Test Auto.cz

VW Golf GTI – Legenda pokračuje

22.7. 2013
Verdikt
 

Ta tři písmena se během let stala něčím víc, než jen názvem jednoho konkrétního modelu. GTI, to je přímo kult. Jaký je v nejnovějším provedení?

GTI, to vlastně není sportovní vůz. Tato tři písmena jsou od nepaměti synonymem rychlého svezení a možnosti každodenního nasazení. Takový hot hatch v pravém slova smyslu – praktické auto na každodenní dojíždění, které se o víkendu nezalekne oblíbené okresky.

Přesně v těchto stopách jde i sedmá generace, která právě vstupuje na trh. Vzhled vylepšilo pár efektních detailů, například typická maska chladiče, specifické nárazníky, velká kola a dvě koncovky výfuku. Žádná křídla a difuzory nečekejte, největší extravagancí je červená linka na přídi protažená do světlometů a LED mlhovky. Vedle takového Focusu ST vypadá nový Golf GTI decentně, přesto jde díky celkovému oživení designu u nového Golfu o zatím nejagresivněji stylizované GTI.

obrázek [600 x 362]  

Interiér je v každém detailu GTI. Na první pohled zaujme sportovní volant s tlustým věncem, který má ale bohužel zbytečně velký vnější průměr. Zajímavým detailem je stylizace rychloměru a otáčkoměru podle ciferníku hodinek. Závanem moderny je zase LED osvětlení interiéru a svítící červené lišty na předních dveřích. Samozřejmě nechybí kárované čalounění sedadel a řadicí páka ve tvaru golfového míčku – konečně se ji dočkalo už základní provedení GTI, dříve byla jen v limitovaných edicích.

Škoda Octavia RS vs. VW Golf GTI: Co koupit?

Co se praktické stránky týká, neutrpěl Golf s přerodem na GTI žádnou ztrátu. Vpředu akorát přibyla pohodlná sedadla se zesíleným bočním vedením. Na zadních sedadlech se sedí stejně dobře jako v normálním Golfu, jen za pětidveřovou karoserii si musíte připlatit. A zavazadlový prostor je stejný, zůstalo i dvojité dno.

Motor je evolucí toho předchozího. Opět má objem dva litry a náleží do konstrukční rodiny EA888. Posílil ovšem o pořádných 70 Newtonmetrů (nově 350 N.m) a výkon vzrostl ze 155 na 162 kW, tedy o kulatých 10 koní. V nabídce je i verze Performance, která vedle větších brzd a samosvorného diferenciálu přidává dalších 10 koní k dobru. Pojďme se ale podívat na obyčejné GTI.

obrázek [600 x 380]  

Přeplňovaný čtyřválec prošel důkladnou modernizací a dostal veškerou aktuální techniku Volkswagenu. To mimo jiné znamená chlazené výfukové svody, vodou chlazenou recirkulaci výfukových plynů, variabilní zdvih výfukových ventilů a dvojité vstřikování. Všechny úpravy zvyšují účinnost motoru, dvoulitr ale zlepšil i uživatelskou stránku věci.

TEST VW Golf GTI vs. GTI Edition 35 – Decentní oslava

Už předchozí GTI mělo skvělý motor. Ale to nové má ještě rychlejší a přesnější reakce na plyn, ještě hladší nástup síly a přirozeně podstatně lepší průběh točivého momentu. Přestože postrádá klasickou výkonovou špičku, chování motoru mezi šesti a sedmi tisíci otáček je spolehlivou indikací, že se otáčky blíží k omezovači. Mimochodem, na dvojku v červeném poli se nový Golf GTI umí rozjet až na 115 km/h! Síla je ale dostupná napříč celým spektrem otáček, intenzita akcelerace závisí jen na sešlápnutí plynového pedálu. Proti dnes téměř zapomenutým atmosférám je to podstatný a velmi příjemný rozdíl.

obrázek [600 x 344]  

V čem vylepšený motor trošku ztratil, to je zvuk výfuku. Předchozí generace uměla hezky práskat do výfuku, novinka zezadu jen drsně bručí. Zřejmě záměrně, protože v autě přibyl zvukovod, který v režimu Sport převádí vibrace z motorového prostoru do kabiny. Místo prskání v tlumiči výfuku proto slyšíte přímo motor.

