16.6. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Volkswagen Scirocco III (2008-dosud): Není to jen převlečený Golf

 

Žhavá novinka roku 2008, kterou se Volkswagen vrátil do kategorie kupé, je dnes k mání za asi třetinovou cenu. I přes nástup nové generace volkswagenů zůstává pohledné kupé stále ve výrobě. U nás je jako nové auto dostupné jen coby individuální dovoz

Vozy kategorie kupé, které vycházejí z běžných kompaktních hatchbacků či sedanů střední třídy, byly v Evropě v kurzu zejména v 90. letech. Tehdy snad každá automobilka takový vůz nabízela, mnohé jich měly v portfoliu hned několik. V tomto ohledu vedly japonské automobilky. Také Volkswagen prodával od podzimu 1988 do léta 1992 dva vozy této třídy. Kromě scirocca, které ve dvou vydáních figurovalo ve výrobním programu od roku 1973, přibylo na sklonku roku 1988 modernější a technicky sofistikovanější corrado. To na podzim 1991 nabídlo také první šestiválec své značky – známou „vé-er-šestku“.

Koncem 90. let to však s kupé začalo vypadat bídně. Z mého pohledu jejich místo zaujala kategorie crossoverů a SUV. Ta se v té době začala naplno rozjíždět, aby v následující dekádě převzala vládu nejen nad třídou „sporťáků“, nýbrž i silně zatápěla kompaktům či sedanům střední třídy. Svítání na lepší časy začalo na sklonku dekády. VW představil recenzované scirocco a o pár let později se přidal Peugeot se svým RCZ. To také vnímám jako přímou konkurenci scirocca. Ano, stále existovalo třeba Audi TT či BMW řady 3 kupé, ale to jsou vozy cenově postavené trochu výše. Ač scirocco na rozdíl od corrada a také golfů nikdy nevozilo pod kapotou motor VR6, rozhodně nelze říci, že by bylo dynamicky zklamáním. Spíše naopak, neboť kombinace přeplňování, čtyřválce a přímého vstřiku benzínu je docela slibná.

Dejte sklům trochu času

Scirocco sice na první pohled vypadá jako Golf v oblečení na sport, ale o identická auta v žádném případě nejde. Když opomeneme nosné části karoserie spolu s krycími panely a celkový design, pak z pohledu uživatele spočívá odlišnost třeba v bočních dveřích. Ty jsou bezrámové, přičemž technicky se vychází z koncepce použité už na první generaci Audi TT. Nové, progresivní prvky ovládání dveří, jsou pro změnu identické s Passatem CC (později jen CC). Bezrámové dveře sázely vždycky spíše na efekt. Praktičnost v jejich případě na pořadu dne nebyla. Problémy činila zejména těsnost skla v těsnění oblouku střechy. S léty totiž pryž stárne, mění své vlastnosti a výsledkem je v lepším případě svist větru při vyšších rychlostech, v horším zatékání do kabiny.

Video

Scirocco používá sofistikovanější systém, kdy při každém otevření dveří sklo mírně sjede, vyprostí se ze své drážky v těsnění. Po zavření zase vyjede. Tohle už umělo nejen vzpomínané původní Audi TT, ale i celá řada jiných aut z 90. let. Scirocco k tomu navíc přidává jistou inteligenci. Sklo tady totiž nesjíždí pouze při vzetí otevírání, nýbrž už v okamžiku, kdy odemknete zámky dveří, či vytáhnete klíč ze spínací skříňky. V tu chvíli auto předpokládá, že chcete nastoupit/vystoupit, takže skla stáhne. Pokud se nic neděje, po pár desítkách sekund skla zase vytáhne. Tedy za předpokladu, že to funguje správně. „Samočinné sjíždění skel dveří na sciroccu funguje poměrně spolehlivě,“ říká k dané problematice Petr Petřík, uznávaný specialista na značky koncernu Volkswagen. A dodává: „Pokud skla žijí vlastním životem, je třeba udělat kalibraci mechanismu oken. Specializovaný servis toto dělá při každé servisní prohlídce.“ Problém je, pokud auto jezdí do obecného servisu, kde nemají příslušné diagnostické vybavení. To se pak stává, že se sklo po zavření dveří nedovře, takže vyžaduje pozornost cestujících, kteří jej tak musejí povytáhnout ručně tlačítky na okna. Tuto anomálii vykazoval i zkoušený vůz.

