reklama


1.11. 2016 Martin Vaculík

Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně!

Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně!

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na vidlicové uspořádání. Nyní se vrací zpět řadová koncepce, ale důvody jsou trochu jiné, než si myslíte.

Abychom mluvili konkrétně: zážehové řadové šestiválce měly mercedesy pod kapotami do roku 1997. Agregáty řady M104 se skrývaly pod obchodními označeními 280 či 320 (tedy například E320) a byly na svou dobu poměrně moderní s proměnným časováním svých čtyřiadvaceti ventilů a přesným měřením nasávaného vzduchu žhaveným drátem.

Benzín - V6 od 1997

Ke zmíněnému datu je nahradila řada M112 v kubaturách od 2,4 do 3,2 litru. Šlo o zajímavé motory, které na každý válec měly proti předchůdcům o jeden ventil méně (tedy tři), ale o jednu zapalovací svíčku více (tedy 2). Byly velmi pružné a na svou dobu i poměrně úsporné. Ztráta mechanické příbuznosti se čtyřválci byla nahrazena synergií s osmiválci M113 - s nimi sdílely většinu mechaniky. Disharmoničtější chod hůře vyvážené sestavy klikové hřídele, ojnic a pístů nebyl v dobře odhlučněných stuttgartských autech skoro znát, naopak kratší blok motoru byl velkou výhodou pro stále protěžovanější nárazové testy. V přídi zbylo více deformačního prostoru, než se síly opřou o tuhý blok motoru. Bylo to dobře nejen pro průběh zpomalení při nárazu, ale i pro pojišťovny - k zásadnímu poškození mechaniky (vylomení napínacích kladek plochého řemene z "prsou" motoru, ulomení držáků motoru) docházelo až při kolizích z vyšších rychlostí. Řada M112 je už minulostí, ale i následující řady M272 (přechod zpět na čtyři ventily a jednu svíčku) a M276 (příchod přeplňovaných verzí) byly stále vidlicové motory.

Diesel - V6 od 2005

Dieselové motory zůstaly u řadového uspořádání až do roku 2005. Byly modulární: OM 646 byl 2,2 litrový čtyřválec (200, 220 CDI), OM 647 pětiválec 2,7 litru (270 CDI), OM 648 pak šestiválec 3,2 litru (320 CDI). V roce 2004 skončil pětiválec, rok po něm byl řadový šestiválec nahrazen taktéž vidlicovým - OM 642. A ten se s několika modernizacemi vyrábí do současnosti.

Výhodou takové konfigurace byla opět kratší stavba, takže motor mohl pohánět i modely třídy C (kde šestiválcový diesel nikdy předtím nebýval) či druhou generaci modelu Vito (včetně osobní Viano).

Nevýhodou byly omezené možnosti zvyšování výkonu, zvlášť poté, co se z emisních důvodů vytratily osmiválce 400 a 420 CDI (až 231 kW). Na vidlicový motor je totiž podstatně náročnější nasadit dvoustupňové přeplňování. Proto si poslední varianta 350 Bluetec pomohla turbodmychadlem s kuličkovými ložisky, která nemusí mezi rotorem a skříní nechávat vůli na olejový film ložisek kluzných. Takže jim výfukové plyny neunikají kolem lopatek turbíny a reagují mnohem rychleji už při nízkých otáčkách. S "ball bearing" turbodmychadlem to OM 642 dotáhl až na 190 kW a 620 N.m, ale tři či čtyřturbová konkurence od BMW nahrazuje vyhynulé osmiválce mnohem sebevědoměji. U nového řadového šestiválce tak bude dvojité přeplňování standardem a pomůže mu k výkonu 230 kW a točivému momentu 650 N.m - samozřejmě s absolutně plochou křivkou.

Hřebíček do rakve vidlicových motorů však nezatloukla honba za specifickými výkony, ale chystaná přísnější metodika měření emisí WLTP. Ta do měřicího cyklu přináší i vyšší zátěž, takže například u dieselů systém SCR si musí poradit s vyšším průtokem oxidů dusíku. Požadovány tak jsou větší katalyzátory blíže motoru. Někdejší uspořádání, kdy katalyzátor SCR byl až pod autem, je nedostatečné - plyny po cestě k němu chladly a pod dnešními nízkými auty také není moc místa, takže i velikost byla omezená. Řadové uspořádání je mnohem vhodnější - dostatek místa na oxidační katalyzátor i filtr pevných částic, kombinovaný se SCR je hned vedle motoru.

