TEST Peugeot 307 SW 2.0 HDI/110 k - silnější turbodiesel v akci
Ovšem, když se naskytla příležitost jít s výkonem motoru ještě o krůček dále (2,0 HDI/79 kW) a k původnímu záměru přidat několik kilowatt navíc, zvolili jsme právě tuto alternativu. Během týdenního testu jsme tak s modelem 307 SW s výkonnějším "hádéíčkem" pod kapotou najezdili v různých podmínkách přes 1000 kilometrů.
Na první pohled se turbodieselová verze neliší od již testovaného benzinového sourozence, pouze označení "HDI" na pátých dveřích napovídá, o jakou pohonnou jednotku pod kapotou se jedná. Námi testovaný "nafťák" byl navíc vybaven koly z lehkých slitin o rozměru 17 palců, která jsou dodávána v rámci mimořádných výbav.
Provedení interiéru se u benzinové a naftové verze neliší, což platí pro přední sedadla a také druhou řadu sedadel. Za zadními sedadly byl testovaný vůz vybaven speciální posuvnou kovovou přepážkou, čímž spadal do kategorie užitkových vozů M1 (možnost odpočtu DPH). Oproti běžným "esvéčkům" tak odpadla možnost vybavit vozidlo třetí řadou sedadel, protože i po poměrně složité demontáži přepážky a využití podlahových úchytů pro třetí řadu sedadel budou chybět pro tuto řadu bezpečnostní pásy. Peugeot 307 SW v kategorii M1 je tak plnohodnotným vozidlem pro pět cestujících, kdy lze využít 676 litrů zavazadlového prostoru. Zadní sedadla jsou stejně jako u všech "esvéček" samostatně posuvná a lze je snadným způsobem vyjmout. V zadní části vozu pak vznikne zavazadlový (nákladový) prostor o objemu 2082 litrů (přepážka však neumožňuje jeho maximální využití), který je oddělen od předních sedadel již zmíněnou posuvnou přepážkou. Pro snadné naložení rozměrnějšího nákladu lze v této konfiguraci využít zadní boční a páté dveře, ale především nízkou položenou nakládací hranu zadního nárazníku, která tvoří rovinu s podlahou zavazadlového prostoru.
Po usednutí do vozu nás příjemně překvapila přední sedadla svými rozměry a dobrým bočním vedením. Navíc jsou sedadla na francouzský vůz poměrně tuhá, což jsme vedle jejich tvaru ocenili při delších jízdách. Volant lze nastavit ve dvou osách, ovladače ve voze jsou přehledné a dobře dostupné. Interiér nabízí dostatek místa pro pohodlné sezení na předních i zadních sedadlech. Díky prodlouženému rozvoru o celých 100 mm oproti hatchbacku vzniklo dodatečné místo pro nohy cestujících vzadu. Zadní sedadla lze navíc samostatně posouvat, čímž si i cestující vzadu mohou zvolit jejich optimální polohu. Obrovská, efektní prosklená střecha(nelze ji otevírat - jen zevnitř zakrýt) zajišťuje více než dostatečnou světlost interiéru, ovšem za slunečných dnů bude muset automatická klimatizace pracovat na vyšší výkon, aby udržela ve voze nastavenou teplotu.
Po nastartování motoru lze dobře rozpoznat jeho naftový rodokmen, což v našem případě ještě více zvýrazňovala venkovní teplota okolo nuly. Studený motor se tak přibližně po dobu jedné minuty projevoval poměrně nerovnoměrným chodem a to i při zvýšených otáčkách. Po jeho zahřátí na provozní teplotu byl již jeho chod pravidelný. Cestující ve voze vnímají zvuk motoru díky velmi dobrému odhlučnění interiéru jako velmi tichý a nesnižuje tak cestovní komfort. Ihned po rozjetí je patrný dostatečný tah motoru v širokém rozsahu otáček a to od 1600 až po více než 4000 ot/min. Model 307 SW 2.0 HDI/79 kW nelze označit za výjimečného "sportovce" přesto nabízí poměrně slušné dynamické vlastnosti, když dosahuje maximální rychlosti 183 km/h a zrychlí z 0 na 100 km/h za 12,7 sekundy. Jeho další výhodou je dobrá ovladatelnost, ale řazení bylo bohužel velmi tuhé.
Na kvalitních silnicích se projevovaly dobré jízdní vlastnosti a stabilita 307 SW, které nikterak nesnižovaly cestovní komfort. Naopak na nerovnostech a při přejezdech děr se nepříznivě projevoval poměrně "tvrdý" podvozek, který ve spojení se 17palcovými nízkoprofilovými pneumatikami způsoboval značné "naklepání" posádky vozu. K tomuto se navíc přidalo vrzání vestavěné přepážky při jízdě na nerovnostech. Za plně postačují lze považovat i funkci brzd s poměrně rychlým náběhem plného brzdného účinku. Ostatní účastníci provozu jsou o intenzivním brzdění informování samočinným zapnutím výstražných světel.
Během celého testu jsme také pozorně sledovali spotřebu a jak již bývá obvyklé námi naměřené hodnoty jsou vyšší než údaje výrobce. Zde je ovšem třeba připomenout, že naše testy se výrazně liší od norem pro měření spotřeby, jsou více ovlivněny povětrnostními vlivy a správnou volbou konfigurace vozidla. Na druhou stranu se naše výsledky více přibližují hodnotám skutečného provozu. Námi naměřené hodnoty spotřeby byly ve městě 7,8 litru nafty na 100 km, na dálnici, kdy jsme vůz příliš nešetřili jsme dosáhli srovnatelné spotřeby. Ani při jízdě rychlostí okolo 90 km/h jsme se však k hodnotě 4,4 l/100 km udávanou výrobcem nepřiblížili, když jsme naměřili rovných 5 l/100 km. Průměrná spotřeba během celého testu tak byla těsně pod hranicí sedmi litrů a její hodnota činila 6,9 l/100 km.
Cena Peugeotu 307 SW s motorem 2.0 HDI/79 kW začíná na částce 686.400,- Kč, což je o 50.400,- Kč více než verze se slabším "hádeíčkem". Za tento cenový rozdíl dostane zákazník navíc 13 kW (20 k) výkonu a stabilizační systém ESP. Naše zkušenosti ukázaly, že mezi oběma verzemi není v dynamice a ve spotřebě příliš výrazný rozdíl a je tak otázkou, zda zvolit ten či onen motor. Výbava obou verzí je totiž srovnatelná a liší se pouze ve zmíněném ESP, které je možné do slabší verze dokoupit za 24.000,- Kč. Výhodou vozu v kategorii M1 je pak možnost odpočtu DPH, což ve svém důsledku může znamenat ušetření až jedné šestiny z pořizovací ceny vozu. Ovšem dle současných informací možnost odpočtu skočí v červnu nebo v červenci.