Test Auto.cz

VW Golf GTI – Legenda pokračuje

22.7. 2013
Verdikt
 

Ta tři písmena se během let stala něčím víc, než jen názvem jednoho konkrétního modelu. GTI, to je přímo kult. Jaký je v nejnovějším provedení?

GTI, to vlastně není sportovní vůz. Tato tři písmena jsou od nepaměti synonymem rychlého svezení a možnosti každodenního nasazení. Takový hot hatch v pravém slova smyslu – praktické auto na každodenní dojíždění, které se o víkendu nezalekne oblíbené okresky.

Přesně v těchto stopách jde i sedmá generace, která právě vstupuje na trh. Vzhled vylepšilo pár efektních detailů, například typická maska chladiče, specifické nárazníky, velká kola a dvě koncovky výfuku. Žádná křídla a difuzory nečekejte, největší extravagancí je červená linka na přídi protažená do světlometů a LED mlhovky. Vedle takového Focusu ST vypadá nový Golf GTI decentně, přesto jde díky celkovému oživení designu u nového Golfu o zatím nejagresivněji stylizované GTI.

obrázek [600 x 362]  

Interiér je v každém detailu GTI. Na první pohled zaujme sportovní volant s tlustým věncem, který má ale bohužel zbytečně velký vnější průměr. Zajímavým detailem je stylizace rychloměru a otáčkoměru podle ciferníku hodinek. Závanem moderny je zase LED osvětlení interiéru a svítící červené lišty na předních dveřích. Samozřejmě nechybí kárované čalounění sedadel a řadicí páka ve tvaru golfového míčku – konečně se ji dočkalo už základní provedení GTI, dříve byla jen v limitovaných edicích.

Škoda Octavia RS vs. VW Golf GTI: Co koupit?

Co se praktické stránky týká, neutrpěl Golf s přerodem na GTI žádnou ztrátu. Vpředu akorát přibyla pohodlná sedadla se zesíleným bočním vedením. Na zadních sedadlech se sedí stejně dobře jako v normálním Golfu, jen za pětidveřovou karoserii si musíte připlatit. A zavazadlový prostor je stejný, zůstalo i dvojité dno.

Motor je evolucí toho předchozího. Opět má objem dva litry a náleží do konstrukční rodiny EA888. Posílil ovšem o pořádných 70 Newtonmetrů (nově 350 N.m) a výkon vzrostl ze 155 na 162 kW, tedy o kulatých 10 koní. V nabídce je i verze Performance, která vedle větších brzd a samosvorného diferenciálu přidává dalších 10 koní k dobru. Pojďme se ale podívat na obyčejné GTI.

obrázek [600 x 380]  

Přeplňovaný čtyřválec prošel důkladnou modernizací a dostal veškerou aktuální techniku Volkswagenu. To mimo jiné znamená chlazené výfukové svody, vodou chlazenou recirkulaci výfukových plynů, variabilní zdvih výfukových ventilů a dvojité vstřikování. Všechny úpravy zvyšují účinnost motoru, dvoulitr ale zlepšil i uživatelskou stránku věci.

TEST VW Golf GTI vs. GTI Edition 35 – Decentní oslava

Už předchozí GTI mělo skvělý motor. Ale to nové má ještě rychlejší a přesnější reakce na plyn, ještě hladší nástup síly a přirozeně podstatně lepší průběh točivého momentu. Přestože postrádá klasickou výkonovou špičku, chování motoru mezi šesti a sedmi tisíci otáček je spolehlivou indikací, že se otáčky blíží k omezovači. Mimochodem, na dvojku v červeném poli se nový Golf GTI umí rozjet až na 115 km/h! Síla je ale dostupná napříč celým spektrem otáček, intenzita akcelerace závisí jen na sešlápnutí plynového pedálu. Proti dnes téměř zapomenutým atmosférám je to podstatný a velmi příjemný rozdíl.

obrázek [600 x 344]  

V čem vylepšený motor trošku ztratil, to je zvuk výfuku. Předchozí generace uměla hezky práskat do výfuku, novinka zezadu jen drsně bručí. Zřejmě záměrně, protože v autě přibyl zvukovod, který v režimu Sport převádí vibrace z motorového prostoru do kabiny. Místo prskání v tlumiči výfuku proto slyšíte přímo motor.

Ne vše se ale zlepšilo. Řadicí páka je sice pěkná, hlavice by ale mohla být větší a ocenili bychom jasnější pohyb řadičky v kulise. Přes jistou gumovost je ale řazení rychlé a přesné. Podobnou kritiku lze směřovat i k řízení, které ztratilo poslední zbytky zpětné vazby. Ne však bezdůvodně.

Volkswagen se pustil do experimentu s progresivním řízením. Variabilní převod řízení zredukoval počet otáček z rejdu do rejdu na pouhých 2,1 – strmost řízení se ovšem plynule mění s úhlem natočení volantu. Reakce auta na natočení volantu jsou hbité a neustále překvapující. Přidejte minimální nedotáčivost (i zásluhou elektronického systému XDS+) a je jasné, že „řezání“ zatáček bude zábava. Akorát ta ryzí radost, daná propojením řidiče, auta a silnice pod koly, chybí. Strmější řízení totiž potřebuje výkonnější elektromotor posilovače.

obrázek [600 x 382]  

Naopak podvozek vybavený adaptivními tlumiči by mohl být vzorem ostatním hot hatchům. Proti běžnému Golfu je o 15 mm snížený, ale hlavně odlehčený a důkladně přepracovaný. Trojice režimů nastavitelných tlumičů nabízí široké spektrum vlastností – v komfortním módu překvapí, jak dobře dokážou pohlcovat nerovnosti (vždyť GTI má nízkoprofilové osmnáctky), sportovní režim je naopak hodně tvrdý. Na opravdu rozbité silnici možná až moc, ale právě díky tomu podvozek kdekoliv jinde pracuje perfektně. Golf se naklání jen symbolicky a neodskakuje, obě nápravy kopírují povrch v dokonalé souhře a daleko za tušenými limity auta je k účinnému a citlivému zásahu připraven stabilizační systém.

