20.5. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Poprvé za volantem Opelu Crossland X: Více Francouz, nebo Němec?

 

Nový crossover Opel Crossland X chce co nejlépe zkombinovat prvky SUV a MPV. Jak se to tomuto francouzsko-německému kříženci daří?

Opel nás pozval do Itálie, abychom otestovali jeho nový crossover Crossland X, první hmatatelný výsledek spolupráce mezi německou automobilkou a Skupinou PSA, která se po schválení transakce antimonopolními úřady stane vlastníkem značky z Rüsselsheimu. V okolí Benátek jsme zjišťovali nejen, jak tento nepřímý nástupce Merivy jezdí, ale také to, nakolik je podobný vozům od PSA a zda není až příliš podobný obdobně velké Mokce X, prodávané již od roku 2012.

Sám Opel tvrdí, že mít dva vozy v neustále rostoucím segmentu malých SUV je výhodou. A navíc prohlašuje, že Mokka X a Crossland X jsou natolik odlišné vozy, že nabízet dva vozy v jedné třídě má smysl. Zatímco Mokka X byla podle automobilka navržena „zvnějšku dovnitř,“ u Crosslandu X to bylo naopak. Opel tím vysvětluje, že u Mokky X šlo hlavně o styl a vnitřní prostor je u ní kompromisem, zatímco u Crosslandu X byl naopak kladen důraz hlavně na co největší vnitřní prostor a vnější tvary byly vedlejší. Crossland X totiž navzdory o něco menším rozměrům (délka 4.212 mm, rozvor 2.604 mm) nepřímo nahrazuje MPV Meriva (4.300 mm, 2.644 mm), a tak musel nabídnout praktičnost v módnějším balení.

Opel Crossland X – srovnání rozměrů s dalšími modely od Opelu
ModelCrossland XMerivaMokka XGrandland X
Délka (mm)4212430042754477
Šířka (mm)1765181217811844
Výška (mm)1605161516581636
Rozvor (mm)2604264425552675
Objem zavazadelníku (l)410-520400356514
Objem zavazadelníku po sklopení zadních sedadel (l)1255150013051652

Dle tohoto řešení bude Mokka X do budoucna chce lákat hlavně klienty chtějící stylové SUV, zatímco Crossland X jako duchovní nástupce malého MPV Meriva spíše ty zákazníky žádající praktické auto s velkou kabinou. Z toho důvodu nabízí spíše úsporné motory, z nichž nejvýkonnějším je 1.2 Turbo s 96 kW, větší zavazadelník nebo třeba menší kola (maximálně 17palcová, zatímco u Mokky X můžou mít až 19“). Naopak Mokka X dostala do vínku spíše silnější agregáty, z nichž základní šestnáctistovka má 85 kW, nebo pohon všech kol, kterým Crossland X nedisponuje ani za příplatek.

Vzdušná a prostorná kabina

A právě praktičnost se 4,21 metru dlouhému autu daří nabídnout. Za příplatek 11.000 korun Crossland X disponuje posuvnou zadní řadou sedadel, kterou je možné v poměru 60:40 posouvat v podélném směru o 15 centimetrů. Ideálním kompromisem obvykle bývá prostřední poloha, jenže v tomto případě si klidně můžete posunout sedadla až zcela vzad, kdy budete mít před koleny habaděj v prostoru. V takovém případě totiž zavazadelník stále bude mít udávaný objem 410 litrů, což je nejenže na poměry segmentu parádní číslo, ale také o 10 litrů vyšší hodnota než u Merivy, kterou Crossland X v nabídce značky nahrazuje.

Pokud pak umístíte zadní sedadla zcela vpřed, za sebe se sice neposadíte, vytvoříte ale velký prostor pro zavazadla o objemu 520 litrů. Po sklopení zadních sedadel vznikne prostor pro 1.255 litrů bagáže. Dvojitá podlaha (dodávaná společně s posuvnou zadní lavicí) vyrovnává schod po sklopení sedadel, zatímco na praktické háčky je možné pověsit nákupní tašky.

Opel Crossland X v Česku: Osahali jsme si crossover s technikou PSA!

Velký vnitřní prostor se přitom Opel snažil zabalit do pohledné karoserie, proto německou strohost oživují stylové doplňky, jako je linka na C sloupku ve stylu Adama nebo dvoubarevná karoserie s opticky „plovoucí“ střechou v černé, bílé nebo šedé barvě, která je dodávána pro nejvyšší stupeň výbavy Innovation. Příď s šestiúhelníkovou maskou chladiče si ale klidně spletete s Mokkou X, což není ani tak výtka (přední partie se designérům povedly), jako spíše další důkaz uniformity dnešních aut.

