Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový motor PSA 1.5 BlueHDi je nabitý nejnovějšími technologiemi. Projdeme si je všechny!

Tomáš Dusil
Diskuze (29)
Nový vznětový motor PSA 1.5 BlueHDi, který od začátku splňuje emisní normu Euro 6.2., technicky vychází ze starší šestnáctistovky, avšak změn je celá řada.

V loňském roce uvedla skupina PSA nový vznětový čtyřválec 1.5 BlueHDi, který ve vozech této skupiny nahrazuje dosavadní motor 1.6 BlueHDi. Hlavním smyslem uvedení nové pohonné jednotky bylo splnit současnou přísnou emisní normu Euro 6.2. Tu patnáctistovka plní od samého začátku, na rozdíl od starší 1.6 BlueHDi, která splňovala v poslední evoluci „pouze“ Euro 6.1.

Ze dvou kapalin zbyla jedna

PSA bylo kdysi první automobilkou, která začala používat u vznětových motorů filtry pevných částic. A to už v době, kdy bylo jejich zavedení čistě dobrovolné. Od začátku také uplatňovala koncept částicových filtrů, které ke správné funkci vyžadují přidávání aditiva, většinou na bázi ceru do palivové nádrže. Náročnější a dražší údržba, vyžadující jak doplňování aditiv, tak také jednou za čas výměnu částicového filtru (aditivum totiž podporuje jeho zanášení) byla zákazníky a tiskem pranýřována jen do chvíle, než lidé zjistili, na kolik vyjdou filtry konkurentů, které měly být přece bezúdržbové. PSA velmi rychle uplatnilo servisní koncept výměnných filtrů, kdy za váš starý zanesený dostanete repasovaný. Jeho cena zhruba 10.000 korun byla výrazně nižší než u veškeré konkurence s bezúdržbovými filtry. Ty i dnes mohou stát i desetinásobek (asijské značky).

Celá věc se trochu zkomplikovala v roce 2014, kdy PSA uvedlo motory BlueHDi. Ty k oxidačně-redukčnímu katalyzátoru a částicovému filtru s aditivy přidaly navíc ještě technologii SCR. Tedy vstřikování vodného roztoku močoviny do výfuku v kombinaci s katalyzátorem oxidů dusíku SCR za účelem snížení podílu NOx ve spalinách. V této formě motor 1.6 BlueHDI bez problémů prošel emisní normou Euro 6.1. Problém byl, že najednou agregát potřeboval dvě dodatečné kapaliny - aditivum pro částicový filtr a močovinu AdBlue pro katalyzátor oxidů dusíku SCR.

S příchodem nové 1.5 HDi přichází zásadní obrat. Vozy Peugeot a Citroën poprvé přecházejí na částicový filtr s drahými kovy, v principu stejný, jaký mají už léta jiné automobilky (například skupina VW. Motor 1.5 HDi tedy používá bezúdržbový částicový filtr, nevyžadující pro svoji funkci aditiva.

Jeden válec, tři filtry. Nebo čtyři?

Emisní systém motoru 1.5 HDi je tak řešen docela zajímavě. Hned za turbodmychadlem a tedy v bezprostřední blízkosti motoru se nachází kombo, v němž se ukrývá v pořadí od motoru oxidačně-redukční katalyzátor, jehož součástí je vrstva zásobníkového katalyzátoru oxidů dusík (trap). Za oxidačním katalyzátorem našel své místo katalyzátor SCR, který pracuje s kapalinou AdBlue a ještě dále za ním je bezúdržbový částicový filtr.

Celé to pracuje velmi dobře i díky pokrokově vyřešeným snímačům. Před a za oxidačním katalyzátorem jsou snímače teploty spalin. Před katalyzátorem SCR se nachází vstřikovač kapaliny AdBlue. Za ním a tedy před částicovým filtrem (stejně jako za ním) jsou sondy pro snímač diferenčních tlaků, který měří míru zanesení částicového filtru. Jenže to není vše. Na úplném začátku (než spaliny vstoupí do komba) - tedy těsně za turbodmychadlem, je snímač NOx. Druhý takový je až za kombem před takzvanou přední trubkou výfuku (takto tuto část výfuku PSA nazývá). Právě dva snímače NOx hrají klíčovou roli v nastavení vstřikování močoviny do výfuku. A zároveň zpřesňují funkci recirkulace spalin EGR.

