14.7. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo (2005-2014): Levněji už to nejde

 

První generace trojčat z českého Kolína dnes platí za jeden z nejlevnějších způsobů individuální dopravy v rámci současných bezpečnostních a emisních standardů. Tady asi více než jinde sedí pořekadlo, že „co v autě není, nemůže se pokazit."

Plány kolínské továrny TPCA byly původně hodně optimistické. Nakonec byl rozjezd prodejů první generace těchto aut ze společného závodu PSA a Toyoty poněkud pomalejší. Stála za tím celá řada faktorů v čele se snad až příliš sebevědomou cenou. Chtít za spoře oděný malinký automobil částku dost převyšující čtvrt milionu korun se tuzemským kupujícím nových aut příliš nezamlouvalo. Nakonec se prodeje přece jen rozhoupaly, takže původní Kolíňátka se ve výrobě udržela dlouhých devět let jen se dvěma modernizacemi. Čistě technicky vzato jsou C1/107/Aygo toyotou. Ta odpovídala jak za konstrukční návrh, tak i výrobu auta.

První modernizace dorazila už po třech letech produkce. V zásadě reagovala na smíšené pocity kupujících. Ne všem se totiž zamlouvala přední část automobilu. Právě na příď se inovace zaměřila a dále na změny v interiéru ve snaze trochu jej zútulnit. Druhá inovace přišla v roce 2012 a změn bylo ještě více, mimo jiné třeba přední světlomety s integrovaným LED osvětlením pro denní svícení. Rozšířila se také nově členěná výbava auta.

Je to právě kabina, na níž je nízká cena vozu znát asi nejvíce. Třeba klasický přístrojový štít je zde zastoupen pouze domečkem s rychloměrem a grafickým ukazatelem stavu paliva. Kdo chtěl otáčkoměr, musel si připlatit. Že s ním výrobce původně asi nepočítal dokazuje jeho umístění v podobě „budíku“ trčícího z „přístrojového štítu“ jak nápovědní budka v divadle. A holé plechy na dveřích zase dávají vzpomenout na tuzemskou Škodu 105/120/130.

K tomu si přidejte plochá sedadla bez náznaku bočního vedení a máte obraz auta, v němž byste dobrovolně asi nechtěli cestovat moc daleko. Přesto, zdání může klamat a realita všedních dnů není zase tak špatná.

Video

Jak z většího auta

Odsoudit tenhle vůz jen z důvodu strohého interiéru by tak bylo krajně nespravedlivé. Kupující ojetiny za cenu tří průměrných platů totiž u auta hledá spíše než estetiku mechanickou odolnost a spolehlivost. A v tomto i přes výskyt některých problémů Kolíňátka excelují.

Slova o robustnosti asi nejlépe dokazuje podvozek auta. Třeba přední náprava využívá až překvapivě robustní spodní příčné rameno. Nechybí stabilizátor a také nápravnice. Tu předchozí malý Citroën Saxo/Peugeot 106 postrádaly. A světe div se, přední brzdy mají rozměrné kotouče s vnitřním chlazením.

Je to zajímavé, ale v originále koupíte pouze coby náhradní díl celé rameno. Jak obě uložení, tak i prostřední čep výrobce nedodává. Druhovýroba je mnohem rozumnější. Původně nabízela jen čep a přední silentblok, nyní je k dispozici samostatně i ten zadní. Přesto je otázkou, zda má vůbec smysl kupovat součástky ramene, když za kompletní díl z druhovýroby dáte 1.800 korun.

Trojčata z TPCA jsou jedna z posledních aut, která ještě nemusela mít posilovač řízení. V základu byl původně pouze u vyšších verzí. Je elektromechanický s elektromotorem na sloupku řízení. Za ztrátou posilového účinku obvykle stála vadná řídicí jednotka posilovače. Ta prošla v průběhu produkce inovací.

Tři válce docela stačí

Že jsou kolínská trojčata dílem japonské automobilky, poznáte asi nejlépe podle zážehové pohonné jednotky. Ta byla po celou dobu produkce pouze jedna, přičemž původní verze plní normu Euro 4 (označení motoru CFA), pozdější Euro 5 (označení CFB).

Už jen to, že ze zdvihového objemu 998 cm3 dokáže vydolovat solidní výkon 50 kW při 6000 min-1 zaslouží uznání. Pro úplnost dodáváme i hodnotu točivého momentu s vrcholem 93 N.m dostupným při velmi příznivých 3600 min-1.

Kódové označení tohoto „motůrku“ je 1KR-FE. Může se pochlubit celou řadou moderních technologií počínaje celohliníkovou stavbou se suchými vložkami válců, přes dva vačkové hřídele poháněné řetězem, až po čtyři ventily na válec. Poměrně dlouhý zdvih 84 mm vzhledem k vrtání 71 mm je zárukou dobré pružnosti, k níž svým dílem přispívá i adoptované proměnné časování rozvodu sání VVT-i. Vymezování ventilové vůle je mechanické, bez vymezovacích elementů. V praxi se téměř neprovádí. Je-li z nějakého důvodu nezbytné tento úkon provést, mění se vždy celé hrníčkové zdvihátko.

