6.11. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Škoda Fabia RS (6Y): Naftový „hot-hatch“ po letech

 

Původní Fabia RS byla nejrychlejší verzí svého modelu a zároveň jedinou, která byla schopná pokořit rychlost 200 km/h. Skvělá dynamika a zároveň spotřeba působila na kupující jako magnet, takže úspěch na sebe nenechal dlouho čekat.

V době uvedení stál vůz 495.000 Kč, což nebylo mnoho vzhledem k tomu, co nabízel. A jak se ukázalo, byly to dobře investované peníze. I coby ojetina je totiž tento vůz stále docela drahý.

Spojit sportovní verzi modelu a úsporný vznětový motor dlouho nebylo možné. Chyběly totiž opravdu výkonné diesely, které by tuto kombinaci ospravedlnily. Změny nastaly až ve druhé polovině devadesátých let. Prvenství ve spojení dieselu se sportovní verzí hatchbacku patří Peugeotu, konkrétně 306 XS 1.9 TD, později 2.0 HDi. S výkonem 66 kW však dynamickou špičkou vznětová motorizace v 306 zdaleka nebyla. To Škoda pojala dieselový rychlý hatchback ve větším stylu. S výkonem 96 kW šlo o široko daleko nejrychlejší verzi modelu. Jaká je Fabia RS teď, po letech?

Nejrychlejší první Fabia si svoji premiéru odbyla na jarním autosalonu v Ženevě v roce 2003. Šlo o druhý takto pojmenovaný model značky, když prvním byla původní Octavia RS se zážehovým motorem 1.8 20V Turbo. Vzhledem k tomu, že se původní Fabia vyráběla od roku 1999, dal si výrobce se sportovní verzí docela načas. To samé bohužel platilo po představení. Premiéru si sice odbyl v březnu, avšak do testu našeho webu byl vůz zapůjčen až v chladných podzimních měsících. Kromě spojení skvělých jízdních výkonů s takřka bezpříkladnou úsporností byla silnou stránkou vozu také nezvykle bohatá výbava. Zatímco fešná anatomická sedadla byla tak nějak očekávatelná, xenonové světlomety coby položka standardní výbavy vyrazila dech snad všem konkurentům. A samozřejmě i potenciálním kupcům. Dnes, kdy je povinné celodenní svícení, však mohou xenony představovat trochu komplikaci. Je jasné, že stálé svícení jejich životnost zkracuje. Pokud byste se rozhodli světlomety vyměnit za nové, připravte si tučných 21.199 Kč. A to není u ojetiny za 100.000 Kč zrovna výdaj, který by chtěl kdokoliv dobrovolně podstoupit. Světlomety, konkrétně jejich čočky, je však možné odborně repasovat, a to za přibližně 2000 Kč.

Odolné auto

Fabia první generace je obecně považována za zdařilý vůz a historie ukazuje, že je schopná absolvovat i vysoký kilometrový proběh, tedy za předpokladu nešizené údržby. Obrovskou předností je ochrana proti korozi. V tom je o poznání lepší než třeba konkurenční Peugeot 206 (navzdory pověsti, která jej předchází). Největším kladem RS je ovšem kombinace opravdu úderného zátahu a vynikající spotřeby paliva. V tom je tento vůz prostě nedostižný. Nevýhodou pramenící ze stále neutuchající obliby jsou vysoké ceny ojetin. I hodně ojetá auta z prvních let výroby dnes stále stojí přes 100 000 korun. Další předností je tak bezpříkladně nízká ztráta hodnoty, srovnatelná jen s minimem aut pro běžného uživatele.

Video

Jak šel čas

  • 1999: Premiéra Škody Fabia Mk1. První koncernový vůz na nové platformě.
  • 2003: V Ženevě představení varianty RS. Vznětový motor 1.9 TDI-PD (ASZ), odlišný přední nárazník přinesl nárůst délky o 40 mm v porovnání s výchozí Fabií. V Anglii se vůz jmenuje „vRS“. Dvě verze předovek lišících se vybranými převody.
  • 2004: Příchod motoru splňujícího přísnější emisní normu Euro 4 (označení BLT). V nabídce pouze převodovka s lehčími (kratšími) převody.
  • 2005: Modernizace vozu. Kosmetické změny na karoserii i v kabině.
  • 2007: Ukončení produkce první generace vozu. Příchod nové generace.
  • 2010: Představení Fabie RS na bázi druhé generace, tentokrát s motorem 1.4 TSI twincharger a samočinnou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

