Test Auto.cz

Peugeot RCZ R – Krvelačný lev

26.3. 2014
Verdikt
 

Peugeot vyslyšel přání fanoušků a připravil opravdu ostrou verzi sportovního kupé RCZ.

Udělat sportovní auto není žádná legrace. Musí dobře vypadat, rychle jezdit a hlavně z něj musí vyzařovat určité kouzlo. Právě to totiž potenciální majitele přitahuje. S tím Peugeot RCZ rozhodně problém nemá: všude, kde zastavíte vás provázejí zvědavé pohledy a spousta lidí se přijde zeptat, co to je za auto. Vypadá prý z dálky jako Audi TT, ale… je nějaké jiné.

Aby také ne. Oproti německému kupé přináší Peugeot o něco rozevlátější pojetí designu, kde je charakteristickým rysem „hrbatá“ střecha připomínající závodní speciály. Zároveň také spoléhá na rozdílnou techniku: na svůj objem 1,6 litru extrémně výkonný čtyřválec a pohon pouze předních kol. Audi sází u jenom o kousek výkonnějšího TTS výhradně na pohon všech kol. Otázkou tedy bylo: je to u Peugeotu RCZ R problém?

obrázek [600 x 304]  

Interiér

Ještě než si to povíme, usaďme se do interiéru. Výborná sportovní pozice za volantem dodává sebedůvěru, všechno je hezky na dosah a interiér vás nenásilně a naprosto přirozeně obklopí. Velmi dobře působí například i obšití palubní desky kůží, to se u dnešních plastových automobilů jen tak nevidí. Malá tlačítka nebo ovládání autorádia pod volantem nemusejí vyhovovat každému, kvalita zpracování (auto se vyrábí v rakouském Štýrském Hradci) je však výborná.

Trochu rozpačití jsme z pedálů. Ty sice mají přirozený, tužší chod a spojka zabírá příjemně plynule, jenže brzdový pedál je od plynu zbytečně daleko, což (pokud nemáte nadprůměrně velké chodidlo) výrazně ztěžuje meziplyny. Zato sedadla jsou vysloveně povedená. Už dlouho jsme neseděli v tak příjemných sportovních sedačkách s jistým bočním vedením i v oblasti ramen, která by nebyla ani na dlouhých cestách obtěžující.

obrázek [600 x 402]  

Obtěžující je však aerodynamický hluk při vysokých rychlostech, který do kabiny proniká kolem bezrámových dveří. Zvuk laděného výfuku je silný a jeho sonorní projev je slyšet opravdu daleko, k uším posádky však otravné frekvence nepronikají a tak ani delší jízda není utrpením. Zvuk motoru je logicky poněkud mdlý, a pokud nemáte rádi občasné odfouknutí turbodmychadla, nemá vás malý čtyřválec čím zaujmout. To dvojice výrazných koncovek výfuku krásně tvrdí muziku, a pokud podržíte pedál plynu na zemi při vyšších rychlostech, bude vám odměnou krásné agresivní vytí. A to nás hezky nenásilně přivádí k dalšímu odstavci.

Jízda

Na téměř čtyřkilometrovém okruhu Contidrom dokázal Peugeot RCZ R v testu Auto Bildu přesvědčivě porazit nejen francouzského kolegu Mégane RS o výkonu 195 kW, ale také silnější Audi S3 nebo dokonce BMW M135i xDrive. Jde samozřejmě o časy dosažené na suché trati, na mokru by třeba takové BMW s pohonem všech kol dost možná Peugeotu nějakou tu sekundu na oplátku nadělilo.

TEST Peugeot RCZ 2,0 HDI – Rakouský AudiTT

Jízdní vlastnosti silné předokolky jsou na mokru logicky výrazně horší než na suchu. Nejen, že motor nemá problém ani na třetí rychlostní stupeň kola protočit, ale když například při předjíždění trefíte jedním kolem velkou louži, auto nebezpečně znejistí. Pokud pořádně nedržíte volant (upřímně, pro křehké slečny tohle auto opravdu není), auto si začne dělat, co chce. Dávkování plynu je v tu chvíli alfou a omegou všeho, protože přední kola musejí nejen zvládat příval 330 N.m, ale také zatáčet. A to není jen tak.

obrázek [600 x 321]  

Na suchu se RCZ R pocitově do zatáček pokládá na dvakrát, jakoby déle zaklekává, nicméně na grip to nemá žádný vliv. Bez přehánění jde o jednu z nejméně nedotáčivých předokolek, tedy samozřejmě pokud jste si vědomi limitů pohonu a necháte přední kola dělat v klidu jejich práci. Řízení je překvapivě citlivé, což se hodí, protože přední hnaná náprava s diferenciálem Torsen se neustále dožaduje korekcí. Můžeme se na to dívat ze dvou různých úhlů: buď jako na chybu, nebo jako na vlastnost, která dá zkušenému řidiči možnost krotit vzpínajících se 270 koní. My se u takto specifických aut přikláníme spíše ke druhé variantě, protože sterilně rychlých automobilů je dnes až nebezpečně hodně. U RCZ R jste rychlí (dokonce velice rychlí!), ale musíte si to zasloužit.

