20.5. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Poprvé za volantem Opelu Crossland X: Více Francouz, nebo Němec?

 

Nový crossover Opel Crossland X chce co nejlépe zkombinovat prvky SUV a MPV. Jak se to tomuto francouzsko-německému kříženci daří?

Opel nás pozval do Itálie, abychom otestovali jeho nový crossover Crossland X, první hmatatelný výsledek spolupráce mezi německou automobilkou a Skupinou PSA, která se po schválení transakce antimonopolními úřady stane vlastníkem značky z Rüsselsheimu. V okolí Benátek jsme zjišťovali nejen, jak tento nepřímý nástupce Merivy jezdí, ale také to, nakolik je podobný vozům od PSA a zda není až příliš podobný obdobně velké Mokce X, prodávané již od roku 2012.

Sám Opel tvrdí, že mít dva vozy v neustále rostoucím segmentu malých SUV je výhodou. A navíc prohlašuje, že Mokka X a Crossland X jsou natolik odlišné vozy, že nabízet dva vozy v jedné třídě má smysl. Zatímco Mokka X byla podle automobilka navržena „zvnějšku dovnitř,“ u Crosslandu X to bylo naopak. Opel tím vysvětluje, že u Mokky X šlo hlavně o styl a vnitřní prostor je u ní kompromisem, zatímco u Crosslandu X byl naopak kladen důraz hlavně na co největší vnitřní prostor a vnější tvary byly vedlejší. Crossland X totiž navzdory o něco menším rozměrům (délka 4.212 mm, rozvor 2.604 mm) nepřímo nahrazuje MPV Meriva (4.300 mm, 2.644 mm), a tak musel nabídnout praktičnost v módnějším balení.

Opel Crossland X – srovnání rozměrů s dalšími modely od Opelu
ModelCrossland XMerivaMokka XGrandland X
Délka (mm)4212430042754477
Šířka (mm)1765181217811844
Výška (mm)1605161516581636
Rozvor (mm)2604264425552675
Objem zavazadelníku (l)410-520400356514
Objem zavazadelníku po sklopení zadních sedadel (l)1255150013051652

Dle tohoto řešení bude Mokka X do budoucna chce lákat hlavně klienty chtějící stylové SUV, zatímco Crossland X jako duchovní nástupce malého MPV Meriva spíše ty zákazníky žádající praktické auto s velkou kabinou. Z toho důvodu nabízí spíše úsporné motory, z nichž nejvýkonnějším je 1.2 Turbo s 96 kW, větší zavazadelník nebo třeba menší kola (maximálně 17palcová, zatímco u Mokky X můžou mít až 19“). Naopak Mokka X dostala do vínku spíše silnější agregáty, z nichž základní šestnáctistovka má 85 kW, nebo pohon všech kol, kterým Crossland X nedisponuje ani za příplatek.

Vzdušná a prostorná kabina

A právě praktičnost se 4,21 metru dlouhému autu daří nabídnout. Za příplatek 11.000 korun Crossland X disponuje posuvnou zadní řadou sedadel, kterou je možné v poměru 60:40 posouvat v podélném směru o 15 centimetrů. Ideálním kompromisem obvykle bývá prostřední poloha, jenže v tomto případě si klidně můžete posunout sedadla až zcela vzad, kdy budete mít před koleny habaděj v prostoru. V takovém případě totiž zavazadelník stále bude mít udávaný objem 410 litrů, což je nejenže na poměry segmentu parádní číslo, ale také o 10 litrů vyšší hodnota než u Merivy, kterou Crossland X v nabídce značky nahrazuje.

Pokud pak umístíte zadní sedadla zcela vpřed, za sebe se sice neposadíte, vytvoříte ale velký prostor pro zavazadla o objemu 520 litrů. Po sklopení zadních sedadel vznikne prostor pro 1.255 litrů bagáže. Dvojitá podlaha (dodávaná společně s posuvnou zadní lavicí) vyrovnává schod po sklopení sedadel, zatímco na praktické háčky je možné pověsit nákupní tašky.

Opel Crossland X v Česku: Osahali jsme si crossover s technikou PSA!

Velký vnitřní prostor se přitom Opel snažil zabalit do pohledné karoserie, proto německou strohost oživují stylové doplňky, jako je linka na C sloupku ve stylu Adama nebo dvoubarevná karoserie s opticky „plovoucí“ střechou v černé, bílé nebo šedé barvě, která je dodávána pro nejvyšší stupeň výbavy Innovation. Příď s šestiúhelníkovou maskou chladiče si ale klidně spletete s Mokkou X, což není ani tak výtka (přední partie se designérům povedly), jako spíše další důkaz uniformity dnešních aut.

