Nové policejní Octavie v civilu podrobněji. Jakou techniku skrývají?
Škoda Auto předala české policii další nové vozy. Octavie určené pro dopravní policii budou měřit rychlost a monitorovat další případné přestupky. Řidiči je poznají jen s obtížení, nejsou v policejních barvách, ale v civilním provedení.
Policie si zatím převzala 50 Octavií a tři Superby. Octavie budou hlídkovat po celé České republice na silnicích první, druhé a třetí třídy, zatímco Superby doplní stávající „dálniční“ flotilu. Automobily pro tzv. skrytý dohled si převezmou jednotlivá krajská ředitelství dopravní policie. V příštím roce dopravním policistů přibude dalších 35 „civilních“ Octavií.
Všechny Octavie v civilním provedení jsou poháněny přeplňovaným benzinovým motorem 1.8 TSI o výkonu 132 kW, který spolupracuje s pohonem všech kol a dvouspojkovou převodovkou DSG. Pohon 4x4 byl vybrán kvůli bezpečnosti posádky, automatická převodovka pak kvůli jízdnímu komfortu. A proč policisté nesáhli po ještě rychlejších Octaviích RS s motorem 2.0 TSI o výkonu 169 kW? Vysvětluje šéf dopravní policie Tomáš Lerch: „Je potřeba říci, že tato vozidla jsou určena pro standardní silniční síť. Usoudili jsme, že auta s tímto výkonem budou optimální pro běžné organizační články dopravní policie.“
Vozidla jsou vybavena nejmodernější technikou. Policejní prezident Tomáš Tuhý zdůrazňuje především použití nových majáků, které česká policie používá jako první v celé Evropě. Dosud museli policisté v „civilních“ vozech v případě nutnosti nasadit maják na střechu, což mohlo být ve vysoké rychlosti nebezpečné. Vyhláška totiž stanovuje, že majáky musí být umístěné na nejvyšším místě karoserie nebo co nejblíže nejvyššímu místu vozu a zároveň být viditelné ze všech stran.
Podle Tuhého nová výstražná světla tyto požadavky nařízení o vozidlech s právem přednosti v jízdě splňují. Umístěny jsou v horní části čelního i zadního skla, další světla jsou umístěna v bočních oknech, aby byly vidět i ze stran. Výstražná diodová světla jsou navíc pro účastníky provozu lépe viditelná než dosavadní majáky, pokládané na střechu manuálně.
Novinkou jsou také světelné signalizační elementy, na kterých je možné zobrazit 27 různých nápisů. Pomocí nich může hlídka upozornit řidiče na nehodu nebo jinou mimořádnou událost na silnici.
Samozřejmostí je také použití radarů pro dynamické i stacionární měření rychlosti. Kamery vpředu a vzadu dokumentují případné přestupky, jako je nebezpečná jízda. Záznamy lze dále použít jako důkazní materiál v řízeních s řidiči podezřelými ze spáchání přestupku či trestného činu. Automatická kontrola vozidel pak podle poznávací značky rozpozná odcizené nebo hledané vozidlo.
Standardním vybavením je i svítilna nebo hasičský přístroj. V zavazadelníku mohou místo najít zastavovací pásy nebo zdravotnické zařízení.
Pořízené Octavie jsou financovány z Fondu zábrany škod, do kterého pojišťovny odvádějí tři procenta z inkasovaného povinného ručení. Automobily stály 66 milionů korun, jedno vozidlo tak kvůli moderní technice přišlo na 1,3 milionu korun.
„Předaná vozidla nemají strašit, ale být řidičům nápomocná,“ uvedl při předání Octavií Luboš Vlček, šéf prodejní organizace Škoda Auto Česká republika. Policisté hlídkující v těchto vozech se totiž mají zaměřovat hlavně na sledování těch závažnějších přestupků. „I proto jsou vozy vybaveny kamerovým systémem, aby mohly monitorovat přestupky, jako je nesprávné předjíždění a nebezpečná jízda, ale samozřejmě také jízda nepovolenou rychlostí,“ říká Tomáš Lerch.
Policie se letos zaměřila na modernizaci techniky. V listopadu si převzala nové speciální Octavie pro pořádkovou, cizineckou a dopravní policii. Novinkou byly i Volkswageny Amarok pro kriminalisty. V případě Octavií v civilních barvách se jedná o první plošnou výměnu služebních vozidel pro skrytý dohled od roku 1994, kdy policie takové vozy poprvé využila.