Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Astra Coupé

Tomáš Zajíček
Nový Opel Astra Coupé, který si svoji světovou premiéru odbyl na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem, otevírá další kapitolu výroby sportovně laděných vozů značky Opel.

Astra Coupé nabízí výkony i styl

Špičková verze Astra Coupé bude poháněna přeplňovaným zážehovým dvoulitrem o výkonu 140 kW/190 k, který ji dokáže rozjet až na 240 km/h. Nabídku moderních pohonných jednotek se čtyřventilovou technikou dále doplní zcela nový hliníkový čtyřválec o objemu 2,2 1 a výkonu 108 kW/147 k a známý motor o objemu 1,8 a výkonu 85 kW/115 k. Vyspělé zavěšení kol DSA se samostabilizujícím účinkem bylo pro použití v Astře Coupé přepracováno tak, aby lépe vyhovovalo vysokým výkonům motorů a očekávaným nárokům řidičů na jízdní vlastnosti. Všechny vozy Opel Astra Coupé budou vybaveny protiprokluzovým zařízením TC Plus a v nabídce nebude chybět ani elektronický stabilizační systém ESP. Kupé se v prodejních síních evropských dealerů Opel objeví na jaře příštího roku.

Astra Coupé vyjede na trh ve dvou úrovních výbav. Už základní provedení nabídne standardně celou řadu komfortních a funkčních prvků, jako jsou například sportovní sedadla usnadňující snadný přístup do zádi vozu, kůží potažený volant, elektricky ovládaná okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, sklopná zadní sedadla, která mají uprostřed pod loketní opěrkou "okénko" do zavazadlového prostoru, nebo kola z lehkých slitin. Standardní bezpečnostní výbava zahrnuje aktivní opěrky hlav na předních sedadlech, dva čelní a dva boční airbagy, protiblokovací systém brzd ABS a protiprokluzové zařízení.

Ve výbavě speciálních verzí "Bertone Edition" potom nebude chybět špičková audiosouprava, klimatizační jednotka (součást standardní výbavy pro modely s přeplňovaným motorem), výškově i podélně nastavitelný volant a dálkově ovládané centrální zamykání.

Astra Coupé je dlouhá 4267 mm a vysoká 1390 mm - je tedy o 156 mm delší a 34 mm nižší než třídveřový hatchback Astra. Shodný zůstává rozvor kol 2614 mm a šířka vozu 1709 mm. Stylové kupé s poháněnými předními koly je nejen atraktivní, ale i praktické a funkční. Ve svém interiéru nabízí dost prostoru pro pasažéry a objemem zavazadlového prostoru 460 l (podle metodiky VDA) úspěšně sekunduje čtyřdveřovému sedanu Astra.

Splývavá silueta, dynamický styling

Elegantní a přitom výrazný design, naznačující prostorný interiér, je dalším pokračováním nové designerské filozofie automobilky Opel, se kterou se poprvé představila v roce 1998 Astra. Výrazně šikmé sklo a propracovaná křivka střechy mají největší podíl na dynamickém vzhledu nového kupé, výraznou měrou však přispěly také k dosažení mimořádně nízkého koeficientu aerodynamického odporu vzduchu Cx = 0,28.

Sportovní styling je tím hlavním, čím se Astra Coupé odlišuje od svého mateřského modelu Astra. Bezrámová konstrukce dveřních oken a černý B-sloupek karoserie vytvářejí při pohledu z boku dojem široké jednolité okenní plochy, což umocňuje sportovní charakter nového kupé. Ten je podpořen také probarvením dveřních klik, střešních lišt, krytů zpětných zrcátek, bočních ochranných pásků a prahů do odstínu karoserie a dojem zanechávají i atraktivní litá kola ve velikostech od 15 do 17 palců. Na první pohled dále zaujmou výraznější přední a zadní nárazníky, otvory pro vstup vzduchu vpředu. Zájemci o novou Astru Coupé se rozhodně nemusejí obávat nedostatku individuality - pro kupé je připraveno deset různých barevných odstínů laku, z toho jsou čtyři připraveny výhradně pro tyto verze.

Zpracování a výbava interiéru kombinuje sportovní styl Astry Coupé a požadavky na vysoký jízdní komfort. Přístroje v palubní desce mají - v závislosti na provedení - bílé nebo černé ciferníky, některé prvky interiéru jsou vyvedeny v leštěném hliníku nebo pochromovány. Středový panel může mít buď vykládání z hliníku nebo z imitace leštěného dřeva. Zákazník může volit ze čtyř originálních odstínů koženého čalounění, nechybí ani verze v červené barvě.

