21.4. 2014 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Ostré předokolky: Co koupit?

Ostré předokolky: Co koupit?

V poslední době se objevila hned čtyři sportovní auta s pohonem předních kol, která si přímo konkurují. Tři mají karoserii hatchbacku, jedno je zajímavě tvarované kupé. Otázka je již tradiční – co koupit?

Zájemci o opravdu rychlé, avšak každodenně použitelné auto mají letos z čeho vybírat. Proto jsme se rozhodli tentokrát zaměřit na nové ostré předokolky, které jsou si technicky i cenově podobné. Hothatche jsou univerzální auta pro každou příležitost. Skvěle zvládají klikaté okresky, poslouží rovněž jako auta na každý den a vyloženě se neztratí ani na okruhu.

Všichni čtyři naši zástupci mají skvěle naladěné čtyřválcové turbomotory o objemu dvou litrů, pouze Peugeot sází na šestnáctistovku. Každý z těchto vozů má nějaký typ samosvorného diferenciálu mezi předními koly a nabízí výkony, které ještě před dvaceti lety náležely jen těm nejlepším sportovním strojům světa za miliony – všechny mají maximální rychlost aspoň 250 km/h. Jsou jednoduše ztělesněním toho, kam až se dá s předním náhonem zajít – moderní předokolky v nejlepší formě.

Renault Megane RS 265 Cup

Nejprve se zaměříme na „nejstaršího z nových“,Renault Megane RS 265 ve verzi Cup. Nový je díky faceliftu, jinak se však ostrý Megane v této generaci vyrábí již řádku let, i když stále patří na vrchol ve třídě. Modernizace však přinesla i jedno minus – do nově tvarovaných světlometů již nepasují xenonové výbojky, které předfaceliftový model měl. Člověk se tedy musí spokojit s halogenovými světly. Zadní náprava auta je jednoduchá s torzní příčkou stejně jako u Peugeotu. Zato německo-španělská koncernová dvojice sází na vytříbenější víceprvkovou nápravu. V praxi je však naladění podvozku Meganu tak dobré, že kromě velmi výjimečných specifických situací nemáte šanci poznat rozdíl. Jízdní vlastnosti vylepšuje rovněž přední náprava s oddělenými těhlicemi a mechanickým samosvorným diferenciálem. Megane RS se prodává ve dvou verzích a pouze s třídveřovou karoserií. O 40 000 Kč levnější varianta Sport (dříve Lux), má měkčeji naladěný podvozek, slabší brzdy, a chybí jí samosvorný diferenciál. V nabídce jsou i skořepinová sedadla za 30 000 Kč.

Megane RS vyjíždí standardně na osmnáctipalcových kolech, připlatit si ale můžete za o palec větší. Tento vůz dlouhou dobu držel rekord na slavné Severní smyčce Nürburgringu, připravil jej o něj až další hatchback v přehledu. Fanoušci však stále debatují o tom, za kolik by kolo zajela auta na srovnatelném obutí, protože Megane měl údajně běžné pneumatiky Bridgestone Potenza RE050, zatímco Leon prý semislicky.

Seat Leon Cupra 280

V jiných zemích se tento vůz prodává i ve slabší variantě o výkonu 195 kW (265 k) a s třídveřovou karoserií, v České republice se však musíme spokojit s pěti dveřmi a šťavnatými 206 kW (280 k). Nový vládce Nürburgringu v kategorii hothatchů s předním náhonem sází na kombinaci relativně příznivé cenovky s masivním výkonem 280 koní dvoulitrového TSI a elektro-hydraulickým samosvorným diferenciálem s variabilní svorností, který je schopen poslat až 100% výkonu na zatížené kolo.

Tento typ diferenciálu má i Golf GTI Performance, se kterým sdílí Leon rovněž možnost připlatit si za automatickou šestistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG, která u Seatu zkracuje čas nutný ke zrychlení z klidu na sto kilometrovou rychlost o jednu desetinu a snižuje také udávanou spotřebu. Leon vyjíždí standardně na devatenáctipalcových kolech a má v základu adaptivní podvozek DCC. Plusem Cupry je dobrá výbava. Příplatků není mnoho a nejvyšší má hodnotu 30 000 Kč (vyhřívaná kožená sedadla).

Peugeot RCZ-R

Nejdražším i nejexkluzivnějším z dnešního porovnání je Peugeot RCZ-R. Jedná se na rozdíl od ostatních o líbivé kupé, takže praktičnost nebude taková, jako u dnešních konkurentů. To však zájemce o nejrychlejší Peugeot jistě tížit nebude. Pod kapotou sídlí pečlivě vyladěná šestnáctistovka se skvělým výkonem 199 kW (270 koní) a točivým momentem 330 N.m, která dělá z tohoto auta spolu s nízkou stavbou karoserie a skvěle odstupňovanou manuální převodovkou stroj nejvíce zaměřený na okruh a na jízdní zážitky celkově. Pohledný sporťák jezdí na devatenáctipalcových kolech a má v podstatě nejjednodušší podvozek z dnešních vozů. I přes to je RCZ-R v zatáčkách jisté a obratné, s trakcí mu pak, stejně jako u Meganu RS, pomáhá mechanický samosvorný diferenciál.

