1.11. 2016 Martin Vaculík

Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně!

Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně!

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na vidlicové uspořádání. Nyní se vrací zpět řadová koncepce, ale důvody jsou trochu jiné, než si myslíte.

Abychom mluvili konkrétně: zážehové řadové šestiválce měly mercedesy pod kapotami do roku 1997. Agregáty řady M104 se skrývaly pod obchodními označeními 280 či 320 (tedy například E320) a byly na svou dobu poměrně moderní s proměnným časováním svých čtyřiadvaceti ventilů a přesným měřením nasávaného vzduchu žhaveným drátem.

Benzín - V6 od 1997

Ke zmíněnému datu je nahradila řada M112 v kubaturách od 2,4 do 3,2 litru. Šlo o zajímavé motory, které na každý válec měly proti předchůdcům o jeden ventil méně (tedy tři), ale o jednu zapalovací svíčku více (tedy 2). Byly velmi pružné a na svou dobu i poměrně úsporné. Ztráta mechanické příbuznosti se čtyřválci byla nahrazena synergií s osmiválci M113 - s nimi sdílely většinu mechaniky. Disharmoničtější chod hůře vyvážené sestavy klikové hřídele, ojnic a pístů nebyl v dobře odhlučněných stuttgartských autech skoro znát, naopak kratší blok motoru byl velkou výhodou pro stále protěžovanější nárazové testy. V přídi zbylo více deformačního prostoru, než se síly opřou o tuhý blok motoru. Bylo to dobře nejen pro průběh zpomalení při nárazu, ale i pro pojišťovny - k zásadnímu poškození mechaniky (vylomení napínacích kladek plochého řemene z "prsou" motoru, ulomení držáků motoru) docházelo až při kolizích z vyšších rychlostí. Řada M112 je už minulostí, ale i následující řady M272 (přechod zpět na čtyři ventily a jednu svíčku) a M276 (příchod přeplňovaných verzí) byly stále vidlicové motory.

Diesel - V6 od 2005

Dieselové motory zůstaly u řadového uspořádání až do roku 2005. Byly modulární: OM 646 byl 2,2 litrový čtyřválec (200, 220 CDI), OM 647 pětiválec 2,7 litru (270 CDI), OM 648 pak šestiválec 3,2 litru (320 CDI). V roce 2004 skončil pětiválec, rok po něm byl řadový šestiválec nahrazen taktéž vidlicovým - OM 642. A ten se s několika modernizacemi vyrábí do současnosti.

Výhodou takové konfigurace byla opět kratší stavba, takže motor mohl pohánět i modely třídy C (kde šestiválcový diesel nikdy předtím nebýval) či druhou generaci modelu Vito (včetně osobní Viano).

Nevýhodou byly omezené možnosti zvyšování výkonu, zvlášť poté, co se z emisních důvodů vytratily osmiválce 400 a 420 CDI (až 231 kW). Na vidlicový motor je totiž podstatně náročnější nasadit dvoustupňové přeplňování. Proto si poslední varianta 350 Bluetec pomohla turbodmychadlem s kuličkovými ložisky, která nemusí mezi rotorem a skříní nechávat vůli na olejový film ložisek kluzných. Takže jim výfukové plyny neunikají kolem lopatek turbíny a reagují mnohem rychleji už při nízkých otáčkách. S "ball bearing" turbodmychadlem to OM 642 dotáhl až na 190 kW a 620 N.m, ale tři či čtyřturbová konkurence od BMW nahrazuje vyhynulé osmiválce mnohem sebevědoměji. U nového řadového šestiválce tak bude dvojité přeplňování standardem a pomůže mu k výkonu 230 kW a točivému momentu 650 N.m - samozřejmě s absolutně plochou křivkou.

Hřebíček do rakve vidlicových motorů však nezatloukla honba za specifickými výkony, ale chystaná přísnější metodika měření emisí WLTP. Ta do měřicího cyklu přináší i vyšší zátěž, takže například u dieselů systém SCR si musí poradit s vyšším průtokem oxidů dusíku. Požadovány tak jsou větší katalyzátory blíže motoru. Někdejší uspořádání, kdy katalyzátor SCR byl až pod autem, je nedostatečné - plyny po cestě k němu chladly a pod dnešními nízkými auty také není moc místa, takže i velikost byla omezená. Řadové uspořádání je mnohem vhodnější - dostatek místa na oxidační katalyzátor i filtr pevných částic, kombinovaný se SCR je hned vedle motoru.

