Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ostré předokolky: Co koupit?

Ondřej Chamilla
Diskuze (114)
V poslední době se objevila hned čtyři sportovní auta s pohonem předních kol, která si přímo konkurují. Tři mají karoserii hatchbacku, jedno je zajímavě tvarované kupé. Otázka je již tradiční – co koupit?

Zájemci o opravdu rychlé, avšak každodenně použitelné auto mají letos z čeho vybírat. Proto jsme se rozhodli tentokrát zaměřit na nové ostré předokolky, které jsou si technicky i cenově podobné. Hothatche jsou univerzální auta pro každou příležitost. Skvěle zvládají klikaté okresky, poslouží rovněž jako auta na každý den a vyloženě se neztratí ani na okruhu.

Všichni čtyři naši zástupci mají skvěle naladěné čtyřválcové turbomotory o objemu dvou litrů, pouze Peugeot sází na šestnáctistovku. Každý z těchto vozů má nějaký typ samosvorného diferenciálu mezi předními koly a nabízí výkony, které ještě před dvaceti lety náležely jen těm nejlepším sportovním strojům světa za miliony – všechny mají maximální rychlost aspoň 250 km/h. Jsou jednoduše ztělesněním toho, kam až se dá s předním náhonem zajít – moderní předokolky v nejlepší formě.

Renault Megane RS 265 Cup

Nejprve se zaměříme na „nejstaršího z nových“,Renault Megane RS 265 ve verzi Cup. Nový je díky faceliftu, jinak se však ostrý Megane v této generaci vyrábí již řádku let, i když stále patří na vrchol ve třídě. Modernizace však přinesla i jedno minus – do nově tvarovaných světlometů již nepasují xenonové výbojky, které předfaceliftový model měl. Člověk se tedy musí spokojit s halogenovými světly. Zadní náprava auta je jednoduchá s torzní příčkou stejně jako u Peugeotu. Zato německo-španělská koncernová dvojice sází na vytříbenější víceprvkovou nápravu. V praxi je však naladění podvozku Meganu tak dobré, že kromě velmi výjimečných specifických situací nemáte šanci poznat rozdíl. Jízdní vlastnosti vylepšuje rovněž přední náprava s oddělenými těhlicemi a mechanickým samosvorným diferenciálem. Megane RS se prodává ve dvou verzích a pouze s třídveřovou karoserií. O 40 000 Kč levnější varianta Sport (dříve Lux), má měkčeji naladěný podvozek, slabší brzdy, a chybí jí samosvorný diferenciál. V nabídce jsou i skořepinová sedadla za 30 000 Kč.

Megane RS vyjíždí standardně na osmnáctipalcových kolech, připlatit si ale můžete za o palec větší. Tento vůz dlouhou dobu držel rekord na slavné Severní smyčce Nürburgringu, připravil jej o něj až další hatchback v přehledu. Fanoušci však stále debatují o tom, za kolik by kolo zajela auta na srovnatelném obutí, protože Megane měl údajně běžné pneumatiky Bridgestone Potenza RE050, zatímco Leon prý semislicky.

Seat Leon Cupra 280

V jiných zemích se tento vůz prodává i ve slabší variantě o výkonu 195 kW (265 k) a s třídveřovou karoserií, v České republice se však musíme spokojit s pěti dveřmi a šťavnatými 206 kW (280 k). Nový vládce Nürburgringu v kategorii hothatchů s předním náhonem sází na kombinaci relativně příznivé cenovky s masivním výkonem 280 koní dvoulitrového TSI a elektro-hydraulickým samosvorným diferenciálem s variabilní svorností, který je schopen poslat až 100% výkonu na zatížené kolo.

Tento typ diferenciálu má i Golf GTI Performance, se kterým sdílí Leon rovněž možnost připlatit si za automatickou šestistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG, která u Seatu zkracuje čas nutný ke zrychlení z klidu na sto kilometrovou rychlost o jednu desetinu a snižuje také udávanou spotřebu. Leon vyjíždí standardně na devatenáctipalcových kolech a má v základu adaptivní podvozek DCC. Plusem Cupry je dobrá výbava. Příplatků není mnoho a nejvyšší má hodnotu 30 000 Kč (vyhřívaná kožená sedadla).

Peugeot RCZ-R

Nejdražším i nejexkluzivnějším z dnešního porovnání je Peugeot RCZ-R. Jedná se na rozdíl od ostatních o líbivé kupé, takže praktičnost nebude taková, jako u dnešních konkurentů. To však zájemce o nejrychlejší Peugeot jistě tížit nebude. Pod kapotou sídlí pečlivě vyladěná šestnáctistovka se skvělým výkonem 199 kW (270 koní) a točivým momentem 330 N.m, která dělá z tohoto auta spolu s nízkou stavbou karoserie a skvěle odstupňovanou manuální převodovkou stroj nejvíce zaměřený na okruh a na jízdní zážitky celkově. Pohledný sporťák jezdí na devatenáctipalcových kolech a má v podstatě nejjednodušší podvozek z dnešních vozů. I přes to je RCZ-R v zatáčkách jisté a obratné, s trakcí mu pak, stejně jako u Meganu RS, pomáhá mechanický samosvorný diferenciál.