Podobně jako v případě Leonu není u Peugeotu mnoho dalších věcí, za které se dá připlácet, byť cenový rozdíl mezi těmito dvěma vozy není malý. Pokud kromě výkonů požadujete i atraktivní design a punc exkluzivity, mohlo by vás RCZ-R zaujmout. Jen pozor, zadní sedadla jsou opravdu jen nouzová, byť zavazadlový prostor není zrovna malý.

Volkswagen Golf GTI Performance

Poslední z dnešní čtveřice je stálice nabídky, Golf GTI. Ten se ve své sedmé generaci prodává jako tří i pětidveřový ve dvou verzích, klasické a Performance. Druhá jmenovaná má o deset koní (7 kW) výkonu více, celkově tedy 169 kW (230 koní), a hlavně jí nechybí ani samosvorný diferenciál popisovaný u Leonu Cupra. Na rozdíl od španělského sourozence si však u Golfu musíte připlatit za adaptivní regulaci podvozku DCC, a to celých 24 700 Kč. V nabídce nechybí ani tradiční naftová varianta GTD s výkonem 135 kW (184 k). Golf GTI vyjíždí standardně na, v tomto srovnání nejmenších, sedmnáctipalcových litých kolech. V tabulce uvádíme všechna auta s manuální převodovkou, u Golfu si však můžete připlatit i za dvouspojkový automat DSG, stejně jako u Cupry. Je ale s podivem, že podle údajů Volkswagenu DSG snižuje maximální rychlost (na 248 km/h) a zvyšuje spotřebu vozu o 0,4 l na 100 km.

Srovnání technických parametrů ostrých předokolek
ModelSeat Leon Cupra 280Renault Megane RS 265 CupPeugeot RCZ-RVolkswagen Golf GTI Performance
Motor2.0 TSIEnergy 2.0 16V1.6 THP2.0 TSI
Parametry motoru [kW/N.m]206/350195/360199/330169/350
Max. rychlost [km/h]250254250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,865,96,4
Komb. spotřeba [l/100 km]6,67,56,36
Délka [mm]4271431242944268
Šířka [mm]1816180418451799
Výška [mm]1434142313521442
Rozvor [mm]2631264025962637
Pohotovostní hmotnost [kg]1415146113551382
Samosvorný diferenciálElektro-hydraulický s variabilní svornostíMechanickýMechanickýElektro-hydraulický s variabilní svorností
Cena [Kč]669 900780 9001 025 000653 900

Spolupracujeme s TipCars.com
Antimonopolní úřad zrušil zakázku pražského dopravního podniku Antimonopolní úřad zrušil zakázku pražského dopravního podniku

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr…

Do Česka přichází řetězec Mama Shelter, bude provozovat Parkhotel Do Česka přichází řetězec Mama Shelter, bude provozovat Parkhotel

Na českém hotelovém trhu se koncem tohoto roku usadí nový…

Na konec intervencí se zajistily dvě třetiny společností Na konec intervencí se zajistily dvě třetiny společností

Zhruba dvě třetiny firem v Česku jsou zajištěny proti…

Veřejné zakázky stále cílí hlavně na nejnižší cenu Veřejné zakázky stále cílí hlavně na nejnižší cenu

Podíl veřejných soutěží, ve kterých je hlavním kritériem…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ostré předokolky: Co koupit?







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Tatra vyvine nový motor. Bude opět vzduchem chlazený?

Tatra vyvine nový motor. Bude opět vzduchem chlazený?

Dnes 12:49

Nový agregát z kopřivnických dílen splní normu Euro 6. Bude mít osm nebo dvanáct válců.




Blesk.cz

Pacienti dostávali „koktejl“ smrti. Sériově vraždil anesteziolog, tvrdí policie

Pacienti dostávali „koktejl“ smrti. Sériově vraždil…

Před soudem ve Francii stanul anesteziolog podezřelý z úmyslné otravy minimálně sedmi pacientů. Policie ho viní…

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči vystříhávali zaklíněného řidiče

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči…

Hasiči zasahují u dopravní nehody v ulici Zenklova, kde se střetl osobní automobil s tramvají. Podle tiskového…

 

iSport.cz

Úžasná jízda Češky! Vondroušová sbírá tituly, vyhrála 91 % zápasů

Úžasná jízda Češky! Vondroušová sbírá tituly,…

Třicet čtyři odehraných zápasů, 31 výher, dva turnajové triumfy, dvě účasti v semifinále, téměř 91 procentní…

Jak měnil image oslavenec Poborský (45)? Od vlasaté hvězdy k hipsterovi

Jak měnil image oslavenec Poborský (45)? Od vlasaté…

Všechno nejlepší! Karel Poborský dnes slaví pětačtyřicetiny jako jedna z největších postav v historii českého…

 

Reflex.cz

Tom Hardy o seriálu Taboo: James se chová k ženám příšerně, dokáže mít sex jen s vlastní sestrou

Tom Hardy o seriálu Taboo: James se chová k ženám…

Britský herec Tom Hardy (39), známý třeba z předloňských multioscarových snímků Revenant Zmrtvýchvstání a Šílený…

Marketingový expert Horák: Babiš by byl bez miliard a fabrik jen komická figurka

Marketingový expert Horák: Babiš by byl bez miliard…

Základem úspěchu Andreje Babiše je jeho podnikání, bez něj by mu image lidového politika byla k ničemu, říká…