26.9. 2013 Jan Mička Jan Mička

Peugeot 308: První jízdní dojmy

 

Nová generace Peugeotu 308 je jednou z nejočekávanějších novinek letošního podzimu. První kilometry za volantem jsme absolvovali na východě Francie.

Peugeot se při návrhu nové generace 308 zaměřil na základní principy, bez kterých se konkurenceschopný vůz nižší střední třídy dnes neobejde. Důraz byl kladen na nízkou hmotnost, velký vnitřní prostor a míru efektivity ve vztahu k co nejnižším provozním nákladům. V nabídce se objeví pouze jeden atmosférický agregát (1.2 VTi 60 kW), zbytek palety doplní moderní přeplňované čtyřválce. Překvapí však nabídka převodovek. Zatímco lídři segmentu nabízejí vedle manuálních také automatické skříně, Peugeot se pro tuto chvíli omezil pouze na první variantu.

Nový Peugeot 308: Technická data
Motor1.2 VTi1.6 THP1.6 THP1.6 HDi1.6 e-HDi
Převodovka5M6M6M5M6M
Zdvihový objem [cm3]11991598159815601560
Válce/ventily3/44/44/44/24/2
Největší výkon [kW/min-1]60/575092/6000115/600068/400085/4000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]118/2750200/1400240/1400230/1750270/1750
Max. rychlost [km/h]172202215183196
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,38,9811,310,2
Komb. spotřeba [l/100 km]55,65,63,73,7
Pohotovostní hmotnost [kg]10751165116510901160

Současná nabídka pohonných jednotek však projde na jaře 2014 výrazným doplněním. Na scénu dorazí zážehový tříválec 1.2 e-THP ve verzích s 81 a 96 kilowatty, naftové agregáty posílí čtyřválec 1.6 BlueHDi s výkonem 88 kW a dvoulitr BlueHDi se 110 kW. Obě vznětové jednotky jsou vybaveny filtrem pevných částic a systémem vstřikování močoviny pro eliminaci výfukových škodlivin. Jejich výrobu zajistí francouzské továrny v Trémery a v Douvrinu, silnější výkonové varianty bude možno kombinovat také s automatickou převodovkou.

Design – Moderní, čistý

Zatímco předchozí generace třistaosmičky se stala v podstatě chvíli po příchodu v roce 2008 docela okoukanou, nový vůz se o podobnou věc strachovat nemusí. Tvary přední části nejsou nikterak složité, hlavními designovými prvky navazují na modely 208 a 2008. Nechybí charakteristická „tlama“, maska chladiče s dvojicí žeber a decentní doladění chromovanými pásy. Přední světla dostala LED techniku pro denní svícení, směrové blikače jsou integrovány také do vnějších zpětných zrcátek.

Peugeot 308: Srovnání rozměrů nové a předchozí generace
ModelPeugeot 308 IIPeugeot 308 I
Délka [mm]42534276
Šířka [mm]18041821
Výška [mm]14571512
Rozvor [mm]26202608
Rozchod vpředu [mm]15531535
Rozchod vzadu [mm]15591520

Profil karoserie vypadá díky podélné boční lince velmi dynamicky. Potěší velká plocha prosklení, svislá linie zadních oken poukazuje na předchozí generaci vozu. Tvar koncových světel opticky snižuje výšku zádě. Líbí se nám zalomení spodní části víka zavazadelníku, kontrastní oplastování nárazníku přidává na sportovnosti.

Všechny hlavní rozměry vyjma rozvoru náprav doznaly mírného zmenšení. Druhá generace Peugeotu 308 stojí na nové modulární koncernové platformě EMP2, která zajistila snížení suché hmotnosti o 70 kilogramů. Na scénu nastoupilo široké použití vysokopevnostních ocelí a kompozitních materiálů, neméně se podařilo uspořit optimalizací karoserie a dalších dílů.

Interiér – Bez displeje ani ránu

Nová generace Peugeotu 308 ctí koncept sourozenců 208 a 2008 a sazí na široké možnosti ovládání skrze multimediální dotykové rozhranní. i-Cockpit, jak Peugeot novou koncepci nazývá, se vyznačuje technicky čistou středovou konzolou s minimem přebytečných ovládacích prvků. Horní polovině dominuje velký dotykový displej s úhlopříčkou 9,7“ (standardně od druhého stupně výbavy). Přístrojový štít je po vzoru všech nových modelů Peugeot umístěn poměrně daleko, nechybí elegantně ztvárněný volant menšího průměru.

Nový Peugeot 308 exceluje v oblasti vnitřního zpracování a výběru použitých materiálů. Uvnitř vozu se cítíte jako doma, pohodlí zvyšují dostatečně dimenzované sedačky s dobrým bočním vedením.

Hatchbacky nižší střední však musí splňovat vysoké nároky na prostornost. Zavazadelník s dvojitým dnem má dle normy VDA objem 420 litrů (z toho 22 l pod podlahou), Sklopením zadních sedadel docílíte zvětšení na 1309 litrů.

Z prostoru pro posádku však máme trochu smíšené pocity. Zatímco vpředu se usadíte do pohodlných křesel a ve všech směrech máte dostatek místa, vzadu je to již trochu horší. 190 centimetrů vysoký řidič se „za sebe“ posadí s obtížemi, nad hlavou už moc prostoru také nezbývá. Do šířky je však interiér navržen tak akorát. Tři dospělí se vzadu uvelebí bez větších obtíží.