Ne vše se ale zlepšilo. Řadicí páka je sice pěkná, hlavice by ale mohla být větší a ocenili bychom jasnější pohyb řadičky v kulise. Přes jistou gumovost je ale řazení rychlé a přesné. Podobnou kritiku lze směřovat i k řízení, které ztratilo poslední zbytky zpětné vazby. Ne však bezdůvodně.

Volkswagen se pustil do experimentu s progresivním řízením. Variabilní převod řízení zredukoval počet otáček z rejdu do rejdu na pouhých 2,1 – strmost řízení se ovšem plynule mění s úhlem natočení volantu. Reakce auta na natočení volantu jsou hbité a neustále překvapující. Přidejte minimální nedotáčivost (i zásluhou elektronického systému XDS+) a je jasné, že „řezání“ zatáček bude zábava. Akorát ta ryzí radost, daná propojením řidiče, auta a silnice pod koly, chybí. Strmější řízení totiž potřebuje výkonnější elektromotor posilovače.

obrázek [600 x 382]  

Naopak podvozek vybavený adaptivními tlumiči by mohl být vzorem ostatním hot hatchům. Proti běžnému Golfu je o 15 mm snížený, ale hlavně odlehčený a důkladně přepracovaný. Trojice režimů nastavitelných tlumičů nabízí široké spektrum vlastností – v komfortním módu překvapí, jak dobře dokážou pohlcovat nerovnosti (vždyť GTI má nízkoprofilové osmnáctky), sportovní režim je naopak hodně tvrdý. Na opravdu rozbité silnici možná až moc, ale právě díky tomu podvozek kdekoliv jinde pracuje perfektně. Golf se naklání jen symbolicky a neodskakuje, obě nápravy kopírují povrch v dokonalé souhře a daleko za tušenými limity auta je k účinnému a citlivému zásahu připraven stabilizační systém.

Nesmíme ani zapomenout na to, že ceník skýtá řadu možností, jak vylepšit konfiguraci auta. Záleží jen na vašich přáních a finančních možnostech, zda si připlatíte za technicky radikálnější verzi Performance, adaptivní tlumiče, pět dveří nebo třeba xenony, navigaci a lepší hudbu. Cena pak může samozřejmě snadno vyskočit, ovšem základních 613.900 Kč je velmi konkurenceschopných.

obrázek [600 x 354]  

Jestli něco novému Volkswagenu Golf GTI (tomu standardnímu, s GTI Performance jsme ještě nejeli) opravdu chybí, tak je to větší radost z jízdy a ostřejší charakter. Jenže nedocenitelnou protihodnotou je všestrannost a využitelnost v každém jízdním režimu. Můžete jezdit celý den po městě, letět po dálnici dvoustovkou nebo se prohánět v zatáčkách a lovit „správnější“ okreskové stroje. GTI v každé situaci obstojí. Jen musíte vzít na vědomí, že je to účinný a precizní kliďas, žádný nevypočitatelný bouřlivák.

Video

První cena vozu349.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Trendline)
První cena vozu s testovanou motorizací613.900 (2.0 TSI/162 kW GTI)
Základní cena testovaného vozu613.900 Kč (2.0 TSI/162 kW GTI)
Cena testovaného vozu vč. příplatků812.700 Kč (2.0 TSI/162 kW GTI)

Plusy

  • Mimořádně pružný motor, rychlé reakce na plynový pedál
  • Ovladatelnost, vynikající stabilita v zatáčkách i na rovině
  • Velmi konkurenceschopná základní cena
  • Široké možnosti konfigurace výbavy

Minusy

  • Řízení bez zpětné vazby
  • Vůle v kulise řazení
  • Příliš komfortní spojka
  • Nepříliš efektní zvuk výfuku
Foto: David Rajdl
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

VW Golf GTI

Cena v základní výbavě: 613 900 Kč Cena v testované výbavě: 812 700 Kč

Základní výbava:Dvouzónová klimatizace Climatronic, palubní počítač Premium, sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, tempomat, rádio Composition Media, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, litá 17” kola, koncová LED světla a další.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+14.100,-), parkovací senzory vpředu i vzadu Parkpilot (+12.900,-), zatmavená zadní okna (+8.500,-), paket zrcátka – osvětlení okolí, elektrické sklápění zrcátek (+4.800,-), 18‘‘ kola z lehkých slitin Austin (+18.800,-), adaptivní tlumiče DCC (+24.200,-), Soundsystem Dynaudio (+15.600,-), sedadla s potahy Clark/Alcantara (+15.900,-), vyhřívání předních sedadel (+15.700,-), bi-xenonové světlomety s LED denním svícením (+32.500,-), mlhové LED světlomety (+7.800,-), pětidveřová karoserie a elektrické stahování oken vzadu (+28.000,-).

Komentář Roberta Maleckého: Mobilizace verze 2018 Komentář Roberta Maleckého: Mobilizace verze 2018

Hnutí ANO mobilizuje své voliče. Volte Zemana, burcuje. A…

Stíhání Babiše s Faltýnkem došlo k dalšímu mezikroku Stíhání Babiše s Faltýnkem došlo k dalšímu mezikroku

Státní zástupce obdržel od policie vyrozumění Sněmovny o…

 
Technické údaje
Motor VW Golf GTI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 162 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1500 - 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 246
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.1 / 6
Emise CO2:139
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1270
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1351 / 439
Rozměr pneu:225/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4268
b) šířka (mm): 1799
c) výška (mm): 1442
d) rozvor (mm): 2637
e) rozchod vpředu (mm): 1538
f) rozchod vzadu (mm): 1517
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):975
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 515
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: VW Golf GTI – Legenda pokračuje







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 



VW podporuje elektromobilitu i u nás. Zdarma půjčí 50 elektrických Golfů. Ale komu? VW podporuje elektromobilitu i u nás. Zdarma půjčí 50 elektrických Golfů. Ale komu?

V rámci projektu Demo e-car zamíří elektrický Golf třeba…

Hatchback I.D. pohřbí elektrický Golf. Zůstane alespoň hybrid? Hatchback I.D. pohřbí elektrický Golf. Zůstane alespoň hybrid?

V nabídce koncernu sice již nějaký čas elektromobily…

 



 
Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Dnes 08:00

Exkluzivní test kolegů z Auto Bildu ukazuje, že nová pneumatika nemusí fungovat nejlépe za všech podmínek. Jak se liší vlastnosti obutí s hloubkou dezénu osm, čtyři a dva milimetry?




Blesk.cz

První „bitva“ Zeman vs. Drahoš: Ostré přestřelky kandidátů i rozohněné publikum

První „bitva“ Zeman vs. Drahoš: Ostré přestřelky…

Televize Prima vysílala z pražského karlínského divadla první prezidentský duel mezi Milošem Zeman a Jiřím…

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf policie nováčky. Amerika je v šoku

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf…

Americkou veřejnost šokoval případ policejního šéfa z Kentucky Todda Shawa (50), který své svěřence nabádal…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Voráček řídil dvěma body Flyers, Sobotka trefil výhru, skóroval i Simon

Voráček řídil dvěma body Flyers, Sobotka trefil…

SOUHRN | Nejproduktivnější český hráč v NHL Jakub Voráček skóroval v úterním programu po 14 utkáních a gólem a…

 

Reflex.cz

Zeman byl v prvním duelu lepší, Drahoš ho ustál. A celá debata byla naprosto k ničemu

Zeman byl v prvním duelu lepší, Drahoš ho ustál. A…

Primě se duel prezidentských kandidátů nevyvedl. To je základní dojem z jejich prvního opravdového střetu. Miloš…

Proč volíme prezidenta ve dvou kolech? Jednokolový systém vyvolal mocenské převraty, říká Pečinka

Proč volíme prezidenta ve dvou kolech? Jednokolový…

V dvoukolové volbě může být v prvním kole zvolen jen ten, kdo získá více než 50 % hlasů. Když nikdo takový není,…