Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 2008 DKR: Bestie pro Dakar vyrostla a posílila

David Bureš
Diskuze (1)
Dakarský speciál Peugeotu chce být díky změnám stabilnější a schopnější v terénu. Výsledkem má být lepší umístění než v minulém ročníku slavně rallye.

Peugeot se letos po 25 letech vrátil na slavnou dakarskou rallye, z ambiciózní snahy o vítězství se ale stala mizérie. Technické trable znamenaly, že se Peugeot nedostal ani do top 10. Francouzská značka se nicméně po neúspěchu nevzdává a na Dakar vyrazí v příštím ročníku znovu.

Pro příští rok si Peugeot připravil vylepšený model 2008 DKR, který má být úspěšnější než letošní varianta. Přestože došlo k výrazným změnám, základní charakter zůstal – 2008 DKR bude se soupeři nadále bojovat jako zadokolka.

O pohon 2008 DKR se tak jako dosud postará vznětový třílitrový šestiválec biturbo, který však posílil o 10 koní na celkových 350 k (257 kW). Točivý moment zůstal na hodnotě 800 N.m. Maximální výkon má pak být dostupný v nižších otáčkách než dosud.

Peugeot 2008 DKR pro Dakar 2016 je o 200 mm delší a o 200 mm širší než předchůdce. Zároveň ale došlo ke zkrácení předního i zadního převisu, což zlepšuje terénní schopnosti auta. Speciál díky tomu snáze překoná písečné duny, koryta řek i velké kameny.

Konstruktéři se zaměřili také na zlepšení aerodynamiky. Přepracována byla kapota i chladicí otvory na střeše. Výsledkem má být zlepšení proudění vzduchu a vyváženější přítlak na nápravách.

Ještě větší změny se odehrály pod karbonovou karoserií. Zavěšení bylo upraveno tak, aby si auto lépe poradilo s terénem. Nová magneziová kola nahrazující dřívější hliníková pomáhají snížit hmotnost vozu, vylepšují též rozdělení váhy mezi nápravami. Lehčí jsou též pneumatiky Michelin.

Tovární pilot Peugeotu Stéphane Peterhansel tvrdí, že rozdíl mezi dvěma verzemi 2008 DKR je okamžitě poznat. Říká, že je auto díky delší a širší karoserii nebo sníženému těžišti stabilnější a v zatáčkách rychlejší.

Letošní návrat na Dakar se Peugeotu nepovedl. Automobilka vyhlásila ambiciózní cíl – chtěla hned v prvním roce po návratu vyhrát. Tovární jezdci Stéphane Peterhansel, Cyril Despres a Carlos Sainz se ale celou rallye trápili, především kvůli technickým potížím. Ty byly zřejmě způsobeny hlavně atypickým pohonem – 2008 DKR je zadokolka, zatímco konkurenti jsou čtyřkolkami. Výsledkem tak bylo jen jedenácté místo Peterhansela a 34. příčka Desprese. Sainz sice bojoval s nejlepšími, zastavila ho ale nehoda.

Na čínské Rallye Hedvábné stezky ale Peugeot 2008 DKR dosavadní neúspěchy nechal za sebou a vykompenzoval je vítězstvím v tomto závodě. Peugeot dokonce slavil double, z prvního místa se radoval Peterhansel, druhý skončil týmový kolega Despres.

David Bureš
Diskuze (1)
Avatar - Stejsn
22. 9. 2015 21:13
Ty rezervy
jsou hodně dobrý! :yes: