26.9. 2013 Jan Mička Jan Mička

Peugeot 308: První jízdní dojmy

 

Nová generace Peugeotu 308 je jednou z nejočekávanějších novinek letošního podzimu. První kilometry za volantem jsme absolvovali na východě Francie.

Peugeot se při návrhu nové generace 308 zaměřil na základní principy, bez kterých se konkurenceschopný vůz nižší střední třídy dnes neobejde. Důraz byl kladen na nízkou hmotnost, velký vnitřní prostor a míru efektivity ve vztahu k co nejnižším provozním nákladům. V nabídce se objeví pouze jeden atmosférický agregát (1.2 VTi 60 kW), zbytek palety doplní moderní přeplňované čtyřválce. Překvapí však nabídka převodovek. Zatímco lídři segmentu nabízejí vedle manuálních také automatické skříně, Peugeot se pro tuto chvíli omezil pouze na první variantu.

Nový Peugeot 308: Technická data
Motor1.2 VTi1.6 THP1.6 THP1.6 HDi1.6 e-HDi
Převodovka5M6M6M5M6M
Zdvihový objem [cm3]11991598159815601560
Válce/ventily3/44/44/44/24/2
Největší výkon [kW/min-1]60/575092/6000115/600068/400085/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]118/2750200/1400240/1400230/1750270/1750
Max. rychlost [km/h]172202215183196
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,38,9811,310,2
Komb. spotřeba [l/100 km]55,65,63,73,7
Pohotovostní hmotnost [kg]10751165116510901160

Současná nabídka pohonných jednotek však projde na jaře 2014 výrazným doplněním. Na scénu dorazí zážehový tříválec 1.2 e-THP ve verzích s 81 a 96 kilowatty, naftové agregáty posílí čtyřválec 1.6 BlueHDi s výkonem 88 kW a dvoulitr BlueHDi se 110 kW. Obě vznětové jednotky jsou vybaveny filtrem pevných částic a systémem vstřikování močoviny pro eliminaci výfukových škodlivin. Jejich výrobu zajistí francouzské továrny v Trémery a v Douvrinu, silnější výkonové varianty bude možno kombinovat také s automatickou převodovkou.

Design – Moderní, čistý

Zatímco předchozí generace třistaosmičky se stala v podstatě chvíli po příchodu v roce 2008 docela okoukanou, nový vůz se o podobnou věc strachovat nemusí. Tvary přední části nejsou nikterak složité, hlavními designovými prvky navazují na modely 208 a 2008. Nechybí charakteristická „tlama“, maska chladiče s dvojicí žeber a decentní doladění chromovanými pásy. Přední světla dostala LED techniku pro denní svícení, směrové blikače jsou integrovány také do vnějších zpětných zrcátek.

Peugeot 308: Srovnání rozměrů nové a předchozí generace
ModelPeugeot 308 IIPeugeot 308 I
Délka [mm]42534276
Šířka [mm]18041821
Výška [mm]14571512
Rozvor [mm]26202608
Rozchod vpředu [mm]15531535
Rozchod vzadu [mm]15591520

Profil karoserie vypadá díky podélné boční lince velmi dynamicky. Potěší velká plocha prosklení, svislá linie zadních oken poukazuje na předchozí generaci vozu. Tvar koncových světel opticky snižuje výšku zádě. Líbí se nám zalomení spodní části víka zavazadelníku, kontrastní oplastování nárazníku přidává na sportovnosti.

Všechny hlavní rozměry vyjma rozvoru náprav doznaly mírného zmenšení. Druhá generace Peugeotu 308 stojí na nové modulární koncernové platformě EMP2, která zajistila snížení suché hmotnosti o 70 kilogramů. Na scénu nastoupilo široké použití vysokopevnostních ocelí a kompozitních materiálů, neméně se podařilo uspořit optimalizací karoserie a dalších dílů.

Interiér – Bez displeje ani ránu

Nová generace Peugeotu 308 ctí koncept sourozenců 208 a 2008 a sazí na široké možnosti ovládání skrze multimediální dotykové rozhranní. i-Cockpit, jak Peugeot novou koncepci nazývá, se vyznačuje technicky čistou středovou konzolou s minimem přebytečných ovládacích prvků. Horní polovině dominuje velký dotykový displej s úhlopříčkou 9,7“ (standardně od druhého stupně výbavy). Přístrojový štít je po vzoru všech nových modelů Peugeot umístěn poměrně daleko, nechybí elegantně ztvárněný volant menšího průměru.

Nový Peugeot 308 exceluje v oblasti vnitřního zpracování a výběru použitých materiálů. Uvnitř vozu se cítíte jako doma, pohodlí zvyšují dostatečně dimenzované sedačky s dobrým bočním vedením.

Hatchbacky nižší střední však musí splňovat vysoké nároky na prostornost. Zavazadelník s dvojitým dnem má dle normy VDA objem 420 litrů (z toho 22 l pod podlahou), Sklopením zadních sedadel docílíte zvětšení na 1309 litrů.

Z prostoru pro posádku však máme trochu smíšené pocity. Zatímco vpředu se usadíte do pohodlných křesel a ve všech směrech máte dostatek místa, vzadu je to již trochu horší. 190 centimetrů vysoký řidič se „za sebe“ posadí s obtížemi, nad hlavou už moc prostoru také nezbývá. Do šířky je však interiér navržen tak akorát. Tři dospělí se vzadu uvelebí bez větších obtíží.

Oceňujeme pečlivý výběr a zpracování většiny vnitřních materiálů. Přístrojová deska je měkčená, na dotek příjemné jsou také výplně dveří. S tím vším ale kontrastuje dolní polovina středové konzoly. Použitý plast je tvrdý a po čase by mohly začít nepříjemně povrzávat.

Jízda

K dispozici jsme měli modely se čtyřválci 1.6 THP 155 a 1.6 e-HDi 115. Jako první jsme zvolili benzinovou variantu o výkonu 115 kW (155 k), která byla spojena s manuální šestistupňovou převodovkou. Již po pár ujetých kilometrech nás překvapily poměrně dlouhé dráhy řazení a dlouhé zpřevodování. Zážehová šestnáctistovka točí při rychlosti 130 km/h jen 2500 otáček za minutu, což je spíše teritorium naftových motorů. Motor má síly na rozdávání, je však potřeba s ním pracovat a v pravý čas měnit rychlostní stupně. I tak je ale znát, že se kladl velký důraz na nízké emise a spotřebu paliva. Jednotka by zvládla více, brzdí ji však elektronika.

Příjemným překvapením bylo přesednutí do naftové verze o výkonu 85 kW (115 k) ve 4000 otáčkách za minutu. Motor si s manuální šestistupňovou převodovkou rozumí daleko lépe než benzínová verze, je velmi kultivovaný a díky chytrému systému Stop/Start se vypíná již při dojezdech na křižovatku. Při rychlosti 130 km/h motor točí 2000 otáček, hnát jej výrazně nad 3300 otáček už nemá větší smysl. V kombinovaném cyklu jsme jezdili za 5,7 l/100 km/h, je ale třeba brát v potaz, že nás itinerář zavedl do horských průsmyků s výškou 1235 metrů nad mořem. V klasickém cyklu nebude problém jezdit „za čtyři“.

Nastavení podvozku je vyloženě na komfortní. Ani na 18“ discích nepocítíte větší rázy, běžné nerovnosti jsou filtrovány velmi příkladně. Karoserie se v zatáčkách docela naklání, pohodlné sedačky však odvádějí perfektní práci a drží tělo na svém místě. Volant menšího průměru v 308 nevadí. Přístrojový štít v zorném poli řidiče je dobře čitelný, překvapila nás opačná orientace chodu ručičky otáčkoměru (je umístěn vpravo, otáčky rostou zprava doleva). Řízení s příjemně nastaveným posilovačem poskytuje dostatek informací o úhlu natočení předních kol, ze zatáček vyjíždíte prakticky bez korekcí směru. Lepší jízdní vlastnosti překvapivě poskytoval naftový vůz se svými šestnáctipalcovými disky, obutými do užších pneumatik Michelin s nízkým valivým odporem, které tolik netahaly za řízení, avšak mají samozřejmě úměrně tomu horší zpětnou vazbu řízení.

Závěr

Peugeot se s novou generací modelu 308 skutečně vytáhnul. Vůz snoubí elegantní tvary karoserie s hi-tech interiérem, na ovládání některých funkcí je však třeba si trochu zvykat. Potěší skvělé zpracování vnitřních materiálů, dynamické a úsporné motory a jízdní vlastnosti. Trochu zklamaní jsme byli nabídkou prostoru na zadních sedadlech a faktem, že je z vozu cítit jistá poddimenzovanost. Ať tak či tak, je nový Peugeot 308 z našeho pohledu velmi povedený vůz. Nyní zbývá počkat si na cenu, která by měla být vzhledem k nejbližším konkurentům velmi zajímavá. Začátkem podzimu se dozvíme více.

