už je potom třeba při jednání o nákupu spojek či tlumičů jiná vyjednávací pozice. S prodejem mercedesů třídy X se počítá na všech zásadních světových trzích, výroba má být svěřena některé zemi s nízkou úrovní platů.

Technika: Co nejméně kompromisů?

Zachovat cenovou výhodnost, ale nepostavit vyloženě laciné auto, to je úkol, nad kterým si láme hlavu většina firem. Třída X má startovat na 20 000 eur, tedy zhruba půl milionu korun. Proto není vyloučeno, že se jí podřídí třeba jednodušší konstrukce zavěšení zadních kol, možná třeba právě ve formě nyní tak diskutované klikové nápravy s vlečenými rameny, jakou má golf a spol. u méně výkonných verzí. Zato asistenční systémy a vše, co má souvislost s elektronikou, by postupně mělo zlevňovat, podobně se počítá s poklesem cen audiosystémů a navigace. Podle Mercedesu se sníží výrobní cena i u vzduchových vaků, problémem by tak nemělo být šest až osm airbagů už v základní výbavě, náročnějším zákazníkům nabídne seznam příplatkových prvků třeba diodová světla či systém ovládání infotainmentu Command.

Dražší naopak zůstanou motory a převodovky, i proto se u třídy X nepočítá s nasazení dvouspojkové skříně, elektrického pohonu nebo hybridu. Místo toho se uplatní nová generace motorů, jejímiž nosnými prvky bude tříválec 1,0 l a čtyřválec 1,5 l. Benzinové i naftové agregáty dostanou bez výjimky přímé vstřikování a přeplňování turbodmychadlem, bloky mají pocházet od Nissanu/ Renaultu, zatímco hlavy válců, sání a výfukový trakt vzniknou přímo v režii Stuttgartu. A pozor, Mercedes stále pracuje na převratném motoru s proměnným kompresním poměrem, který by kombinoval princip benzinového a vznětového motoru, což má snížit emise a zjednodušit konstrukci. Zda jej stihne dovést do konečné podoby před rokem 2018, je ale zatím nejisté.

Kompletní text si přečtete v aktuálním Auto Tipu č. 6/13, který je právě k dostání na stáncích.

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…