Na vnějších tvarech každopádně budete marně hledat jakoukoliv spřízněnost s vozy Skupiny PSA, a to přestože Crossland X používá francouzskou platformu z chystaného Citroënu C3 Aircross a budoucí generace Peugeotu 2008. I loga na sklech stále jasně hlásají General Motors a nikoliv PSA.

Když se však podíváte dovnitř, jistou spřízněnost s vozy budoucího vlastníka přece jen najdete, byť jsou obstojně maskovány. Peugeoťácký klíček, některé shodné ovladače (startovací tlačítko motoru) nebo z Peugeotů dobře známou hlavici řadicí páky ale schovat nelze. Francouzské vozy může evokovat i grafika navigace, Opel ale tvrdí, že navigační systém pro Crossland X je společný projekt německé automobilky a Skupiny PSA, když část komponentů pochází od jedné a část od druhé strany.

Celková koncepce palubní desky včetně volantu navazuje na aktuální Opely, a to přestože vlnovka tvořená středovým panelem silně evokuje dnešní Peugeot 2008. Použité plasty jsou pak tvrdého ražení, přičemž zvlášť materiály použité v dolní části kabiny působí laciněji. Použití dotykové obrazovky multimediálního systému redukovalo klasická tlačítka, která jsou umístěna ve třech horizontálně orientovaných skupinách. Nejvýše jsou ovladače multimediálního systému, pod nimi ovladače klimatizace a před řadicí pákou tlačítka nastavení jízdních systémů vozu. Přestože jsou tlačítka logicky umístěna, myslíme si, že by v některých případech mohla být větší – větší spínání výstražných světel by se při nějaké kritické chvilce mohlo hodit. Každopádně je dobře, že si vůz zachoval konvenční tlačítka i klasický přístrojový štít a neinspiroval se řešením i-Cockpit. Místo toho vůz nabídl head-up displej, který promítá informace na sklíčko u čelního skla.

Co se týče samotného posazu za volantem, tak je typický pro SUV. Sedí se výše, jak zákazníci od tohoto segmentu žádají. Rozhled ale na jedničku není, masivní A sloupky tvoří v dolní části masivní trojúhelníky omezující výhled šikmo vpřed. Potěší však pohodlná sedadla s nastavitelnou délkou sedáku a elektropneumatickou bederní opěrkou, která u Opelu již tradičně disponují certifikátem AGR. Plusem je i vzdušnost kabiny díky daleko vpředu umístěnému čelnímu sklu nebo slušnému bočnímu prosklení.

Diesel překvapivě překonává benzin

Nepřehlédnutelným důkazem spolupráce s PSA při vývoji Crosslandu X je každopádně pohled do motorového prostoru, kde se objevuje několik log francouzské automobilky. Crossland X totiž sází výhradně na agregáty od PSA. Ze zážehových motorů vůz používá tříválec dosud známý jako 1.2 PureTech, který je k dispozici v atmosférické (60 kW) a dvou přeplňovaných verzích (s 81 kW a 96 kW), zatímco turbodiesely zastupují dvě výkonové varianty 1.6 BlueHDi (zde se zachovaným obchodním názvem 1.6 CDTI) se 74 a 88 kW, přičemž ta slabší je k dispozici i v ekologickém provedení.

Opel ale přesto do nabídky promluvil i svými silami, řídicí jednotky motorů si údajně nastavil sám. A navíc ovlivní i nabídku, když v blízké době zážehový tříválec nabídne také ve verzi na LPG, což je tradičně jeho řešení. PSA zatím 1.2 PureTech na zkapalněný plyn nemá.

V dnešní době brojení proti vznětovým agregátům by se mohlo zdát, že budeme chválit hlavně benzinovou dvanáctistovku, opak je ale pravdou. Příjemnější nám přišla vyzkoušená naftová šestnáctistovka s 88 kW. Zdála se nám lépe odhlučněná i s příjemnějším zvukem, jedna dvojka se pod plynem projevuje jadrným drnčením. Jiné tříválce a vlastně i testovaná šestnáctistovka jsou jasně kultivovanější. Při klidné jízdě ale neuslyšíte ani jeden z agregátů, a to ani při dálničních rychlostech.

