14.7. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo (2005-2014): Levněji už to nejde

 

První generace trojčat z českého Kolína dnes platí za jeden z nejlevnějších způsobů individuální dopravy v rámci současných bezpečnostních a emisních standardů. Tady asi více než jinde sedí pořekadlo, že „co v autě není, nemůže se pokazit."

Plány kolínské továrny TPCA byly původně hodně optimistické. Nakonec byl rozjezd prodejů první generace těchto aut ze společného závodu PSA a Toyoty poněkud pomalejší. Stála za tím celá řada faktorů v čele se snad až příliš sebevědomou cenou. Chtít za spoře oděný malinký automobil částku dost převyšující čtvrt milionu korun se tuzemským kupujícím nových aut příliš nezamlouvalo. Nakonec se prodeje přece jen rozhoupaly, takže původní Kolíňátka se ve výrobě udržela dlouhých devět let jen se dvěma modernizacemi. Čistě technicky vzato jsou C1/107/Aygo toyotou. Ta odpovídala jak za konstrukční návrh, tak i výrobu auta.

První modernizace dorazila už po třech letech produkce. V zásadě reagovala na smíšené pocity kupujících. Ne všem se totiž zamlouvala přední část automobilu. Právě na příď se inovace zaměřila a dále na změny v interiéru ve snaze trochu jej zútulnit. Druhá inovace přišla v roce 2012 a změn bylo ještě více, mimo jiné třeba přední světlomety s integrovaným LED osvětlením pro denní svícení. Rozšířila se také nově členěná výbava auta.

Je to právě kabina, na níž je nízká cena vozu znát asi nejvíce. Třeba klasický přístrojový štít je zde zastoupen pouze domečkem s rychloměrem a grafickým ukazatelem stavu paliva. Kdo chtěl otáčkoměr, musel si připlatit. Že s ním výrobce původně asi nepočítal dokazuje jeho umístění v podobě „budíku“ trčícího z „přístrojového štítu“ jak nápovědní budka v divadle. A holé plechy na dveřích zase dávají vzpomenout na tuzemskou Škodu 105/120/130.

K tomu si přidejte plochá sedadla bez náznaku bočního vedení a máte obraz auta, v němž byste dobrovolně asi nechtěli cestovat moc daleko. Přesto, zdání může klamat a realita všedních dnů není zase tak špatná.

Video

Jak z většího auta

Odsoudit tenhle vůz jen z důvodu strohého interiéru by tak bylo krajně nespravedlivé. Kupující ojetiny za cenu tří průměrných platů totiž u auta hledá spíše než estetiku mechanickou odolnost a spolehlivost. A v tomto i přes výskyt některých problémů Kolíňátka excelují.

Slova o robustnosti asi nejlépe dokazuje podvozek auta. Třeba přední náprava využívá až překvapivě robustní spodní příčné rameno. Nechybí stabilizátor a také nápravnice. Tu předchozí malý Citroën Saxo/Peugeot 106 postrádaly. A světe div se, přední brzdy mají rozměrné kotouče s vnitřním chlazením.

Je to zajímavé, ale v originále koupíte pouze coby náhradní díl celé rameno. Jak obě uložení, tak i prostřední čep výrobce nedodává. Druhovýroba je mnohem rozumnější. Původně nabízela jen čep a přední silentblok, nyní je k dispozici samostatně i ten zadní. Přesto je otázkou, zda má vůbec smysl kupovat součástky ramene, když za kompletní díl z druhovýroby dáte 1.800 korun.

Trojčata z TPCA jsou jedna z posledních aut, která ještě nemusela mít posilovač řízení. V základu byl původně pouze u vyšších verzí. Je elektromechanický s elektromotorem na sloupku řízení. Za ztrátou posilového účinku obvykle stála vadná řídicí jednotka posilovače. Ta prošla v průběhu produkce inovací.

Tři válce docela stačí

Že jsou kolínská trojčata dílem japonské automobilky, poznáte asi nejlépe podle zážehové pohonné jednotky. Ta byla po celou dobu produkce pouze jedna, přičemž původní verze plní normu Euro 4 (označení motoru CFA), pozdější Euro 5 (označení CFB).

Už jen to, že ze zdvihového objemu 998 cm3 dokáže vydolovat solidní výkon 50 kW při 6000 min-1 zaslouží uznání. Pro úplnost dodáváme i hodnotu točivého momentu s vrcholem 93 N.m dostupným při velmi příznivých 3600 min-1.