Nesmíme ani zapomenout na to, že ceník skýtá řadu možností, jak vylepšit konfiguraci auta. Záleží jen na vašich přáních a finančních možnostech, zda si připlatíte za technicky radikálnější verzi Performance, adaptivní tlumiče, pět dveří nebo třeba xenony, navigaci a lepší hudbu. Cena pak může samozřejmě snadno vyskočit, ovšem základních 613.900 Kč je velmi konkurenceschopných.

obrázek [600 x 354]  

Jestli něco novému Volkswagenu Golf GTI (tomu standardnímu, s GTI Performance jsme ještě nejeli) opravdu chybí, tak je to větší radost z jízdy a ostřejší charakter. Jenže nedocenitelnou protihodnotou je všestrannost a využitelnost v každém jízdním režimu. Můžete jezdit celý den po městě, letět po dálnici dvoustovkou nebo se prohánět v zatáčkách a lovit „správnější“ okreskové stroje. GTI v každé situaci obstojí. Jen musíte vzít na vědomí, že je to účinný a precizní kliďas, žádný nevypočitatelný bouřlivák.

Video

První cena vozu349.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Trendline)
První cena vozu s testovanou motorizací613.900 (2.0 TSI/162 kW GTI)
Základní cena testovaného vozu613.900 Kč (2.0 TSI/162 kW GTI)
Cena testovaného vozu vč. příplatků812.700 Kč (2.0 TSI/162 kW GTI)

Plusy

  • Mimořádně pružný motor, rychlé reakce na plynový pedál
  • Ovladatelnost, vynikající stabilita v zatáčkách i na rovině
  • Velmi konkurenceschopná základní cena
  • Široké možnosti konfigurace výbavy

Minusy

  • Řízení bez zpětné vazby
  • Vůle v kulise řazení
  • Příliš komfortní spojka
  • Nepříliš efektní zvuk výfuku
Foto: David Rajdl
Spolupracujeme s TipCars.com

VW Golf GTI

Cena v základní výbavě: 613 900 Kč Cena v testované výbavě: 812 700 Kč

Základní výbava:Dvouzónová klimatizace Climatronic, palubní počítač Premium, sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, tempomat, rádio Composition Media, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, litá 17” kola, koncová LED světla a další.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+14.100,-), parkovací senzory vpředu i vzadu Parkpilot (+12.900,-), zatmavená zadní okna (+8.500,-), paket zrcátka – osvětlení okolí, elektrické sklápění zrcátek (+4.800,-), 18‘‘ kola z lehkých slitin Austin (+18.800,-), adaptivní tlumiče DCC (+24.200,-), Soundsystem Dynaudio (+15.600,-), sedadla s potahy Clark/Alcantara (+15.900,-), vyhřívání předních sedadel (+15.700,-), bi-xenonové světlomety s LED denním svícením (+32.500,-), mlhové LED světlomety (+7.800,-), pětidveřová karoserie a elektrické stahování oken vzadu (+28.000,-).

Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic

Po letech výstavby se v sobotu s velkou slávou otevřela…

Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun

Hodnota transatlantických fúzí a akvizic mezi firmami ze…

Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie

Německý automobilový koncern začal budovat výrobní závod…

Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně

Spolu s Andrejem Babišem může na rezortu financí skončit…

 
Technické údaje
Motor VW Golf GTI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 162 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1500 - 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 246
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.1 / 6
Emise CO2:139
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1270
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1351 / 439
Rozměr pneu:225/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4268
b) šířka (mm): 1799
c) výška (mm): 1442
d) rozvor (mm): 2637
e) rozchod vpředu (mm): 1538
f) rozchod vzadu (mm): 1517
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):975
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 515
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: VW Golf GTI – Legenda pokračuje







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy

Letošní motoristickou slavnost Legendy ozdobí i unikátní…

 




Volkswagen a jeho pět nových konceptů! Volkswagen a jeho pět nových konceptů!

Volkswagen sice nemá v USA ani zdaleka takovou tržní…

VW Golf přijede i jako hybrid. Při jízdě z kopce bude vypínat spalovací motor! VW Golf přijede i jako hybrid. Při jízdě z kopce bude vypínat spalovací motor!

Volkswagen tvrdí, že vypnutí motoru při jízdě…

 



 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Včera

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela pod různými jmény u obou žen

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela…

Spor dvou sousedek o kočku, která pod jiným jménem bydlela u obou žen, řeší italský soud. Jedna z žen se totiž…

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát Schillerové ho zažaluje?

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát…

Náměstkyně Andreje Babiše Alena Schillerová zvažuje žalobu na místopředsedu ČSSD a ministra zahraničí Lubomíra…

 

iSport.cz

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem, Švédskem i Slovenskem

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem,…

Čeští hokejisté se na mistrovství světa v příštím roce utkají v základní skupině A se Švédskem, Ruskem,…

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním po srážce s autem

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním…

Bývalý mistr světa v závodech silničních motocyklů královské třídy MotoGP Američan Nicky Hayden (35) po…

 

Reflex.cz

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy byla uvedena Věra Špinarová

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy…

Pondělní vyhlašování hudebních cen Anděl opanovala zpěvačka Lenny, která proměnila všechny své čtyři nominace. V…

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…