Pagani Zonda C12 S

Pagani Zonda C12 S

 
 

Italská společnost Pagani Automobili byla zrozena, podobně jako řada dalších italských automobilek, z vášně. Vášeň k automobilům v kombinaci s obrovským nadšením a vytrvalostí autora celého projektu Horacia Paganiho, vedla od jednoduchých skic auta snů, přes několikaletý vývoj, zkušební prototypy, až ke kusové výrobě a prodeji několika desítek plně homologovaných superautomobilů.

Celé to začalo na konci osmdesátých let minulého století, když argentinec italského původu Horacio Pagani probíral se svým slavným přítelem Juanem Manuelem Fangiem, svou vizi superautomobilu, který by odpovídal filozofii slavného argentinského jezdce. Fangio, 5ti násobný mistr světa F1 a dlouholetý tovární jezdec firmy Mercedes-Benz, byl připraven dát superautu své jméno za podmínky, že jej bude pohánět motor Mercedes-Benz.

Samotný Pagani sbíral zkušenosti v Itálii po několik let. Pracoval u Lamborghini na terénním typu LMA, na legendárním Countach Evoluzione a na několika výzkumných studiích kompozitních materiálů. Kompozity se stále více uplatňují pro svou nízkou hmotnost a vysokou pevnost nejen v závodních speciálech, ale i v civilních sportovních automobilech a motocyklech.

V roce 1992 založil Pagani firmu Modena Design zaměřenou na výzkum a vývoj v oblasti kompozitních materiálů s uhlíkovými vlákny. Služeb této firmy využívaly mnohé slavné automobilové značky (Ferrari, Renault, Dallara) a tak se firma stala rychle ziskovou. Část získaných finančních prostředků vytrvale investoval Pagani po několik let do vývoje automobilu. Za 18 měsíců od prvních skic byl na světě první návrh designu jeho automobilu.

První prototyp byl stavěn pomalu a postupně tak, jak finanční situace firmy dovolovala, ale Pagani dovedl náročný vývoj do zdárného konce bez bankovní půjčky, či účasti dalších investorů. Při vývoji však nekompromisně ctil eleganci a praktičnost konstrukčních řešení a proto i jednotlivé detaily jsou samy o sobě uměleckými díly.

Pro pojmenování automobilu byl nakonec zvolen název větru z jihoamerických And - Zonda. Písmeno C v názvu symbolizuje legendární stříbrné šípy - vozy Mercedes-Benz skupiny C, které se také staly inspirací a konečně číslo 12 vyjadřuje počet válců motoru.

Jemný a agresivní, elegantní a originální, takový je design Zondy S. Čistota designu automobilu musí být podle Paganiho patrná nejen na vnějším vzhledu karoserie, vkusném interiéru, ale na všech detailech karoserie a dokonce i na konstrukčním řešení podvozku. Přední část Zondy je charakteristická malým "nosem", známým nejdříve z formulových automobilů a v posledních letech i z některých dalších studií (Mercedes SLR, Ferrari Enzo). Různé agresivní barvy karoserie jsou doplněny o viditelné kompozitními díly z uhlíkových vláken s patrnou strukturou materiálu a vytváří tak reálný obraz o vysoké technologické vyspělosti automobilu. Bohatě prosklená kabina připomíná, díky zvyšující se spodní linii oken, kokpit nadzvukového letadla. Originálně je řešena zadní část automobilu, s dvojicí kruhových světel a čtyřmi koncovkami výfuku umístěnými centrálně na zadním čele. Originální dvoudílné zadní přítlačné křídlo zlepšuje trakci zadních hnaných kol při vyšších rychlostech. Nové materiály umožnily snížit hmotnost celé karoserie na 60 kg, přičemž celá přední kapota váží jen 20 kg.

Kůže, hliník a uhlíkové kompozity dominují provedení interiéru, podobně jako v jiných vozech této kategorie. Zonda ale nabízí pasažérům nový zážitek. Světlý interiér s neobvykle dobrým výhledem do všech směrů vytváří příjemnou atmosféru a pocit bezpečí a působí futuristicky při dodržení ergonomických požadavků. Nastavitelné sedadlo z uhlíkových kompozitů, nastavitelný sloupek řízení a poloha pedálů dovolují nalézt každému řidiči optimální polohu za volantem. Mezi další prvky výbavy patří klimatizace a audiovizuální systém Clarion (tuner, CD-měnič, TV).

Maximálně odolný skelet kokpitu, přední a zadní rámy z chrom-molybdenové oceli tvoří nosnou strukturu automobilu, jejíž vysoká tuhost je základem jízdních vlastností, o nichž lze, dle výrobce, hovořit v superlativech. Hliníkový podvozek s dvojitými trojúhelníkovými rameny zajišťuje přesné a stabilní postavení kol k vozovceHliníkový H za každé situace.