Kódové označení tohoto „motůrku“ je 1KR-FE. Může se pochlubit celou řadou moderních technologií počínaje celohliníkovou stavbou se suchými vložkami válců, přes dva vačkové hřídele poháněné řetězem, až po čtyři ventily na válec. Poměrně dlouhý zdvih 84 mm vzhledem k vrtání 71 mm je zárukou dobré pružnosti, k níž svým dílem přispívá i adoptované proměnné časování rozvodu sání VVT-i. Vymezování ventilové vůle je mechanické, bez vymezovacích elementů. V praxi se téměř neprovádí. Je-li z nějakého důvodu nezbytné tento úkon provést, mění se vždy celé hrníčkové zdvihátko.

Spolehlivost je odpovídající. V počátku produkce si zákazníci často stěžovali na různé anomálie v chodu motoru. Nejprve upravoval výrobce kabelový svazek motorového prostoru. Když to nepomohlo, přistoupil k radikálnějšímu řešení, v rámci něhož měnil postiženým řídicí jednotku agregátu. Ač byly tyto rébusy odstraněny během záruky, v případě, že by měl jednotku hradit majitel, vyšla by ho na asi 23.000 korun. Zbývá dodat, že toto se týká vozů vyrobených do konce roku 2005.

V průběhu produkce pak servisy řešily problémy s vodní pumpou, která se některým přidřela. Poháněna je plochým řemenem. Vzhledem k chybějícímu klasickému ukazateli teploty chladicí kapaliny je pak docela snadné motor přehřát. Když se totiž rozsvítí kontrolka přehřátí motoru, bývá už zpravidla pozdě. Kontrola, případně výměna řemene pohonu příslušenství a tedy i vodní pumpy, je předepsána po ujetí 60.000 km.

Z nezbytných servisních úkonů stojí za zmínku výměna chladicí kapaliny. Provádět by se měla jednou za dva roky, přičemž jako originální náplň se nepoužívá tradiční zelená směs Prochor, nýbrž u takto starých citroënů a peugeotů neobvyklá červená. Zkrátka motor od Toyoty. Pozor také na to, že ač se jedná o červenou kapalinu, překvapivě není mísitelná se známou G12+ stejné barvy, využívanou hojně vozy koncernu VW.

Do roku 2010 tvořil alternativu k zážehovému tříválci vznětový čtyřválec 1.4 HDi. V kolínských trojčatech se ovšem vyskytuje opravdu jen sporadicky, neboť coby pořízení nového auta vyšel na ještě daleko větší peníze než zážehový bratr.

Raději řaďte sami

Spíše než na diesel narazíte v ojetých Kolíňátkách na samočinnou převodovku. Nejde však o klasický měničový automat, který by v tak levném autě sotva někdo zaplatil, ale o automatizovanou manuální převodovku, které se také říká robotizované nebo pilotovaná. Jak manuální skříň, tak automatizovanou dodávala Toyota. Označena je C551 pro zážehový motor a C552 pro vznětový. Hlavním rozdílem je průměr a přítlačná síla spojky, jakož i odstupňování převodů trojky, čtyřky, pětky a rovněž koncového převodu. Samotné řazení je lehké, byť ne zcela hladké, a po delších drahách.

Automatizovaná manuální převodovka se značí C551A, přičemž spojena mohla být jen se zážehovým motorem. To napovídá, že jejím základem je výše uvedený „manuál“, který je tak pouze obohacený o akční členy ovládání spojky a táhel řazení v podobě trojice servomotorů. Jeden vypíná spojku, zbylé dva řadí rychlostní stupně. Pracovat může buď ve zcela samočinném režimu, nebo lze pohybem páky vpřed či vzad řadit jednotlivé převody ručně. Pozor také na to, že vozy vybavené robotizovanou převodovkou by se neměly za žádných okolností roztlačovat.

Ač nejsou známy žádné často se opakující závady automatizované převodovky, přesto bychom se ji raději vyhnuli. S léty a ujetými kilometry totiž může některé anomálie vykazovat. Tak pozor, aby se vám nákup levného a jinak spolehlivého „přibližovala“ zbytečně neprodražil.

Jak šel čas

2005 Představení vozu na jarním ženevském autosalonu spolu s Peugeotem 107 a Toyotou Aygo. Tří a pětidveřová karosérie, zážehový motor 1.0 VVT-i a vznětový 1.4 HDi. Pětistupňová manuální manuální převodovka od Toyoty. U zážehového motoru alternativně automatizovaný manuál odvozený od zmíněné pětistupňové skříně.

2008 V listopadu modernizace vozu. Inovovaná přední část, nové obložení interiéru, nové provedení čalounění.

2010 Motor 1.0 VVT-i upraven pro splnění emisní normy Euro 5. Vznětový motor 1.4 HDi vypuštěn bez náhrady z nabídky.

2012 Další modernizace vozu. Přední světlomety s LED pro denní svícení. Nové označování výbav, které jsou od té doby zase o něco bohatší.

