Ostré předokolky: Co koupit?
Zájemci o opravdu rychlé, avšak každodenně použitelné auto mají letos z čeho vybírat. Proto jsme se rozhodli tentokrát zaměřit na nové ostré předokolky, které jsou si technicky i cenově podobné. Hothatche jsou univerzální auta pro každou příležitost. Skvěle zvládají klikaté okresky, poslouží rovněž jako auta na každý den a vyloženě se neztratí ani na okruhu.
Všichni čtyři naši zástupci mají skvěle naladěné čtyřválcové turbomotory o objemu dvou litrů, pouze Peugeot sází na šestnáctistovku. Každý z těchto vozů má nějaký typ samosvorného diferenciálu mezi předními koly a nabízí výkony, které ještě před dvaceti lety náležely jen těm nejlepším sportovním strojům světa za miliony – všechny mají maximální rychlost aspoň 250 km/h. Jsou jednoduše ztělesněním toho, kam až se dá s předním náhonem zajít – moderní předokolky v nejlepší formě.
Renault Megane RS 265 Cup
Nejprve se zaměříme na „nejstaršího z nových“,Renault Megane RS 265 ve verzi Cup. Nový je díky faceliftu, jinak se však ostrý Megane v této generaci vyrábí již řádku let, i když stále patří na vrchol ve třídě. Modernizace však přinesla i jedno minus – do nově tvarovaných světlometů již nepasují xenonové výbojky, které předfaceliftový model měl. Člověk se tedy musí spokojit s halogenovými světly. Zadní náprava auta je jednoduchá s torzní příčkou stejně jako u Peugeotu. Zato německo-španělská koncernová dvojice sází na vytříbenější víceprvkovou nápravu. V praxi je však naladění podvozku Meganu tak dobré, že kromě velmi výjimečných specifických situací nemáte šanci poznat rozdíl. Jízdní vlastnosti vylepšuje rovněž přední náprava s oddělenými těhlicemi a mechanickým samosvorným diferenciálem. Megane RS se prodává ve dvou verzích a pouze s třídveřovou karoserií. O 40 000 Kč levnější varianta Sport (dříve Lux), má měkčeji naladěný podvozek, slabší brzdy, a chybí jí samosvorný diferenciál. V nabídce jsou i skořepinová sedadla za 30 000 Kč.
Megane RS vyjíždí standardně na osmnáctipalcových kolech, připlatit si ale můžete za o palec větší. Tento vůz dlouhou dobu držel rekord na slavné Severní smyčce Nürburgringu, připravil jej o něj až další hatchback v přehledu. Fanoušci však stále debatují o tom, za kolik by kolo zajela auta na srovnatelném obutí, protože Megane měl údajně běžné pneumatiky Bridgestone Potenza RE050, zatímco Leon prý semislicky.
Seat Leon Cupra 280
V jiných zemích se tento vůz prodává i ve slabší variantě o výkonu 195 kW (265 k) a s třídveřovou karoserií, v České republice se však musíme spokojit s pěti dveřmi a šťavnatými 206 kW (280 k). Nový vládce Nürburgringu v kategorii hothatchů s předním náhonem sází na kombinaci relativně příznivé cenovky s masivním výkonem 280 koní dvoulitrového TSI a elektro-hydraulickým samosvorným diferenciálem s variabilní svorností, který je schopen poslat až 100% výkonu na zatížené kolo.
Tento typ diferenciálu má i Golf GTI Performance, se kterým sdílí Leon rovněž možnost připlatit si za automatickou šestistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG, která u Seatu zkracuje čas nutný ke zrychlení z klidu na sto kilometrovou rychlost o jednu desetinu a snižuje také udávanou spotřebu. Leon vyjíždí standardně na devatenáctipalcových kolech a má v základu adaptivní podvozek DCC. Plusem Cupry je dobrá výbava. Příplatků není mnoho a nejvyšší má hodnotu 30 000 Kč (vyhřívaná kožená sedadla).
Peugeot RCZ-R
Nejdražším i nejexkluzivnějším z dnešního porovnání je Peugeot RCZ-R. Jedná se na rozdíl od ostatních o líbivé kupé, takže praktičnost nebude taková, jako u dnešních konkurentů. To však zájemce o nejrychlejší Peugeot jistě tížit nebude. Pod kapotou sídlí pečlivě vyladěná šestnáctistovka se skvělým výkonem 199 kW (270 koní) a točivým momentem 330 N.m, která dělá z tohoto auta spolu s nízkou stavbou karoserie a skvěle odstupňovanou manuální převodovkou stroj nejvíce zaměřený na okruh a na jízdní zážitky celkově. Pohledný sporťák jezdí na devatenáctipalcových kolech a má v podstatě nejjednodušší podvozek z dnešních vozů. I přes to je RCZ-R v zatáčkách jisté a obratné, s trakcí mu pak, stejně jako u Meganu RS, pomáhá mechanický samosvorný diferenciál.
Podobně jako v případě Leonu není u Peugeotu mnoho dalších věcí, za které se dá připlácet, byť cenový rozdíl mezi těmito dvěma vozy není malý. Pokud kromě výkonů požadujete i atraktivní design a punc exkluzivity, mohlo by vás RCZ-R zaujmout. Jen pozor, zadní sedadla jsou opravdu jen nouzová, byť zavazadlový prostor není zrovna malý.
Volkswagen Golf GTI Performance
Poslední z dnešní čtveřice je stálice nabídky, Golf GTI. Ten se ve své sedmé generaci prodává jako tří i pětidveřový ve dvou verzích, klasické a Performance. Druhá jmenovaná má o deset koní (7 kW) výkonu více, celkově tedy 169 kW (230 koní), a hlavně jí nechybí ani samosvorný diferenciál popisovaný u Leonu Cupra. Na rozdíl od španělského sourozence si však u Golfu musíte připlatit za adaptivní regulaci podvozku DCC, a to celých 24 700 Kč. V nabídce nechybí ani tradiční naftová varianta GTD s výkonem 135 kW (184 k).
Golf GTI vyjíždí standardně na, v tomto srovnání nejmenších, sedmnáctipalcových litých kolech. V tabulce uvádíme všechna auta s manuální převodovkou, u Golfu si však můžete připlatit i za dvouspojkový automat DSG, stejně jako u Cupry. Je ale s podivem, že podle údajů Volkswagenu DSG snižuje maximální rychlost (na 248 km/h) a zvyšuje spotřebu vozu o 0,4 l na 100 km.
Srovnání technických parametrů ostrých předokolek | ||||
Model | Seat Leon Cupra 280 | Renault Megane RS 265 Cup | Peugeot RCZ-R | Volkswagen Golf GTI Performance |
Motor | 2.0 TSI | Energy 2.0 16V | 1.6 THP | 2.0 TSI |
Parametry motoru [kW/N.m] | 206/350 | 195/360 | 199/330 | 169/350 |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 254 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,8 | 6 | 5,9 | 6,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,6 | 7,5 | 6,3 | 6 |
Délka [mm] | 4271 | 4312 | 4294 | 4268 |
Šířka [mm] | 1816 | 1804 | 1845 | 1799 |
Výška [mm] | 1434 | 1423 | 1352 | 1442 |
Rozvor [mm] | 2631 | 2640 | 2596 | 2637 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1415 | 1461 | 1355 | 1382 |
Samosvorný diferenciál | Elektro-hydraulický s variabilní svorností | Mechanický | Mechanický | Elektro-hydraulický s variabilní svorností |
Cena [Kč] | 669 900 | 780 900 | 1 025 000 | 653 900 |