1.11. 2016 Martin Vaculík

Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně!

Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně!

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na vidlicové uspořádání. Nyní se vrací zpět řadová koncepce, ale důvody jsou trochu jiné, než si myslíte.

Abychom mluvili konkrétně: zážehové řadové šestiválce měly mercedesy pod kapotami do roku 1997. Agregáty řady M104 se skrývaly pod obchodními označeními 280 či 320 (tedy například E320) a byly na svou dobu poměrně moderní s proměnným časováním svých čtyřiadvaceti ventilů a přesným měřením nasávaného vzduchu žhaveným drátem.

Benzín - V6 od 1997

Ke zmíněnému datu je nahradila řada M112 v kubaturách od 2,4 do 3,2 litru. Šlo o zajímavé motory, které na každý válec měly proti předchůdcům o jeden ventil méně (tedy tři), ale o jednu zapalovací svíčku více (tedy 2). Byly velmi pružné a na svou dobu i poměrně úsporné. Ztráta mechanické příbuznosti se čtyřválci byla nahrazena synergií s osmiválci M113 - s nimi sdílely většinu mechaniky. Disharmoničtější chod hůře vyvážené sestavy klikové hřídele, ojnic a pístů nebyl v dobře odhlučněných stuttgartských autech skoro znát, naopak kratší blok motoru byl velkou výhodou pro stále protěžovanější nárazové testy. V přídi zbylo více deformačního prostoru, než se síly opřou o tuhý blok motoru. Bylo to dobře nejen pro průběh zpomalení při nárazu, ale i pro pojišťovny - k zásadnímu poškození mechaniky (vylomení napínacích kladek plochého řemene z "prsou" motoru, ulomení držáků motoru) docházelo až při kolizích z vyšších rychlostí. Řada M112 je už minulostí, ale i následující řady M272 (přechod zpět na čtyři ventily a jednu svíčku) a M276 (příchod přeplňovaných verzí) byly stále vidlicové motory.

Diesel - V6 od 2005

Dieselové motory zůstaly u řadového uspořádání až do roku 2005. Byly modulární: OM 646 byl 2,2 litrový čtyřválec (200, 220 CDI), OM 647 pětiválec 2,7 litru (270 CDI), OM 648 pak šestiválec 3,2 litru (320 CDI). V roce 2004 skončil pětiválec, rok po něm byl řadový šestiválec nahrazen taktéž vidlicovým - OM 642. A ten se s několika modernizacemi vyrábí do současnosti.

Výhodou takové konfigurace byla opět kratší stavba, takže motor mohl pohánět i modely třídy C (kde šestiválcový diesel nikdy předtím nebýval) či druhou generaci modelu Vito (včetně osobní Viano).

Nevýhodou byly omezené možnosti zvyšování výkonu, zvlášť poté, co se z emisních důvodů vytratily osmiválce 400 a 420 CDI (až 231 kW). Na vidlicový motor je totiž podstatně náročnější nasadit dvoustupňové přeplňování. Proto si poslední varianta 350 Bluetec pomohla turbodmychadlem s kuličkovými ložisky, která nemusí mezi rotorem a skříní nechávat vůli na olejový film ložisek kluzných. Takže jim výfukové plyny neunikají kolem lopatek turbíny a reagují mnohem rychleji už při nízkých otáčkách. S "ball bearing" turbodmychadlem to OM 642 dotáhl až na 190 kW a 620 N.m, ale tři či čtyřturbová konkurence od BMW nahrazuje vyhynulé osmiválce mnohem sebevědoměji. U nového řadového šestiválce tak bude dvojité přeplňování standardem a pomůže mu k výkonu 230 kW a točivému momentu 650 N.m - samozřejmě s absolutně plochou křivkou.

Hřebíček do rakve vidlicových motorů však nezatloukla honba za specifickými výkony, ale chystaná přísnější metodika měření emisí WLTP. Ta do měřicího cyklu přináší i vyšší zátěž, takže například u dieselů systém SCR si musí poradit s vyšším průtokem oxidů dusíku. Požadovány tak jsou větší katalyzátory blíže motoru. Někdejší uspořádání, kdy katalyzátor SCR byl až pod autem, je nedostatečné - plyny po cestě k němu chladly a pod dnešními nízkými auty také není moc místa, takže i velikost byla omezená. Řadové uspořádání je mnohem vhodnější - dostatek místa na oxidační katalyzátor i filtr pevných částic, kombinovaný se SCR je hned vedle motoru.