Tak třeba nesmíte bezmyšlenkovitě jenom tak dupnout na brzdu a nechat mohutné kotouče o průměru 380 milimetrů svému osudu. Pod plnými brzdami se má Peugeot tendenci začít ošívat, naštěstí při okruhovém řádění už nebude na rozdíl od dříve testovaných RCZ vytáčet neustálé automatické blikání směrovek. Řadička se v kulise pohybuje s určitým odporem, nikde však nedrhne a dráhy jsou velmi dobře vymezené. Líbí se zpřevodování, kdy na šestý rychlostní stupeň točí motor při dálničních 130 km/h zhruba 3.500 min-1. To je na sportovní automobil velmi zdravě postavený manuál. Vyzkoušeli jsme, že maximální rychlost 250 km/h je dána délkou převodů a nikoliv potenciálem motoru: Peugeot by při těžší šestce dokázal vyvinout tempo ještě o kousek vyšší.

TEST Peugeot RCZ 1,6 THP – Nafta patří do… Le Mans

Maximum výkonu motoru 199 kW je umístěno o 200 otáček výše než u slabších verzí, na 6.000 min-1. Pokud byste čekali podobný projev jako u většiny turbomotorů, tedy silné střední pásmo a vadnoucí závěr, byli byste příjemně překvapeni. Právě nad zhruba pěti tisíci otáčkami ze sebe totiž malá šestnáctistovka vydá to nejlepší, přičemž výkon velmi hezky plynule graduje. Spotřeba závisí na stylu jízdy: klidné ploužení znamená odběr zhruba sedmi litrů z nádrže o objemu 55 litrů, když si máte chuť hrát, počítejte s dvojnásobkem.

obrázek [600 x 361]  

Model RCZ R je nejlehčí ze všech RCZ, oproti turbodieselovému dvoulitru dokonce o 131 kilogramů. To je v zatáčkách obrovský rozdíl, zvlášť když je tuhý podvozek červeného kupé ještě o 10 milimetrů snížený. Přehnaně prkenného podvozku se bát nemusíte, i na devatenáctipalcových kolech se s Peugeotem „dá žít“ i na českých silnicích. Musíte být sice trochu srdcaři, nicméně tlumiče dělají, co mohou a drží kola v kontaktu se zemí velmi pečlivě. V galerii i na videu je v zavazadlovém prostoru (384 litrů opravdu není špatná hodnota) vidět plnohodnotná rezerva, kterou automaticky k autu dostanete. Podle Peugeotu ji však s sebou vláčet nemusíte, pokud chcete, můžete použít sadu na lepení pneumatik a kolo nechat v garáži.

Závěr

Příplatek oproti základní verzi s 1.6 THP o výkonu 115 kW je téměř 300.000 korun. V RCZ R však dostanete nejen mnohem silnější a výraznější automobil, ale také doslova kopu výbavy navíc. Namátkou jmenujme třeba devatenáctipalcová litá kola, navigaci, tempomat s omezovačem rychlosti nebo samonatáčecí xenony. Často nás při testu napadlo, že s dobře vyladěným pohonem všech čtyř kol bychom se dívali na budoucí legendu, takto bude RCZ R „jen“ jedním z velmi povedených sportovních kupé. I když, kdo ví...

Video

Nejlevnější verze modelu735.000 Kč (1.6 THP/115 kW Allure)
Základ s testovaným motorem1.025.000 Kč (1.6 THP/199 kW RCZ R)
Testovaný vůz s výbavou1.070.500 Kč (1.6 THP/199 kW RCZ R)

Plusy

  • Atraktivní design
  • Velmi dobré jízdní vlastnosti
  • Výkonný motor s pěkným zvukem a rychlými reakcemi
  • Přesné řazení
  • Komunikativní řízení
  • Tuhý podvozek s relativně dobrým tlumením nerovností

Minusy

  • Tahání za volant
  • Horší rozložení pedálů
Foto: Petr Homolka
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Peugeot RCZ R

