Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Poprvé za volantem Opelu Crossland X: Více Francouz, nebo Němec?

David Bureš
Diskuze (29)
Nový crossover Opel Crossland X chce co nejlépe zkombinovat prvky SUV a MPV. Jak se to tomuto francouzsko-německému kříženci daří?

Opel nás pozval do Itálie, abychom otestovali jeho nový crossover Crossland X, první hmatatelný výsledek spolupráce mezi německou automobilkou a Skupinou PSA, která se po schválení transakce antimonopolními úřady stane vlastníkem značky z Rüsselsheimu. V okolí Benátek jsme zjišťovali nejen, jak tento nepřímý nástupce Merivy jezdí, ale také to, nakolik je podobný vozům od PSA a zda není až příliš podobný obdobně velké Mokce X, prodávané již od roku 2012.

Sám Opel tvrdí, že mít dva vozy v neustále rostoucím segmentu malých SUV je výhodou. A navíc prohlašuje, že Mokka X a Crossland X jsou natolik odlišné vozy, že nabízet dva vozy v jedné třídě má smysl. Zatímco Mokka X byla podle automobilka navržena „zvnějšku dovnitř,“ u Crosslandu X to bylo naopak. Opel tím vysvětluje, že u Mokky X šlo hlavně o styl a vnitřní prostor je u ní kompromisem, zatímco u Crosslandu X byl naopak kladen důraz hlavně na co největší vnitřní prostor a vnější tvary byly vedlejší. Crossland X totiž navzdory o něco menším rozměrům (délka 4.212 mm, rozvor 2.604 mm) nepřímo nahrazuje MPV Meriva (4.300 mm, 2.644 mm), a tak musel nabídnout praktičnost v módnějším balení.

Opel Crossland X – srovnání rozměrů s dalšími modely od Opelu
Model Crossland X Meriva Mokka X Grandland X
Délka (mm) 4212 4300 4275 4477
Šířka (mm) 1765 1812 1781 1844
Výška (mm) 1605 1615 1658 1636
Rozvor (mm) 2604 2644 2555 2675
Objem zavazadelníku (l) 410-520 400 356 514
Objem zavazadelníku po sklopení zadních sedadel (l) 1255 1500 1305 1652

Dle tohoto řešení bude Mokka X do budoucna chce lákat hlavně klienty chtějící stylové SUV, zatímco Crossland X jako duchovní nástupce malého MPV Meriva spíše ty zákazníky žádající praktické auto s velkou kabinou. Z toho důvodu nabízí spíše úsporné motory, z nichž nejvýkonnějším je 1.2 Turbo s 96 kW, větší zavazadelník nebo třeba menší kola (maximálně 17palcová, zatímco u Mokky X můžou mít až 19“). Naopak Mokka X dostala do vínku spíše silnější agregáty, z nichž základní šestnáctistovka má 85 kW, nebo pohon všech kol, kterým Crossland X nedisponuje ani za příplatek.

Vzdušná a prostorná kabina

A právě praktičnost se 4,21 metru dlouhému autu daří nabídnout. Za příplatek 11.000 korun Crossland X disponuje posuvnou zadní řadou sedadel, kterou je možné v poměru 60:40 posouvat v podélném směru o 15 centimetrů. Ideálním kompromisem obvykle bývá prostřední poloha, jenže v tomto případě si klidně můžete posunout sedadla až zcela vzad, kdy budete mít před koleny habaděj v prostoru. V takovém případě totiž zavazadelník stále bude mít udávaný objem 410 litrů, což je nejenže na poměry segmentu parádní číslo, ale také o 10 litrů vyšší hodnota než u Merivy, kterou Crossland X v nabídce značky nahrazuje.

Pokud pak umístíte zadní sedadla zcela vpřed, za sebe se sice neposadíte, vytvoříte ale velký prostor pro zavazadla o objemu 520 litrů. Po sklopení zadních sedadel vznikne prostor pro 1.255 litrů bagáže. Dvojitá podlaha (dodávaná společně s posuvnou zadní lavicí) vyrovnává schod po sklopení sedadel, zatímco na praktické háčky je možné pověsit nákupní tašky.

