26.9. 2013 Jan Mička Jan Mička

Peugeot 308: První jízdní dojmy

 

Nová generace Peugeotu 308 je jednou z nejočekávanějších novinek letošního podzimu. První kilometry za volantem jsme absolvovali na východě Francie.

Peugeot se při návrhu nové generace 308 zaměřil na základní principy, bez kterých se konkurenceschopný vůz nižší střední třídy dnes neobejde. Důraz byl kladen na nízkou hmotnost, velký vnitřní prostor a míru efektivity ve vztahu k co nejnižším provozním nákladům. V nabídce se objeví pouze jeden atmosférický agregát (1.2 VTi 60 kW), zbytek palety doplní moderní přeplňované čtyřválce. Překvapí však nabídka převodovek. Zatímco lídři segmentu nabízejí vedle manuálních také automatické skříně, Peugeot se pro tuto chvíli omezil pouze na první variantu.

Nový Peugeot 308: Technická data
Motor1.2 VTi1.6 THP1.6 THP1.6 HDi1.6 e-HDi
Převodovka5M6M6M5M6M
Zdvihový objem [cm3]11991598159815601560
Válce/ventily3/44/44/44/24/2
Největší výkon [kW/min-1]60/575092/6000115/600068/400085/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]118/2750200/1400240/1400230/1750270/1750
Max. rychlost [km/h]172202215183196
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,38,9811,310,2
Komb. spotřeba [l/100 km]55,65,63,73,7
Pohotovostní hmotnost [kg]10751165116510901160

Současná nabídka pohonných jednotek však projde na jaře 2014 výrazným doplněním. Na scénu dorazí zážehový tříválec 1.2 e-THP ve verzích s 81 a 96 kilowatty, naftové agregáty posílí čtyřválec 1.6 BlueHDi s výkonem 88 kW a dvoulitr BlueHDi se 110 kW. Obě vznětové jednotky jsou vybaveny filtrem pevných částic a systémem vstřikování močoviny pro eliminaci výfukových škodlivin. Jejich výrobu zajistí francouzské továrny v Trémery a v Douvrinu, silnější výkonové varianty bude možno kombinovat také s automatickou převodovkou.

Design – Moderní, čistý

Zatímco předchozí generace třistaosmičky se stala v podstatě chvíli po příchodu v roce 2008 docela okoukanou, nový vůz se o podobnou věc strachovat nemusí. Tvary přední části nejsou nikterak složité, hlavními designovými prvky navazují na modely 208 a 2008. Nechybí charakteristická „tlama“, maska chladiče s dvojicí žeber a decentní doladění chromovanými pásy. Přední světla dostala LED techniku pro denní svícení, směrové blikače jsou integrovány také do vnějších zpětných zrcátek.

Peugeot 308: Srovnání rozměrů nové a předchozí generace
ModelPeugeot 308 IIPeugeot 308 I
Délka [mm]42534276
Šířka [mm]18041821
Výška [mm]14571512
Rozvor [mm]26202608
Rozchod vpředu [mm]15531535
Rozchod vzadu [mm]15591520

Profil karoserie vypadá díky podélné boční lince velmi dynamicky. Potěší velká plocha prosklení, svislá linie zadních oken poukazuje na předchozí generaci vozu. Tvar koncových světel opticky snižuje výšku zádě. Líbí se nám zalomení spodní části víka zavazadelníku, kontrastní oplastování nárazníku přidává na sportovnosti.

Všechny hlavní rozměry vyjma rozvoru náprav doznaly mírného zmenšení. Druhá generace Peugeotu 308 stojí na nové modulární koncernové platformě EMP2, která zajistila snížení suché hmotnosti o 70 kilogramů. Na scénu nastoupilo široké použití vysokopevnostních ocelí a kompozitních materiálů, neméně se podařilo uspořit optimalizací karoserie a dalších dílů.

Interiér – Bez displeje ani ránu

Nová generace Peugeotu 308 ctí koncept sourozenců 208 a 2008 a sazí na široké možnosti ovládání skrze multimediální dotykové rozhranní. i-Cockpit, jak Peugeot novou koncepci nazývá, se vyznačuje technicky čistou středovou konzolou s minimem přebytečných ovládacích prvků. Horní polovině dominuje velký dotykový displej s úhlopříčkou 9,7“ (standardně od druhého stupně výbavy). Přístrojový štít je po vzoru všech nových modelů Peugeot umístěn poměrně daleko, nechybí elegantně ztvárněný volant menšího průměru.

Nový Peugeot 308 exceluje v oblasti vnitřního zpracování a výběru použitých materiálů. Uvnitř vozu se cítíte jako doma, pohodlí zvyšují dostatečně dimenzované sedačky s dobrým bočním vedením.

Hatchbacky nižší střední však musí splňovat vysoké nároky na prostornost. Zavazadelník s dvojitým dnem má dle normy VDA objem 420 litrů (z toho 22 l pod podlahou), Sklopením zadních sedadel docílíte zvětšení na 1309 litrů.