2014 Ukončení produkce první generace. Uvedení v případě citroënu a toyoty stejnojmenného nástupce. Peugeot se nově jmenuje 108.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

S trojicí vozů kategorie mini s kolínské TCPA se setkáváme od roku 2005. I přes své zařazení do kategorie nejmenších vozů, je jejich vnitřní prostor velmi velkoryse řešený a může směle konkurovat i automobilům spadajícím o třídu výše. V autobazarech se nejčastěji setkáte se vozy vybavenými základní motorizací 1,0 VVT-i s výkonem 50 kW. Jedná se o čtyřventilový tříválcový agregát vyvinut Toyotou. Co se spolehlivosti týče, patří tento motor k nadstandardně spolehlivým, vytknout by se snad dala jen vyšší hlučnost pronikající do kabiny vozu. Chválu si zaslouží rovněž podvozek těchto tří automobilů, který je optimálně naladěný pro městský provoz, do kterého jsou tyto tři vozy určeny, ale díky větší tuhosti, je jízda s těmito vozy i na klikatých okreskách poměrně zábavná. Na trhu s ojetými vozy jsou hlavními konkurenty Fiat Panda, Chevrolet Spark a samozřejmě také Renault Twingo. Ceny vozů s prvních let výroby začínají na velmi přijatelných padesáti tisících korun. Pokud se poohlížíte po cenově dostupném voze do městského provozu, s nízkou pořizovací cenou a velmi příznivou spotřebou, může být jeden ze tří těchto vozů velmi dobrou volbou. Díky zaměření vozu, určeného do městského provozu, se dají pořídit i vozy s velmi přijatelným nájezdem kilometrů.

1/3 Pokračovat ve čtení

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Prahu zaplaví sdílená kola, na trh vstupují čínské společnosti Prahu zaplaví sdílená kola, na trh vstupují čínské společnosti

Česká metropole se v posledních měsících stala cílem…

Škoda přesune výrobu své novinky do Německa, varují odboráři Škoda přesune výrobu své novinky do Německa, varují odboráři

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

 



Ojetý Citroën C1 1.0i: Prcek v ráži Ojetý Citroën C1 1.0i: Prcek v ráži

Nejmenší vůz z rodiny Citroën poháněný litrovým tříválcem…

Citroën C1: Nový automat ETG5 s příplatkem 15 tisíc Kč Citroën C1: Nový automat ETG5 s příplatkem 15 tisíc Kč

Citroën přichází s novou robotizovanou převodovkou pro…

 



 
Svezli jsme se s Kiou Stonic. Vypadá pěkně a jezdí dobře

Svezli jsme se s Kiou Stonic. Vypadá pěkně a jezdí dobře

Dnes 18:52

Už od představení Kie Stonic víme, že nové korejské SUV chce lákat na styl a individuální vzhled. Po prvních jízdách v okolí Berlína pak rovněž můžeme tvrdit, že její předností budou i jízdní schopnosti.




Blesk.cz

Do Prahy přijedou hvězdy moderního metalu: Five Finger Death Punch rozhoupou metropoli už v listopadu

Do Prahy přijedou hvězdy moderního metalu: Five…

Už na konci listopadu si fanoušci tvrdé hudby užijí pořádný nářez. Do Prahy totiž přijede americká metalová…

Hadí žena Jana z Výměny manželek: Přihlásila se do soutěže Miss!

Hadí žena Jana z Výměny manželek: Přihlásila se do…

Ve Výměně manželek se proslavila svou drsnou náturou a nezapomenutelnou hláškou: „Mačkáš mi hada, debile.“ Teď…

 

iSport.cz

Ve Francii vybrali TOP 50 talentů do 21 let: Schick skončil dvacátý

Ve Francii vybrali TOP 50 talentů do 21 let: Schick…

Český útočník Patrik Schick se umístil na 20. místě žebříčku francouzského magazínu L'Équipe, který vybral…

Sto třicet tisíc měsíčně! Žilina šla ven s platy hráčů, přidali se i v Česku

Sto třicet tisíc měsíčně! Žilina šla ven s platy…

V přepočtu 130 tisíc korun měsíčně si vydělá nejlépe placený hráč slovenského extraligového celku ze Žiliny.…

 

Reflex.cz

Jsme tak civilizovaní, až z toho vymřeme. V ulicích chybí děti

Jsme tak civilizovaní, až z toho vymřeme. V ulicích…

Při pohybu Prahou, na který nemám mimo období dovolené čas, jsem zaznamenal zajímavý úkaz. Nejsou děti. Ulice…

Imaginárium bratří Formanů a jejich přátel: Hra, k níž není zapotřebí návod

Imaginárium bratří Formanů a jejich přátel: Hra, k…

V Roztokách u Prahy v neděli 17. září ožil tajuplný divadelní a výtvarný svět. Návštěvníky všeho věku láká na…