Cena v základní výbavě: 1 025 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 070 500 Kč

Základní výbava:ESP, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, zadní parkovací asistent, litá 19” kola, elektricky sklopná a vyhřívaná vnější zrcátka, centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken, vrstvené akustické čelní sklo, sportovní přední sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, zadní přídavná sedadla (lavice s integrovanými opěrkami hlavy), dvouzónová klimatizace, přední loketní opěrka, WIP Sound = autorádio mono CD + MP3 + 6 reproduktorů + ovládání pod volantem + zásuvka jack, WIP Bluetooth = HF bluetooth + USB, navigační systém RT6, kožený sportovní volant, paket Alcantara, pedály, opěrka nohy a prahy dveří v hliníku, kožený volant nastavitelný ve dvou osách, hliníkové střešní oblouky, dvoupolohový zadní spoiler, dvojitá chromovaná koncovka výfuku.

Výbava testovaného vozu:Červený metalický lak (+13.500,-), karbonová střecha (+30.000,-), černá vnější zrcátka (+2.000,-)

Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin Trump udělá cokoliv, aby se vyhnul jaderné válce s KLDR, tvrdí ministr financí Mnuchin

Americký prezident Donald Trump se chce vyhnout jaderné…

Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic Pro věřitele zkrachovalých autosalonů po závodníkovi Charouzovi nezůstalo skoro nic

Věřitelé zkrachovalých autosalonů A. Charouz Motors…

Írán otestoval balistickou raketu, Izraelci hovoří o provokaci Írán otestoval balistickou raketu, Izraelci hovoří o provokaci

Írán oznámil, že úspěšně vyzkoušel novou balistickou…

 
Technické údaje
Motor Peugeot RCZ R
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 199 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 330 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.4 / 5.1 / 6.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 384 / 760
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1280 / 425
Rozměr pneu:235/40 R 19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4294
b) šířka (mm): 1850
c) výška (mm): 1352
d) rozvor (mm): 2596
e) rozchod vpředu (mm): 1580
f) rozchod vzadu (mm): 1595
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 350 / 630
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):780
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1300
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 330
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 490
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot RCZ R – Krvelačný lev







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Peugeot RCZ R Bimota: Speciální edice má výkon 305 koní Peugeot RCZ R Bimota: Speciální edice má výkon 305 koní

Peugeot ve spolupráci s výrobcem motocyklů Bimota…

Peugeot zeštíhluje modelovou řadu, druhá generace kupé RCZ ale bude Peugeot zeštíhluje modelovou řadu, druhá generace kupé RCZ ale bude

Peugeot RCZ udělal pro image značky opravdu hodně, a to…

 



 
Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Tuhle sovětskou limuzínu určitě neznáte! V čem byl ZiL 4102 revoluční a proč zůstalo u prototypu?

Dnes 18:41

Vozy ruské značky ZiL si obvykle představíme jako obří limuzíny s velkoobjemovým osmiválcem. ZiL 4102 byl také takový.




Blesk.cz

Největší videoherní výstava Game On našima očima. Navštívit ji sami můžete v Praze

Největší videoherní výstava Game On našima očima.…

Putovní videoherní výstava Game On, která se pyšní tím, že je největší svého druhu, dorazila do Česka. Navštívit…

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní konkurenci v benchmarku naprosto zesměšnil

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní…

Novinka ještě není mezi běžnými smrtelníky, a tak do benchmarků probublává jen velmi pomalu. V logu Geekbench se…

 

iSport.cz

Ovace pro Ujčíka. Smeknul před vítkovickými fandy: Jsem rád, že nezapomněli

Ovace pro Ujčíka. Smeknul před vítkovickými fandy:…

Přijel jako soupeř, přesto se dočkal ovací. Viktora Ujčíka (45 let), asistenta Mladé Boleslavi, dojala reakce…

CELÝ SESTŘIH: Sparta - Teplice 3:0. Zářil dvougólový Václav Kadlec

CELÝ SESTŘIH: Sparta - Teplice 3:0. Zářil dvougólový…

Zatím nejvíce jednoznačného vítězství v této sezoně se dočkali fotbalisté Sparty. V 8. kole Het ligy porazili…

 

Reflex.cz

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu může smartfoun!

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu…

Za uprchlíky v Evropě jsou zodpovědní i například Steve Jobs, Bill Gates, Mark Zuckerberg nebo pan Google. Když…

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou pro naši vlast! Film Milada ukázal další záběry

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou…

Tvůrci filmu Milada odkryli další část skládačky. Z plnohodnotného traileru už je vidět, jak bude zhruba vypadat…