23.1. 2015

Ojetá Kia Cee'd: S benzinem starosti nebudou

 

Automobilka Kia modelem Cee´d z roku 2006 ukázala, že umí udělat pořádná a v evropské konkurenci schopná auta. Facelift z roku 2009 je žádoucí nejen díky lepší výbavě, ale také kvalitě.

Kia Cee'd se začala vyrábět v roce 2006 a nahradila nepříliš kvalitní korejské produkty, které jsme znali do té doby. Novinka přinesla vskutku evropské auto, které se hned mohlo postavit velmi těžkým soupeřům. Ani vedle modelů Volkswagen Golf nebo Ford Focus nepůsobil Cee'd nepatřičně. Díky zadnímu nezávislému zavěšení dobře jezdil, měl příjemné řízení a nabízel slušný vnitřní prostor.

Když se k tomu přidala ještě rozumná pořizovací cena a lákadlo sedmileté záruky na všechno, bylo na úspěch zaděláno. Zpočátku se objevovaly spekulace, že Kia Cee'd bude další laciné korejské auto, ale tyto obavy se nevyplnily a i po letech je Cee'd pořád atraktivní. Je to totiž spolehlivé a dobře postavené auto, které má velký smysl i jako ojetina za rozumnou cenu. Jenom musíte pečlivě vybírat.

Historie modelu v kostce

Kia Cee'd se začala prodávat v roce 2006 jako klasický pětidveřový hatchback. Později dorazil také třídveřový model Pro_Cee'd a prodloužený hatchback SW, který zastupoval v nabídce kombi. Pod kapotou jste našli benzinové motory 1.4 CVVT (66 až 80 kW), 1.6 CVVT (90 až 93 kW), 2.0 CVVT (105 kW) a turbodiesely 1.6 CRDI (66 - 94 kW) a 2.0 CRDI (103 kW).

Facelift v roce 2009 přinesl především novou přední masku a modernější a kvalitnější materiály v interiéru. Také základní cenové verze vypadaly mnohem lépe a trochu se rozšířila sériová výbava. Díky různým výhodným paketům jsou ojeté Cee'dy zvláště po faceliftu slušně vybavené a mívají například elektricky ovládaná boční okna, klimatizaci, slušné autorádio s USB a MP3, centrální zamykání, palubní počítač a další příjemné drobnosti. V roce 2012 nahradila Cee'd nová generace, kterou si necháme na jindy.

Nabídka ojetin je docela slušná, nejčastěji se setkáte s turbodieselovými motory 1.6 CRDI, který jsme si i půjčili na test v Autocentru ESA, a s benzinovými jednotkami 1.4 CVVT a 1.6 CVVT. Dvoulitrové motory nejsou u nás moc obvyklé, i když samozřejmě existují. Dvoulitrový turbodiesel je ale poměrně těžký a přední náprava s ním dost trpí.

Crash test na vlastní kůži: Nová Kia Cee’d má za sebou první nehodu! (foto + video)

Benzinový dvoulitr zase nepřinášel proti nejsilnější šestnáctistovce vyloženě lepší dynamiku, i když si řekl o přibližně stejný příděl paliva. Navíc po zavedení emisních norem Euro 5 v září 2010 oba dvoulitry skončily, stejně tak čtrnáctistovka z výkonem 80 kW.

Dobré motory

Turbodiesel 1.6 CRDI nemusí být špatný, pokud víte, od koho automobil kupujete a má jasnou servisní historii. Problém je, že plno motorů je utrápeno z levého dálničního pruhu. Nejrozumnější je varianta o výkonu 66 kW, která má poměrně plochou křivku točivého momentu. Vrchol 235 N.m přichází již v 1750 ot./min a turboefekt není moc citelný, narozdíl od silnějších verzí, které zatahují až u hranice 2000 ot./min.

Pokud ročně najezdíte méně kilometrů nebo používáte automobil hlavně ve městě, je vhodný čtyřválec 1.4 CVVT, na výlety mimo město spíše silnější 1.6 CVVT. Atmosférické benzinové motory na auto stačí a i když se musí častěji řadit, aby Cee'd stíhal okolní provoz, jsou tyhle jednotky nenáročné a spolehlivé. Spotřeba obou se pohybuje mezi sedmi a osmi litry na 100 km, turbodiesel si vezme kolem šesti litrů.

Nevhodný motor

Silnější naftová šestnáctistovka má poměrně výrazný turboefekt a některé mohou být velmi unavené s opotřebovaným dvouhmotovým setrvačníkem. Dvoulitrový turbodiesel zbytečně zatěžuje přední nápravu a Cee'd je s ním hůře ovladatelný. Benzinový dvoulitr zase nepřináší proti šestnáctistovce výraznou výkonovou převahu a navíc si v reálném provozu řekne klidně i o devět litrů paliva na 100 km.

Nejčastější problémy a závady

Kia Cee'd je spolehlivé auto, i když se občas vyskytují nějaké problémy, které je třeba řešit. Choulostivým místem Cee'du je třeba přední náprava, u které se poměrně brzy začnou ozývat tyčky stabilizátoru a odcházejí kulové čepy a silentbloky. Poslouchejte, zda se zepředu neozývá při popojíždění v plném rejdu kovové cvakání a zda automobil necuká.

