Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot RCZ R – Krvelačný lev

Aleš Jungmann
Diskuze (149)
Peugeot vyslyšel přání fanoušků a připravil opravdu ostrou verzi sportovního kupé RCZ.

Udělat sportovní auto není žádná legrace. Musí dobře vypadat, rychle jezdit a hlavně z něj musí vyzařovat určité kouzlo. Právě to totiž potenciální majitele přitahuje. S tím Peugeot RCZ rozhodně problém nemá: všude, kde zastavíte vás provázejí zvědavé pohledy a spousta lidí se přijde zeptat, co to je za auto. Vypadá prý z dálky jako Audi TT, ale… je nějaké jiné.

Aby také ne. Oproti německému kupé přináší Peugeot o něco rozevlátější pojetí designu, kde je charakteristickým rysem „hrbatá“ střecha připomínající závodní speciály. Zároveň také spoléhá na rozdílnou techniku: na svůj objem 1,6 litru extrémně výkonný čtyřválec a pohon pouze předních kol. Audi sází u jenom o kousek výkonnějšího TTS výhradně na pohon všech kol. Otázkou tedy bylo: je to u Peugeotu RCZ R problém?

peugeot testy sportovni kupe peugeot testy sportovni kupe  

Interiér

Ještě než si to povíme, usaďme se do interiéru. Výborná sportovní pozice za volantem dodává sebedůvěru, všechno je hezky na dosah a interiér vás nenásilně a naprosto přirozeně obklopí. Velmi dobře působí například i obšití palubní desky kůží, to se u dnešních plastových automobilů jen tak nevidí. Malá tlačítka nebo ovládání autorádia pod volantem nemusejí vyhovovat každému, kvalita zpracování (auto se vyrábí v rakouském Štýrském Hradci) je však výborná.

Trochu rozpačití jsme z pedálů. Ty sice mají přirozený, tužší chod a spojka zabírá příjemně plynule, jenže brzdový pedál je od plynu zbytečně daleko, což (pokud nemáte nadprůměrně velké chodidlo) výrazně ztěžuje meziplyny. Zato sedadla jsou vysloveně povedená. Už dlouho jsme neseděli v tak příjemných sportovních sedačkách s jistým bočním vedením i v oblasti ramen, která by nebyla ani na dlouhých cestách obtěžující.

peugeot testy sportovni kupe peugeot testy sportovni kupe  

Obtěžující je však aerodynamický hluk při vysokých rychlostech, který do kabiny proniká kolem bezrámových dveří. Zvuk laděného výfuku je silný a jeho sonorní projev je slyšet opravdu daleko, k uším posádky však otravné frekvence nepronikají a tak ani delší jízda není utrpením. Zvuk motoru je logicky poněkud mdlý, a pokud nemáte rádi občasné odfouknutí turbodmychadla, nemá vás malý čtyřválec čím zaujmout. To dvojice výrazných koncovek výfuku krásně tvrdí muziku, a pokud podržíte pedál plynu na zemi při vyšších rychlostech, bude vám odměnou krásné agresivní vytí. A to nás hezky nenásilně přivádí k dalšímu odstavci.

Jízda

Na téměř čtyřkilometrovém okruhu Contidrom dokázal Peugeot RCZ R v testu Auto Bildu přesvědčivě porazit nejen francouzského kolegu Mégane RS o výkonu 195 kW, ale také silnější Audi S3 nebo dokonce BMW M135i xDrive. Jde samozřejmě o časy dosažené na suché trati, na mokru by třeba takové BMW s pohonem všech kol dost možná Peugeotu nějakou tu sekundu na oplátku nadělilo.

