Pagani Zonda C12 S

Pagani Zonda C12 S

 
 

Italská společnost Pagani Automobili byla zrozena, podobně jako řada dalších italských automobilek, z vášně. Vášeň k automobilům v kombinaci s obrovským nadšením a vytrvalostí autora celého projektu Horacia Paganiho, vedla od jednoduchých skic auta snů, přes několikaletý vývoj, zkušební prototypy, až ke kusové výrobě a prodeji několika desítek plně homologovaných superautomobilů.

Celé to začalo na konci osmdesátých let minulého století, když argentinec italského původu Horacio Pagani probíral se svým slavným přítelem Juanem Manuelem Fangiem, svou vizi superautomobilu, který by odpovídal filozofii slavného argentinského jezdce. Fangio, 5ti násobný mistr světa F1 a dlouholetý tovární jezdec firmy Mercedes-Benz, byl připraven dát superautu své jméno za podmínky, že jej bude pohánět motor Mercedes-Benz.

Samotný Pagani sbíral zkušenosti v Itálii po několik let. Pracoval u Lamborghini na terénním typu LMA, na legendárním Countach Evoluzione a na několika výzkumných studiích kompozitních materiálů. Kompozity se stále více uplatňují pro svou nízkou hmotnost a vysokou pevnost nejen v závodních speciálech, ale i v civilních sportovních automobilech a motocyklech.

V roce 1992 založil Pagani firmu Modena Design zaměřenou na výzkum a vývoj v oblasti kompozitních materiálů s uhlíkovými vlákny. Služeb této firmy využívaly mnohé slavné automobilové značky (Ferrari, Renault, Dallara) a tak se firma stala rychle ziskovou. Část získaných finančních prostředků vytrvale investoval Pagani po několik let do vývoje automobilu. Za 18 měsíců od prvních skic byl na světě první návrh designu jeho automobilu.

První prototyp byl stavěn pomalu a postupně tak, jak finanční situace firmy dovolovala, ale Pagani dovedl náročný vývoj do zdárného konce bez bankovní půjčky, či účasti dalších investorů. Při vývoji však nekompromisně ctil eleganci a praktičnost konstrukčních řešení a proto i jednotlivé detaily jsou samy o sobě uměleckými díly.

Pro pojmenování automobilu byl nakonec zvolen název větru z jihoamerických And - Zonda. Písmeno C v názvu symbolizuje legendární stříbrné šípy - vozy Mercedes-Benz skupiny C, které se také staly inspirací a konečně číslo 12 vyjadřuje počet válců motoru.

Jemný a agresivní, elegantní a originální, takový je design Zondy S. Čistota designu automobilu musí být podle Paganiho patrná nejen na vnějším vzhledu karoserie, vkusném interiéru, ale na všech detailech karoserie a dokonce i na konstrukčním řešení podvozku. Přední část Zondy je charakteristická malým "nosem", známým nejdříve z formulových automobilů a v posledních letech i z některých dalších studií (Mercedes SLR, Ferrari Enzo). Různé agresivní barvy karoserie jsou doplněny o viditelné kompozitními díly z uhlíkových vláken s patrnou strukturou materiálu a vytváří tak reálný obraz o vysoké technologické vyspělosti automobilu. Bohatě prosklená kabina připomíná, díky zvyšující se spodní linii oken, kokpit nadzvukového letadla. Originálně je řešena zadní část automobilu, s dvojicí kruhových světel a čtyřmi koncovkami výfuku umístěnými centrálně na zadním čele. Originální dvoudílné zadní přítlačné křídlo zlepšuje trakci zadních hnaných kol při vyšších rychlostech. Nové materiály umožnily snížit hmotnost celé karoserie na 60 kg, přičemž celá přední kapota váží jen 20 kg.

Kůže, hliník a uhlíkové kompozity dominují provedení interiéru, podobně jako v jiných vozech této kategorie. Zonda ale nabízí pasažérům nový zážitek. Světlý interiér s neobvykle dobrým výhledem do všech směrů vytváří příjemnou atmosféru a pocit bezpečí a působí futuristicky při dodržení ergonomických požadavků. Nastavitelné sedadlo z uhlíkových kompozitů, nastavitelný sloupek řízení a poloha pedálů dovolují nalézt každému řidiči optimální polohu za volantem. Mezi další prvky výbavy patří klimatizace a audiovizuální systém Clarion (tuner, CD-měnič, TV).

Maximálně odolný skelet kokpitu, přední a zadní rámy z chrom-molybdenové oceli tvoří nosnou strukturu automobilu, jejíž vysoká tuhost je základem jízdních vlastností, o nichž lze, dle výrobce, hovořit v superlativech. Hliníkový podvozek s dvojitými trojúhelníkovými rameny zajišťuje přesné a stabilní postavení kol k vozovceHliníkový H za každé situace.