Na vnějších tvarech každopádně budete marně hledat jakoukoliv spřízněnost s vozy Skupiny PSA, a to přestože Crossland X používá francouzskou platformu z chystaného Citroënu C3 Aircross a budoucí generace Peugeotu 2008. I loga na sklech stále jasně hlásají General Motors a nikoliv PSA.

Když se však podíváte dovnitř, jistou spřízněnost s vozy budoucího vlastníka přece jen najdete, byť jsou obstojně maskovány. Peugeoťácký klíček, některé shodné ovladače (startovací tlačítko motoru) nebo z Peugeotů dobře známou hlavici řadicí páky ale schovat nelze. Francouzské vozy může evokovat i grafika navigace, Opel ale tvrdí, že navigační systém pro Crossland X je společný projekt německé automobilky a Skupiny PSA, když část komponentů pochází od jedné a část od druhé strany.

Celková koncepce palubní desky včetně volantu navazuje na aktuální Opely, a to přestože vlnovka tvořená středovým panelem silně evokuje dnešní Peugeot 2008. Použité plasty jsou pak tvrdého ražení, přičemž zvlášť materiály použité v dolní části kabiny působí laciněji. Použití dotykové obrazovky multimediálního systému redukovalo klasická tlačítka, která jsou umístěna ve třech horizontálně orientovaných skupinách. Nejvýše jsou ovladače multimediálního systému, pod nimi ovladače klimatizace a před řadicí pákou tlačítka nastavení jízdních systémů vozu. Přestože jsou tlačítka logicky umístěna, myslíme si, že by v některých případech mohla být větší – větší spínání výstražných světel by se při nějaké kritické chvilce mohlo hodit. Každopádně je dobře, že si vůz zachoval konvenční tlačítka i klasický přístrojový štít a neinspiroval se řešením i-Cockpit. Místo toho vůz nabídl head-up displej, který promítá informace na sklíčko u čelního skla.

Co se týče samotného posazu za volantem, tak je typický pro SUV. Sedí se výše, jak zákazníci od tohoto segmentu žádají. Rozhled ale na jedničku není, masivní A sloupky tvoří v dolní části masivní trojúhelníky omezující výhled šikmo vpřed. Potěší však pohodlná sedadla s nastavitelnou délkou sedáku a elektropneumatickou bederní opěrkou, která u Opelu již tradičně disponují certifikátem AGR. Plusem je i vzdušnost kabiny díky daleko vpředu umístěnému čelnímu sklu nebo slušnému bočnímu prosklení.

Diesel překvapivě překonává benzin

Nepřehlédnutelným důkazem spolupráce s PSA při vývoji Crosslandu X je každopádně pohled do motorového prostoru, kde se objevuje několik log francouzské automobilky. Crossland X totiž sází výhradně na agregáty od PSA. Ze zážehových motorů vůz používá tříválec dosud známý jako 1.2 PureTech, který je k dispozici v atmosférické (60 kW) a dvou přeplňovaných verzích (s 81 kW a 96 kW), zatímco turbodiesely zastupují dvě výkonové varianty 1.6 BlueHDi (zde se zachovaným obchodním názvem 1.6 CDTI) se 74 a 88 kW, přičemž ta slabší je k dispozici i v ekologickém provedení.

Opel ale přesto do nabídky promluvil i svými silami, řídicí jednotky motorů si údajně nastavil sám. A navíc ovlivní i nabídku, když v blízké době zážehový tříválec nabídne také ve verzi na LPG, což je tradičně jeho řešení. PSA zatím 1.2 PureTech na zkapalněný plyn nemá.

V dnešní době brojení proti vznětovým agregátům by se mohlo zdát, že budeme chválit hlavně benzinovou dvanáctistovku, opak je ale pravdou. Příjemnější nám přišla vyzkoušená naftová šestnáctistovka s 88 kW. Zdála se nám lépe odhlučněná i s příjemnějším zvukem, jedna dvojka se pod plynem projevuje jadrným drnčením. Jiné tříválce a vlastně i testovaná šestnáctistovka jsou jasně kultivovanější. Při klidné jízdě ale neuslyšíte ani jeden z agregátů, a to ani při dálničních rychlostech.

