TEST Peugeot 307 1.6 HDI 66 kW - povedená plastika
Technicky se „třistasedmička“ od čtvrté generace Volkswagenu Golf či druhého Opelu Astra příliš nelišila, nicméně právě atraktivní vnější kabát a prostorný interiér stačil k tomu, aby se stala v autosalonech Peugeotu hitem. I ten nejoriginálnější výtvor časem ztratí lesk, a tak v roce 2005 naordinoval francouzský výrobce svému svěřenci facelift.
Stále na úrovni
Zajímavé tvarovaný interiér neztratil s plynoucím časem svěžest, a tak Peugeot nemusel provádět dramatické změny. Za nízkou kvalitu použitých materiálů kritizoval 307 málokdo, proto ujištění výrobce, že faceliftovaný model vystlal měkčími materiály, zní jako rajská hudba. V praxi rozdíl mezi dříve použitými a aktuálními plasty těžko poznáte, každopádně interiér vypadá kvalitně.
Na dlouhé středové konzole se stříbrným podkladem naleznete modifikované rádio s pěkným přednesem, ale zbytečně malinkými tlačítky ovládacího kříže, která znesnadňují hledání stanic a nastavení dalších funkcí. Nová přístrojová deska vyvedená ve stylu 407 navozuje luxusní dojem a zároveň zaručuje jednodušší odezírání údajů o rychlosti i otáčkách.
Kvalitní, rozměrná sedadla s ideálním posazem a dobrým bočním vedením patřila od počátku mezi účinné zbraně 307, boční vedení nesvírá tělo a přitom zajišťuje dostatečnou oporu v zatáčkách. Sedák ideálně podpírá stehna, výšku sedáku nastavíte klasickým pumpování. Jen škoda se po stranách nedostává místa, takže nastavení sklonu opěradla probíhá ve stísněném prostoru.
Díky vyšší stavbě karoserie a bohaté nadílce vnitřního prostoru 307 úspěšně slouží mnoha českým rodinám. Omlazený model vnitřním prostorem na svého předchůdce pochopitelně navazuje, u kolen, hlavy i ramen se můžete těšit na spoustu místa, sklopením sedadel získáte ne zcela rovnou podlahu, ale zato 1470 litrů prostoru (základní objem zavazadelníku činí 420 litrů).
Tichošlápek
Koncern PSA, v němž Peugeot vlastní většinu, si s naftou rozumí stále víc. Jeho motory HDI prošly v posledních letech zajímavou genezí a přerostly z nevýrazných agregátů v důstojného protihráče TDI či JTD a staly se základnou pro Fordovy TDCi. PSA rovněž nezůstal stranou trendu zmenšování objemu přeplňovaných vznětových motorů, naopak velmi rychle zareagoval a vyrobil 1.4 a posléze i 1.6 HDI.
Celohliníkový čtyřválec DOHC 1.6 litru vznikl převrtáním starší čtrnáctistovky a disponuje prakticky kompletním portfoliem moderních konstrukčních prvků z doby svého vzniku. Vysokotlaký vstřikovací systém common–rail druhé generace vyvíjí vstřikovací tlak v rozmezí 1250 – 1650 barů podle momentální potřeby a šestiotvorové trysky dokáží během jediného pracovního cyklu vyvinout až šest vstřiků.
Narozdíl od 80 kW verze (test 307 1,6 HDI 80 kW najdete zde) dostala slabší 1.6 HDI turbodmychadlo s pevnými rozváděcími lopatkami, přesto dokáže vyvinout výkon 66 kW při 4000 ot./min. a točivý moment 215 Nm při 1750 otáčkách, jenž dříve produkoval větší dvoulitr. Peugeot zužitkoval své zkušenosti, naladil a utlumil jednotku tak, aby nerušila posádku a maximálně maskovala naftový původ.
Během jízdy jednotka působí kultivovaně, v průběhu běžně používaného spektra otáček neduní (dunění se ozývá pouze pod 1500 ot/min), do interiéru nepronikají vibrace. Ve vysokých otáčkách hlučnost vzroste, ale ani na hranici omezovače nepřekročí přijatelnou mez. Ruku v ruce s kultivovaností kráčí dynamika. Motor zabírá od nízkých otáček, znatelný avšak nikterak dramatický zátah za 2000 otáčkami střídá plynulý nárůst výkonu.
Převody a zrychlení – měření Auto.cz | ||||
2 | 3 | 4 | 5 | |
Pružnost | ||||
50 -> 90 km/h | 6,6 s | |||
80 -> 120 km/h | 8,7 s | 12,7 s | ||
Otáčky motoru při rychlosti | ||||
50 km/h | 1800 | 1300 | ||
70 km/h | 2500 | 1800 | ||
90 km/h | 2300 | 1800 | ||
110 km/h | 2800 | 2300 | ||
130 km/h | 3400 | 2700 | ||
Max. rychlosti | 90 km/h | 135 km/h |
Ochota jednotky vytáčet se nemizí s číslovkou 4000, ale pokračuje až na 4500. Díky tomu můžete s 307 i se slabší 1.6 HDI jezdit velmi svižně, bezpečně předjíždět a vyrážet na dlouhé výlety se zachováním přijatelné spotřeby. Apetit agregátu roste úměrně s chutí řidiče vymáčknout z něj maximum, dynamické ježdění vykouzlí spotřebu okolo sedmi litrů, opatrné zacházení s pedály sníží spotřebu až na pět litrů.
Dobrý kompromis
To, že 307 vybočila z řady měkkých peugeotů minulosti, je známá věc. Podvozek má spíše sportovnější ambice a informuje posádku o většině větších nerovností na silnici. Přesto nelze říci, že by jízda byla nepohodlná. To napovídá, že se Peugeotu podařilo vytvořit zajímavý kompromis mezi ovladatelností a komfortem, i když ovladatelnost získala nad komfortem přece trochu navrch.
Řazení pětistupňové manuální převodovky zůstává i nadále Achillovou patou 307, gumový a tuhý chod páky kazí výborný dojem z povedeného faceliftu. Přestože koncepce i základní tvary 307 zůstaly faceliftem nedotčeny, lehká plastická operace pomohla a připomněla konkurenci, že tu stále je a musí se s ním počítat.
Základní cena vozu | 419.900,- |
Základní cena vozu s testovanou motorizací | 509.900,- |
Základní cena testovaného provedení (307 1.6 HDI XR) | 531.900,- |
Cena v testované výbavě (307 1.6 HDI XR) | 571 900,- |
Plusy
- prostorný interiér
- velký zavazadlový prostor
- kultivovaný chod motoru a příznivá spotřeba
- pohodlná sedadla
Minusy
- nepřesné řazení
- dunění motoru do interiéru pod 1500 ot/min