Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové modely Mercedesu: Do pěti let vznikne třída X

Auto Tip Klassik
Diskuze (32)
Mezi smartem a třídou A je segment, kam chce značka Mercedes-Benz umístit v roce 2018 úplně novou modelovou řadu: S partnery Renaultem a Nissanem vytvoří třídu X.

Také vyloženě prémiové značky se musejí pouštět do segmentů, nad nimiž druhdy mávly rukou. Sportovní vozy a luxusní sedany nevykazují růstový potenciál, v kurzu jsou crossovery a kompaktní auta, byť na nich se vydělává obtížněji. Přizpůsobit se tomuto trendu musí i Mercedes-Benz. Prvním krokem byla od základu přetvořená nová generace třídy A, jasně orientovaná na mladé zákazníky. Auto je to dobré, jak ale zaznívá z nitra firmy, prodejci se jej teprve učí nabízet: „Áčko nám přitáhne do showroomů úplně novou klientelu, ale dost často se stává, že ta se nakonec rozhodne pro třídu B...“ Teď se stuttgartský výrobce chce pustit ještě o kousek níže a nabídnout auto spadající mezi Smart a třídu A, tedy přímého konkurenta Volkswagenu Polo. Stejný cíl řeší Audi typem A1, BMW chystá jedničkovou řadu s pohonem předních kol.

Mercedes-Benz zavrhl vývoj zvětšeného derivátu smartu (motor vzadu by přinesl příliš mnoho oříšků k rozlousknutí), prosté zmenšení „áčka“ by bylo výrobně příliš drahé. Východiskem se ukázala kooperace s koncernem Nissan/Renault, která se dosud nejviditelněji týkala výměny motorů, respektive užitkového citanu. Malé auto s trojcípou hvězdou na masce chladiče tak vznikne s využitím podcelků příští generace Renaultu Clio a do prodeje se dostane v roce 2018.

Strategie: Sdílené díly, svébytná image

Na prvotině spolupráce Mercedesu s francouzsko-japonským duem byl znát nedostatek času. Z Renaultu Kangoo se proto stal Mercedes Citan jen úpravou přídě a zádě a lehkým vyladěním techniky. Zatímco na poli užitkových vozů je to akceptovatelný přístup, u osobních aut čekají zákazníci více. Mercedes má nyní pět let na to, aby třídě X připravil svébytný design, značce odpovídající provedení interiéru, ale také aby ovlivnil nově připravovanou platformu pro příští clio podle svých představ. Ze Stuttgartu se už nyní ozývají hlasy, podle nichž se pro použitou techniku i kvalitu výroby musí stanovit velmi přísná měřítka. Případné selhání by image značky poškodilo také ve vyšších segmentech. I proto se pod kapotou ocitnou moderní tří- a čtyřválcové motory z vlastního vývoje.

Aby se i potom projekt čtyři metry dlouhého subkompaktu vyplatil, k tomu poslouží synergie při společném nákupu komponentů, ale také výrobě. Jestliže v případě třídy X hovoříme o roční produkci 100 000 až 150 000 exemplářů, s konstrukčně spřízněnými typy Renault a Nissan může jít až o 1,5 milionu vozů – a to už je potom třeba při jednání o nákupu spojek či tlumičů jiná vyjednávací pozice. S prodejem mercedesů třídy X se počítá na všech zásadních světových trzích, výroba má být svěřena některé zemi s nízkou úrovní platů.

Technika: Co nejméně kompromisů?

Zachovat cenovou výhodnost, ale nepostavit vyloženě laciné auto, to je úkol, nad kterým si láme hlavu většina firem. Třída X má startovat na 20 000 eur, tedy zhruba půl milionu korun. Proto není vyloučeno, že se jí podřídí třeba jednodušší konstrukce zavěšení zadních kol, možná třeba právě ve formě nyní tak diskutované klikové nápravy s vlečenými rameny, jakou má golf a spol. u méně výkonných verzí. Zato asistenční systémy a vše, co má souvislost s elektronikou, by postupně mělo zlevňovat, podobně se počítá s poklesem cen audiosystémů a navigace. Podle Mercedesu se sníží výrobní cena i u vzduchových vaků, problémem by tak nemělo být šest až osm airbagů už v základní výbavě, náročnějším zákazníkům nabídne seznam příplatkových prvků třeba diodová světla či systém ovládání infotainmentu Command.

Dražší naopak zůstanou motory a převodovky, i proto se u třídy X nepočítá s nasazení dvouspojkové skříně, elektrického pohonu nebo hybridu. Místo toho se uplatní nová generace motorů, jejímiž nosnými prvky bude tříválec 1,0 l a čtyřválec 1,5 l. Benzinové i naftové agregáty dostanou bez výjimky přímé vstřikování a přeplňování turbodmychadlem, bloky mají pocházet od Nissanu/ Renaultu, zatímco hlavy válců, sání a výfukový trakt vzniknou přímo v režii Stuttgartu. A pozor, Mercedes stále pracuje na převratném motoru s proměnným kompresním poměrem, který by kombinoval princip benzinového a vznětového motoru, což má snížit emise a zjednodušit konstrukci. Zda jej stihne dovést do konečné podoby před rokem 2018, je ale zatím nejisté.

Kompletní text si přečtete v aktuálním Auto Tipu č. 6/13, který je právě k dostání na stáncích.

Auto Tip Klassik
Diskuze (32)
16. 3. 2013 01:07
Re: chyba
Stává, stáva, tady se ale nestalo. ;-)
16. 3. 2013 01:06
Re: chyba
>:D
Cha cha chá! Vy jste ale banda! >:D
Avatar - Ham.
15. 3. 2013 22:48
Re: chyba
nákladní a užitková auta vyrábí GM, VW, Toyota i další a započtené jsou, tady třeba máš podrobnou statistiku za rok 2010. Daimler není ani v první desítce.
[odkaz]
Avatar - CHerokee
15. 3. 2013 22:40
Re: chyba
Na Áčku tak velké u nás nejsou, na Béčku jsou slušné. proto na ně prodejce umí udělat podstatně zajímavější cenu.
Avatar - CHerokee
15. 3. 2013 22:39
Re: chyba
Ani do jedné z těch statistik nebylo započteno vše co pod ně patří. Ale pouze luxusní Mercedesy - osobní vozy. Takže chyba lávky.