Podobně jako v případě Leonu není u Peugeotu mnoho dalších věcí, za které se dá připlácet, byť cenový rozdíl mezi těmito dvěma vozy není malý. Pokud kromě výkonů požadujete i atraktivní design a punc exkluzivity, mohlo by vás RCZ-R zaujmout. Jen pozor, zadní sedadla jsou opravdu jen nouzová, byť zavazadlový prostor není zrovna malý.

Volkswagen Golf GTI Performance

Poslední z dnešní čtveřice je stálice nabídky, Golf GTI. Ten se ve své sedmé generaci prodává jako tří i pětidveřový ve dvou verzích, klasické a Performance. Druhá jmenovaná má o deset koní (7 kW) výkonu více, celkově tedy 169 kW (230 koní), a hlavně jí nechybí ani samosvorný diferenciál popisovaný u Leonu Cupra. Na rozdíl od španělského sourozence si však u Golfu musíte připlatit za adaptivní regulaci podvozku DCC, a to celých 24 700 Kč. V nabídce nechybí ani tradiční naftová varianta GTD s výkonem 135 kW (184 k).

Golf GTI vyjíždí standardně na, v tomto srovnání nejmenších, sedmnáctipalcových litých kolech. V tabulce uvádíme všechna auta s manuální převodovkou, u Golfu si však můžete připlatit i za dvouspojkový automat DSG, stejně jako u Cupry. Je ale s podivem, že podle údajů Volkswagenu DSG snižuje maximální rychlost (na 248 km/h) a zvyšuje spotřebu vozu o 0,4 l na 100 km.

Srovnání technických parametrů ostrých předokolek
ModelSeat Leon Cupra 280Renault Megane RS 265 CupPeugeot RCZ-RVolkswagen Golf GTI Performance
Motor2.0 TSIEnergy 2.0 16V1.6 THP2.0 TSI
Parametry motoru [kW/N.m]206/350195/360199/330169/350
Max. rychlost [km/h]250254250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,865,96,4
Komb. spotřeba [l/100 km]6,67,56,36
Délka [mm]4271431242944268
Šířka [mm]1816180418451799
Výška [mm]1434142313521442
Rozvor [mm]2631264025962637
Pohotovostní hmotnost [kg]1415146113551382
Samosvorný diferenciálElektro-hydraulický s variabilní svornostíMechanickýMechanickýElektro-hydraulický s variabilní svorností
Cena [Kč]669 900780 9001 025 000653 900

Ondřej Chamilla
Diskuze (114)
24. 4. 2014 07:33
Re: Seat, Peugeot, VW ?
>:D :yes:
24. 4. 2014 07:31
Re: Ostré předokolky?
V čem je mezi nimi rozdíl?
23. 4. 2014 10:51
Re: Ostré předokolky?
Velice obsáhlý příspěvek, ale bohužel jeden velký nesmysl a blud. Pokud je u tebe auto s předohrabem vhodný pouze na cestování, tak nemá vůbec význam s tebou něco dál diskutovat.
Avatar - Ada je zase tady
22. 4. 2014 23:00
Re: Seat, Peugeot, VW ?
>:D >:D >:D >:D >:D a vůbec nejlepší je ten s motorem z rendlíku >:D
Avatar - Ada je zase tady
22. 4. 2014 22:59
Re: Ostré předokolky?
Houby s octem.

1) termín sportovní předokolka je nesmysl. Může existovat předokolka se silným motorem, ale nijak sportovní nebude. Předokolka bude stále jen cestovní auto.

2) auto je především dopravní prostředek, které by tě mělo dopravit bezpečně, pohodlně a levně z místa A do místa B. K tomu se hodím předokolka lépe, než zadokolka a auto s dieselem lépe, než vozidlo se zastaralým zážehovým motorem.

3) chápu termín závodní auto, ale co to je "sportovní auto"? Cestovní auto se silnějším motorem? Nebo se spoilerem a la Š120? nebo s namalovanými rychlými pruhy a cool zelenými výbojkami na podvozku?

4) a tak celá tahle diskuse je (pokud vynecháme mizivé množství lehkých zadokolek pro pubertální jedince, kteří se potřebují předvádět před samicemi) de facto o ničem.

5) Sportovní předokolka tedy jaksi není skladem... a pokud (jako zvláštní mutace) je od nějakých závodních (resp. soutěžních) vozů odvozen cestovní vůz a nabízen jako "sportovní", poznáte jej snadno podle toho, že to není předokolka, ale spíše 4x4 (či v nouzi zadokolka pro ty, co na čtyřkolku nemají). Jenomže tímhle vyjádřením jsem popíchnul tolik místních uhrovatých mládenců, že byste mi nejraději vypíchli oči, co?
:-!

PS: a pokud hledáte v předokolce zábavu (pozor zábava není sport!), potom je opravdu nejlepší krotit tu Fabii I. RS TDI. Alespoň se chalani naučíte řídit... I když je i tenhle vůz na většinu z vás asi už dost přemotorovaný ;-)