Špičkový přeplňovaný motor o výkonu 140 kW

Pro Astru Coupé připravili její tvůrci tři různé motory řady ECOTEC. S nejvýkonnějším dvoulitrovým přeplňovaným motorem o výkonu 140 kW/190 k se Astra Coupé prezentuje jako sportovní vůz pro nejnáročnější řidiče. Tento model dokáže z klidu na 100 km/h zrychlit během pouhých 7,2 s a jeho nejvyšší rychlost činí 240 km/h. Motor má mimořádný zátah už v nízkých otáčkách, svého nejvyššího točivého momentu 250 Nm dosahuje přeplňovaný čtyřválec ve 2000 ot/min. Přes špičkové výkonové parametry není dvoulitrový přeplňovaný motor nijak přehnaně žíznivý - jeho průměrná spotřeba (podle metodiky MVEG) činí 8,9 1/100 km, což je na vůz této třídy a výkonů jedna z nejnižších hodnot.

Přeplňovaný dvoulitr vychází ze známého čtyřválce stejného objemu o výkonu 100 kW/136 k, který se montuje do modelů Astra, Zafira a Vectra. Základní díly, jako blok motoru a hlava válců, zůstaly zachovány, zcela nová je však celá partie spojená s turbodmychadlem - tedy např. sací a výfukové potrubí, nové jsou i písty, řídicí jednotka motoru a celé jeho uložení do vozu.

Stejně jako nový hliníkový motor řady ECOTEC O objemu 2,2 1 má i přeplňovaný dvoulitr Astry Coupé namontované dva protiběžné vyvažovací hřídele, který výrazně redukují jeho vibrace. Tento motor vyniká i nízkými emisemi, takže plní normu Euro 3, za což vděčí především "elektronickému" pedálu plynu a dvěma katalyzátorům ve výfukovém systému.

Nový hliníkový motor s vyvažovacími hřídeli

Návštěvníci mezinárodního autosalonu IAA ve Frankfurtu byli svědky nejenom výstavní premiéry nové Astry Coupé, ale zároveň přivítali i nový motor, ukrývající se pod její kapotou. Je jím zážehový čtyřválec řady ECOTEC o objemu 2,2 l, který je zajímavý svojí hliníkovou hlavou válců i klikovou skříní. Koncern General Motors zavádí po celém světě celou řadu nových zážehových čtyřválcových motorů, pokrývajících svými objemy nejžádanější rozpětí od 1,8 do 2,2 1. Tyto motory jsou výchozí platformou pro další připravované modifikace a deriváty, vybavené např. přeplňováním, proměnným časováním ventilů nebo přímým vstřikováním benzinu. Výroba těchto agregátů pro americký trh se rozběhla začátkem tohoto roku v největším závodě GM na výrobu motorů ve městě Tonawauda nedaleko Buffala ve státě New York. Od roku 2001 se motor o objemu 2,2 l, používaný v Astře Coupé, bude vyrábět v opelově motorárně v Kaiserslauternu, kde se v současné době připravují výrobní technologie.

Nový motor vyniká hospodárností a čistotou

Díky svému výkonu 108 kW/147 k a vysokému točivému momentu 203 Nm při 4000 ot/min nabízí nový motor o objemu 2,2 1 slušnou jízdní dynamiku. Dvoudveřová Astra Coupé potřebuje ke zrychlení z 0 na 100 km/h jen 8,5 sekundy a dosahuje rychlosti až 220 km/h. Měrná spotřeba tohoto motoru řady ECOTEC činí jenom 240 g/kWh. Průměrná spotřeba podle norem MVEG činí 8,2 1/100 km. Díky špičkovým technologiím a propracovanému výfukovému systému plní nový čtyřválec už nyní emisní limity normy Euro IV, která vstoupí v platnost až v roce 2005.

Nový agregát je charakteristický také svojí nízkou hmotností 138 kg a nízkými nároky na údržbu - kromě kontroly a pravidelné výměny oleje nevyžaduje motor 2,2 l žádné jiné servisní úkony. Za to vděčí hliníkový dlouhozdvihový motor (vrtání 86 mm, zdvih 94,6 mm) celé řadě konstrukčních novinek. Dva vačkové hřídele, které ovládají sací a výfukové ventily, jsou poháněné jednoduchým 12,5 mm širokým řetězem, namísto obvykle podstatně širšího ozubeného řemene. Toto řešení nevyžaduje žádnou údržbu po celou dobu životnosti motoru. Také ventily mají samočinné hydraulické vymezování vůlí a zapalovací soustava obsahuje dvě samostatné zapalovací cívky.

