Opel Astra TCR: Nový cesťák pro dostupné závodění
Světový motorsport udělal v posledních letech obrovský pokrok, když došlo celosvětově k výraznému sjednocení pravidel jednotlivých soutěží i sloučení různých šampionátů. Časem tak budeme vídat vozy DTM kromě Japonska i v USA, došlo i ke zlepšení v oblasti vytrvalostních podniků a provázání pravidel, týkajících se motorů, mezi Le Mans a formulí 1. Kde se ovšem situace nelepší, jsou závody cestovních vozů.
Z vrcholného WTCC, na které se nabaluje ještě nižší soutěž ETCC, odešel jeho šéf Marcello Lotti a v roce 2014 oznámil vznik víceméně konkurenční série TCR (Touring Car Racing), která má být, jak jinak, nákladově dostupnější. Nic proti ušlechtilým myšlenkám, ale opravdu nebyla možná nějaká dohoda s již existujícími soutěžemi? Nicméně stalo se a na start se vloni postavily vozy Seat Leon, Audi TT, Volkswagen Golf, Opel Astra OPC, Honda Civic, Ford Focus ST, Alfa Romeo Giulietta a Subaru Impreza STI, což představuje velmi pestré pole. A jeden ze zmíněných účastníků nastoupí v roce 2016 v novém - Opel Astra TCR.
Opel připravil speciál pro TCR už na bázi nové pětidveřové Astry a představil jej na belgickém okruhu Jules Tacheny. Dlužno říct, že vypadá opravdu dobře - nízký, široký a s velmi zdařilou bílo-žluto-černou grafikou, ta ovšem bude nadále čistě v režii jednotlivých privátních týmů. Podle automobilky je Astra TCR připravena soutěžit jak v krátkých, tak ve vytrvalostních závodech včetně 24 hodin Nürburgringu.
Vůz je vybaven přeplňovaným dvoulitrem o výkonu 330 koní (243 kW) a s maximálním točivým momentem 420 N.m, tedy v souladu s regulemi TCR "Balance of Performance", a to při váze 1200 kg. Síla motoru jde na přední kola prostřednictvím šestistupňové sekvence s pádlovým řazením a automatickými meziplyny. Ke zpomalení slouží 378mm kotouče se šestipístky vpředu a 265mm disky se dvoupístkovými třmeny vzadu. Stavitelný přední lip a zadní křídlo jsou univerzální díly TCR, elektronické systémy ABS a ESP jsou zakázány.
Vůz byl vyvinutý ve spolupráci s Kissling Motorsport z Bad Münstereifel a první zájemci dostanou hotové auto v únoru příštího roku. Stojí 95 tisíc euro bez daně. Tak ať se daří, letos zatím patří průběžné pořadí trojici Seatů Leon.