Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Osmdesát tisíc řidičů dostane pokutu za rychlost na D1. Nejste mezi nimi?

Osmdesát tisíc řidičů dostane pokutu za rychlost na D1. Nejste mezi nimi?

Osmdesát tisíc řidičů dostane pokutu za rychlost na D1. Nejste mezi nimi? Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Na modernizovaném úseku dálnice D1 u Brna jelo rychleji, než povolují limity celkem 80 tisíc řidičů. Přesto je to jen kapka v moři.

První část měření rychlosti v rekonstruovaném úseku Ostrovačice - Kývalka (těmito obcemi mimochodem procházel původní brněnský předválečný Masarykův okruh) probíhala od 1. června do 15. srpna a jednalo se o první místo, kde se radary během modernizace D1 objevily.

Za dva a půl měsíce zde přestupek podle statistiky Ministerstva dopravy ČR spáchalo 80 tisíc řidičů, kteří jeli nepřiměřenou rychlostí (více než v tomto místě povolených 80 km/h), a to jak ve směru od Brna, tak i od Prahy. Většina z nich ovšem na 178.-182. kilometru sundala nohu z plynu, i když číslo vypadá enormně, jedná se pouze o 2,9 %, jinak zaokrouhleně tři ze sta. MD zde chtělo dopravu zklidnit a záměr se vydařil, data z detekčních kamer to potvrdila.

„Nehody v uzavírkách nebo v jejich blízkosti jsou častým důvodem dopravních komplikací na nejvytíženější české dálnici. Dodržování rychlosti v zúženích je důležité pro větší bezpečnost řidičů, plynulejší provoz na D1 a menší riziko nehod,“ zhodnotil první měsíce fungování úsekového měření rychlosti ministr dopravy Dan Ťok.

Policie tento krok vidí pozitivně, díky úsekovému měření zde klesl počet havárií o třetinu. Zatímco od března do května jich bylo 34, od zmíněného června do poloviny srpna jen 22. Řidiči tolik neriskují, dříve naráželi do dočasných svodidel, protože v těchto místech jeli zkrátka příliš rychle. Před měřením rychlosti v části dopravní tepny, která nyní prochází rekonstrukcí, jsou nyní varováni dopravním značením.

„Drtivá většina řidičů reaguje na upozornění o měřeném úseku snížením rychlosti na dovolený limit. Ubylo těch, kteří překračují v měřeném úseku rychlost výrazně nebo si vynucují uvolnění levého jízdního pruhu pro rychlejší průjezd,“ dodává ředitel dopravní policie Tomáš Lerch.

Podezření ze spáchání přestupku řeší postupně města Rosice a Šlapanice. Právě tyto dvě obce s rozšířenou působností tedy následně vybírají i pokuty. Podle odhadů je zaplatí 80 % vyzvaných lidí. Peníze jsou a budou použity na nové přechody pro chodce, chodníky a dopravní hřiště, neskončí tedy v kapsách radních.

Modernizovaná čtyřkilometrová část „dé-jedničky“ Ostrovačice - Kývalka bude zprovozněna v listopadu, do té doby tam budou radary. Příští rok se přesunou jinam, pochopitelně tam, kde budou probíhat stavební práce. Dodavatele nových kamer ještě musí ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic) vybrat ve veřejné soutěži.