Jízdní vlastnosti silné předokolky jsou na mokru logicky výrazně horší než na suchu. Nejen, že motor nemá problém ani na třetí rychlostní stupeň kola protočit, ale když například při předjíždění trefíte jedním kolem velkou louži, auto nebezpečně znejistí. Pokud pořádně nedržíte volant (upřímně, pro křehké slečny tohle auto opravdu není), auto si začne dělat, co chce. Dávkování plynu je v tu chvíli alfou a omegou všeho, protože přední kola musejí nejen zvládat příval 330 N.m, ale také zatáčet. A to není jen tak.

peugeot testy sportovni kupe peugeot testy sportovni kupe  

Na suchu se RCZ R pocitově do zatáček pokládá na dvakrát, jakoby déle zaklekává, nicméně na grip to nemá žádný vliv. Bez přehánění jde o jednu z nejméně nedotáčivých předokolek, tedy samozřejmě pokud jste si vědomi limitů pohonu a necháte přední kola dělat v klidu jejich práci. Řízení je překvapivě citlivé, což se hodí, protože přední hnaná náprava s diferenciálem Torsen se neustále dožaduje korekcí. Můžeme se na to dívat ze dvou různých úhlů: buď jako na chybu, nebo jako na vlastnost, která dá zkušenému řidiči možnost krotit vzpínajících se 270 koní. My se u takto specifických aut přikláníme spíše ke druhé variantě, protože sterilně rychlých automobilů je dnes až nebezpečně hodně. U RCZ R jste rychlí (dokonce velice rychlí!), ale musíte si to zasloužit.

Tak třeba nesmíte bezmyšlenkovitě jenom tak dupnout na brzdu a nechat mohutné kotouče o průměru 380 milimetrů svému osudu. Pod plnými brzdami se má Peugeot tendenci začít ošívat, naštěstí při okruhovém řádění už nebude na rozdíl od dříve testovaných RCZ vytáčet neustálé automatické blikání směrovek. Řadička se v kulise pohybuje s určitým odporem, nikde však nedrhne a dráhy jsou velmi dobře vymezené. Líbí se zpřevodování, kdy na šestý rychlostní stupeň točí motor při dálničních 130 km/h zhruba 3.500 min-1. To je na sportovní automobil velmi zdravě postavený manuál. Vyzkoušeli jsme, že maximální rychlost 250 km/h je dána délkou převodů a nikoliv potenciálem motoru: Peugeot by při těžší šestce dokázal vyvinout tempo ještě o kousek vyšší.

Maximum výkonu motoru 199 kW je umístěno o 200 otáček výše než u slabších verzí, na 6.000 min-1. Pokud byste čekali podobný projev jako u většiny turbomotorů, tedy silné střední pásmo a vadnoucí závěr, byli byste příjemně překvapeni. Právě nad zhruba pěti tisíci otáčkami ze sebe totiž malá šestnáctistovka vydá to nejlepší, přičemž výkon velmi hezky plynule graduje. Spotřeba závisí na stylu jízdy: klidné ploužení znamená odběr zhruba sedmi litrů z nádrže o objemu 55 litrů, když si máte chuť hrát, počítejte s dvojnásobkem.

peugeot testy sportovni kupe peugeot testy sportovni kupe  

Model RCZ R je nejlehčí ze všech RCZ, oproti turbodieselovému dvoulitru dokonce o 131 kilogramů. To je v zatáčkách obrovský rozdíl, zvlášť když je tuhý podvozek červeného kupé ještě o 10 milimetrů snížený. Přehnaně prkenného podvozku se bát nemusíte, i na devatenáctipalcových kolech se s Peugeotem „dá žít“ i na českých silnicích. Musíte být sice trochu srdcaři, nicméně tlumiče dělají, co mohou a drží kola v kontaktu se zemí velmi pečlivě. V galerii i na videu je v zavazadlovém prostoru (384 litrů opravdu není špatná hodnota) vidět plnohodnotná rezerva, kterou automaticky k autu dostanete. Podle Peugeotu ji však s sebou vláčet nemusíte, pokud chcete, můžete použít sadu na lepení pneumatik a kolo nechat v garáži.