„Závady systému dovírání skel dveří mají u scirocca příčinu nikoliv ve stahovačce, jak si mnozí myslí, ale v klice. Občas se stává, že do ní nateče voda, čímž dojde k vyřazení funkce drobného mikrospínače, který je její nedílnou součástí,“ říká Petr Petřík. Klika včetně mikrospínače vyjde na 2.000 korun. K tomu je ovšem třeba připočíst ještě lakování a samozřejmě výměnu. Někdy souvisejí nepřesnosti v ovládání oken také s obsluhou. „Určitě je dobré za kliky brát s citem, aby měl mechanismus skel jistý čas zareagovat,“ radí Petřík.

Sofistikovaný systém ovládání oken sciroccu umožňují mimo jiné také dva počítače. Jednak je to jednotka palubní sítě a také takzvaný gateway, neboli inteligentní rozvodná jednotka, v níž se stýkají všechny datové sběrnice vozu. Jednotka palubní sítě vyjde na 10.000 korun, gateway na čtyři tisíce. U aut do modernizace, tedy do roku 2014, lze jednotky z různých aut prohazovat, přičemž příslušnému vozidlu se pouze diagnostikou přizpůsobí. Lze tedy v nouzi použít i starší jednotku z vrakoviště. Modernizovaná scirocca mají již pokročilejší systém, u něhož jsou řídicí jednotky vázané přímo na konkrétní číslo VIN vozidla. ECU palubní sítě každého vozu se liší v závislosti na jeho výbavě. Coby originální náhradní díl je ovšem dodávána pouze nejvyšší verze jednotky, zahrnující všechny myslitelné funkce, které lze v daném modelu mít. „Pak už jen záleží na tom, zda jimi konkrétní auto disponuje,“ dodává Petr Petřík.

Motor 1.4 TSI třikrát jinak

Od samého začátku až do současnosti tvoří základní motorizaci známý čtyřválec 1.4 TSI. Do modernizace však byly čtrnáctistovky pod kapotou scirocca hned dvě. Slabší nabízející 90 kW si vystačila pouze s turbodmychadlem. Výkonnější je takzvaným twinchargerem. Tedy kombinuje přeplňování turbodmychadlem s mechanicky poháněným kompresorem typu Roots. Oběma společné jsou rozvody hnané řetězem a tedy i problémy s ním. „Všem, kteří provozují motor 1.4 TSI bez ohledu na verzi a model, doporučuji vyměnit řetěz nejpozději po ujetí 80 000 km, které většinou vydrží. To v zásadě znamená investici 10.000 korun,“ vysvětluje Petr Petřík. Dle jeho informací již v současnosti existuje sedmá verze rozvodů na motory 1.4 TSI. „Při jejich koupi coby náhradního dílu je tak třeba si ohlídat, zda kupujete skutečně až tu poslední modifikaci,“ říká Petřík. Bohužel ani autorizovaný prodejce dílů na volkswageny toto nezaručí. Tedy v případě, že si rozvody půjdete koupit sami na prodejnu náhradních dílů. Stačí, aby měl na skladě několik starších verzí rozvodů, takže místo toho, aby vám objednal ty nejnovější, vám skladník raději prodá ty, co má v regálu. V záplavě množství rozvodových sad na čtyřválce 1.4 TSI se tak vyznají jen lidé, zabývající se servisem koncernových vozů. Laik v tomto ohledu nemá prakticky šanci.

Pokud bychom si měli vybrat mezi verzí s 90 kW a twinchargerem se 118 kW, srdce samozřejmě buší pro výkonnější motor. Jeho dynamika je totiž už zcela suverénní bez negativa v podobě přidaných kil v přídi, které se pojí s větším motorem 2.0 TSI. Navíc kombinace turba a kompresoru dává motoru velice zajímavý a jinde nevídaný charakter. A ani moc nežere. Poměr „dynamika v přímce/agilita v zatáčkách“ je tak u twnichargeru nejlepší ze všech pohonných jednotek pro scirocco. Jenže co spolehlivost? „Problémy rozhodně nehledejte v kompresoru, který funguje i na hodně ojetých kusech bez problémů,“ říká Petřík. Je to v rozporu nejen s očekáváním, nýbrž i názory různých „hospodských“ rozumbradů. To spíše zazlobí turbodmychadlo, které je tady jiné než na základní verzi motoru. Týkají se ho hned tři svolávací akce. Ve dvou se upravoval software řízení regulace jeho plnicího tlaku. Předmětem poslední byla výměna podložky pod ovládání přepouštěcí klapky. Aby dosáhla prahových hodnot.