Opel Crossland X - technická data a ceny zážehových motorů na českém trhu
Motor1.2i1.2 Ecotec DIT1.2 Ecotec DIT1.2 Ecotec DIT
Zdvihový objem [cm3]1199119911991199
Válce/ventily3/43/43/43/4
Převodovka5M5M6A6M
Největší výkon [kW/min-1]60/575081/550081/550096/5500
Největší toč. mom. [N.m/min-1]118/2750205/1500205/1500230/1750
Max. rychlost [km/h]170188187206
Zrychlení 0-100 km/h [s]1410,611,89,1
Provozní hmotnost [kg]1163124512891274
Komb. spotřeba [l/100 km]5,14,85,35
Cena Selection [Kč]309.900---
Cena Enjoy [Kč]339.900369.900409.900389.900
Cena Innovation [Kč]374.900404.900444.900424.900

Jinak ale zkoušený tříválec s 81 kW disponuje obstojnou silou, která s ohledem na zaměření auta plně postačuje. Pohodovější charakter turbodieselu se nám ale líbil více, i díky nenucenému zátahu vyplývajícímu ze slušného točivého momentu 300 N.m.

Zatímco vrcholné agregáty sází na šestistupňový manuál, slabší jednotky si musí vystačit pouze s pětikvaltem, dvanáctistovku s 81 kW je pak možné za 40.000 korun spárovat s šestistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem. Převodovky přitom dokazují francouzský naturel Crosslandu X, ne že by manuální převodovka byla vyloženě gumová, v jiných Opelech ale najdeme preciznější řešení. Stejně tak jednotlivé dráhy jsou spíše delšího ražení. Více do pohody je naladěn také automat. Při běžné jízdě sice řadí hladce, avšak nijak rychle, při rychlejším tempu se pak nechá často zmátnout, změna převodu je ještě méně hbitá a navíc najednou poměrně hrubá. Automat pak kupodivu nenabízí sportovní režim, ale pouze výchozí nastavení.

Opel Crossland X - technická data a ceny vznětových motorů na českém trhu
Motor1.6 CDTi1.6 Ecotec CDTi1.6 CDTi
Zdvihový objem [cm3]156015601560
Válce/ventily4/44/44/4
Převodovka5M5M6M
Největší výkon [kW/min-1]73/375073/375088/3500
Největší toč. mom. [N.m/min-1]254/1750254/1750300/1750
Max. rychlost [km/h]180180187
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,6129,9
Provozní hmotnost [kg]127812891319
Komb. spotřeba [l/100 km]3,83,64,0
Cena Selection [Kč]379.900--
Cena Enjoy [Kč]409.900414.900434.900
Cena Innovation [Kč]444.900449.900469.900

K celkovému charakteru auta se ale pohodový charakter automatu vlastně hodí. Podvozek je měkce naladěn, v zatáčkách se Crossland X projevuje výraznějšími náklony karoserie. Lehčí řízení pak není zrovna přesné nebo snad komunikativní, s rodinným autem jako je tento crossover ale nikdo nebude sportovat, a tak je toto nastavení ve výsledku ideální. Nerovnosti auto slušně tlumí, větší nerovnoasti ale přece jen dá pocítit. Chválíme též příkladné odhlučnění. Na dálnici je Crossland X je příjemně tiché.

Slušná cena

Rozdílné ladění proti Mokce X se pak ukazuje i při pohledu do ceníku. Základní cena Crosslandu X 309.900 korun je o nemalých 68.000 korun nižší než u Mokky X. V tomto případě sice mluvíme o jinak silných motorech (tříválec 1.2 s 60 kW proti čtyřválci 1.6 s 85 kW), velký cenový rozdíl ale najdeme také u srovnatelných motorů. V druhém stupni Enjoy Crossland X s 1.6 CDTI (88 kW) přijde na 434.900 korun, zatímco Mokka X s 1.6 CDTI (81 kW) je o 64.000 Kč dražší.

Opel Crossland X má české ceny. Přichází s velmi zajímavou nabídkou!

Právě stupeň Enjoy dává větší smysl ke koupi než základní Selection, který se začne vyrábět až na začátku roku 2018. Ve srovnání s ním je jen o 30.000 korun dražší, přičemž za tuto částku přidává 16palcová ocelová kola, manuální klimatizaci, multimediální systém se sedmipalcovou obrazovkou a službou Opel OnStar, lepší rádio s šesti reproduktory nebo elektrické ovládání zadních oken, což se za takový příplatek vyplatí. V základu autu nechybí elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, šest airbagů, palubní počítač, varování před vybočením z jízdního pruhu, tempomat nebo multifunkční volant.

I příplatková výbava je na poměry segmentu slušná. O head-up displeji za 9.000 Kč už byla řeč, k dispozici je též automatický parkovací asistent, který v kombinaci se zadní parkovací kamerou, elektricky sklopnými zrcátky či hlídáním mrtvého úhlu přijde na 24.000 Kč. Objednat lze také indukční nabíječku na chytré telefony (+3.500 Kč), vyhřívané čelní sklo (+5.500 Kč) nebo vyhřívaný volant, který v kombinaci s vyhříváním předních sedadel stojí v závislosti na výbavě 10.500 až 17.500 korun.