Oceňujeme pečlivý výběr a zpracování většiny vnitřních materiálů. Přístrojová deska je měkčená, na dotek příjemné jsou také výplně dveří. S tím vším ale kontrastuje dolní polovina středové konzoly. Použitý plast je tvrdý a po čase by mohly začít nepříjemně povrzávat.

Jízda

K dispozici jsme měli modely se čtyřválci 1.6 THP 155 a 1.6 e-HDi 115. Jako první jsme zvolili benzinovou variantu o výkonu 115 kW (155 k), která byla spojena s manuální šestistupňovou převodovkou. Již po pár ujetých kilometrech nás překvapily poměrně dlouhé dráhy řazení a dlouhé zpřevodování. Zážehová šestnáctistovka točí při rychlosti 130 km/h jen 2500 otáček za minutu, což je spíše teritorium naftových motorů. Motor má síly na rozdávání, je však potřeba s ním pracovat a v pravý čas měnit rychlostní stupně. I tak je ale znát, že se kladl velký důraz na nízké emise a spotřebu paliva. Jednotka by zvládla více, brzdí ji však elektronika.

Příjemným překvapením bylo přesednutí do naftové verze o výkonu 85 kW (115 k) ve 4000 otáčkách za minutu. Motor si s manuální šestistupňovou převodovkou rozumí daleko lépe než benzínová verze, je velmi kultivovaný a díky chytrému systému Stop/Start se vypíná již při dojezdech na křižovatku. Při rychlosti 130 km/h motor točí 2000 otáček, hnát jej výrazně nad 3300 otáček už nemá větší smysl. V kombinovaném cyklu jsme jezdili za 5,7 l/100 km/h, je ale třeba brát v potaz, že nás itinerář zavedl do horských průsmyků s výškou 1235 metrů nad mořem. V klasickém cyklu nebude problém jezdit „za čtyři“.

Nastavení podvozku je vyloženě na komfortní. Ani na 18“ discích nepocítíte větší rázy, běžné nerovnosti jsou filtrovány velmi příkladně. Karoserie se v zatáčkách docela naklání, pohodlné sedačky však odvádějí perfektní práci a drží tělo na svém místě. Volant menšího průměru v 308 nevadí. Přístrojový štít v zorném poli řidiče je dobře čitelný, překvapila nás opačná orientace chodu ručičky otáčkoměru (je umístěn vpravo, otáčky rostou zprava doleva). Řízení s příjemně nastaveným posilovačem poskytuje dostatek informací o úhlu natočení předních kol, ze zatáček vyjíždíte prakticky bez korekcí směru. Lepší jízdní vlastnosti překvapivě poskytoval naftový vůz se svými šestnáctipalcovými disky, obutými do užších pneumatik Michelin s nízkým valivým odporem, které tolik netahaly za řízení, avšak mají samozřejmě úměrně tomu horší zpětnou vazbu řízení.

Závěr

Peugeot se s novou generací modelu 308 skutečně vytáhnul. Vůz snoubí elegantní tvary karoserie s hi-tech interiérem, na ovládání některých funkcí je však třeba si trochu zvykat. Potěší skvělé zpracování vnitřních materiálů, dynamické a úsporné motory a jízdní vlastnosti. Trochu zklamaní jsme byli nabídkou prostoru na zadních sedadlech a faktem, že je z vozu cítit jistá poddimenzovanost. Ať tak či tak, je nový Peugeot 308 z našeho pohledu velmi povedený vůz. Nyní zbývá počkat si na cenu, která by měla být vzhledem k nejbližším konkurentům velmi zajímavá. Začátkem podzimu se dozvíme více.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic

Po letech výstavby se v sobotu s velkou slávou otevřela…

Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun

Hodnota transatlantických fúzí a akvizic mezi firmami ze…

Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie

Německý automobilový koncern začal budovat výrobní závod…

Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně

Spolu s Andrejem Babišem může na rezortu financí skončit…

 
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 308: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy

Letošní motoristickou slavnost Legendy ozdobí i unikátní…

 




Peugeot 308 prošel faceliftem. Nabízí nový turbodiesel a osmistupňový automat Peugeot 308 prošel faceliftem. Nabízí nový turbodiesel a osmistupňový automat

Modernizovanou 308 poznáte podle nové přídě se znakem…

Modernizovaný Peugeot 308 se poprvé ukázal. Jakých změn se dočkáme? Modernizovaný Peugeot 308 se poprvé ukázal. Jakých změn se dočkáme?

Kompaktní peugeot se v rámci modernizace dočká nové masky…

 



 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Včera

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela pod různými jmény u obou žen

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela…

Spor dvou sousedek o kočku, která pod jiným jménem bydlela u obou žen, řeší italský soud. Jedna z žen se totiž…

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát Schillerové ho zažaluje?

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát…

Náměstkyně Andreje Babiše Alena Schillerová zvažuje žalobu na místopředsedu ČSSD a ministra zahraničí Lubomíra…

 

iSport.cz

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem, Švédskem i Slovenskem

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem,…

Čeští hokejisté se na mistrovství světa v příštím roce utkají v základní skupině A se Švédskem, Ruskem,…

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním po srážce s autem

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním…

Bývalý mistr světa v závodech silničních motocyklů královské třídy MotoGP Američan Nicky Hayden (35) po…

 

Reflex.cz

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy byla uvedena Věra Špinarová

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy…

Pondělní vyhlašování hudebních cen Anděl opanovala zpěvačka Lenny, která proměnila všechny své čtyři nominace. V…

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…