Velký vnitřní prostor se přitom Opel snažil zabalit do pohledné karoserie, proto německou strohost oživují stylové doplňky, jako je linka na C sloupku ve stylu Adama nebo dvoubarevná karoserie s opticky „plovoucí“ střechou v černé, bílé nebo šedé barvě, která je dodávána pro nejvyšší stupeň výbavy Innovation. Příď s šestiúhelníkovou maskou chladiče si ale klidně spletete s Mokkou X, což není ani tak výtka (přední partie se designérům povedly), jako spíše další důkaz uniformity dnešních aut.

Na vnějších tvarech každopádně budete marně hledat jakoukoliv spřízněnost s vozy Skupiny PSA, a to přestože Crossland X používá francouzskou platformu z chystaného Citroënu C3 Aircross a budoucí generace Peugeotu 2008. I loga na sklech stále jasně hlásají General Motors a nikoliv PSA.

Když se však podíváte dovnitř, jistou spřízněnost s vozy budoucího vlastníka přece jen najdete, byť jsou obstojně maskovány. Peugeoťácký klíček, některé shodné ovladače (startovací tlačítko motoru) nebo z Peugeotů dobře známou hlavici řadicí páky ale schovat nelze. Francouzské vozy může evokovat i grafika navigace, Opel ale tvrdí, že navigační systém pro Crossland X je společný projekt německé automobilky a Skupiny PSA, když část komponentů pochází od jedné a část od druhé strany.

Celková koncepce palubní desky včetně volantu navazuje na aktuální Opely, a to přestože vlnovka tvořená středovým panelem silně evokuje dnešní Peugeot 2008. Použité plasty jsou pak tvrdého ražení, přičemž zvlášť materiály použité v dolní části kabiny působí laciněji. Použití dotykové obrazovky multimediálního systému redukovalo klasická tlačítka, která jsou umístěna ve třech horizontálně orientovaných skupinách. Nejvýše jsou ovladače multimediálního systému, pod nimi ovladače klimatizace a před řadicí pákou tlačítka nastavení jízdních systémů vozu. Přestože jsou tlačítka logicky umístěna, myslíme si, že by v některých případech mohla být větší – větší spínání výstražných světel by se při nějaké kritické chvilce mohlo hodit. Každopádně je dobře, že si vůz zachoval konvenční tlačítka i klasický přístrojový štít a neinspiroval se řešením i-Cockpit. Místo toho vůz nabídl head-up displej, který promítá informace na sklíčko u čelního skla.

Co se týče samotného posazu za volantem, tak je typický pro SUV. Sedí se výše, jak zákazníci od tohoto segmentu žádají. Rozhled ale na jedničku není, masivní A sloupky tvoří v dolní části masivní trojúhelníky omezující výhled šikmo vpřed. Potěší však pohodlná sedadla s nastavitelnou délkou sedáku a elektropneumatickou bederní opěrkou, která u Opelu již tradičně disponují certifikátem AGR. Plusem je i vzdušnost kabiny díky daleko vpředu umístěnému čelnímu sklu nebo slušnému bočnímu prosklení.

Diesel překvapivě překonává benzin

Nepřehlédnutelným důkazem spolupráce s PSA při vývoji Crosslandu X je každopádně pohled do motorového prostoru, kde se objevuje několik log francouzské automobilky. Crossland X totiž sází výhradně na agregáty od PSA. Ze zážehových motorů vůz používá tříválec dosud známý jako 1.2 PureTech, který je k dispozici v atmosférické (60 kW) a dvou přeplňovaných verzích (s 81 kW a 96 kW), zatímco turbodiesely zastupují dvě výkonové varianty 1.6 BlueHDi (zde se zachovaným obchodním názvem 1.6 CDTI) se 74 a 88 kW, přičemž ta slabší je k dispozici i v ekologickém provedení.

Video se připravuje ...

Opel ale přesto do nabídky promluvil i svými silami, řídicí jednotky motorů si údajně nastavil sám. A navíc ovlivní i nabídku, když v blízké době zážehový tříválec nabídne také ve verzi na LPG, což je tradičně jeho řešení. PSA zatím 1.2 PureTech na zkapalněný plyn nemá.