Z prostoru pro posádku však máme trochu smíšené pocity. Zatímco vpředu se usadíte do pohodlných křesel a ve všech směrech máte dostatek místa, vzadu je to již trochu horší. 190 centimetrů vysoký řidič se „za sebe“ posadí s obtížemi, nad hlavou už moc prostoru také nezbývá. Do šířky je však interiér navržen tak akorát. Tři dospělí se vzadu uvelebí bez větších obtíží.

Oceňujeme pečlivý výběr a zpracování většiny vnitřních materiálů. Přístrojová deska je měkčená, na dotek příjemné jsou také výplně dveří. S tím vším ale kontrastuje dolní polovina středové konzoly. Použitý plast je tvrdý a po čase by mohly začít nepříjemně povrzávat.

Jízda

K dispozici jsme měli modely se čtyřválci 1.6 THP 155 a 1.6 e-HDi 115. Jako první jsme zvolili benzinovou variantu o výkonu 115 kW (155 k), která byla spojena s manuální šestistupňovou převodovkou. Již po pár ujetých kilometrech nás překvapily poměrně dlouhé dráhy řazení a dlouhé zpřevodování. Zážehová šestnáctistovka točí při rychlosti 130 km/h jen 2500 otáček za minutu, což je spíše teritorium naftových motorů. Motor má síly na rozdávání, je však potřeba s ním pracovat a v pravý čas měnit rychlostní stupně. I tak je ale znát, že se kladl velký důraz na nízké emise a spotřebu paliva. Jednotka by zvládla více, brzdí ji však elektronika.

Příjemným překvapením bylo přesednutí do naftové verze o výkonu 85 kW (115 k) ve 4000 otáčkách za minutu. Motor si s manuální šestistupňovou převodovkou rozumí daleko lépe než benzínová verze, je velmi kultivovaný a díky chytrému systému Stop/Start se vypíná již při dojezdech na křižovatku. Při rychlosti 130 km/h motor točí 2000 otáček, hnát jej výrazně nad 3300 otáček už nemá větší smysl. V kombinovaném cyklu jsme jezdili za 5,7 l/100 km/h, je ale třeba brát v potaz, že nás itinerář zavedl do horských průsmyků s výškou 1235 metrů nad mořem. V klasickém cyklu nebude problém jezdit „za čtyři“.

Nastavení podvozku je vyloženě na komfortní. Ani na 18“ discích nepocítíte větší rázy, běžné nerovnosti jsou filtrovány velmi příkladně. Karoserie se v zatáčkách docela naklání, pohodlné sedačky však odvádějí perfektní práci a drží tělo na svém místě. Volant menšího průměru v 308 nevadí. Přístrojový štít v zorném poli řidiče je dobře čitelný, překvapila nás opačná orientace chodu ručičky otáčkoměru (je umístěn vpravo, otáčky rostou zprava doleva). Řízení s příjemně nastaveným posilovačem poskytuje dostatek informací o úhlu natočení předních kol, ze zatáček vyjíždíte prakticky bez korekcí směru. Lepší jízdní vlastnosti překvapivě poskytoval naftový vůz se svými šestnáctipalcovými disky, obutými do užších pneumatik Michelin s nízkým valivým odporem, které tolik netahaly za řízení, avšak mají samozřejmě úměrně tomu horší zpětnou vazbu řízení.

Závěr

Peugeot se s novou generací modelu 308 skutečně vytáhnul. Vůz snoubí elegantní tvary karoserie s hi-tech interiérem, na ovládání některých funkcí je však třeba si trochu zvykat. Potěší skvělé zpracování vnitřních materiálů, dynamické a úsporné motory a jízdní vlastnosti. Trochu zklamaní jsme byli nabídkou prostoru na zadních sedadlech a faktem, že je z vozu cítit jistá poddimenzovanost. Ať tak či tak, je nový Peugeot 308 z našeho pohledu velmi povedený vůz. Nyní zbývá počkat si na cenu, která by měla být vzhledem k nejbližším konkurentům velmi zajímavá. Začátkem podzimu se dozvíme více.

Spolupracujeme s TipCars.com
Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka Studie: V Praze se hromadně staví kanceláře, nabídka vzroste dvakrát více než poptávka

Nabídka nových kanceláří v Praze letos vzroste zhruba…

 
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 308: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 






 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré reference, tvrdí klub

Droppa míří do Slovanu! Jarolím na něj dal dobré…

Člen širšího reprezentačního kádru Lukáš Droppa má po konci v Turecku opět angažmá. Se Slovanem Bratislava se…

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví útočníka i tvůrce hry

Deset posil nestačí? Sparta v Egyptě a Rakousku loví…

Ačkoli se obecně má za to, že je kádr Sparty pro tuhle chvíli uzavřený, úplně platit to nemusí. Hybnými silami…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…