Opel Crossland X - technická data a ceny zážehových motorů na českém trhu
Motor1.2i1.2 Ecotec DIT1.2 Ecotec DIT1.2 Ecotec DIT
Zdvihový objem [cm3]1199119911991199
Válce/ventily3/43/43/43/4
Převodovka5M5M6A6M
Největší výkon [kW/min-1]60/575081/550081/550096/5500
Největší toč. mom. [N.m/min-1]118/2750205/1500205/1500230/1750
Max. rychlost [km/h]170188187206
Zrychlení 0-100 km/h [s]1410,611,89,1
Provozní hmotnost [kg]1163124512891274
Komb. spotřeba [l/100 km]5,14,85,35
Cena Selection [Kč]309.900---
Cena Enjoy [Kč]339.900369.900409.900389.900
Cena Innovation [Kč]374.900404.900444.900424.900

Jinak ale zkoušený tříválec s 81 kW disponuje obstojnou silou, která s ohledem na zaměření auta plně postačuje. Pohodovější charakter turbodieselu se nám ale líbil více, i díky nenucenému zátahu vyplývajícímu ze slušného točivého momentu 300 N.m.

Zatímco vrcholné agregáty sází na šestistupňový manuál, slabší jednotky si musí vystačit pouze s pětikvaltem, dvanáctistovku s 81 kW je pak možné za 40.000 korun spárovat s šestistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem. Převodovky přitom dokazují francouzský naturel Crosslandu X, ne že by manuální převodovka byla vyloženě gumová, v jiných Opelech ale najdeme preciznější řešení. Stejně tak jednotlivé dráhy jsou spíše delšího ražení. Více do pohody je naladěn také automat. Při běžné jízdě sice řadí hladce, avšak nijak rychle, při rychlejším tempu se pak nechá často zmátnout, změna převodu je ještě méně hbitá a navíc najednou poměrně hrubá. Automat pak kupodivu nenabízí sportovní režim, ale pouze výchozí nastavení.

Opel Crossland X - technická data a ceny vznětových motorů na českém trhu
Motor1.6 CDTi1.6 Ecotec CDTi1.6 CDTi
Zdvihový objem [cm3]156015601560
Válce/ventily4/44/44/4
Převodovka5M5M6M
Největší výkon [kW/min-1]73/375073/375088/3500
Největší toč. mom. [N.m/min-1]254/1750254/1750300/1750
Max. rychlost [km/h]180180187
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,6129,9
Provozní hmotnost [kg]127812891319
Komb. spotřeba [l/100 km]3,83,64,0
Cena Selection [Kč]379.900--
Cena Enjoy [Kč]409.900414.900434.900
Cena Innovation [Kč]444.900449.900469.900

K celkovému charakteru auta se ale pohodový charakter automatu vlastně hodí. Podvozek je měkce naladěn, v zatáčkách se Crossland X projevuje výraznějšími náklony karoserie. Lehčí řízení pak není zrovna přesné nebo snad komunikativní, s rodinným autem jako je tento crossover ale nikdo nebude sportovat, a tak je toto nastavení ve výsledku ideální. Nerovnosti auto slušně tlumí, větší nerovnoasti ale přece jen dá pocítit. Chválíme též příkladné odhlučnění. Na dálnici je Crossland X je příjemně tiché.

Slušná cena

Rozdílné ladění proti Mokce X se pak ukazuje i při pohledu do ceníku. Základní cena Crosslandu X 309.900 korun je o nemalých 68.000 korun nižší než u Mokky X. V tomto případě sice mluvíme o jinak silných motorech (tříválec 1.2 s 60 kW proti čtyřválci 1.6 s 85 kW), velký cenový rozdíl ale najdeme také u srovnatelných motorů. V druhém stupni Enjoy Crossland X s 1.6 CDTI (88 kW) přijde na 434.900 korun, zatímco Mokka X s 1.6 CDTI (81 kW) je o 64.000 Kč dražší.

Opel Crossland X má české ceny. Přichází s velmi zajímavou nabídkou!

Právě stupeň Enjoy dává větší smysl ke koupi než základní Selection, který se začne vyrábět až na začátku roku 2018. Ve srovnání s ním je jen o 30.000 korun dražší, přičemž za tuto částku přidává 16palcová ocelová kola, manuální klimatizaci, multimediální systém se sedmipalcovou obrazovkou a službou Opel OnStar, lepší rádio s šesti reproduktory nebo elektrické ovládání zadních oken, což se za takový příplatek vyplatí. V základu autu nechybí elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, šest airbagů, palubní počítač, varování před vybočením z jízdního pruhu, tempomat nebo multifunkční volant.