V prvních letech výroby se objevoval problém s řízením, kdy se nadměrně opotřebovávala převodka a například při vjetí do velké díry mohl volant klidně i o zub přeskočit. Zlobilo také zadní zavěšení, které vydávalo nepěkné bouchané zvuky vlivem nadměrného opotřebení. U hodně ojetých automobilů jde hlavně za studena těžce řazení, takže je lepší nechat vyměnit olejovou náplň v převodovce a zkontrolovat jí. Nový olej často pomůže.

Stávkování elektroniky je spíše výjimkou. Vyskytovaly se ale problémy s autorádiem, které někdy prostě "zamrzne". Dokonce kvůli tomu byla vyhlášena jedna svolávací akce. Zlobit může i přehrávání disků nebo přípojka USB. Zkontrolujte také, jestli funguje vyhřívání sedaček, elektrické nastavení zrcátek a centrální zamykání.

Kia Cee´d 1.4 CVVT – Cenový masakr

Slabým místem Cee'du, zejména pak vozů vyrobených před faceliftem, je nižší odolnost vůči nadměrné zátěži. To bohužel neplatí jen pro interiér, ale také pro mechaniku, hlavně pak na podvozku. Auto, které dostávalo za uši a majitel se o něj moc nestaral, bude prostě unavené. Hodně napoví stav interiéru, zejména vzhled tvrdých plastů. Pokud má i hodně ojeté auto interiér pěkný, svědčí to o tom, že mu pravděpodobně majitel dával dost péče.

Někteří motoristé ale prostě brali tuhle Kiu jako konzumní spotřební materiál, je to přece levné korejské auto... U turbodieselů se tak může projevit poměrně brzy unavený dvouhmotový setrvačník, který odhalí poslech při řazení. Auto nesmí nepříjemně při rozjezdu bouchat od motoru. Když stojíte na místě a po sešlápnutí spojky zmizí charakteristické tlučení od motoru, pravděpodobně už je "dvouhmoťák" za zenitem.

Diesely mohou mít i porouchané vstřikovače, které se neopravují zrovna levně. Naftové motory rovněž "žerou" spojku, hlavně ten nejsilnější. Poslouchejte, zda není unavené turbodmychadlo. Cee'd dostal variantu s proměnnou geometrií lopatek, což přispělo plynulejšímu nástupu výkonu, ale nadměrné pískání svědčí o tom, že už by turbína potřebovala repasi.

Vyskytovat se ve výjimečných případech může i koroze. Tahle moderní Kia obvykle moc nerezne, ale velmi exponované místa, jako jsou podběhy, hrany dveří a kapoty či zadní páté dveře mohou už “chytat”. Nejčastěji to postihuje auta s proběhem přes 250.000 km a také vozy, které jsou opravované po nehodě. Vyskytnout se může i vrzání pedálů a pozor na plíseň čalounění v interiéru na špatně přístupných místech. Zejména v zimním období se na obuvi dostane dovnitř vlhkost, která se v autě udržuje a vnitřek pak hnije.

S tím souvisí i kontrola klimatizace. Dlouho odstavená auta, například ta z plochy autobazarů, mohou mít nepříjemně zapáchající klimatizaci kvůli zkondenzované vodě v systému. Autu se pak také velmi mlží okna. Preventivně nechte klimatizaci vyčistit, zbavíte se tak zápachu a mlžení.

Za volantem

Kia Cee'd potěší slušnými jízdními vlastnostmi, i když takovou zábavu za volantem jako ve dvojkovém Focusu od ní nečekejte. Díky nezávislému zavěšení vzadu a příjemně vyváženému řízení s dobrou zpětnou vazbou se skutečně dobře řídí. Tomu pomáhá i ergonomická poloha řidiče za volantem, která odpovídá spíše evropským než korejským zvyklostem.

Pozor, některé Cee'dy v úplně základní výbavě nemají stabilizační systém nebo kontrolu trakce a zejména na mokré silnici a na horších pneumatikách dokáže náhlá ztráta trakce překvapit. Nebojte se investovat do kvalitních pneumatik, dobré jízdní vlastnosti Cee'du na nich vyniknou.

Komfort odpružení je solidní a automobil ani ne poměrně velkých nerovnostech neztrácí jistotou. Nepotěší snad jenom vyšší hluk při dálničních rychlostech, zejména pak od slabších motorových verzí s krátkými převody. Paradoxně pocitově tišší jsou turbodiesely, benzinové motory při ustálené jízdě dálniční rychlostí nepříjemně hučí. Do kabiny proniká i více valivého hluku od kol. Přesto by se dala kultivovanost označit za průměrnou. Není to žádná katastrofa a hlava vám ze Cee'du nepraskne.

