Pagani Zonda C12 S

Pagani Zonda C12 S

 
 

Italská společnost Pagani Automobili byla zrozena, podobně jako řada dalších italských automobilek, z vášně. Vášeň k automobilům v kombinaci s obrovským nadšením a vytrvalostí autora celého projektu Horacia Paganiho, vedla od jednoduchých skic auta snů, přes několikaletý vývoj, zkušební prototypy, až ke kusové výrobě a prodeji několika desítek plně homologovaných superautomobilů.

Celé to začalo na konci osmdesátých let minulého století, když argentinec italského původu Horacio Pagani probíral se svým slavným přítelem Juanem Manuelem Fangiem, svou vizi superautomobilu, který by odpovídal filozofii slavného argentinského jezdce. Fangio, 5ti násobný mistr světa F1 a dlouholetý tovární jezdec firmy Mercedes-Benz, byl připraven dát superautu své jméno za podmínky, že jej bude pohánět motor Mercedes-Benz.

Samotný Pagani sbíral zkušenosti v Itálii po několik let. Pracoval u Lamborghini na terénním typu LMA, na legendárním Countach Evoluzione a na několika výzkumných studiích kompozitních materiálů. Kompozity se stále více uplatňují pro svou nízkou hmotnost a vysokou pevnost nejen v závodních speciálech, ale i v civilních sportovních automobilech a motocyklech.

V roce 1992 založil Pagani firmu Modena Design zaměřenou na výzkum a vývoj v oblasti kompozitních materiálů s uhlíkovými vlákny. Služeb této firmy využívaly mnohé slavné automobilové značky (Ferrari, Renault, Dallara) a tak se firma stala rychle ziskovou. Část získaných finančních prostředků vytrvale investoval Pagani po několik let do vývoje automobilu. Za 18 měsíců od prvních skic byl na světě první návrh designu jeho automobilu.

První prototyp byl stavěn pomalu a postupně tak, jak finanční situace firmy dovolovala, ale Pagani dovedl náročný vývoj do zdárného konce bez bankovní půjčky, či účasti dalších investorů. Při vývoji však nekompromisně ctil eleganci a praktičnost konstrukčních řešení a proto i jednotlivé detaily jsou samy o sobě uměleckými díly.

Pro pojmenování automobilu byl nakonec zvolen název větru z jihoamerických And - Zonda. Písmeno C v názvu symbolizuje legendární stříbrné šípy - vozy Mercedes-Benz skupiny C, které se také staly inspirací a konečně číslo 12 vyjadřuje počet válců motoru.

Jemný a agresivní, elegantní a originální, takový je design Zondy S. Čistota designu automobilu musí být podle Paganiho patrná nejen na vnějším vzhledu karoserie, vkusném interiéru, ale na všech detailech karoserie a dokonce i na konstrukčním řešení podvozku. Přední část Zondy je charakteristická malým "nosem", známým nejdříve z formulových automobilů a v posledních letech i z některých dalších studií (Mercedes SLR, Ferrari Enzo). Různé agresivní barvy karoserie jsou doplněny o viditelné kompozitními díly z uhlíkových vláken s patrnou strukturou materiálu a vytváří tak reálný obraz o vysoké technologické vyspělosti automobilu. Bohatě prosklená kabina připomíná, díky zvyšující se spodní linii oken, kokpit nadzvukového letadla. Originálně je řešena zadní část automobilu, s dvojicí kruhových světel a čtyřmi koncovkami výfuku umístěnými centrálně na zadním čele. Originální dvoudílné zadní přítlačné křídlo zlepšuje trakci zadních hnaných kol při vyšších rychlostech. Nové materiály umožnily snížit hmotnost celé karoserie na 60 kg, přičemž celá přední kapota váží jen 20 kg.

Kůže, hliník a uhlíkové kompozity dominují provedení interiéru, podobně jako v jiných vozech této kategorie. Zonda ale nabízí pasažérům nový zážitek. Světlý interiér s neobvykle dobrým výhledem do všech směrů vytváří příjemnou atmosféru a pocit bezpečí a působí futuristicky při dodržení ergonomických požadavků. Nastavitelné sedadlo z uhlíkových kompozitů, nastavitelný sloupek řízení a poloha pedálů dovolují nalézt každému řidiči optimální polohu za volantem. Mezi další prvky výbavy patří klimatizace a audiovizuální systém Clarion (tuner, CD-měnič, TV).

Maximálně odolný skelet kokpitu, přední a zadní rámy z chrom-molybdenové oceli tvoří nosnou strukturu automobilu, jejíž vysoká tuhost je základem jízdních vlastností, o nichž lze, dle výrobce, hovořit v superlativech. Hliníkový podvozek s dvojitými trojúhelníkovými rameny zajišťuje přesné a stabilní postavení kol k vozovceHliníkový H za každé situace.