Závěr

Příplatek oproti základní verzi s 1.6 THP o výkonu 115 kW je téměř 300.000 korun. V RCZ R však dostanete nejen mnohem silnější a výraznější automobil, ale také doslova kopu výbavy navíc. Namátkou jmenujme třeba devatenáctipalcová litá kola, navigaci, tempomat s omezovačem rychlosti nebo samonatáčecí xenony. Často nás při testu napadlo, že s dobře vyladěným pohonem všech čtyř kol bychom se dívali na budoucí legendu, takto bude RCZ R „jen“ jedním z velmi povedených sportovních kupé. I když, kdo ví...

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 735.000 Kč (1.6 THP/115 kW Allure)
Základ s testovaným motorem 1.025.000 Kč (1.6 THP/199 kW RCZ R)
Testovaný vůz s výbavou 1.070.500 Kč (1.6 THP/199 kW RCZ R)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Výkonný motor s pěkným zvukem a rychlými reakcemi
  • Přesné řazení
  • Komunikativní řízení
  • Tuhý podvozek s relativně dobrým tlumením nerovností

Minusy

  • Tahání za volant
  • Horší rozložení pedálů

Foto: Petr Homolka

Aleš Jungmann
Diskuze (149)
Peugeot RCZ R
Cena základní sestavy 1 025 000 Kč
Výbava základní sestavy ESP, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, zadní parkovací asistent, litá 19” kola, elektricky sklopná a vyhřívaná vnější zrcátka, centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken, vrstvené akustické čelní sklo, sportovní přední sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, zadní přídavná sedadla (lavice s integrovanými opěrkami hlavy), dvouzónová klimatizace, přední loketní opěrka, WIP Sound = autorádio mono CD + MP3 + 6 reproduktorů + ovládání pod volantem + zásuvka jack, WIP Bluetooth = HF bluetooth + USB, navigační systém RT6, kožený sportovní volant, paket Alcantara, pedály, opěrka nohy a prahy dveří v hliníku, kožený volant nastavitelný ve dvou osách, hliníkové střešní oblouky, dvoupolohový zadní spoiler, dvojitá chromovaná koncovka výfuku. Kč
Cena testované sestavy 1 070 500 Kč
Výbava testované sestavy Červený metalický lak (+13.500,-), karbonová střecha (+30.000,-), černá vnější zrcátka (+2.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 199 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 330 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.4 / 5.1 / 6.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 384 / 760
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1280 / 425
Rozměr pneu: 235/40 R 19
Peugeot RCZ R
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4294
b) šířka (mm): 1850
c) výška (mm): 1352
d) rozvor (mm): 2596
e) rozchod vpředu (mm): 1580
f) rozchod vzadu (mm): 1595
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 350 / 630
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 780
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1300
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 330
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 490
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
1. 4. 2014 15:54
Re: MRS vs RZC R
Ano, je s ním radost jezdit. Když si vezmeš, že atmosférický končil na 200 kW. A neměl málo točivého momentu. Je to jen takové lehké přifouknutí.
1. 4. 2014 15:48
Re: MRS vs RZC R
To už záleží na řidiči. S 35i se s automatem dá dostat k 7 litrům (F30 při běžném dojíždění), pokud si dobře pamatuji.
1. 4. 2014 15:46
Re: MRS vs RZC R
Stačí se podívat na stránky BMW. U F30 je to zhruba 1100 € a dostaneš 250 kW a 450 Nm (pokud máš manuál, pak "jen" 430).
Avatar - m.z.
30. 3. 2014 11:36
Re: MRS vs RZC R
Na kolik vyjde a kolik koní přidá ten powerkit?
Avatar - peV
28. 3. 2014 10:42
Re: Autobild
Moc hezké video :yes:
RCZ vypadá skvěle (snad až na trochu kolotočářskou hlavu řadičky). Škoda, že zrovna "teď" takové auto nepotřebuju :-) Designen exterieru podle mě o moc lepší než nové TT, jediný problém bych měl s výběrem laku, krásných variant je mnoho.