"Rychlé" katalyzátory snižují emise

Řídicí jednotka motoru kontroluje proces vstřikování paliva, zapalování směsi, sleduje polohu "elektronického" pedálu plynu a celou řadu dalších parametrů a veličin. O čistotu výfukových plynů se stará primární katalyzátor s metalickým aktivním povrchem a za ním zařazený hlavní keramický katalyzátor. Oba katalyzátory mají své vlastní lambda sondy i systém recirkulace výfukových plynů. Promyšlené uložení motoru do vozu napříč a zvláštní tvarování výfukového potrubí s co nejkratšími rovnými úseky přispívají k tomu, že se katalyzátory mnohem rychleji zahřejí na svoji provozní teplotu 300 až 350 stupňů.

Vyvažovací hřídele zjemňují chod motoru

Ve třídě čtyřválcových zážehových motorů je nový agregát 2,2 l extrémně klidný a tichý. Na tom mají zásluhu např. zpevněný klikový hřídel a dvoudílná kliková skříň. Největší zásluhu na doslova sametovém chodu motoru má však dvojice protiběžných vyvažovacích hřídelí, účinně redukující nežádoucí vertikální odstředivé síly a vibrace, které jsou průvodním jevem všech čtyřválcových agregátů.

Parametry základního motoru 1.8 16V

Základním motorem pro Astru Coupé je zážehový čtyřválec o objemu 1,8 1 a výkonu 85 kW/115 k, který se montuje také do modelů Astra, Vectra a Zafira. Jeho točivý 170 Nm při 3400 ot/min mu zaručuje dobrou vitalitu a zároveň nízkou spotřebu. S tímto motorem sprintuje Opel Astra Coupé z klidu na 100 km/h za 9,5 s a dosahuje nejvyšší rychlosti 205 km/h. Přitom průměrná spotřeba (podle norem MVEG) činí jen 7,8 1/100 km a motor plní přísné emisní limity německé normy D4.

Charakteristickými znaky základního čtyřválce jsou především sací potrubí proměnné délky, šestnáctibitový procesor řídicí jednotky, zapalovací soustava se čtyřmi samostatnými zapalovacími cívkami a selektivní čidlo klepání motoru. Díky práci motorářů automobilky Opel, kteří minimalizovali také třecí ztráty pohonu vačkových hřídelí i samotných vaček, patří tento čtyřválec k nejlepším agregátům své kategorie.

Sportovní a bezpečný podvozek

Astra Coupé využívá osvědčené zavěšení automobilky Opel DSA (Dynamic Safety). Pro použití v novém kupé jej však konstruktéři v porovnání s Astrou snížili asi o 20 mm, dopředu namontovali tužší pružiny, stabilizátor i tlumiče, čímž dosáhli skutečně výborných jízdních vlastností.

Verze s přeplňovaným motorem mají na všech kolech kotoučové brzdy - vpředu o průměru 308 mm a s vnitřním chlazením, vzadu o průměru 264 mm. Ostatní verze mají stejný brzdový systém jako Astra 2.0 16V, tedy vpředu disky o průměru 280 mm, vzadu 264 mm. Všechny vozy Astra Coupé jsou vybaveny protiblokovacím systémem brzd ABS a protiprokluzovým systémem TC Plus, který ovlivňuje činnost brzd i motoru.

Na přání se dodává elektronický stabilizační systém, který neustále vyhodnocuje chování vozu a jízdní parametry a v kritických okamžicích cíleně zasáhne do činnosti brzd a motoru a stabilizuje jízdu. Elektronický stabilizační systém, který umocňuje možnosti zavěšení DSA, výrazně zvyšuje bezpečnost jízdy především na mokrém a kluzkém povrchu.

Bertone vyrobí 30 000 Aster Coupé ročně

Nový Opel Astra Coupé se bude vyrábět u známé italské firmy Bertone v jejím novém závodě u Turína. Opel předpokládá, že se zde pro evropský trh ročně vyrobí více než 30 000 těchto sportovních vozů. Jenom v Německu se předpokládá odbyt pro asi 20 000 Aster Coupé ročně.

Tomáš Zajíček