V dnešní době brojení proti vznětovým agregátům by se mohlo zdát, že budeme chválit hlavně benzinovou dvanáctistovku, opak je ale pravdou. Příjemnější nám přišla vyzkoušená naftová šestnáctistovka s 88 kW. Zdála se nám lépe odhlučněná i s příjemnějším zvukem, jedna dvojka se pod plynem projevuje jadrným drnčením. Jiné tříválce a vlastně i testovaná šestnáctistovka jsou jasně kultivovanější. Při klidné jízdě ale neuslyšíte ani jeden z agregátů, a to ani při dálničních rychlostech.

Opel Crossland X - technická data a ceny zážehových motorů na českém trhu
Motor 1.2i 1.2 Ecotec DIT 1.2 Ecotec DIT 1.2 Ecotec DIT
Zdvihový objem [cm3] 1199 1199 1199 1199
Válce/ventily 3/4 3/4 3/4 3/4
Převodovka 5M 5M 6A 6M
Největší výkon [kW/min-1] 60/5750 81/5500 81/5500 96/5500
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 118/2750 205/1500 205/1500 230/1750
Max. rychlost [km/h] 170 188 187 206
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14 10,6 11,8 9,1
Provozní hmotnost [kg] 1163 1245 1289 1274
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,1 4,8 5,3 5
Cena Selection [Kč] 309.900 - - -
Cena Enjoy [Kč] 339.900 369.900 409.900 389.900
Cena Innovation [Kč] 374.900 404.900 444.900 424.900

Jinak ale zkoušený tříválec s 81 kW disponuje obstojnou silou, která s ohledem na zaměření auta plně postačuje. Pohodovější charakter turbodieselu se nám ale líbil více, i díky nenucenému zátahu vyplývajícímu ze slušného točivého momentu 300 N.m.

Zatímco vrcholné agregáty sází na šestistupňový manuál, slabší jednotky si musí vystačit pouze s pětikvaltem, dvanáctistovku s 81 kW je pak možné za 40.000 korun spárovat s šestistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem. Převodovky přitom dokazují francouzský naturel Crosslandu X, ne že by manuální převodovka byla vyloženě gumová, v jiných Opelech ale najdeme preciznější řešení. Stejně tak jednotlivé dráhy jsou spíše delšího ražení. Více do pohody je naladěn také automat. Při běžné jízdě sice řadí hladce, avšak nijak rychle, při rychlejším tempu se pak nechá často zmátnout, změna převodu je ještě méně hbitá a navíc najednou poměrně hrubá. Automat pak kupodivu nenabízí sportovní režim, ale pouze výchozí nastavení.

Opel Crossland X - technická data a ceny vznětových motorů na českém trhu
Motor 1.6 CDTi 1.6 Ecotec CDTi 1.6 CDTi
Zdvihový objem [cm3] 1560 1560 1560
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Převodovka 5M 5M 6M
Největší výkon [kW/min-1] 73/3750 73/3750 88/3500
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 254/1750 254/1750 300/1750
Max. rychlost [km/h] 180 180 187
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,6 12 9,9
Provozní hmotnost [kg] 1278 1289 1319
Komb. spotřeba [l/100 km] 3,8 3,6 4,0
Cena Selection [Kč] 379.900 - -
Cena Enjoy [Kč] 409.900 414.900 434.900
Cena Innovation [Kč] 444.900 449.900 469.900

K celkovému charakteru auta se ale pohodový charakter automatu vlastně hodí. Podvozek je měkce naladěn, v zatáčkách se Crossland X projevuje výraznějšími náklony karoserie. Lehčí řízení pak není zrovna přesné nebo snad komunikativní, s rodinným autem jako je tento crossover ale nikdo nebude sportovat, a tak je toto nastavení ve výsledku ideální. Nerovnosti auto slušně tlumí, větší nerovnoasti ale přece jen dá pocítit. Chválíme též příkladné odhlučnění. Na dálnici je Crossland X je příjemně tiché.