Na řadové uspořádání však přešel i benzinový šestiválec, u nějž systémy následné úpravy spalin tolik místa nezaberou, byť se rozšiřují o filtr pevných částic. Důvodem je snižování výrobních nákladů - aby si benzinové a dieselové motory byly co nejvíce podobné, mohly určité komponenty sdílet a vznikat na stejných výrobních linkách. Vrtání a zdvih všech nových čtyř a šestiválců nejsou zcela stejné, ale oscilují plus mínus milimetr kolem 82 (vrtání) a 92,3 (zdvih).

1/6 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Česká zbrojovka chce vyrábět pistole v USA, vyhoví tím regulacím Česká zbrojovka chce vyrábět pistole v USA, vyhoví tím regulacím

Uherskobrodský podnik vyhoví podmínce amerických…

Glosa Martina Čabana: Vítěz sněmovních voleb Glosa Martina Čabana: Vítěz sněmovních voleb

O výsledcích sněmovních voleb dnes neví nikdo lautr nic,…

Náměstkyně Dostálová rezignovala na post zastupitelky, měla neslučitelné funkce Náměstkyně Dostálová rezignovala na post zastupitelky, měla neslučitelné funkce

Náměstkyně ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová…

Národní muzeum navrhne stopku pro nejvýznamnější Čechy Národní muzeum navrhne stopku pro nejvýznamnější Čechy

Vláda bude jednat o návrhu, aby se panteon Národního…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nové motory Mercedesu: Proč se vrací…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají

S velkými čísly prodejů se výrobci vždy rádi pochlubí.…

12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

 






 
Volvo V90 Cross Country – Kdo potřebuje SUV?

TEST Volvo V90 Cross Country – Kdo potřebuje SUV?

Dnes 09:51

Stejně jako k Volvu patří snaha o maximální bezpečnost posádky, patří k němu velké kombi do terénu. Jak se povedlo jeho nejnovější provedení?




Blesk.cz

Tragický domácí porod na Blanensku: Záchranka lže, tvrdí rodina a chystá žalobu

Tragický domácí porod na Blanensku: Záchranka lže,…

Už samotná zmínka slovního spojení "domácí porod" vyvolává vášně. Nejinak je tomu i u konkrétní kauzy úmrtí…

Půjčte si až 60 titulů, prosí knihovna na Lužinách. Oprava podlah ji na měsíce uzavře

Půjčte si až 60 titulů, prosí knihovna na Lužinách.…

Pobočka městské knihovny na Lužinách bude od 29. května až do září uzavřena. Chystají se tu opravovat podlahy.…

 

iSport.cz

Rada sepsul po výhře Sparty redaktora Sportu: Mě by táta zbil

Rada sepsul po výhře Sparty redaktora Sportu: Mě by…

Hodnocení výhry 2:0 nad Plzní se v podání kouče Sparty Petra Rady rychle zvrhlo ve vyřizování účtů s redaktorem…

Messiho SHOW na Realu! Zářil i s kapesníkem v puse, pak slavil

Messiho SHOW na Realu! Zářil i s kapesníkem v puse,…

Tohle umí jedině on. Útočník Barcelony Lionel Messi předvedl v El Clásiku naprosto dominantní výkon a právě díky…

 

Reflex.cz

Zkáza Berlína v barvě. Podívejte se na unikátní záběry válkou zdecimovaného města

Zkáza Berlína v barvě. Podívejte se na unikátní…

„Nyní opouštíte britský sektor,“ hlásí anglický nápis na Brandenburské bráně, kterou „zdobí“ stovky děr po…

Mluvili jsme málo o naší mámě, řekl princ Harry. Královská rodina otevírá svá bolavá témata a chce inspirovat další

Mluvili jsme málo o naší mámě, řekl princ Harry.…

Před několika dny se princ Harry objevil v pořadu Bryany Gordonové, který nazvala Mad World, což lze volně…