7.7. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Ford Focus 2. generace: Více dieselů i kvality

 

Druhá generace focusu obchodně navázala na svého v mnoha ohledech revolučního předchůdce. Pod možná trochu zbytečně usedlými tvary se ukrývá vyzrálá technika. A jestliže předchůdce nabídl pouze jediný diesel, druhé vydání vyjelo hned se třemi.

Focus je jedním ze tří nejrenomovanějších vozů kompaktní třídy. Kdo nechce astru a zároveň odmítá golfa, většinou volí právě zástupce modrého oválu. Proslul zejména jízdními vlastnostmi. Pokud jste někdy jezdili s první generací vozu a následně přesedli do druhé, možná jste nabyli pocitu, že jízdní projev a zejména chování v zatáčkách již nejsou tak vytříbené.

Popsaný dojem má reálnou podstatu v podobě jinak odladěné zadní nápravy. Ta i v této generaci zůstává víceprvková se čtyřmi rameny na každé straně. Její elastokinematický efekt nebo chcete-li „přiřizování“ v zatáčkách ale již není tak výrazný, jako u první generace. První focus sice úžasně zatáčel, avšak současně u něj docházelo k rychlému sjíždění okrajů zadních pneumatik. Zákazníci si stěžovali, takže ford u druhé generace upravil zadní nápravu, respektive uložení jejích ramen tak, aby se gumy tak rychle neopotřebovávaly.

Řízení focusu ještě využívá posilovač s tlakem hydraulické kapaliny. U zážehových motorů je použito klasické servořízení s čerpadlem poháněným řemenem od motoru. Naopak diesely mají sofistikovanější systém EHPS, tedy elektrohydraulické servořízení. Podvozek potěší odolností, byť coby originální díl lze v případě spodního ramene přední nápravy pořídit samostatně pouze jeho čep. V druhovýrobě lze zakoupit samostatně také obě uložení. Ani jedno však asi příliš často potřebovat nebudete.

Všichni jsme Duratec

V roce 2000 uvedl ford druhou generaci mondea. V ní se objevily také nové zážehové čtyřválce 1,8 litru a 2,0 litru pojmenované Duratec-HE. Mělo to evokovat slovo „durability“ tedy životnost. Namísto ozubeného řemene byl použit rozvodový řetěz, který měl být zárukou, že bude vysněného cíle dosaženo.

Ve focusu jsou však slovem „duratec“ pojmenovány také menší zážehové motory 1.4 a 1.6 16V. Ve skutečnosti se jedná o zážehové motory řady Sigma převzaté z předchůdce. Na jejich vývoji spolupracoval Ford s Yamahou. Pouze v Japonsku se vyráběla ve focusu nikdy nenabízená verze o objemu 1,7 litru, u níž litinové vložky válců nahradil nikasilový povrch. Poháněla výhardně malé kupé Puma. Menší motory se naproti tomu kompletovaly v Evropě.

Rozvody v tomto případě pohání ozubený řemen s intervalem výměny 160.000 kilometrů nebo 8 let. Zejména větší šestnáctistovka nabízí až netušenou dynamiku. Opravdu byste jí při jízdě nehádali, že má výkon „pouhých“ 74 kW. I s focusem cvičí mocně a to také z důvodu krátkých převodů pětistupňové skříně iB5 od firmy Getrag.

Novinkou se ve druhé generaci stala verze motoru 1,6 litru doplněná o označení Ti-VCT (Twin independence – Variable Camshaft Timing). Tedy proměnné časování na sací i výfukové straně rozvodu. Ač parametry jsou slibné, když výkon kulminuje na hodnotě 85 kW, praxe již tak zářná není. Nějak motoru chybí šťáva, kterou slabší a jednodušší varianta má. Horší je, že přesuvníky proměnného časování jsou zdrojem problémů. Průvodním jevem je padání motoru do nouzového režimu. Když už se to děje stále častěji, pak se musejí vyměnit a to znamená odepsat z účtu částku 12.000 korun. Plus novou rozvodovou sadu.