Slušná cena

Rozdílné ladění proti Mokce X se pak ukazuje i při pohledu do ceníku. Základní cena Crosslandu X 309.900 korun je o nemalých 68.000 korun nižší než u Mokky X. V tomto případě sice mluvíme o jinak silných motorech (tříválec 1.2 s 60 kW proti čtyřválci 1.6 s 85 kW), velký cenový rozdíl ale najdeme také u srovnatelných motorů. V druhém stupni Enjoy Crossland X s 1.6 CDTI (88 kW) přijde na 434.900 korun, zatímco Mokka X s 1.6 CDTI (81 kW) je o 64.000 Kč dražší.

Právě stupeň Enjoy dává větší smysl ke koupi než základní Selection, který se začne vyrábět až na začátku roku 2018. Ve srovnání s ním je jen o 30.000 korun dražší, přičemž za tuto částku přidává 16palcová ocelová kola, manuální klimatizaci, multimediální systém se sedmipalcovou obrazovkou a službou Opel OnStar, lepší rádio s šesti reproduktory nebo elektrické ovládání zadních oken, což se za takový příplatek vyplatí. V základu autu nechybí elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, šest airbagů, palubní počítač, varování před vybočením z jízdního pruhu, tempomat nebo multifunkční volant.

I příplatková výbava je na poměry segmentu slušná. O head-up displeji za 9.000 Kč už byla řeč, k dispozici je též automatický parkovací asistent, který v kombinaci se zadní parkovací kamerou, elektricky sklopnými zrcátky či hlídáním mrtvého úhlu přijde na 24.000 Kč. Objednat lze také indukční nabíječku na chytré telefony (+3.500 Kč), vyhřívané čelní sklo (+5.500 Kč) nebo vyhřívaný volant, který v kombinaci s vyhříváním předních sedadel stojí v závislosti na výbavě 10.500 až 17.500 korun.

Závěr

V úvodu jsem položil otázku, zda Opel Crossland X je spíše „francouzské,“ nebo spíše „německé“ auto. Po prvních jízdách s tímto crossoverem je jasné, že má spíše francouzský naturel. Naladění podvozku i automatické převodovky je spíše francouzsky pohodové než německy tuhé. Celkovým charakterem tak má Crossland X spíše Peugeotům než Opelům, a to přestože jeho styl zůstává spíše německy strohý s několika šmrncovními prvky. Zda by zákazníci místo německého designu s francouzskou technikou nechtěli raději německou preciznost s francouzským šmrncem, uvidíme již zanedlouho podle zákaznického zájmu. První exempláře Crosslandu X u českých prodejců uvidíme v červnu, auto je však možné objednávat už dnes. Zrovna na našem trhu nebude mít jednoduchou pozici, protože nahrazuje oblíbenou Merivu, která u nás patří mezi nejprodávanější MPV. Jsme tak hodně zvědavi, jak si Crossland X povede.

David Bureš
Diskuze (29)
22. 5. 2017 09:40
Re: charakter turbodieselu se nám líbil více
I při stejném objemu. U zážehového je snazší nahnat výkon otáčkami, ale i tak. Samozřejmě záleží, jak ty motory vybereš. U třílitrů je to celkem vidět, protože ty zážehové nebývají moc našponované (mohly by mít klidně 330+ kW). Standardní jednoturbové diesely s výkonem kolem 200 kW jim, i přes nezanedbatelný výkonový deficit, pěkně šlapou na krk.
21. 5. 2017 16:17
ulet
je to uplnej ulet a v dnesni době snad i trestuhodny, ze opel nenabizi aspoň jeden normalni benzinovej motor (ctyrvalec).
prijde mi to jako zamerne poskozovani znacky
21. 5. 2017 15:09
Re: Škoda
Práve. Dnes je ten motor prakticky celkom vychytaný, reálne jeden z najspoľahlivejších dieslov v tejto objemovej triede.
21. 5. 2017 15:07
Re: Škoda
Nevieš čo píšeš, 1,5 dCi je absolútne spoľahlivý a výkonný motor s lacnejšou prevádzkou ako obdobne výkonný HDI.
Avatar - Blue Sun
21. 5. 2017 14:27
Re: charakter turbodieselu se nám líbil více
Jo, pokud dostanou k dobru tak 50% objemu navíc...