Náklady a praktičnost

Spotřeba paliva se samozřejmě odvíjí od stylu jízdy. Nám se v testu podařilo spotřebu naftové šestnácistovky udržet na 5,7 litru na 100 km, benzinové motory jezdí za sedm až osm litrů podle toho, kolik dynamiky od nich vyžadujete. Na Cee'd koupíte prakticky všechno a základní servis provedou všude. Přesto se na některé díly čeká déle.

Některá auta jsou ještě v sedmileté tovární záruce, ale ta platila jenom tehdy, pokud jezdil Cee'd do autorizovaných servisů. Raději se zeptejte v servisu Kia, zda na váš vůz ještě záruka platí a nechte si prověřit servisní historii. Ceny práce a dílů nejsou drastické, ale zadarmo taky nejsou. Na korejská auta se také hůře shánějí díly z druhovýroby.

Celkové hodnocení

Kia Cee'd je rozumná ojetina, která i po letech dokáže překvapit svou kvalitou. Auto je citlivější na zacházení, ale pokud mu věnujete alespoň základní péči a pravidelný servis, mělo by sloužit dobře. Solidní jízdní vlastnosti jsou příjemným bonusem, ale plno motoristů osloví především dobrá pořizovací cena, nízké provozní náklady, dostupný servis a pohodlný a praktický interiér. Jenom věnujte velkou pozornost tomu, jaké auto a po kom kupujete. Vozy, které byly velmi intenzivně používány, už toho budou mít za sebou dost a budou vyžadovat větší investice.

Plusy

  • Řízení, ovladatelnost a jízdní vlastnosti
  • Nabídka benzinových i dieselových motorů
  • Některá auta jsou ještě v záruce
  • Dostupný servis
  • Přijatelné provozní náklady

Minusy

  • Kvalita materiálů v interiéru levných verzí
  • Někteří majitelé zanedbávali servis
  • Turbodiesely bývají velmi unavené
  • Nižší kultivovanost
  • Dynamika základní motorů
  • Zastaralé automatické převodovky

Kia Cee'd 1.6 CRDI - informace o testovaném voze
Objem motoru (cm3)1582
Maximální výkon (kW/min)84/4000
Maximální točivý moment (N.m/min)260/1900-2750
Zrychlení 0-100 km/h (s)11,4
Největší rychlost (km/h)188
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km)4,7
Rok výroby testovaného vozu2008
Počet ujetých km dle palubních přístrojů159 579
Cena vozu (hotovost/financování v Kč)135 000/100 000

Vybraní konkurenti

Peugeot 307 (2001-2008)

Peugeot nabízí solidní praktičnost, občas ho ale trápí problémy se spolehlivostí. Nicméně liší se to auto od auta, byť obecně tenhle francouzský hatchback okupuje spodní příčky různých statistik spolehlivosti a oblíbenosti. Na druhou stranu se to projevuje i na cenách, takže velmi dobře vybavená auta se slušnými motory a malým kilometrovým proběhem lze koupit za hezké peníze. Musíte ale pečlivěji vybírat.

 [600×426]

Renault Mégane (2002-2009)

Mégane není vyloženě špatné auto, navíc se dá sehnat za velmi hezké peníze. Velký zájem je především o diesely, ale i benzinová šestnáctistovka může být dobrou volbou. Renault ovšem trpí na stávkující elektroniku, která si žije vlastním životem, a třeba kvůli takové hlouposti, jako je výměna žárovky, musíte sundat přední kolo a rozebrat podběh. Na údržbu to tedy není nejjednodušší společník.

 [600×453]

Volkswagen Golf (2004-2009)

Golf je klasika, která je možná nudná, ale velmi dobře jezdí. Je jich na trhu dost, takže vybírejte velmi pečlivě. Plno exemplářů má nejasnou minulost a stočený tachometr, protože precizní interiér a vysoká kvalita zpracování maskují stárnutí. Golf i po 150.000 km vypadal pořád dobře, takže se hojně stáčel a stáčí. Pozor na stav turbodieselů, kvalitní ojetiny jsou poměrně drahé.

 [600×352]

Škoda Octavia (2004-2013)

Domácí stálice poskytuje větší zavazadlový prostor a především lepší dílenské zpracování interiéru i vyšší kultivovanost běhu motorů. Nicméně agregáty Cee'du jsou zase o něco živější a korejský hatchback je také obratnější. Oproti Octavii je Cee'd k mání za lepší peníze a není takovým cílem podvodníků, kteří by například stáčeli tachometry.

 [600×370]

Text a foto: Dalibor Žák a archiv

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 

Štítky Kia Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojetá Kia Cee'd: S benzinem starosti nebudou







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 



Ojetá Kia Cee´d 1.4 CVVT: Vyhledávaný korejec Ojetá Kia Cee´d 1.4 CVVT: Vyhledávaný korejec

I mezi ojetinami Kia Cee´d první generace boduje. Dobře…

Na Slovensku přestavěli Kiu Cee’d na Porsche: Motor vzadu, pohon vzadu Na Slovensku přestavěli Kiu Cee’d na Porsche: Motor vzadu, pohon vzadu

Původně sériová Kia Cee’d první generace se proměnila na…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…