Video

Motory řady Sigma ve focusu běžně nemají plastový okrasný kryt motoru. Přitom ze začátku použit byl. Později, kdo jej chtěl, musel připlatit asi 4.000 korun. Jenže tohle šetření se trochu vymstilo. Z důvodu nevhodné konstrukce trysek ostřikovačů čelního skla z nich unikala kapalina. A ke vší smůle přímo na svíčky motoru. Později ford trysky spolu s hadičkami upravil. Takže buď si koupíte nové modifikované, nebo si to opravíte svépomocí. Agregáty Sigma jinak platí za spolehlivé. Při větším kilometrovém nájezdu, řekněme přes 250.000 km se ale u nich už může začít projevovat zub času v podobě zvýšené spotřeby oleje.

Zrádné klapky

Větší motory 1,8 a 2,0 litru jsou již pravými durateky, přičemž ve focusu byly novinkou, když nahradily starší řemenové agregáty Zetec-Endura. Na rozdíl od menších motorů jsou spojeny s vlastní manuální pětistupňovou převodovkou MTX75. Osmnáctistovka existovala téměř výhradně ve verzi FFV, tedy flexifuel, umožňující spalovat kromě benzinu také palivo E85. Podrobněji jsme o tom psali v profilu o sesterském MPV C-Max. Verze motoru jen na benzin žila ve focusu pouze v letech 2006 až 2007. Ač FFV vypadá lákavě, raději bychom se mu vyhnuli, neboť je na něm celá řada odlišností.

Motory Duratec-HE, interně označené MI5 nemají hydraulické vymezování ventilové vůle, ba dokonce ani žádné vymezovací segmenty, takzvané podložky. Prostě jen hrníčková zdvihátka. V případě verze FFV Ford předepisoval kontrolu ventilové vůle po ujetí 60.000 km, ale fakt si nedělám iluze, že by to nějaký mechanik v praxi dělal. Spíše se spoléhal na své cvičené ucho. Pokud by bylo třeba vůli opět vymezit, vyjde jedno zdvihátko na asi 400 korun.

Horší je, že na těchto motorech občas selhávají vířivé klapky v sání. Zprvu chrastí, pokud se ale utrhnou, zničí hlavu válců, jmenovitě ventily, jejich vodítka a také mohou poškodit dna pístů. Lepší je, když se jen zaseknou. To vám pak bude svítit kontrolka elektroniky motoru, který pojede v nouzovém režimu. Ale pozor, ne každé divné zvuky z motoru musejí nutně ukazovat na klapky. V případě, že se ozývá z pravé strany z pohledu řidiče pískání, pak se většinou jedná jen o řemen pohonu příslušenství.

Pravé durateky jinak platí za spolehlivé. K dlouhodobému přežití tak potřebují menší shodu náhod než některé počiny konkurence, třeba stejně objemné motory řady EW od PSA. Rozvodové řetězy tady většinou drží. Pokud motor v tahu cuká, může být na vině zapalování. Pozor také na spotřebu oleje, která patří k běžnému koloritu jízd s motory 1.8 a 2.0 Duratec-HE.

Koroze i vrtošivá elektrika

Když opomeneme klapky v sání a vznětový motor 1.6 TDCi, pak v zásadě není nic, čím by focus svého majitele vytrestal. Drobné závady však jsou a některé mohou být i docela nepříjemné. K nim jistě patří poněkud rezervovaná antikorozní ochrana. Oproti první generaci velké zlepšení, leč i tady rez občas najdete. Třeba na lemech předních blatníků a také podvozku. Vozy vyrobené od modernizace, tedy od roku 2007, jsou v tomto ohledu mnohem lepší.

Občas se také majitelé potýkají s ručičkami otáčkoměru a rychloměru, které z ničeho nic spadnou k nule. Lze to opravit za asi 4.000 korun. Nový přístrojový štít potom stojí asi 11.000 korun, avšak je jich celá řada, takže pokud nějaký seženete na vrakovišti, může se stát, že nebude kompatibilní s vaším autem. Jakkoliv se na venek tváří stejně jako ten váš původní.

A rozhodně se vyhněte převodovce Durashift CVT. Nabízena byla s dieselem 1.6 TDCi, přičemž až do roku 2008 neměl zájemce o kombinaci „focus-diesel-automat“ jinou možnost volby. Za strop její životnosti lze považovat proběh tak 140.000 km. A to už dnes bude mít dávno za sebou.

Jak šel čas

2004 Představení druhé generace modelu. Karoserie tří- a pětidveřový hatchback. Motory 1.4 16V, 1.6 16V, 1.6 16V Ti-VCT, 1.8 16V (většinou ve verzi FFV tedy flexifuel), 2.0 16V a dále diesely 1.6 TDCi (66 a 80 kW), 2.0 TDCi (100 kW).

