19.5. 2014 Ladislav Černý

Ochrana nákladového prostoru pick-upů: Line-x

 

Segment pick-upů je na českém trhu více či méně rozdělen do dvou táborů – vozy pro image nebo k práci. Zejména ty druhé potřebují korbu chránit.

Pohled do nákladového prostoru použitých vozidel dokazuje, že toto místo je třeba chránit před poškozením laku. Spíše než vzhledovou devastaci odřeniny působí bujné rezavění.

Trvalá ochrana

Výrobci pick-upů vesměs nabízejí v rámci příslušenství různé stupně dodatečné ochrany nákladového prostoru. V tomto článku představujeme trvalý a velmi účinný systém vysokotlakého nastříkání dvousložkového polyuretanu Line-x. Navzdory tomu, že se nám ani špičkou nůžek jej nepodařilo zcela prorazit, je velmi pružný. Co to znamená? Po vyjmutí špičky se „rána“ okamžitě zacelila a nemohlo dojít k proniknutí vlhkosti pod povrch 2-3milimetrové vrstvy nastříkaného povlaku.

Vyměnitelné fólie a vany

Zabrousíme-li do ceníku příslušenství Toyoty Hilux, v Česku nejprodávanějšího pick-upu loňského roku, najdeme čtyři úrovně obrany před poškozením. Základ tvoří čiré ochranné fólie na bočnice, lepší obrana proti nákladu spočívá v plastovém obložení ložného prostoru pod hranu bočnice či až přes ni v ceně přibližně osmi tisíc korun bez daně včetně montáže. K hrubé zátěži je určeno hliníkové obložení s plastovými kryty podběhů za dvacet tisíc korun bez daně. Nástřik Line-x vyjde na devět až pátnáct tisíc korun.

Line-x

Prvními uživateli technologie známé dnes pod názvem Line-x byli vojáci. Odtud se rychle rozšířila do soukromého podnikání, nejdříve Velké Británie a potom i ostatních zemí. V Česku se Line-x objevil až letos, a to v podobě výhradního zastoupení české firmy Allline-x. Již název napovídá, že technologie Line-x nemá využití jen v automobilovém průmyslu, v Česku se tyto ochranné povrchy okamžitě prosadily v zemědělské technice, široké a nenahraditelné použití má v lehkém i těžkém průmyslu, rovněž ve stavebnictví. Jedná se o ochranný polyuretanový nástřik s celoživotní zárukou.

Dvě složky

Trvalý ochranný povrch Line-x je tvořen ze dvou komponentů. Prvním je tvrdidlo a druhým pryskyřice. Jde tedy o podobný kompozit jako „plastický kov“ nazývaný Araldite. Každý z komponentů je samostatně ohřátý na teplotu 60°C a následně aplikován na požadovaný povrch ložného prostoru pomocí vysokotlaké pistole s tlakem 17 MPa.

Výsledkem je pevný a zároveň pružný rovnoměrný ochranný povrch z polyuretanu elastomeru. Vytvořený povrch je protiskluzový, vysoce odolný proti poškrábání, proražení i zrezavění. Neobsahuje CFC (chlor-fluorované uhlovodíky), VOC (skupina těkavých organických sloučenin), rozpouštědla ani jiné látky, které by jakkoli škodily životnímu prostředí. Jakákoli drobná poškození rychle vyřeší lokální přestříkání poškozeného místa.

Rychlost

Pro majitele vozidla, podnikatele, půjčovny či dealery vozidel je důležitá rychlost, za kterou je ochranný prvek hotov. Line-x si připisuje kladné body, jelikož kompletní ochranný nástřik celého nákladního prostoru pickupu (včetně bočnic) zabere tři až pět hodin. Jak je to možné?

Díky dvousložkové koncepci a předehřátí obou složek dochází k vyschnutí povrchu již tři sekundy po nastříkání. Plné vytvrzení materiálu nastává do 24 hodin, ale vůz již může odjet do provozu okamžitě po sundání fólií chránících při stříkání ostatní části vozidla.