To jsou však drobnosti v porovnání s často nadměrnou spotřebou oleje. U některých twinchargerů se řešila výměnou systému odvětrávání klikové skříně. Jenže to často problém nevyřeší. „Příčina vysoké spotřeby tady občas mívá mnohem vážnější příčinu. Pokud motor žere tak litr na 1000 km a k tomu navíc běží nepravidelně, či na tři válce, bývá na vině prasklý píst,“ objasňuje příčiny značné konzumace oleje Petřík.

Od roku 2014 má 1.4 TSI výkon 92 kW. Namísto zlobivého řetězu je ozubený řemen. Ten zatím docela drží, stejně jako zbytek těchto nových motorů. Tak jen doufejme, že jim to vydrží.

Jak šel čas

2008 Na podzim představení vozu. Jménem navázal na dvě předchozí generace, vyráběné v letech 1973 až 1992. Ideově ale spíše na Corrado z let 1988 až 1995. Sériovému vozu předcházela studie VW Iroc v zelené barvě. Zážehové motory 1.4 TSI s 90 kW, 1.4 TSI twincharger se 118 kW, 2.0 TSI se 147 kW. Vznětový motor 2.0 TDI CR se 103 kW. Převodovky manuální šestistupňová. Dvoulitry alternativně také s šestistupňovým DSG. Výroba v Auto Europa v Palmela v Portugalsku.

2009 V průběhu roku výkonnější verze motoru 2.0 TDI se 125 kW. Motor 2.0 TSI se zvýšeným výkonem 155 kW nahrazuje verzi se 147 kW. Motor 1.4 TSI Twincharger alternativně se sedmistupňovou převodovkou DSG.

2010 Na trh přichází nejvýkonnější verze Scirocco R s motorem 2.0 TSI o výkonu 195 kW. Jde o motor z řady EA113, nikoliv EA888 jako u slabší verze 2.0 TSI.

2013 Ukončena výroba Scirocca R

2014 Modernizace vozu. V kabině přibyla na palubní desce trojice ukazatelů, tvary prodělaly drobné kosmetické retuše. Původní motory nahrazeny novými pro Euro6. Motor 1.4 TSI z řady EA211, tedy s rozvodovým řemenem a výhradně s turbodmychadlem. Motor 1.4 TSI s 92 kW, 2.0 TSI se 132 a 162 kW. Nový motor 2.0 TDI z řady EA288 o výkonu 110 a 135 kW. Vrací se Scirocco R s novým motorem 2.0 TSI z řady EA888 o výkonu 206 kW.

2016 Výroba vozu pokračuje. V České republice je vůz nabízen jen na individuální objednávku.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Současné scirocco se představilo na ženevském autosalonu v roce 2008. I přes velmi zajímavou koncepci nedosáhlo výraznějších prodejních výsledků a jedná se spíše o okrajový model. Díky třídvéřové koncepci cílí především na mladší generaci řidičů, kteří hledají sportovněji laděný vůz v cenově přijatelné hladině. I přes fakt, že je scirocco nabízeno mimo benzínové motorizace i s dvoulitrovými motory TDI, setkáme se s naftou velmi zřídka a většinu nabídky ojetých vozů tvoří oblíbené agregáty 1.4 TSI a také výkonnější dvoulitry TSI. Od roku 2009 je také možné se setkat s nejvýkonnější, sportovně laděnou verzí označovanou jako Scirocco R, vybavenou motorem 2.0 TSI o výkonu 195 kW. Scirocco je možné pořídit jak s manuální šestistupňovou převodovkou, tak i automatem DSG. Těch je však v nabídce autobazarů málo. Díky dobře vyladěnému podvozku, který scirocco sdílí s golfem páté generace, jsou jízdní vlastnosti tohoto vozu velmi dobré. Volkswagen Scirocco patří mezi poměrně spolehlivé vozy. U motorů TSI vybavených rozvodových řetězem, docházelo k jeho předčasnému opotřebení, které se projevuje typickým chrastěním za studena. Objevovaly se i problémy s elektrickými motorky bezrámových oken. Nárazovými testy prošel vůz v roce 2010 s hodnocením pěti hvězdiček.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Afghánistánu se nestahujme, říkají bývalý ministr a exnáčelník armády Z Afghánistánu se nestahujme, říkají bývalý ministr a exnáčelník armády

