Pagani Zonda C12 S

Pagani Zonda C12 S

 
 

Italská společnost Pagani Automobili byla zrozena, podobně jako řada dalších italských automobilek, z vášně. Vášeň k automobilům v kombinaci s obrovským nadšením a vytrvalostí autora celého projektu Horacia Paganiho, vedla od jednoduchých skic auta snů, přes několikaletý vývoj, zkušební prototypy, až ke kusové výrobě a prodeji několika desítek plně homologovaných superautomobilů.

Celé to začalo na konci osmdesátých let minulého století, když argentinec italského původu Horacio Pagani probíral se svým slavným přítelem Juanem Manuelem Fangiem, svou vizi superautomobilu, který by odpovídal filozofii slavného argentinského jezdce. Fangio, 5ti násobný mistr světa F1 a dlouholetý tovární jezdec firmy Mercedes-Benz, byl připraven dát superautu své jméno za podmínky, že jej bude pohánět motor Mercedes-Benz.

Samotný Pagani sbíral zkušenosti v Itálii po několik let. Pracoval u Lamborghini na terénním typu LMA, na legendárním Countach Evoluzione a na několika výzkumných studiích kompozitních materiálů. Kompozity se stále více uplatňují pro svou nízkou hmotnost a vysokou pevnost nejen v závodních speciálech, ale i v civilních sportovních automobilech a motocyklech.

V roce 1992 založil Pagani firmu Modena Design zaměřenou na výzkum a vývoj v oblasti kompozitních materiálů s uhlíkovými vlákny. Služeb této firmy využívaly mnohé slavné automobilové značky (Ferrari, Renault, Dallara) a tak se firma stala rychle ziskovou. Část získaných finančních prostředků vytrvale investoval Pagani po několik let do vývoje automobilu. Za 18 měsíců od prvních skic byl na světě první návrh designu jeho automobilu.

První prototyp byl stavěn pomalu a postupně tak, jak finanční situace firmy dovolovala, ale Pagani dovedl náročný vývoj do zdárného konce bez bankovní půjčky, či účasti dalších investorů. Při vývoji však nekompromisně ctil eleganci a praktičnost konstrukčních řešení a proto i jednotlivé detaily jsou samy o sobě uměleckými díly.

Pro pojmenování automobilu byl nakonec zvolen název větru z jihoamerických And - Zonda. Písmeno C v názvu symbolizuje legendární stříbrné šípy - vozy Mercedes-Benz skupiny C, které se také staly inspirací a konečně číslo 12 vyjadřuje počet válců motoru.

Jemný a agresivní, elegantní a originální, takový je design Zondy S. Čistota designu automobilu musí být podle Paganiho patrná nejen na vnějším vzhledu karoserie, vkusném interiéru, ale na všech detailech karoserie a dokonce i na konstrukčním řešení podvozku. Přední část Zondy je charakteristická malým "nosem", známým nejdříve z formulových automobilů a v posledních letech i z některých dalších studií (Mercedes SLR, Ferrari Enzo). Různé agresivní barvy karoserie jsou doplněny o viditelné kompozitními díly z uhlíkových vláken s patrnou strukturou materiálu a vytváří tak reálný obraz o vysoké technologické vyspělosti automobilu. Bohatě prosklená kabina připomíná, díky zvyšující se spodní linii oken, kokpit nadzvukového letadla. Originálně je řešena zadní část automobilu, s dvojicí kruhových světel a čtyřmi koncovkami výfuku umístěnými centrálně na zadním čele. Originální dvoudílné zadní přítlačné křídlo zlepšuje trakci zadních hnaných kol při vyšších rychlostech. Nové materiály umožnily snížit hmotnost celé karoserie na 60 kg, přičemž celá přední kapota váží jen 20 kg.

Kůže, hliník a uhlíkové kompozity dominují provedení interiéru, podobně jako v jiných vozech této kategorie. Zonda ale nabízí pasažérům nový zážitek. Světlý interiér s neobvykle dobrým výhledem do všech směrů vytváří příjemnou atmosféru a pocit bezpečí a působí futuristicky při dodržení ergonomických požadavků. Nastavitelné sedadlo z uhlíkových kompozitů, nastavitelný sloupek řízení a poloha pedálů dovolují nalézt každému řidiči optimální polohu za volantem. Mezi další prvky výbavy patří klimatizace a audiovizuální systém Clarion (tuner, CD-měnič, TV).

Maximálně odolný skelet kokpitu, přední a zadní rámy z chrom-molybdenové oceli tvoří nosnou strukturu automobilu, jejíž vysoká tuhost je základem jízdních vlastností, o nichž lze, dle výrobce, hovořit v superlativech. Hliníkový podvozek s dvojitými trojúhelníkovými rameny zajišťuje přesné a stabilní postavení kol k vozovceHliníkový H za každé situace.

Srdcem Zondy S je dvanáctiválec Mercedes-Benz AMG 7.3 l, který nabízí maximální výkon 408 kW (555 k) při 5900 ot. /min a mamutí točivý moment 750 Nm již při 4050 ot. /min. Motor je samozřejmě umístěn před zadní nápravou, kde přes 2 lamelovou spojku a 6ti stupňovou převodovku pohání kola zadní nápravy. Hliníkové disky OZ Racing, obuté do rozměrných pneumatik Michelin Pilot Sport 255/40 R18 (vpředu) a 345/35 R18 (vzadu) se společně s protiprokluzovým systémem starají o přenos točivého momentu motoru na vozovku.