Závěr

V úvodu jsem položil otázku, zda Opel Crossland X je spíše „francouzské,“ nebo spíše „německé“ auto. Po prvních jízdách s tímto crossoverem je jasné, že má spíše francouzský naturel. Naladění podvozku i automatické převodovky je spíše francouzsky pohodové než německy tuhé. Celkovým charakterem tak má Crossland X spíše Peugeotům než Opelům, a to přestože jeho styl zůstává spíše německy strohý s několika šmrncovními prvky. Zda by zákazníci místo německého designu s francouzskou technikou nechtěli raději německou preciznost s francouzským šmrncem, uvidíme již zanedlouho podle zákaznického zájmu. První exempláře Crosslandu X u českých prodejců uvidíme v červnu, auto je však možné objednávat už dnes. Zrovna na našem trhu nebude mít jednoduchou pozici, protože nahrazuje oblíbenou Merivu, která u nás patří mezi nejprodávanější MPV. Jsme tak hodně zvědavi, jak si Crossland X povede.
Spolupracujeme s TipCars.com
Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě

Ve stovce polských měst se večer konají demonstrace proti…

Kellnerova PPF koupí plzeňskou Škodu Transportation, zaplatit má přes deset miliard Kellnerova PPF koupí plzeňskou Škodu Transportation, zaplatit má přes deset miliard

Plzeňskou strojírenskou skupinu Škoda Transportation…

Policie evakuovala stanici londýnského metra a vyzvala lidi k úkrytu Policie evakuovala stanici londýnského metra a vyzvala lidi k úkrytu

Rušná londýnská stanice metra Oxford Circus je…

 
 

Přidat názorDiskuse: Poprvé za volantem Opelu Crossland X: Více…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil Slováci vyvinuli unikátní zabezpečení aut. Nikdo jej dosud neprolomil

Automobilky se snaží všemi možnými způsoby zabezpečit své…

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu…

 



Euro NCAP 2017: Opel Crossland X – Pět hvězd pro německý crossover s technikou z Francie Euro NCAP 2017: Opel Crossland X – Pět hvězd pro německý crossover s technikou z Francie

Opel Crossland X, který je výsledkem spolupráce německé…

Opel Crossland X vs Suzuki Vitara – Evropa Evropanům? Opel Crossland X vs Suzuki Vitara – Evropa Evropanům?

S příchodem „domácích“ SUV to mají japonští průkopníci…

 



 
Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Auto a mráz: Jak se připravit na teploty pod nulou?

Včera

Ježdění v zimě má svá specifika. Kromě přezutí vozidla na zimní pneumatiky bychom neměli zapomenout ani na některé další části automobilu.




Blesk.cz

Liška hopsá i noruje, na chvíli to zábava je. Recenze Super Lucky’s Tale

Liška hopsá i noruje, na chvíli to zábava je.…

Nintendo má Maria, Sony Ratcheta & Clanka, ale Microsoftu na Xboxu One pořád nějaká ta výrazná postava…

Před 25 lety se rozhodlo o rozdělení Československa. Bylo správné?

Před 25 lety se rozhodlo o rozdělení Československa.…

Na konec listopadu připadá výročí, které definitivně sečetlo dny společného státu Čechů a Slováků – 25.…

 

iSport.cz

Jindřišek kopal trestňák skoro jako Panenka. Ten by gól dal, řekl

Jindřišek kopal trestňák skoro jako Panenka. Ten by…

Nesmazatelně se zařadil mezi významné osobnosti historie Bohemians 1905. Josef Jindřišek odehrál proti Liberci…

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět slaví. Liberec bere bod

SESTŘIHY: Dukla smetla Boleslav, Zbrojovka opět…

Fotbalisté pražské Dukly odčinili debakl se Slavií, když v 15. kole HET ligy porazili na svém hřišti Mladou…

 

Reflex.cz

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o nejkrvavější útok na egyptské civilisty

Teroristé zabili na Sinaji přes 150 lidí, jde o…

Dnešní útok radikálů na mešitu na severu Sinajského poloostrova si vyžádal životy nejméně 155 lidí a zranění…

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě nejezdit na dovolenou

Tyhle mapy vám ukážou, kam v roce 2018 určitě…

Bezpečnost je určitě jednou z nejdůležitějších podmínek, pokud jde o výběr místa, kde si chce člověk odpočinout…