Srdcem Zondy S je dvanáctiválec Mercedes-Benz AMG 7.3 l, který nabízí maximální výkon 408 kW (555 k) při 5900 ot. /min a mamutí točivý moment 750 Nm již při 4050 ot. /min. Motor je samozřejmě umístěn před zadní nápravou, kde přes 2 lamelovou spojku a 6ti stupňovou převodovku pohání kola zadní nápravy. Hliníkové disky OZ Racing, obuté do rozměrných pneumatik Michelin Pilot Sport 255/40 R18 (vpředu) a 345/35 R18 (vzadu) se společně s protiprokluzovým systémem starají o přenos točivého momentu motoru na vozovku.

Výsledná relativně nízká hmotnost 1250 kg, obrovský výkon dvanáctiválce a přesné jízdní vlastnosti umožňují dosahovat zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,7 s a maximální rychlost přes 320 km/h.

Cena automobilu Pagani Zonda C12 v silnějším provedení S je 350.000 USD (cca 11 miliónů Kč).

Technické údaje
MotorMercedes-Benz M120 7,3 V12
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)7291
Válce/ventily na válec12/4
Max. výkon (kW/ot)408/5900
Max. točivý moment (Nm/ot)750/4050
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)přes 320
Zrychlení 0-100 km/h (s)3,7
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4395
Šířka (mm)2055
Výška (mm)1151
Rozvor (mm)2730
Pohotovostní hmotnost (kg)1250
Rozměr pneu vpředu255/40 R18
Rozměr pneu vzadu345/35 R18
Spolupracujeme s TipCars.com
Ruský Gazprom překvapil analytiky, loni vydělal 411 miliard Ruský Gazprom překvapil analytiky, loni vydělal 411 miliard

Ruská plynárenská společnost Gazprom v loňském roce…

Merkelová: Britové mají o brexitu iluze. Nečekejte stejná práva jako v EU Merkelová: Britové mají o brexitu iluze. Nečekejte stejná práva jako v EU

Británie nebude mít po vystoupení z Evropské unie stejná…

Zeman naštval Turky, označil masakr za genocidu. Turecko zkritizovalo i parlament Zeman naštval Turky, označil masakr za genocidu. Turecko zkritizovalo i parlament

Turecké ministerstvo zahraničí odsoudilo rozhodnutí…

ČSSD má pochybnosti kolem podnikání Babiše, mají analýzu ČSSD má pochybnosti kolem podnikání Babiše, mají analýzu

Sociální demokracie má pochybnosti kolem podnikání…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč Z Nissanu Micra je klasické městské auto. Ceny v ČR začínají na 259 000 Kč

Zatímco minulé generace malého Nissanu měly spíše…

Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi Jsou SUV vážně pomalejší? Porovnání jejich dynamiky s příbuznými kombi

Potřetí srovnáváme příbuzná kombi s SUV a zjišťujeme,…

 




Pagani Zonda MD: Ještě není konec Pagani Zonda MD: Ještě není konec

Manufaktura Horacia Paganiho stále vyrábí zakázkové kusy…

Pagani Zonda s najetým milionem kilometrů? Seznamte se s babičkou! Pagani Zonda s najetým milionem kilometrů? Seznamte se s babičkou!

Pracovníci v továrně Pagani ji říkají „La Nonna“, tedy…

 



 
Motory 1.4 a 1.6 VTi/1.6 THP: Největší francouzsko-německý motorový průšvih!

Motory 1.4 a 1.6 VTi/1.6 THP: Francouzsko-německý motorový průšvih!

Dnes 08:00

V roce 2006 uvedl Citroën modernizovanou první generaci C4. Největší její novinkou byla úplně první aplikace zcela nových motorů. Počáteční nadšení ale po čase vystřídaly rozpaky.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Den země na Havlíčkově náměstí: Co vás tam čeká zajímavého?

Den země na Havlíčkově náměstí: Co vás tam čeká zajímavého?

Při příležitosti celosvětových oslav věnovaných Zemi pořádá 27. dubna Praha 3 spolu s Českým zahrádkářským…

 

iSport.cz

Sobotka vstřelil krásný gól, porážku s Nashvillem ale neodvrátil

Sobotka vstřelil krásný gól, porážku s Nashvillem…

SOUHRN | Vladimír Sobotka podruhé skóroval v letošním play off NHL, hokejisté St. Louis ale prohráli v úvodním…

SESTŘIHY: Real vyhrál 6:2 v La Coruni, Barcelona smetla Osasunu 7:1

SESTŘIHY: Real vyhrál 6:2 v La Coruni, Barcelona…

Fotbalisté Realu Madrid a Barcelony se ve 34. kole La Ligy činili. „Bílý balet“ vyhrál na půdě La Coruni jasně…

 

Reflex.cz

Nová šílenost v Tádžikistánu: Prezidentovi se musí říkat „zakladatel míru a národní jednoty, vůdce národa...

Nová šílenost v Tádžikistánu: Prezidentovi se musí…

Autoritářští vládcové světa si zakládají i na svých nejrůznějších titulech, která pak používají především…

Výtečná Gilliameska, doporučená četba pro milovníky Monty Pythonů

Výtečná Gilliameska, doporučená četba pro milovníky…

Portrét Terryho Gilliama na knize jeho vzpomínek (Gilliamesku právě česky vydalo brněnské nakladatelství JOTA)…