Názor odborníka

Jindřich Šilhánek, manažer vzdělávání Auto ESA

Model Fabia RS I. generace je vůz s vysokou likviditou, již jako nový zaznamenal úspěchy, na který druhá generace nenavázala. Kombinace nízké spotřeby (s šetrným jízdním režimem se v praxi dlouhodobě klienti dostávají na hodnotu kolem 5 l/100 km) a silného motoru v odolném zpracování s levnými a dostupnými náhradními díly a manuální šestistupňovou převodovkou je pro mnoho našinců nejen pocitovou volbou, ale také volbou ekonomickou. Pěkný a udržovaný kus se prodává rychle a klienti jsou ochotni připlatit za nadprůměrný stav. Vůz má i své slabé stránky, například sedačky, které jsou sice ergonomicky sportovní, ale trhají se, špiní a jejich odolnost v porovnání s těmi standardními je nižší. Dále i oblíbenost u zlodějů, která je vyšší než u standardních zážehových motorizací, nepotěší majitele výtečné Škodovky. Xenonové světlomety u vozů s vyšším nájezdem mívají slábnoucí svítivost, jinak výtečnou antikorozní ochranu může výjimečně pokazit koroze ve spodní části předních blatníků, jedná se o velice exponované místo, kde se udržuje voda a nečistoty. Jinak mohu s klidným svědomím konstatovat, že se jedná o vůz, který plošně netrápí žádné závažné závady. Pokud vůz neprodělal havárii většího rozsahu, mohu Fabii RS I. generace doporučit.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Terezy Zavadilové: Akce nespokojených Čechů Zápisník Terezy Zavadilové: Akce nespokojených Čechů

Nejčastější interpretace voleb je, že letos vyhrály…

Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady

Kde nejlaciněji žít? Se sílícím dolarem radí…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetá Škoda Fabia RS (6Y): Naftový…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 






 
Western Star a půl století úspěchů. Prohlédněte si jeho těžké náklaďáky!

Western Star a půl století úspěchů. Prohlédněte si jeho těžké náklaďáky!

Dnes 08:00

Western Star se za padesát let své existence může pochlubit historií plnou dramatických zvratů. V současnosti se jedná o stabilní firmu s pestrou nabídkou nákladních vozidel.




Blesk.cz

Hrůzná realita syrské války: Podvyživené nemluvně umíralo v bolestech, jídlo nemají statisíce lidí

Hrůzná realita syrské války: Podvyživené nemluvně…

Srdcervoucí fotografie vznikly na východním předměstí Damašku Ghúta. Snímky zachycují malou holčičku Seher…

Irská herečka (39) žaluje pražskou kliniku kvůli zpackané plastice: Chce 200 tisíc korun!

Irská herečka (39) žaluje pražskou kliniku kvůli…

Toužila po dokonalé tváři, skončila zohyzděná! Irská herečka Barbara Naughton (39) podala žalobu na jednu…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Kane před rekordním kotlem popravil Liverpool, Čech chyboval

SESTŘIHY: Kane před rekordním kotlem popravil…

Fotbalisté Manchesteru United poprvé v sezoně prohráli. V devátém kole anglické ligy podlehli 1:2 na hřišti…

SESTŘIHY: Plzeň vede ligu už o 11 bodů, pád Slavie a tři hattricky

SESTŘIHY: Plzeň vede ligu už o 11 bodů, pád Slavie a…

Jedenáct kol, jedenáct vítězství a 11 bodů náskok. Fotbalisté Plzně si připsali v HET lize další triumf, když…

 

Reflex.cz

Vše o volbách: Pečinka, Steigerwald, Fištejn, Höschl a Balík komentovali výsledky, jejich příčiny a budoucnost

Vše o volbách: Pečinka, Steigerwald, Fištejn, Höschl…

Na jednom místě tady najdete všechno, co jsme během víkendu vydali k parlamentním volbám. Kromě komentovaného…

Ženská legie v Norsku: Země má premiérku, ministryni zahraničí, šéfku obrany i ministryni průmyslu

Ženská legie v Norsku: Země má premiérku, ministryni…

Zatímco v některých státech se o možnosti silnějšího postavení žen v politice dlouho diskutuje, tak v Norsku už…