Spolupracujeme s TipCars.com
Libra posiluje po otřesech kvůli brexitu, akciím se ale daří méně Libra posiluje po otřesech kvůli brexitu, akciím se ale daří méně

Poslední dny jsou pro britskou politiku turbulentní, a…

V migrační politice jsme udělali chybu, připustila Merkelová V migrační politice jsme udělali chybu, připustila Merkelová

Německá kancléřka Angela Merkelová v pátek během návštěvy…

Babišovi mladšímu hrozí postih kvůli cestě na Krym Babišovi mladšímu hrozí postih kvůli cestě na Krym

Andreji Babišovi mladšímu hrozí za pobyt na Krymu zákaz…

Babiš seznámil Junckera s plánem Česka na školku pro sirotky v Sýrii Babiš seznámil Junckera s plánem Česka na školku pro sirotky v Sýrii

S českým plánem na postavení školky a školy pro zhruba…

 
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 308: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena

Michal Půr, šéfredaktor serveru Info.cz, v komentáři…

Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

 



Peugeot 308 1.5 BlueHDi vs. VW Golf 1.5 TSI – Diesely v troskách? Nevypadá to... Peugeot 308 1.5 BlueHDi vs. VW Golf 1.5 TSI – Diesely v troskách? Nevypadá to...

Golf 1.5 TSI zastupuje benzinové revolucionáře. Vypíná…

Další oběť striktních emisních norem: Peugeot stopnul výrobu 308 GTi Další oběť striktních emisních norem: Peugeot stopnul výrobu 308 GTi

Kvůli homologačnímu emisnímu testu WLTP pozastaví…

 



 
Renovace udělala z Fiatu Panda 4x4 lepší auto, než když bylo nové!

Renovace udělala z Fiatu Panda 4x4 lepší auto, než když bylo nové!

Dnes 18:44

Mnoho sběratelů klasických aut vám potvrdí, že některá renovovaná auta jsou ve výsledku lepší, než když byla nová. Třeba tato zrenovovaná Panda 4x4…




Blesk.cz

Morbidní zvyk na Filipínách: Rakve visící ve vzduchu!

Morbidní zvyk na Filipínách: Rakve visící ve vzduchu!

Ve většině světa je normální zemřelé pohřbít do země nebo spálit a urnu umístit na hřbitov. Ve filipínské…

Chimparty je opičárna plná pšoukání. Zabaví na pár chvil a hrát ji lze jedním tlačítkem na mobilu

Chimparty je opičárna plná pšoukání. Zabaví na pár…

Videohry ze série PlayLink pro PlayStation 4 jsou snadno přístupné a srozumitelné. To platí i o šimpanzí…

 

iSport.cz

Tak se dočkali! Slovenský stadion snů je téměř hotový, už má trávník

Tak se dočkali! Slovenský stadion snů je téměř…

Komplikace zapomenuty! Slovenský stadion Tehelné pole bude už brzy kompletní. Kamiony z Nizozemska na něj už…

Chorvat Lovren si užil pomstu, poslal vzkaz Ramosovi: Jste parta srabů

Chorvat Lovren si užil pomstu, poslal vzkaz…

Provokovat? To umí skvěle. Chorvatský obránce Dejan Lovren se po vítězném utkání Ligy národů se Španělskem (3:2)…

 

Reflex.cz

Šéfredaktor MF Dnes vyhrožuje majiteli Seznamu: Vaše soukromí bude taky věc veřejná

Šéfredaktor MF Dnes vyhrožuje majiteli Seznamu: Vaše…

Šéfredaktor MF Dnes Jaroslav Plesl se pustil do majitele Seznamu a miliardáře Iva Lukačoviče. V reakci na kauzu…

Vivian Maierová: Neznámá chůva, jejíž úžasný fotografický talent byl objeven až po její smrti

Vivian Maierová: Neznámá chůva, jejíž úžasný…

Vivian Maierová se narodila v roce 1926 francouzské matce a rakouskému otci v New Yorku. Dětství trávila…