19.5. 2014 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Ochrana nákladového prostoru pick-upů: Line-x

 

Segment pick-upů je na českém trhu více či méně rozdělen do dvou táborů – vozy pro image nebo k práci. Zejména ty druhé potřebují korbu chránit.

Pohled do nákladového prostoru použitých vozidel dokazuje, že toto místo je třeba chránit před poškozením laku. Spíše než vzhledovou devastaci odřeniny působí bujné rezavění.

Trvalá ochrana

Výrobci pick-upů vesměs nabízejí v rámci příslušenství různé stupně dodatečné ochrany nákladového prostoru. V tomto článku představujeme trvalý a velmi účinný systém vysokotlakého nastříkání dvousložkového polyuretanu Line-x. Navzdory tomu, že se nám ani špičkou nůžek jej nepodařilo zcela prorazit, je velmi pružný. Co to znamená? Po vyjmutí špičky se „rána“ okamžitě zacelila a nemohlo dojít k proniknutí vlhkosti pod povrch 2-3milimetrové vrstvy nastříkaného povlaku.

Vyměnitelné fólie a vany

Zabrousíme-li do ceníku příslušenství Toyoty Hilux, v Česku nejprodávanějšího pick-upu loňského roku, najdeme čtyři úrovně obrany před poškozením. Základ tvoří čiré ochranné fólie na bočnice, lepší obrana proti nákladu spočívá v plastovém obložení ložného prostoru pod hranu bočnice či až přes ni v ceně přibližně osmi tisíc korun bez daně včetně montáže. K hrubé zátěži je určeno hliníkové obložení s plastovými kryty podběhů za dvacet tisíc korun bez daně. Nástřik Line-x vyjde na devět až pátnáct tisíc korun.

Line-x

Prvními uživateli technologie známé dnes pod názvem Line-x byli vojáci. Odtud se rychle rozšířila do soukromého podnikání, nejdříve Velké Británie a potom i ostatních zemí. V Česku se Line-x objevil až letos, a to v podobě výhradního zastoupení české firmy Allline-x. Již název napovídá, že technologie Line-x nemá využití jen v automobilovém průmyslu, v Česku se tyto ochranné povrchy okamžitě prosadily v zemědělské technice, široké a nenahraditelné použití má v lehkém i těžkém průmyslu, rovněž ve stavebnictví. Jedná se o ochranný polyuretanový nástřik s celoživotní zárukou.

Dvě složky

Trvalý ochranný povrch Line-x je tvořen ze dvou komponentů. Prvním je tvrdidlo a druhým pryskyřice. Jde tedy o podobný kompozit jako „plastický kov“ nazývaný Araldite. Každý z komponentů je samostatně ohřátý na teplotu 60°C a následně aplikován na požadovaný povrch ložného prostoru pomocí vysokotlaké pistole s tlakem 17 MPa.

Výsledkem je pevný a zároveň pružný rovnoměrný ochranný povrch z polyuretanu elastomeru. Vytvořený povrch je protiskluzový, vysoce odolný proti poškrábání, proražení i zrezavění. Neobsahuje CFC (chlor-fluorované uhlovodíky), VOC (skupina těkavých organických sloučenin), rozpouštědla ani jiné látky, které by jakkoli škodily životnímu prostředí. Jakákoli drobná poškození rychle vyřeší lokální přestříkání poškozeného místa.

Rychlost

Pro majitele vozidla, podnikatele, půjčovny či dealery vozidel je důležitá rychlost, za kterou je ochranný prvek hotov. Line-x si připisuje kladné body, jelikož kompletní ochranný nástřik celého nákladního prostoru pickupu (včetně bočnic) zabere tři až pět hodin. Jak je to možné?

Díky dvousložkové koncepci a předehřátí obou složek dochází k vyschnutí povrchu již tři sekundy po nastříkání. Plné vytvrzení materiálu nastává do 24 hodin, ale vůz již může odjet do provozu okamžitě po sundání fólií chránících při stříkání ostatní části vozidla.

Několik barev

Vybírat lze ze široké palety základních barev, nebo si dokonce nechat namíchat nástřik na míru. Cena trvalého ochranného nástřiku pro pick-up činí dvanáct až patnáct tisíc korun bez daně. Materiál je ohnivzdorný a může být díky certifikaci použit ve vozu, který přichází do styku s potravinami, pitnou vodou nebo chemikáliemi.