Na řadové uspořádání však přešel i benzinový šestiválec, u nějž systémy následné úpravy spalin tolik místa nezaberou, byť se rozšiřují o filtr pevných částic. Důvodem je snižování výrobních nákladů - aby si benzinové a dieselové motory byly co nejvíce podobné, mohly určité komponenty sdílet a vznikat na stejných výrobních linkách. Vrtání a zdvih všech nových čtyř a šestiválců nejsou zcela stejné, ale oscilují plus mínus milimetr kolem 82 (vrtání) a 92,3 (zdvih).

1/6 Pokračovat ve čtení

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Ze snaživého eléva se stal klíčový muž Hradu. Teď přichází Forejtův pád Ze snaživého eléva se stal klíčový muž Hradu. Teď přichází Forejtův pád

Konec spekulacím. Všudypřítomný ceremoniář Jindřich…

Neznámé fotografie Hitlera, jeho milenky Evy Braunové a dalších nacistů se prodaly v dražbě Neznámé fotografie Hitlera, jeho milenky Evy Braunové a dalších nacistů se prodaly v dražbě

Na svatbě v paláci Mirabell v rakouském Salzburku, která…

Note 7 na smetišti dějin Note 7 na smetišti dějin

Měl to být komerční trhák letošního léta, který naváže…

Je dobře, že mzdy v Česku rostou, říká Pavel Bouška, expandující výrobce krmiv Je dobře, že mzdy v Česku rostou, říká Pavel Bouška, expandující výrobce krmiv

Pavel Bouška již pronikl do žebříčků českých miliardářů.…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nové motory Mercedesu: Proč se vrací…



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri! Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri!

Každá časová úspora se hodí. Prohlédněte si zajímavý…

 






 
Tak to jen on! Nový Opel Insignia má kabinu jak ze závodního auta

Tak to jen on! Nový Opel Insignia má kabinu jak ze závodního auta

Dnes 08:05

Opel Insignia se v druhé generace výrazně proměnil. Je sportovněji tvarován, je delší a výrazně lehčí.




Blesk.cz

Turci zavírají hotely a masově propouštějí. V zemi rapidně ubylo turistů

Turci zavírají hotely a masově propouštějí. V zemi…

Turecké hotely bojují s vážnými problémy, protože jejich obsazenost prudce klesla a je nejnižší v Evropě. Hotely…

ONLINE: Zeman chválil rozpočet a chce pro Babiše Nobelovku. Ministr je na prášcích

ONLINE: Zeman chválil rozpočet a chce pro Babiše…

Miloš Zeman ve středu přišel do Poslanecké sněmovny u příležitosti schvalování státního rozpočtu pro příští rok.…

 

iSport.cz

Šest grandslamů a dost. Djokovič se rozešel s koučem Beckerem

Šest grandslamů a dost. Djokovič se rozešel s koučem…

Srbský tenista Novak Djokovič po sezoně, v níž přišel o post světové jedničky, ukončil spolupráci s koučem…

Basilej padla s Arsenalem a v Evropě končí, Barcelona i Kyjev nadělovaly

Basilej padla s Arsenalem a v Evropě končí,…

Švýcarská Basilej s Tomášem Vaclíkem a Markem Suchým prohrála v posledním utkání základní skupiny Ligy mistrů s…

 

Reflex.cz

Krásné, nebo morbidní? Podívejte se, jak se dřív fotografovali zesnulí

Krásné, nebo morbidní? Podívejte se, jak se dřív…

Morbidní, nebo kouzelné? Zvyk, který přivedla na svět Daguerrotypie, neboli předchůdce moderní fotografie,…

Vánoční úvěry na dárky? Produkt pro slabomyslné!

Vánoční úvěry na dárky? Produkt pro slabomyslné!

Na Mikuláše Česká televize zveřejnila naprosto pekelná čísla o finanční uvážlivosti našeho národa. Je těžké si…

 
 
reklama