Česká republika by se z Afghánistánu stahovat neměla,…

Blockchain jako šance: nová iniciativa s podporou Kysilky chce dostat Česko na špičku Blockchain jako šance: nová iniciativa s podporou Kysilky chce dostat Česko na špičku

Technologie, na které stojí virtuální měny typu bitcoin,…

ODS a Starostové srovnali v Senátu síly ODS a Starostové srovnali v Senátu síly

Senátoři Ivo Valenta a Ladislav Faktor přešli do klubu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Volkswagen Scirocco III…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Divák narušil přenosy F1 po celém světě. Mňoukáním imitoval zvuk formulí Divák narušil přenosy F1 po celém světě. Mňoukáním imitoval zvuk formulí

Také jste jako malí imitovali zvuk monopostů Formule 1?…

Top Gear opět mění složení moderátorů. Přichází hned dvě nové tváře Top Gear opět mění složení moderátorů. Přichází hned dvě nové tváře

Po odchodu slavné trojice Clarkson, Hammond a May se…

 



VW Scirocco III: Tohle byl comeback! Bohužel byl... VW Scirocco III: Tohle byl comeback! Bohužel byl...

Scirocco loni skončilo. Po jeho předchůdcích jsme se…

Volkswagen Scirocco GTS: Omlazená verze debutuje v Šanghaji Volkswagen Scirocco GTS: Omlazená verze debutuje v Šanghaji

Všechny verze Volkswagenu Scirocco už za sebou mají od…

 



 
Audi R8 se představuje po faceliftu, má vyšší výkon i dravější design

Audi R8 se představuje po faceliftu, má vyšší výkon i dravější design

Dnes 00:01

Supersport se čtyřmi kruhy ve znaku prošel faceliftem. Kromě několika pozměněných křivek má i výkonnější motor. Naštěstí je to pořád atmosférický desetiválec.




Blesk.cz

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane se k nám? Přijde druhá generace?

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane…

Black Shark je prvním herním smartphonem od Xiaomi, který trpěl zásadním neduhem. Vyjma domovské Číny se totiž…

Skok z mostu, utopené auto, šikana. Ve videu zpěváka Jena se střídá jedno drama za druhým

Skok z mostu, utopené auto, šikana. Ve videu zpěváka…

Jen, jak si nově říká Jan Nedvěd, vypouští do světa nový singl a videoklip Stoupáš. Ve spletitém příběhu nechybí…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Sparta - Litvínov 1:2. Králem utkání se stal Hanzl, vystřelil výhru

SESTŘIH: Sparta - Litvínov 1:2. Králem utkání se…

Hokejisté Litvínova zvítězili v předehrávce 24. kola extraligy v pražské O2 areně nad vedoucí Spartou 2:1 a…

SESTŘIH: Real Madrid - Plzeň 2:1. Český mistr trápil giganta

SESTŘIH: Real Madrid - Plzeň 2:1. Český mistr trápil giganta

Lekce od úřadujících šampionů, jak mnozí čekali, se nekonala. Fotbalisté Plzně prohráli na půdě Realu Madrid…

 

Reflex.cz

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy. Instantní Istanbulská úmluva jako cesta k lepším zítřkům?

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy.…

V článku „Svoboda slova v ohrožení: To už ani kněz nesmí svobodně veřejně hovořit?“ jsem se věnoval tématice…

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje, jak je psaní zpráv za volantem nebezpečné

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje,…

Používání mobilu za jízdy, psaní textových zpráv a s tím spojená nepozornost při řízení patří v posledních…