Srdcem Zondy S je dvanáctiválec Mercedes-Benz AMG 7.3 l, který nabízí maximální výkon 408 kW (555 k) při 5900 ot. /min a mamutí točivý moment 750 Nm již při 4050 ot. /min. Motor je samozřejmě umístěn před zadní nápravou, kde přes 2 lamelovou spojku a 6ti stupňovou převodovku pohání kola zadní nápravy. Hliníkové disky OZ Racing, obuté do rozměrných pneumatik Michelin Pilot Sport 255/40 R18 (vpředu) a 345/35 R18 (vzadu) se společně s protiprokluzovým systémem starají o přenos točivého momentu motoru na vozovku.

Výsledná relativně nízká hmotnost 1250 kg, obrovský výkon dvanáctiválce a přesné jízdní vlastnosti umožňují dosahovat zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,7 s a maximální rychlost přes 320 km/h.

Cena automobilu Pagani Zonda C12 v silnějším provedení S je 350.000 USD (cca 11 miliónů Kč).

Technické údaje
MotorMercedes-Benz M120 7,3 V12
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)7291
Válce/ventily na válec12/4
Max. výkon (kW/ot)408/5900
Max. točivý moment (Nm/ot)750/4050
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)přes 320
Zrychlení 0-100 km/h (s)3,7
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4395
Šířka (mm)2055
Výška (mm)1151
Rozvor (mm)2730
Pohotovostní hmotnost (kg)1250
Rozměr pneu vpředu255/40 R18
Rozměr pneu vzadu345/35 R18
Spolupracujeme s TipCars.com
Šéf VZP: Valorizace není jediný klíč ke stabilizaci zdravotnictví Šéf VZP: Valorizace není jediný klíč ke stabilizaci zdravotnictví

Pravidelná automatická valorizace plateb za státní…

Číňané zprovoznili největší teleskop na světě. V průměru má půl kilometru Číňané zprovoznili největší teleskop na světě. V průměru má půl kilometru

Čína dnes uvedla do provozu největší teleskop na světě,…

Volbám neutečete. Prohlédněte si čím strany polepily pražské Jižní Město Volbám neutečete. Prohlédněte si čím strany polepily pražské Jižní Město

Volební lístky jsou již u adresátů a kampaň finišuje.…

Pomůžeme vám dobýt Rakku, ale bez Kurdů, slíbil Erdogan USA Pomůžeme vám dobýt Rakku, ale bez Kurdů, slíbil Erdogan USA

Turecko se chce po boku Spojených států podílet na boji s…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Tohle bolí! Ultravzácné Ferrari F40 v Británii shořelo na popel Tohle bolí! Ultravzácné Ferrari F40 v Británii shořelo na popel

Někomu se nepoštěstí vidět Ferrari F40 jedinkrát za život…

Bentley Bentayga má diesel. Tady je důvod, proč to není špatně Bentley Bentayga má diesel. Tady je důvod, proč to není špatně

Copak je to za Bentaygu? Má černou masku chladiče a čtyři…

 




Pagani Zonda MD: Ještě není konec Pagani Zonda MD: Ještě není konec

Manufaktura Horacia Paganiho stále vyrábí zakázkové kusy…

Pagani Zonda s najetým milionem kilometrů? Seznamte se s babičkou! Pagani Zonda s najetým milionem kilometrů? Seznamte se s babičkou!

Pracovníci v továrně Pagani ji říkají „La Nonna“, tedy…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Dnes 11:20

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Exploze vyděsila Budapešť. Někdo odpálil domáckou bombu plnou hřebíků

Exploze vyděsila Budapešť. Někdo odpálil domáckou…

Velká rána, zmatek a strach. Takto dramatické chvíle prožívali v sobotu v pozdních večerních hodinách obyvatelé…

Otec přejel na Kolínsku vlastního syna (†1,5): Srazil ho při couvání!

Otec přejel na Kolínsku vlastního syna (†1,5):…

Během několika okamžiků se mu zhroutil celý svět. Otec (33) z Ratenic na Kolínsku srazil vlastní dítě (†1,5).…

 

iSport.cz

Krpálek hodil Koukalovou na žíněnku, pak potkal zlatého paralympika

Krpálek hodil Koukalovou na žíněnku, pak potkal…

Emotivní setkání zažili judista Lukáš Krpálek a paralympijský plavec Arnošt Petráček. Během plzeňského dílu…

Petržela vymyslel klíčový gól Plzně: Šlápnutí a pískot? Nebyl to úmysl

Petržela vymyslel klíčový gól Plzně: Šlápnutí a…

Šlo o utkání, které bylo ze strany Milana Petržely velmi dobré. V Teplicích se mu dařilo, plzeňský záložník…

 

Reflex.cz

Týdenní dekomprese: Youtubeři brzo získají zbraň hromadného ničení

Týdenní dekomprese: Youtubeři brzo získají zbraň…

Snapchat stvořil periferii, která vám ze života udělá veřejné peklo. Hillary Clintonová si ze sebe ve volném…

Orbán navrhl funkční řešení migrační krize

Orbán navrhl funkční řešení migrační krize

Východní postkomunistická Evropa působí v časech migrační krize rozumněji a efektivněji než totálně…