I příplatková výbava je na poměry segmentu slušná. O head-up displeji za 9.000 Kč už byla řeč, k dispozici je též automatický parkovací asistent, který v kombinaci se zadní parkovací kamerou, elektricky sklopnými zrcátky či hlídáním mrtvého úhlu přijde na 24.000 Kč. Objednat lze také indukční nabíječku na chytré telefony (+3.500 Kč), vyhřívané čelní sklo (+5.500 Kč) nebo vyhřívaný volant, který v kombinaci s vyhříváním předních sedadel stojí v závislosti na výbavě 10.500 až 17.500 korun.

Závěr

V úvodu jsem položil otázku, zda Opel Crossland X je spíše „francouzské,“ nebo spíše „německé“ auto. Po prvních jízdách s tímto crossoverem je jasné, že má spíše francouzský naturel. Naladění podvozku i automatické převodovky je spíše francouzsky pohodové než německy tuhé. Celkovým charakterem tak má Crossland X spíše Peugeotům než Opelům, a to přestože jeho styl zůstává spíše německy strohý s několika šmrncovními prvky. Zda by zákazníci místo německého designu s francouzskou technikou nechtěli raději německou preciznost s francouzským šmrncem, uvidíme již zanedlouho podle zákaznického zájmu. První exempláře Crosslandu X u českých prodejců uvidíme v červnu, auto je však možné objednávat už dnes. Zrovna na našem trhu nebude mít jednoduchou pozici, protože nahrazuje oblíbenou Merivu, která u nás patří mezi nejprodávanější MPV. Jsme tak hodně zvědavi, jak si Crossland X povede.
Spolupracujeme s TipCars.com
Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost

Jak vyhrát budoucnost, vám poradí letošní páté číslo…

Kapsch: Stát v mýtném tendru ztratí až 12 miliard korun Kapsch: Stát v mýtném tendru ztratí až 12 miliard korun

Postup ministerstva dopravy při zadávání provozu mýtného…

Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou

Ruská pravoslavná církev zastavuje kvůli osamostatnění…

Zeman vyznamená exšéfku ERÚ Vitáskovou i podnikatele Krúpu Zeman vyznamená exšéfku ERÚ Vitáskovou i podnikatele Krúpu

Prezident Miloš Zeman letos u příležitosti 28. října…

 
 

Přidat názorDiskuse: Poprvé za volantem Opelu Crossland X: Více…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Líbí se vám nový VW Passat? Na tento si ale nechejte zajít chuť Líbí se vám nový VW Passat? Na tento si ale nechejte zajít chuť

Modernizované provedení v Evropě prodávaného Volkswagenu…

 



Opel Crossland X 1.2 Turbo vs. Seat Arona 1.0 TSI - Mladá krev Opel Crossland X 1.2 Turbo vs. Seat Arona 1.0 TSI - Mladá krev

Tradiční kompaktní kombíky se stávají vymírajícím druhem.…

Euro NCAP 2017: Opel Crossland X – Pět hvězd pro německý crossover s technikou z Francie Euro NCAP 2017: Opel Crossland X – Pět hvězd pro německý crossover s technikou z Francie

Opel Crossland X, který je výsledkem spolupráce německé…

 



 
FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

Dnes 18:49

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem patřil mezi automobilové vytrvalce. Vyráběl se dlouhých 24 let.




Blesk.cz

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod britskou metropolí? Stanice duchů, válečné bunkry a další!

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod…

Podzemní poštovní železnice, »stanice duchů«, či římské lázně a amfiteátr. Londýn turistům nenabízí jen tuctové…

Zemřel nejtěžší muž: 400kilového Pavla (†42) z bytu  musel vytáhnout jeřáb s plachtou

Zemřel nejtěžší muž: 400kilového Pavla (†42) z bytu…

Ve slovenském městě Poltár našli v pátek v podvečer mrtvého nejtěžšího Slováka, Pavla Zuberce, zvaného „Fečo“.…

 

iSport.cz

Vyměnil Real za Juve a jako táta střílí góly! Malý Ronaldo už pobláznil Itálii

Vyměnil Real za Juve a jako táta střílí góly! Malý…

Na parádní kousky hvězdného Cristiana Ronalda si již fotbalová veřejnost zvykla a jsou nedílnou součástí…

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo, hlesl Bartoš

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo,…

Nejtěžší překážka kurzu Velké pardubické, Velký Taxisův příkop, si opět vybrala smrtelnou daň. Stejně jako před…

 

Reflex.cz

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Byl jsem v pátek – na jako čumil, ale pracovně – na pohřbu Jana Kočky, mladého kluka, který z blbosti sedl do…

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují divoký svět mafie v Rusku po rozpadu SSSR

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují…

Rusko se v devadesátých letech minulého století po rozpadu Sovětského svazu vyznačovalo vysokým nárůstem…