2005 Příchod karosářských verzí kombi a sedan. Nový motor 1.8 TDCi/85 kW. Dále pětiválec 2.5 ve sportovní verzi ST. Alternativně čtyřstupňová samočinná převodovky s měničem pro 1.6 16V Duratec a 2.0 16V Duratec.

2007 Modernizace vozu. Nová přední část, jiné světlomety, lepší výbava. Model ST ale stále v původním vydání. Verze Coupé-cabrio.

2008 Samočinná šestistupňová převodovka se dvěma spojkami Powershift ve spojení s motorem 2.0 TDCi. Nová verze jednotky 2.0 TDCi o výkonu 81 kW.

2009 Ostrá verze RS s pětiválec turbo o výkonu 224 kW.

2011 Ukončení produkce 2. generace. Představení nástupce.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Druhá generace Fordu Focus, se kterou se na silnicích setkáváme od roku 2004, způsobila svým atraktivním a poměrně nadčasovým vzhledem velký zájem o tento stěžejní model značky Ford. Základní motorizací se stala benzínová čtrnáctistovka o výkonu 59 kW, se kterou však tomuto jinak velmi zdařilému vozu schází patřičný dynamika. Velmi dobrou volbou a na trhu s ojetými vozy i vyhledávanou motorizací je benzínový agregát 1,6 Duratec, který vyniká nejen dobrou jízdní dynamikou ale i nízkou spotřebou paliva. V autobazarech je zájem především o vozy kombi, které se u druhé generace Fordu Focus dostaly na trh v roce 2005, stejně jako méně rozšířené karosářské provedení sedan. Zájemce o naftové provedení pak často volí základní dieselovou motorizaci 1,6 TDCi s výkonem 66 kW, který sice není nijak oslnivý, zato patří velmi kultivovaným a s povděkem je u této motorizace vnímána i absence filtru pevných částic. Menší omlazovací kúrou prošel vůz v roce 2007 a rok později, přibyla v nabídce dvouspojková převodovka Powershift. Na trhu s ojetými vozy je Focus druhé generace velmi oblíbený a to nejen díky široké nabídce motorizací a atraktivnímu designu, ale také pro nízkou cenu náhradních dílů a poměrně dobrou pověst co se poruchovosti týče.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun

Od loňského října do letošního února zvedly teplárny,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Ford Focus 2. generace: Více dieselů…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

 




Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba

Ford Focus druhé generace výrazně zlepšil antikorozní…

Video: Závodník Ken Block řádí na sněhu pod dohledem desítek kamer Video: Závodník Ken Block řádí na sněhu pod dohledem desítek kamer

Závodní jezdec Ken Block se vydal do Ruska, aby zde…

 



 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Včera

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Odklepnuto. STAN do voleb půjdou s lidovci. Potřebují získat 10 procent

Odklepnuto. STAN do voleb půjdou s lidovci.…

Hnutí Starostů a nezávislých se sešlo v sobotu už na 9. volebním sněmu. Necelé dvě stovky delegátů si zde volily…

Tělo kardinála Vlka bylo uloženo do hrobky. Loučit se přišly davy lidí i cizinci

Tělo kardinála Vlka bylo uloženo do hrobky. Loučit…

Sobotní dopoledne bylo zasvěcené poslednímu rozloučení s kardinálem Miloslavem Vlkem, jenž skonal před týdnem na…

 

iSport.cz

Tenisový génius letí žebříčkem: Od narození je hluchý, porazil už i Rosola

Tenisový génius letí žebříčkem: Od narození je…

Nikdy neuslyší potlesk fanoušků, jejich povzbuzování ani uznalá slova po vyhraném zápase. Jihokorejský mladík…

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci vás mohou zaskočit!

Jarolím varuje: Nepodceňujte San Marino. I trpaslíci…

PŘÍMO ZE SAN MARINA | Jednu ostudu už si Karel Jarolím v roli trenéra uřízl. Slávisté pamatují, na podzim 2007…

 

Reflex.cz

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Soud rozhodl zcela bizarní spor, který byl podle zdravého rozumu řešitelný za dvě vteřiny. Rozumnou myšlenku…

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…