21.4. 2014 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Ostré předokolky: Co koupit?

Ostré předokolky: Co koupit?

V poslední době se objevila hned čtyři sportovní auta s pohonem předních kol, která si přímo konkurují. Tři mají karoserii hatchbacku, jedno je zajímavě tvarované kupé. Otázka je již tradiční – co koupit?

Zájemci o opravdu rychlé, avšak každodenně použitelné auto mají letos z čeho vybírat. Proto jsme se rozhodli tentokrát zaměřit na nové ostré předokolky, které jsou si technicky i cenově podobné. Hothatche jsou univerzální auta pro každou příležitost. Skvěle zvládají klikaté okresky, poslouží rovněž jako auta na každý den a vyloženě se neztratí ani na okruhu.

Všichni čtyři naši zástupci mají skvěle naladěné čtyřválcové turbomotory o objemu dvou litrů, pouze Peugeot sází na šestnáctistovku. Každý z těchto vozů má nějaký typ samosvorného diferenciálu mezi předními koly a nabízí výkony, které ještě před dvaceti lety náležely jen těm nejlepším sportovním strojům světa za miliony – všechny mají maximální rychlost aspoň 250 km/h. Jsou jednoduše ztělesněním toho, kam až se dá s předním náhonem zajít – moderní předokolky v nejlepší formě.

Renault Megane RS 265 Cup

Nejprve se zaměříme na „nejstaršího z nových“,Renault Megane RS 265 ve verzi Cup. Nový je díky faceliftu, jinak se však ostrý Megane v této generaci vyrábí již řádku let, i když stále patří na vrchol ve třídě. Modernizace však přinesla i jedno minus – do nově tvarovaných světlometů již nepasují xenonové výbojky, které předfaceliftový model měl. Člověk se tedy musí spokojit s halogenovými světly. Zadní náprava auta je jednoduchá s torzní příčkou stejně jako u Peugeotu. Zato německo-španělská koncernová dvojice sází na vytříbenější víceprvkovou nápravu. V praxi je však naladění podvozku Meganu tak dobré, že kromě velmi výjimečných specifických situací nemáte šanci poznat rozdíl. Jízdní vlastnosti vylepšuje rovněž přední náprava s oddělenými těhlicemi a mechanickým samosvorným diferenciálem. Megane RS se prodává ve dvou verzích a pouze s třídveřovou karoserií. O 40 000 Kč levnější varianta Sport (dříve Lux), má měkčeji naladěný podvozek, slabší brzdy, a chybí jí samosvorný diferenciál. V nabídce jsou i skořepinová sedadla za 30 000 Kč.

Megane RS vyjíždí standardně na osmnáctipalcových kolech, připlatit si ale můžete za o palec větší. Tento vůz dlouhou dobu držel rekord na slavné Severní smyčce Nürburgringu, připravil jej o něj až další hatchback v přehledu. Fanoušci však stále debatují o tom, za kolik by kolo zajela auta na srovnatelném obutí, protože Megane měl údajně běžné pneumatiky Bridgestone Potenza RE050, zatímco Leon prý semislicky.

Seat Leon Cupra 280

V jiných zemích se tento vůz prodává i ve slabší variantě o výkonu 195 kW (265 k) a s třídveřovou karoserií, v České republice se však musíme spokojit s pěti dveřmi a šťavnatými 206 kW (280 k). Nový vládce Nürburgringu v kategorii hothatchů s předním náhonem sází na kombinaci relativně příznivé cenovky s masivním výkonem 280 koní dvoulitrového TSI a elektro-hydraulickým samosvorným diferenciálem s variabilní svorností, který je schopen poslat až 100% výkonu na zatížené kolo.