Spolehlivost je odpovídající. V počátku produkce si zákazníci často stěžovali na různé anomálie v chodu motoru. Nejprve upravoval výrobce kabelový svazek motorového prostoru. Když to nepomohlo, přistoupil k radikálnějšímu řešení, v rámci něhož měnil postiženým řídicí jednotku agregátu. Ač byly tyto rébusy odstraněny během záruky, v případě, že by měl jednotku hradit majitel, vyšla by ho na asi 23.000 korun. Zbývá dodat, že toto se týká vozů vyrobených do konce roku 2005.

V průběhu produkce pak servisy řešily problémy s vodní pumpou, která se některým přidřela. Poháněna je plochým řemenem. Vzhledem k chybějícímu klasickému ukazateli teploty chladicí kapaliny je pak docela snadné motor přehřát. Když se totiž rozsvítí kontrolka přehřátí motoru, bývá už zpravidla pozdě. Kontrola, případně výměna řemene pohonu příslušenství a tedy i vodní pumpy, je předepsána po ujetí 60.000 km.

Z nezbytných servisních úkonů stojí za zmínku výměna chladicí kapaliny. Provádět by se měla jednou za dva roky, přičemž jako originální náplň se nepoužívá tradiční zelená směs Prochor, nýbrž u takto starých citroënů a peugeotů neobvyklá červená. Zkrátka motor od Toyoty. Pozor také na to, že ač se jedná o červenou kapalinu, překvapivě není mísitelná se známou G12+ stejné barvy, využívanou hojně vozy koncernu VW.

Do roku 2010 tvořil alternativu k zážehovému tříválci vznětový čtyřválec 1.4 HDi. V kolínských trojčatech se ovšem vyskytuje opravdu jen sporadicky, neboť coby pořízení nového auta vyšel na ještě daleko větší peníze než zážehový bratr.

Raději řaďte sami

Spíše než na diesel narazíte v ojetých Kolíňátkách na samočinnou převodovku. Nejde však o klasický měničový automat, který by v tak levném autě sotva někdo zaplatil, ale o automatizovanou manuální převodovku, které se také říká robotizované nebo pilotovaná. Jak manuální skříň, tak automatizovanou dodávala Toyota. Označena je C551 pro zážehový motor a C552 pro vznětový. Hlavním rozdílem je průměr a přítlačná síla spojky, jakož i odstupňování převodů trojky, čtyřky, pětky a rovněž koncového převodu. Samotné řazení je lehké, byť ne zcela hladké, a po delších drahách.

Automatizovaná manuální převodovka se značí C551A, přičemž spojena mohla být jen se zážehovým motorem. To napovídá, že jejím základem je výše uvedený „manuál“, který je tak pouze obohacený o akční členy ovládání spojky a táhel řazení v podobě trojice servomotorů. Jeden vypíná spojku, zbylé dva řadí rychlostní stupně. Pracovat může buď ve zcela samočinném režimu, nebo lze pohybem páky vpřed či vzad řadit jednotlivé převody ručně. Pozor také na to, že vozy vybavené robotizovanou převodovkou by se neměly za žádných okolností roztlačovat.

Ač nejsou známy žádné často se opakující závady automatizované převodovky, přesto bychom se ji raději vyhnuli. S léty a ujetými kilometry totiž může některé anomálie vykazovat. Tak pozor, aby se vám nákup levného a jinak spolehlivého „přibližovala“ zbytečně neprodražil.

Jak šel čas

2005 Představení vozu na jarním ženevském autosalonu spolu s Peugeotem 107 a Toyotou Aygo. Tří a pětidveřová karosérie, zážehový motor 1.0 VVT-i a vznětový 1.4 HDi. Pětistupňová manuální manuální převodovka od Toyoty. U zážehového motoru alternativně automatizovaný manuál odvozený od zmíněné pětistupňové skříně.

2008 V listopadu modernizace vozu. Inovovaná přední část, nové obložení interiéru, nové provedení čalounění.

2010 Motor 1.0 VVT-i upraven pro splnění emisní normy Euro 5. Vznětový motor 1.4 HDi vypuštěn bez náhrady z nabídky.

2012 Další modernizace vozu. Přední světlomety s LED pro denní svícení. Nové označování výbav, které jsou od té doby zase o něco bohatší.