I díky tomuto si motor 1.5 HDi vystačí pouze s jedním okruhem, a sice klasickým vysokotlakým. Nízkotlaký okruh, který používají někteří jiní výrobci (třeba Renault) tady použitý není. Výhodou je mimo jiné nižší zanášení sání karbonem, k čemuž každá recirkulace spalin zákonitě vede.

A teď vás možná napadá, proč si motor nevystačí jen s katalyzátorem SCR. Proč potřebuje navíc ještě zásobníkový katalyzátor NOx (trap). Důvodem je redukce oxidu dusíku už ve fázi studeného startu motoru a jeho následného ohřívání. Abychom mohli AdBlue vstřikovat, potřebujeme teplotu výfuku vyšší než 180 stupňů.

Nyní to hlavní. Kdo si myslí, že kombo čítající vlastně tři emisní systémy a jeden navíc zdvojený (trap a SCR), musí stát majlant, bude překvapen. Celé kombo je zatím k dispozici pouze jako nové za cenu 19.729 korun včetně daně!

Od roku 2016 je v případě našeho dlouhodobě testovaného Peugeotu 308, jenž je ovšem poháněn právě motorem 1.5 HDi, zase o něco snazší dolévání kapaliny AdBlue. Nalévací otvor se totiž přemístil z kufru do prostoru vedle plnicího hrdla nafty. Že se blíží vyprázdnění nádrže na AdBlue, vůz informuje řidiče na displeji od hranice 2500 km, které zbývají do prázdné nádrže. Bohužel o stavu AdBlue před tím vám auto informace nepodá, což je v porovnání s konkurencí (například VW) nevýhoda. Pokud by vám AdBlue došlo a vy byste vypnuli motor, znovu už nenastartujete.

Návrat ztraceného syna

Konstrukčně vzato vychází motor 1.5 HDi ze starší a nám dobře známé jednotky 1.6 HDi (později BlueHDi). V obou případech se stále jedná o řadu DV, pamatující ve své první generaci rok 2004. Nová patnáctistovka má označení DV5 RC, poslední evoluce starší 1.6 BlueHDi pak DV6 FC. I nový motor tak stále využívá ve své době revoluční hliníkový blok válců se zalitými válci z litiny.

Zdvihový objem se u nového motoru snížil z 1560 cm3 na 1498 cm3. Došlo k tomu zkrácením zdvihu z 88,3 na 84,8 mm při zachování vrtání válců 75 mm.

Zásadní novinkou, která se pojí právě s novou 1.5 BlueHDi, je návrat 16ventilové hlavy válců a rozvodu DOHC. Toto motor 1.6 HDi opustil v roce 2010 při přechodu na normu Euro 5. Řešení rozvodu se u novinky na první pohled moc neliší od toho, jaký používala 1.6 HDi v časech Euro 4. Ozubený řemen pohání přímo vačkový hřídel sání a teprve od něj vede krátký řetěz na výfukovou vačku. Ovládání ventilů je přes vahadla s rolnami a hydraulickým vymezováním ventilové vůle.

Hlava válců je ale v porovnání s tou na 1.6 HDi 16V řešena jinak. Je dvoudílná, když využívá takzvanou skříň ložisek vačkových hřídelů. Ty tak rotují v horní části hlavy, zatímco v té spodní a rozměrnější jsou vodítka ventilů, vahadla a „hydroštely“. V minulosti byla hlava klasická v ose vačkových hřídelů. Navíc součástí plastového víka hlavy motoru 1.5 BlueHDi je také odlučovač (separátor) olejové mlhy.

Co zůstává, je systém vstřikování common-rail od firmy Bosch. Motor 1.5 BlueHDi ale dostal pokročilejší verzi vysokotlakého čerpadla CP 4.1 s přídomkem EVO. Výrobce udává vstřikovací tlak až 2000 barů. Z dalších změn zmíníme zmenšenou olejovou náplň ze 4,7 litru na 4,1 litru.