Výsledná relativně nízká hmotnost 1250 kg, obrovský výkon dvanáctiválce a přesné jízdní vlastnosti umožňují dosahovat zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,7 s a maximální rychlost přes 320 km/h.

Cena automobilu Pagani Zonda C12 v silnějším provedení S je 350.000 USD (cca 11 miliónů Kč).

Technické údaje
MotorMercedes-Benz M120 7,3 V12
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)7291
Válce/ventily na válec12/4
Max. výkon (kW/ot)408/5900
Max. točivý moment (Nm/ot)750/4050
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)přes 320
Zrychlení 0-100 km/h (s)3,7
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4395
Šířka (mm)2055
Výška (mm)1151
Rozvor (mm)2730
Pohotovostní hmotnost (kg)1250
Rozměr pneu vpředu255/40 R18
Rozměr pneu vzadu345/35 R18
Spolupracujeme s TipCars.com
Byty v Mostě jsou skoro nejlevnější v zemi. Seriál může cenu ještě srazit, tvrdí makléřka Byty v Mostě jsou skoro nejlevnější v zemi. Seriál může cenu ještě srazit, tvrdí makléřka

Možnost bydlet jako seriálové hvězdy zřejmě nikdy nebyla…

General Motors představuje svůj nový model. Na evropské trhy posílá elektrokolo General Motors představuje svůj nový model. Na evropské trhy posílá elektrokolo

Americká společnost General Motors se přidává k dalším…

Merkelová: Vypovězení smlouvy o likvidaci raket? Pro Evropu to je velmi špatná zpráva Merkelová: Vypovězení smlouvy o likvidaci raket? Pro Evropu to je velmi špatná zpráva

Vypovězení smlouvy o likvidaci raket krátkého a středního…

Unie chce úspornější kamiony, pomoci by měl nový vzhled Unie chce úspornější kamiony, pomoci by měl nový vzhled

Rumunské předsednictví Evropské unie posvětilo návrh…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda…

Jmenuje se Vandal One, má 340 koní a jde po krku okruhovým hračkám Jmenuje se Vandal One, má 340 koní a jde po krku okruhovým hračkám

„Dáme motor z Hondy Civic Type R do auta, co váží jen…

 



Závodník má doma vzácné Pagani Zonda R. Doslova, ze sporťáku udělal zeď v bytě Závodník má doma vzácné Pagani Zonda R. Doslova, ze sporťáku udělal zeď v bytě

Hledáte ideální způsob, jak si automobilovou tématikou…

Pagani Zonda S jako pojízdné umělecké dílo na druhou Pagani Zonda S jako pojízdné umělecké dílo na druhou

Automobily se značkou Pagani jsou již v provedení, v němž…

 



 
Jak se žije autojeřábníkovi: Občas jde o život

Jak se žije autojeřábníkovi: Občas jde o život

Dnes 11:33

Asistoval při natáčení hollywoodských hvězd, nejvíc si užívá práci v centru Prahy a nedávno málem přišel o život. To je pětatřicetiletý autojeřábník Jindřich Tomeček.




Blesk.cz

Zemřel nejslavnější filmový Hitler. Švýcarskému herci Bruno Ganzovi bylo 77 let

Zemřel nejslavnější filmový Hitler. Švýcarskému…

Ve věku 77 let zemřel v Curychu švýcarský filmový a divadelní herec Bruno Ganz, informovala dnes agentura DPA s…

Módní téma týdne: Matrix jménem Grammy

Módní téma týdne: Matrix jménem Grammy

Nejvýznamnější hudební ceny zvané Grammy, jež se ve Staples Center v americkém Los Angeles v rámci již…

 

iSport.cz

Kubiš: Tygři? Nejhorší mančaft. Dvě tyčky v Liberci počítáme jako gól

Kubiš: Tygři? Nejhorší mančaft. Dvě tyčky v Liberci…

Pro Zlín jsou Bílí Tygři jeden z nejneoblíbenějších soupeřů. Pod Ještědem prohráli Berani až do pátečního duelu…

SE SIMONOU: Pět zemí a návrat. Vacka okouzlil Izrael, vzpomněl si i na Spartu

SE SIMONOU: Pět zemí a návrat. Vacka okouzlil…

Ve své kariéře už prošel záložník Kamil Vacek (31) mnoha kluby. Hrál v Česku, Německu, Itálii, Polsku, Dánsku,…

 

Reflex.cz

Šimek + Grossmann: Málo známé pozadí zrodu populární dvojice. Co za tím stálo?

Šimek + Grossmann: Málo známé pozadí zrodu populární…

Přesně před 15 lety, 16. února 2004, zemřel Miloslav Šimek, polovina nezapomenutelné dvojce, kterou tvořil s…

Opatrně s vidlemi! Krvavé sovětské plakáty o bezpečnosti práce

Opatrně s vidlemi! Krvavé sovětské plakáty o…

Překotná industrializace Sovětského svazu tu a tam drhla. Dělníky bylo proto zapotřebí dostatečně expresivně…