APLIKACE LINE-X KROK ZA KROKEM

1. U nového nebo již použitého vozidla se v nákladovém prostoru odmontují prvky, které nemají být nastříkány. Jedná se například o vodicí lišty.

2. Všechny nestříkané části automobilu je třeba pečlivě zakrýt. Nástřik již není možné z podkladu odstranit – vyniká extrémní přilnavostí.

3. Brusným kotoučem se smirkovým papírem s hrubostí zrna 80 se celý povrch nejprve zdrsní, aby vznikl plně přilnavý povrch.

4. Před samotným nástřikem je třeba celý prostor dobře očistit od prachu a následně odmastit detergentem.

5. Line-x směs je rovnoměrně aplikována pomocí vysokotlaké pistole. Pracovník se musí kompletně chránit celoobličejovou maskou a oblekem.

6. Nástřik celého nákladového prostoru trvá patnáct minut. Směs zasychá už po třech sekundách. Plné odolnosti a kvality pak Line-x dosáhne za 24 hodin.

7. Tloušťka a rovnoměrnost nástřiku se ihned po aplikaci měří hloubkovým kalimetrem (přístrojem na měření tloušťky nástřiku).

8. Odstranění zakrytí ostatních části vozidla zabere asi deset minut. Díky rychleschnoucímu materiálu nemůže během snímání fólií z vozidla dojít k nežádoucímu potřísnění jeho ostatních ploch. Speciální pevná páska po sobě zanechává chirurgicky přesné okraje.

Spolupracujeme s TipCars.com
Pro vydání Babiše je pravice, Piráti a ČSSD. Okamurovci a komunisté vyčkávají Pro vydání Babiše je pravice, Piráti a ČSSD. Okamurovci a komunisté vyčkávají

SPD a komunisté si počkají, s čím policie přijde. Pokud…

Skoro polovina lidí by chtěla hospodu se zákazem mobilů, vyplývá z průzkumu Skoro polovina lidí by chtěla hospodu se zákazem mobilů, vyplývá z průzkumu

Skoro polovina lidí (45 procent) by uvítala existenci…

Na nejvytíženějších tratích by mohli dopravci platit státu Na nejvytíženějších tratích by mohli dopravci platit státu

Ministerstvo dopravy zvažuje možnost zavedení koncesního…

 

Štítky Profi Pick-up

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 





 
Jak se tankuje vodík? Není se čeho bát...

Jak se tankuje vodík? Není se čeho bát...

Dnes 16:51

Čerpací stanice by do budoucna mohly rozšířit sortiment o vodík. Za volantem Hondy Clarity Fuel Cell jsme si vyzkoušeli, jak probíhá jeho tankování.




Blesk.cz

Apple zrychlí bezdrátové nabíjení nových iPhonů. Stačit bude softwarový update

Apple zrychlí bezdrátové nabíjení nových iPhonů.…

Letošní iPhony vůbec poprvé nabízí možnost bezdrátového nabíjení díky podpoře standardu Qi. Od představení v…

Geislerová počtvrté těhotná?! Nebudu to komentovat, mlží Aňa

Geislerová počtvrté těhotná?! Nebudu to komentovat, mlží Aňa

Tají Aňa Geislerová (41) sladké tajemství? Trojnásobná matka a jedna z nejúspěšnějších českých hereček totiž…

 

iSport.cz

Zaskočený Gudas: S takovým trestem nesouhlasím. Brání ho i spoluhráči

Zaskočený Gudas: S takovým trestem nesouhlasím.…

Hokejový obránce Radko Gudas z Philadelphie přiznal, že ho zaskočil trest od vedení NHL za seknutí útočníka…

Boj o Filla! Plzeň ho chce zpátky, zájem mají i Baník se Zlínem

Boj o Filla! Plzeň ho chce zpátky, zájem mají i…

Zájemci aby si poslušně stoupli do fronty. O Martina Filla se po skončení podzimní části ligového ročníku…

 

Reflex.cz

Další protikuřácké tažení: Zakáže nám EU elektronické cigarety?

Další protikuřácké tažení: Zakáže nám EU…

Nenápadně a pozvolně nám aktivisté rozjíždějí, podobně jako rozjeli válku proti tabáku, válku proti…

Čína má poprvé více superpočítačů než USA. A daleko více než Japonsko, Německo a Británie dohromady

Čína má poprvé více superpočítačů než USA. A daleko…

Bouřlivě se rozvíjející Čína dosáhla dalšího milníku v nejmodernějších technologiích. Poprvé v historii má více…