Menší, ale výkonnější

Motor 1.5 BlueHDi je sice menší než předchozí šestnáctistovka BlueHDi, avšak současně výkonnější. Agregát se nabízí ve třech verzích, a sice s 56 (respektive 75 kW) při 3500 otáčkách za minutu a dále s 96 kW při 3750/min-1. Pod kapotou dlouhodobě testovaného Peugeotu 308 je právě vrcholná verze. Pro srovnání, předchozí motor 1.6 BlueHDi nabízel maximální výkon 88 kW při 3500 otáčkách za minutu. Vrchol točivého momentu 300 N.m při 1750 otáček za minutu mají oba agregáty shodný. Velmi podobný je i průběh točivého momentu. Nový motor je ale přesto pružnější, když při 3000 otáčkách za minutu nabízí moment 280 N.m, zatímco předchůdce „pouhých“ 260 N.m

Tomáš Dusil
Diskuze (29)
Avatar - del42sa
26. 2. 2024 13:41
1.5 HDi
https://www.aircrossforums.co.uk/viewtopic.php?t=1225
8. 11. 2022 13:42
Re: Motor
Preslo par rokov a motory tohto typu uz maju najazdene dost na to, aby sa dala zhodnotit ich spolahlivost. V praxi sa ukazali dva typy problemov:

1. problemy s AdBlue
2. praskajuca pomocna retaz pohonu vacky

Co sa tyka AdBlue, tak najtypickejsim a najcastejsim problemom je porucha cerpadla / elektroniky v nadrzi na AdBlue (meni sa cela nadrz), menej castym problemom je prepustajuci vstrekovac AdBlue (ale ak zacne prepustat, moze zaniest SCR katalyzator aj vyfuk). Este sa obcas objavuje aj problem s NoX sondou, ale ten je oproti prvym dvom typom poruch relativne lahko / lacno opravitelny.

Co sa tyka praskajucej retaze, tak to je mechanicky a teda omnoho väcsi problem tohto motora. Povodne sa pouzivala na pohon vaciek 7 mm retaz, neskor bola modifikovana na 8 mm (ta praska vyrazne menej, ale zial praska aj ta). Problem je, ze sa neda podla VIN vozidla / datumu vyroby jednoznacne identifikovat, ci je pouzita povodna 7 mm alebo novsia 8 mm verzia retaze. Este aj vozidla vyrobene v roku 2022 mozu mat v motore 7 mm retaz. Cize treba fyzicky pozriet vyrobne cislo na veku hlavy motora a len podla neho sa da identifikovat, aky typ retaze je v motore pouzity. Ak retaz praskne, tak pri troche stastia motor prezije. V kazdom pripade na to nie je dobre cakat, riziko je velke. Prestavba zo 7 mm na 8 mm verziu je mozna, ale je potrebne vymenit vacky, ulozenie vaciek, retaz, napinak, tesnenia atd., cize je to casovo aj financne narocna uprava a momentalne su dlhe cakacie doby na tieto diely. Retaz niekedy praska uz pred najazdom 100 tisic km, najcastejsie praska medzi 120 - 150 tisic km, cize jazdenky s tymto motorom su casovany problem (hlavne tie so 7 mm verziou retaze)...
21. 10. 2018 09:44
Jak jste přišli
na to, že olejová náplň se zmenšila z 4,7 na 4,1 litru, když byla olejová náplň u předchůdce 3,7 litru ???
Za což byl kritizovaný a spolu s idiotským tvarem víka olejové vany, které po vypuštění stále zadržovalo cca 3dcl starého oleje to bylo příčinou problémů které 1,6 bluehdi trápili. Zodpovědný servis, po vypuštění oleje sundal víko a vyčistil od starého oleje, znovu nasadil a pak teprve dollil nový olej 0W-30, samozřejmě použil originální nový filtr a doporučil další výměnu za rok nebo po 15 tisících, podle toho co nastane dřív. Tím ušetřil majiteli tohoto jinak dobrého motoru spoustu vrásek na čele. Například dvojče od Fordu 1,5TDCI má uvedeno v handbooku kapacitu oleje 3,8l a typ oleje jaký máte používat, bohužel Peugeot a Citroen píšou v manuále jen to, jak máte olej kontrolovat a na pravidelnou výměnu jezdit do značkového servisu.
Jinde jsem zjistil (z datasheetu motoru), že to má být olej 0W-20, ale množství tam rovněž nesdělili.

Taky by mě zajímal Váš názor na to, jak olej 0W-20 bude fungovat při vysokém zatížení, například v létě na cestě po dálnici na jih Evropy dlouhodobou rychlostí 130-140.
19. 9. 2018 12:46
Pěkná recenze!
Moc pěkné počtení, tak hlavně ať neodchází vyhřívání moočoviny a s tím baterka :-)
19. 9. 2018 10:40
Re: Motor
Dědo, že to inde funguje, alebo niekedy nefunguje, nemusí znamenať, že tento konkrétny motor bude vydarený ;-)