Srdcem Zondy S je dvanáctiválec Mercedes-Benz AMG 7.3 l, který nabízí maximální výkon 408 kW (555 k) při 5900 ot. /min a mamutí točivý moment 750 Nm již při 4050 ot. /min. Motor je samozřejmě umístěn před zadní nápravou, kde přes 2 lamelovou spojku a 6ti stupňovou převodovku pohání kola zadní nápravy. Hliníkové disky OZ Racing, obuté do rozměrných pneumatik Michelin Pilot Sport 255/40 R18 (vpředu) a 345/35 R18 (vzadu) se společně s protiprokluzovým systémem starají o přenos točivého momentu motoru na vozovku.

Výsledná relativně nízká hmotnost 1250 kg, obrovský výkon dvanáctiválce a přesné jízdní vlastnosti umožňují dosahovat zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,7 s a maximální rychlost přes 320 km/h.

Cena automobilu Pagani Zonda C12 v silnějším provedení S je 350.000 USD (cca 11 miliónů Kč).

Technické údaje
MotorMercedes-Benz M120 7,3 V12
Druhzážehový
Zdvihový objem (cm3)7291
Válce/ventily na válec12/4
Max. výkon (kW/ot)408/5900
Max. točivý moment (Nm/ot)750/4050
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h)přes 320
Zrychlení 0-100 km/h (s)3,7
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4395
Šířka (mm)2055
Výška (mm)1151
Rozvor (mm)2730
Pohotovostní hmotnost (kg)1250
Rozměr pneu vpředu255/40 R18
Rozměr pneu vzadu345/35 R18
Spolupracujeme s TipCars.com
Turecko prudce zvýšilo dovozní clo na některé americké zboží Turecko prudce zvýšilo dovozní clo na některé americké zboží

Turecko prudce zvýšilo cla na dovoz některého amerického…

Royal Bank of Scotland zaplatí rekordní pokutu kvůli hypotečním cenným papírům Royal Bank of Scotland zaplatí rekordní pokutu kvůli hypotečním cenným papírům

Britská Royal Bank of Scotland zaplatí ve Spojených…

Kdy zase budou lidi? Čtěte, jak vnímají zpomalení české ekonomiky personalisté Kdy zase budou lidi? Čtěte, jak vnímají zpomalení české ekonomiky personalisté

Růst české ekonomiky meziročně zpomalil o téměř dva…

Zápasník Zápisník Vladana Gallistla: Komunisté mocí opilí Zápasník Zápisník Vladana Gallistla: Komunisté mocí opilí

KSČM si po desetiletích teprve přičichla k moci, a už se…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

 



Závodník má doma vzácné Pagani Zonda R. Doslova, ze sporťáku udělal zeď v bytě Závodník má doma vzácné Pagani Zonda R. Doslova, ze sporťáku udělal zeď v bytě

Hledáte ideální způsob, jak si automobilovou tématikou…

Pagani Zonda S jako pojízdné umělecké dílo na druhou Pagani Zonda S jako pojízdné umělecké dílo na druhou

Automobily se značkou Pagani jsou již v provedení, v němž…

 



 
Enzo Ferrari své automobilce i světu chybí již 30 let. Připomeňte si legendu

Enzo Ferrari své automobilce i světu chybí již 30 let. Připomeňte si legendu

Včera

Enzo Anselmo Giuseppe Maria Ferrari, výrazná osobnost dějin motorismu a zakladatel jedné z nejslavnějších automobilek, zemřel před 30 lety.




Blesk.cz

Smutný Krampol v bolestech: Zdrtil ho verdikt lékařů! Co mu zakázali?

Smutný Krampol v bolestech: Zdrtil ho verdikt…

Jiří Krampol (80) už delší dobu bojuje s velkými bolestmi v kolenou, kvůli kterým nemůže skoro už ani chodit.…

Práce snů pro milovníky zvířat: V Řecku hledají někoho, kdo se postará o 55 koček!

Práce snů pro milovníky zvířat: V Řecku hledají…

Máte rádi kočky a rádi byste bydleli v odlehlém ostrovním ráji? Tak toto zaměstnání je pro vás jako dělané!…

 

iSport.cz

Trnava v Lize mistrů končí, vypadl i Celtic. Přemožitel Slavie narazí na Ajax

Trnava v Lize mistrů končí, vypadl i Celtic.…

Český trenér Radoslav Látal si s fotbalisty Trnavy ve skupině Ligy mistrů nezahraje. Po úvodní remíze 1:1 ze…

Dynamo Kyjev – Slavia 2:0. Sen o Lize mistrů uťal i gól z ofsajdu

Dynamo Kyjev – Slavia 2:0. Sen o Lize mistrů uťal i…

Fotbalisté Slavie na postup do základní skupiny Ligy mistrů nedosáhnou ani letos. Rozhodla o tom, po domácí…

 

Reflex.cz

Turecko jako vyděrač Západu a Evropa jako starověký Řím

Turecko jako vyděrač Západu a Evropa jako starověký Řím

Když byl na tomto webu zveřejněn příspěvek o nebezpečnosti stávajícího Turecka pro Evropu, svým způsobem mě to…

Na návštěvě u kmene Koma aneb Za zvuky starého světa do kamerunského pohoří Alantika

Na návštěvě u kmene Koma aneb Za zvuky starého světa…

Před pár lety jsem na několik dnů vyšplhal do kamerunských hor. Muž středního věku Issa, průvodce z kmene Koma,…