Tento typ diferenciálu má i Golf GTI Performance, se kterým sdílí Leon rovněž možnost připlatit si za automatickou šestistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG, která u Seatu zkracuje čas nutný ke zrychlení z klidu na sto kilometrovou rychlost o jednu desetinu a snižuje také udávanou spotřebu. Leon vyjíždí standardně na devatenáctipalcových kolech a má v základu adaptivní podvozek DCC. Plusem Cupry je dobrá výbava. Příplatků není mnoho a nejvyšší má hodnotu 30 000 Kč (vyhřívaná kožená sedadla).

Peugeot RCZ-R

Nejdražším i nejexkluzivnějším z dnešního porovnání je Peugeot RCZ-R. Jedná se na rozdíl od ostatních o líbivé kupé, takže praktičnost nebude taková, jako u dnešních konkurentů. To však zájemce o nejrychlejší Peugeot jistě tížit nebude. Pod kapotou sídlí pečlivě vyladěná šestnáctistovka se skvělým výkonem 199 kW (270 koní) a točivým momentem 330 N.m, která dělá z tohoto auta spolu s nízkou stavbou karoserie a skvěle odstupňovanou manuální převodovkou stroj nejvíce zaměřený na okruh a na jízdní zážitky celkově. Pohledný sporťák jezdí na devatenáctipalcových kolech a má v podstatě nejjednodušší podvozek z dnešních vozů. I přes to je RCZ-R v zatáčkách jisté a obratné, s trakcí mu pak, stejně jako u Meganu RS, pomáhá mechanický samosvorný diferenciál.

Podobně jako v případě Leonu není u Peugeotu mnoho dalších věcí, za které se dá připlácet, byť cenový rozdíl mezi těmito dvěma vozy není malý. Pokud kromě výkonů požadujete i atraktivní design a punc exkluzivity, mohlo by vás RCZ-R zaujmout. Jen pozor, zadní sedadla jsou opravdu jen nouzová, byť zavazadlový prostor není zrovna malý.

Volkswagen Golf GTI Performance

Poslední z dnešní čtveřice je stálice nabídky, Golf GTI. Ten se ve své sedmé generaci prodává jako tří i pětidveřový ve dvou verzích, klasické a Performance. Druhá jmenovaná má o deset koní (7 kW) výkonu více, celkově tedy 169 kW (230 koní), a hlavně jí nechybí ani samosvorný diferenciál popisovaný u Leonu Cupra. Na rozdíl od španělského sourozence si však u Golfu musíte připlatit za adaptivní regulaci podvozku DCC, a to celých 24 700 Kč. V nabídce nechybí ani tradiční naftová varianta GTD s výkonem 135 kW (184 k). Golf GTI vyjíždí standardně na, v tomto srovnání nejmenších, sedmnáctipalcových litých kolech. V tabulce uvádíme všechna auta s manuální převodovkou, u Golfu si však můžete připlatit i za dvouspojkový automat DSG, stejně jako u Cupry. Je ale s podivem, že podle údajů Volkswagenu DSG snižuje maximální rychlost (na 248 km/h) a zvyšuje spotřebu vozu o 0,4 l na 100 km.

Srovnání technických parametrů ostrých předokolek
ModelSeat Leon Cupra 280Renault Megane RS 265 CupPeugeot RCZ-RVolkswagen Golf GTI Performance
Motor2.0 TSIEnergy 2.0 16V1.6 THP2.0 TSI
Parametry motoru [kW/N.m]206/350195/360199/330169/350
Max. rychlost [km/h]250254250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,865,96,4
Komb. spotřeba [l/100 km]6,67,56,36
Délka [mm]4271431242944268
Šířka [mm]1816180418451799
Výška [mm]1434142313521442
Rozvor [mm]2631264025962637
Pohotovostní hmotnost [kg]1415146113551382
Samosvorný diferenciálElektro-hydraulický s variabilní svornostíMechanickýMechanickýElektro-hydraulický s variabilní svorností
Cena [Kč]669 900780 9001 025 000653 900

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ostré předokolky: Co koupit?







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…