Na řadové uspořádání však přešel i benzinový šestiválec, u nějž systémy následné úpravy spalin tolik místa nezaberou, byť se rozšiřují o filtr pevných částic. Důvodem je snižování výrobních nákladů - aby si benzinové a dieselové motory byly co nejvíce podobné, mohly určité komponenty sdílet a vznikat na stejných výrobních linkách. Vrtání a zdvih všech nových čtyř a šestiválců nejsou zcela stejné, ale oscilují plus mínus milimetr kolem 82 (vrtání) a 92,3 (zdvih).

1/6 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Zoot chce finančně posílit. Prodává dluhopisy za 150 milionů korun Zoot chce finančně posílit. Prodává dluhopisy za 150 milionů korun

Internetový módní obchod nabídne veřejně své dluhopisy…

Britský řetězec padne do ruských rukou. Holland & Barrett koupí miliardář Michail Fridman Britský řetězec padne do ruských rukou. Holland & Barrett koupí miliardář Michail Fridman

Největší britský řetězec prodejen zdravé výživy a…

Schulz chce větší rovnost. Merkelová mu ale v průzkumech utíká Schulz chce větší rovnost. Merkelová mu ale v průzkumech utíká

Němečtí sociální demokraté (SPD) mají tři měsíce na to,…

Royal Bank of Scotland ruší divizi, přesouvá ji do Asie Royal Bank of Scotland ruší divizi, přesouvá ji do Asie

Britská bankovní společnost Royal Bank of Scotland zruší…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nové motory Mercedesu: Proč se vrací…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky? První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 






 
Zapomenuté hot hatche osmdesátých let. Bylo z čeho vybírat!

Zapomenuté hot hatche osmdesátých let. Bylo z čeho vybírat!

Dnes 08:00

Hot hatche v 70. letech prokázaly svou životaschopnost a setkaly se s příznivým přijetím zákazníků. V 80. letech jich byla na trhu pěkná řada a z některých jsou dnes legendy.




Blesk.cz

Zpěvák STING exkluzivně pro Blesk: Velké plány s Karlovým mostem a tajemství jeho figury!

Zpěvák STING exkluzivně pro Blesk: Velké plány s…

Britský zpěvák a skladatel Sting (65) je hvězda světového formátu, hvězdné manýry ale nemá. Přesvědčil nás o tom…

Vondráčková slavila 70: Dostala loutku se svojí podobiznou!

Vondráčková slavila 70: Dostala loutku se svojí podobiznou!

Byla to dlouhá noc! Na hradě Karlštejně a následně na zahradě své vily na Řitce oslavila Helena Vondráčková o…

 

iSport.cz

Pešta po sérii proher slaví: Kdybych nevyhrál, tak to můžu zabalit

Pešta po sérii proher slaví: Kdybych nevyhrál, tak…

Před zápasem nebyl zrovna v dobrém rozpoložení. Jeden z nejlepších českých MMA bojovníků Viktor Pešta si ve…

Šampionka Kvitová po triumfu: Nebylo to o tenisu, šlo o mé zdraví a život

Šampionka Kvitová po triumfu: Nebylo to o tenisu,…

Chtěla si vyzkoušet, jak zraněná ruka vydrží zátěž na oblíbené trávě. Jen odehrát pár zápasů a připravit se na…

 

Reflex.cz

Stalin je v Rusku stále považován za větší osobnost než Putin

Stalin je v Rusku stále považován za větší osobnost…

Za největší historickou osobnost považují Rusové komunistického diktátora Josifa Stalina, kterému historici…

Staří Polynésané: Mistři mořeplavby a dobyvatelé jižních moří

Staří Polynésané: Mistři mořeplavby a dobyvatelé…

Čech Pavel Pavel před 35 lety předvedl světu, jak se pohybovaly obří sochy na Velikonočním ostrově. Maličké…