2014 Ukončení produkce první generace. Uvedení v případě citroënu a toyoty stejnojmenného nástupce. Peugeot se nově jmenuje 108.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

S trojicí vozů kategorie mini s kolínské TCPA se setkáváme od roku 2005. I přes své zařazení do kategorie nejmenších vozů, je jejich vnitřní prostor velmi velkoryse řešený a může směle konkurovat i automobilům spadajícím o třídu výše. V autobazarech se nejčastěji setkáte se vozy vybavenými základní motorizací 1,0 VVT-i s výkonem 50 kW. Jedná se o čtyřventilový tříválcový agregát vyvinut Toyotou. Co se spolehlivosti týče, patří tento motor k nadstandardně spolehlivým, vytknout by se snad dala jen vyšší hlučnost pronikající do kabiny vozu. Chválu si zaslouží rovněž podvozek těchto tří automobilů, který je optimálně naladěný pro městský provoz, do kterého jsou tyto tři vozy určeny, ale díky větší tuhosti, je jízda s těmito vozy i na klikatých okreskách poměrně zábavná. Na trhu s ojetými vozy jsou hlavními konkurenty Fiat Panda, Chevrolet Spark a samozřejmě také Renault Twingo. Ceny vozů s prvních let výroby začínají na velmi přijatelných padesáti tisících korun. Pokud se poohlížíte po cenově dostupném voze do městského provozu, s nízkou pořizovací cenou a velmi příznivou spotřebou, může být jeden ze tří těchto vozů velmi dobrou volbou. Díky zaměření vozu, určeného do městského provozu, se dají pořídit i vozy s velmi přijatelným nájezdem kilometrů.

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Trinity, nebo Q bank? Moravský peněžní ústav získal bankovní licenci, hledá nové jméno Trinity, nebo Q bank? Moravský peněžní ústav získal bankovní licenci, hledá nové jméno

Největší česká kampelička bude moci s novým rokem zahájit…

Kosovský parlament schválil vznik armády. Naruší to mír v regionu, varuje Srbsko Kosovský parlament schválil vznik armády. Naruší to mír v regionu, varuje Srbsko

Kosovský parlament velkou většinou schválil transformaci…

Nové emisní testy zavařily plug-in hybridům. Automobilky je stahují z trhu Nové emisní testy zavařily plug-in hybridům. Automobilky je stahují z trhu

WLTP, tedy nový standard pro měření emisí u osobních…

Zaměstnanci Severočeských dolů demonstrovali za vyšší mzdy. Žádají navíc 3000 korun Zaměstnanci Severočeských dolů demonstrovali za vyšší mzdy. Žádají navíc 3000 korun

Zaměstnanci Severočeských dolů demonstrovali před budovou…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč? Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč?

Plug-in hybridní vozy by neměly mít umožněno dobíjet…

 



Ojetý Citroën C1 1.0i: Prcek v ráži Ojetý Citroën C1 1.0i: Prcek v ráži

Nejmenší vůz z rodiny Citroën poháněný litrovým tříválcem…

Citroën C1: Nový automat ETG5 s příplatkem 15 tisíc Kč Citroën C1: Nový automat ETG5 s příplatkem 15 tisíc Kč

Citroën přichází s novou robotizovanou převodovkou pro…

 



 
The Grand Tour se vrátí v čtvrté sezoně. Show Clarksona a spol. ale čeká radikální změna!

The Grand Tour se vrátí v čtvrté sezoně. Show Clarksona a spol. ale čeká radikální změna!

Dnes 12:45

Po třech sezonách bude automobilová show pánů Clarksona, Hammonda a Maye přece jen prodloužena. Na co se můžeme těšit?




Blesk.cz

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici. Doma skoná jen pětina lidí

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici.…

Většina Čechů by svůj poslední den nejraději prožila v klidu domova, ale ve skutečnosti se toto přání „splní“…

Peklo na D1: Filmaři Honza a Honza tu strávili 13,5 hodiny! „Hodně aut zhaslo, čekáme na vlky...“

Peklo na D1: Filmaři Honza a Honza tu strávili 13,5…

„Začíná tu být tma, hodně aut zhaslo. Čekáme na vlky.“ Tuhle lehce humornou zprávu posílali mobilem domů ve…

 

iSport.cz

Sparta a Hašek: mrtvý bod! Proč jednání stojí a má ještě šanci Slavia?

Sparta a Hašek: mrtvý bod! Proč jednání stojí a má…

Zdálo se to jako hotová věc. Přestup Martina Haška mladšího z Bohemians do Sparty měl být s ohledem na právo…

Možní soupeři pro Slavii a Plzeň? Chelsea, Inter i Vaclík, nebo Čech

Možní soupeři pro Slavii a Plzeň? Chelsea, Inter i…

Dvojice českých zástupců si zahraje evropské poháry i na jaře! Slavia v Evropské lize uhájila druhé postupové…

 

Reflex.cz

Očima libertariána: Proč je stát vždy horší majitel a podnikatel než soukromník

Očima libertariána: Proč je stát vždy horší majitel…

Praxe ukazuje, že čím víc stát zasahuje do společenských a ekonomických vztahů, tím hůř, naopak čím méně se…

23 špatných odpovědí v testech, ze kterých by šílel každý učitel

23 špatných odpovědí v testech, ze kterých by šílel…

Snaha se cení. Občas by se měla cenit i ve školách. Protože nechat nepopsaný kus papíru kvůli tomu, že nevíte…