Několik barev

Vybírat lze ze široké palety základních barev, nebo si dokonce nechat namíchat nástřik na míru. Cena trvalého ochranného nástřiku pro pick-up činí dvanáct až patnáct tisíc korun bez daně. Materiál je ohnivzdorný a může být díky certifikaci použit ve vozu, který přichází do styku s potravinami, pitnou vodou nebo chemikáliemi.

APLIKACE LINE-X KROK ZA KROKEM

1. U nového nebo již použitého vozidla se v nákladovém prostoru odmontují prvky, které nemají být nastříkány. Jedná se například o vodicí lišty.

2. Všechny nestříkané části automobilu je třeba pečlivě zakrýt. Nástřik již není možné z podkladu odstranit – vyniká extrémní přilnavostí.

3. Brusným kotoučem se smirkovým papírem s hrubostí zrna 80 se celý povrch nejprve zdrsní, aby vznikl plně přilnavý povrch.

4. Před samotným nástřikem je třeba celý prostor dobře očistit od prachu a následně odmastit detergentem.

5. Line-x směs je rovnoměrně aplikována pomocí vysokotlaké pistole. Pracovník se musí kompletně chránit celoobličejovou maskou a oblekem.

6. Nástřik celého nákladového prostoru trvá patnáct minut. Směs zasychá už po třech sekundách. Plné odolnosti a kvality pak Line-x dosáhne za 24 hodin.

7. Tloušťka a rovnoměrnost nástřiku se ihned po aplikaci měří hloubkovým kalimetrem (přístrojem na měření tloušťky nástřiku).

8. Odstranění zakrytí ostatních části vozidla zabere asi deset minut. Díky rychleschnoucímu materiálu nemůže během snímání fólií z vozidla dojít k nežádoucímu potřísnění jeho ostatních ploch. Speciální pevná páska po sobě zanechává chirurgicky přesné okraje.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministři si přehazují pokutu za Faltýnka Ministři si přehazují pokutu za Faltýnka

Socialisté míní, že 22 milionů korun by měl zaplatit šéf…

Goldman Sachs stěhuje zaměstnance kvůli brexitu Goldman Sachs stěhuje zaměstnance kvůli brexitu

V největším finančním centru Evropy zaměstnává Goldman…

Zápisník Dušana Kütnera: O pokrytectví Zápisník Dušana Kütnera: O pokrytectví

Prezident Miloš Zeman nepůjde na pohřeb jedné z…

Krteček hodlá dobýt Hollywood. Karolína Milerová buduje holding s globálními ambicemi Krteček hodlá dobýt Hollywood. Karolína Milerová buduje holding s globálními ambicemi

Natáčení dalších nových dílů Krtečka v 3D podobě se může…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Včera

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Strach o Věru Špinarovou: Náhlý převoz vrtulníkem do nemocnice!

Strach o Věru Špinarovou: Náhlý převoz vrtulníkem do…

Měl to být další skvělý večer během jejího koncertního turné. Jenže se změnil v drama. Zpěvačka Věra Špinarová…

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v něm exponáty

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v…

Více jak dva roky probíhá rekonstrukce Národního muzea v Praze. Obě budovy nově propojí podzemní tunel, který by…

 

iSport.cz

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól: Věděl jsem, co udělám

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól:…

Tohle může být hráč české budoucnosti! Záložník Jakub Jankto svůj premiérový start za národní tým okořenil…

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala fanouškům své medaile

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala…

Biatlonistka Gabriela Koukalová předvedla fanouškům svoji bezprostřednost i skvělou formu. Na domácím exhibičním…

 

Reflex.cz

Terorista zabil v Londýně nedaleko parlamentu tři lidi, sám pak přišel o život

Terorista zabil v Londýně nedaleko parlamentu tři…

Muž ozbrojený nožem zranil blízko britského parlamentu v Londýně policistu. Bezprostředně po útoku jej policie…

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…