Peugeot BB1: Elektrické mikro pro čtyři

Peugeot BB1: Elektrické mikro pro čtyři

 
 

Peugeot představuje na IAA studii mikroelektromobilu blízké budoucnosti, který by se měl velmi snadno pohybovat v hustém provozu současných velkých městských aglomerací.

Do nejmenší kategorie automobilů můžeme v současné době zařadit jen dva vozy – dvoumístný Smart ForTwo a Toyotu iQ, která je schopna pojmout čtyři pasažéry. Druhá generace Smartu měří na délku zhruba 2,7 m, Toyota pak atakuje třímetrovou hranici. Koncept Peugeot BB1 má však jen 2,5 m, přesto se do něj vejdou čtyři lidé a navíc dospělí.

Mrštný prcek

Jedná se ovšem o elektromobil. Pohánějí jej dva malé elektromotory, které našly své místo v zadních kolech a automobilka při jejich vývoji spolupracovala s Michelinem. Každý z nich má výkon 7,5 kW, dohromady tedy 15 kW. Peugeot uvádí zajímavé hodnoty z rychlení – z 0 na 30 km/h za 2,8 s, z 30 na 60 km/h pak za 4 s. Díky lithium-iontovým bateriím, které jsou umístěny pod zadními sedadly, vozidlo ujede na jedno nabití až 120 km. Ve městě je velmi hbité, díky minimálním rozměrům potřebuje k otočení jen 3,5 m. I s bateriemi pak váží na dnešní poměry směšných 600 kg.

Inspirace v jedné stopě

Peugeot vyrábí kromě aut také jízdní kola a skútry. Právě konstruktéři posledně jmenované divize navrhli podvozek s trubkovým rámem. Dvojité lichoběžníkové zavěšení vpředu i vzadu ovšem odpovídá současným automobilům, stejně jako tlumiče. Do jejich světa odkazuje i elektrický posilovač řízení.

BB1 si vzal inspiraci z jednostopých dopravních prostředků i uvnitř, k jeho ovládání totiž neslouží volant, ale jakási řídítka. Na nich jsou veškerá tlačítka, například konvenční pedály byste ve voze hledali marně. Ve středu přístrojové desky je multifunkční displej, který ve spojení s audio systémem vozidla funguje jako smart phone - umožňuje také telefonování, satelitní navigaci, lze se z něj připojit i k internetu. Samozřejmostí je USB zdířka, stačí tedy jen připojit externí zdroj, k čemuž slouží také dvanáctivoltová zásuvka.

Bublina

Tvary studie jsou na dnešní poměry nekonvenční, vozítko nemá díky motorům v kolech kapotu a jeho silueta je přikrčená. Možná někomu připomene mikroautomobily z konce čtyřicátých a padesátých let dvacátého století. Ještě dále v minulosti bychom mohli najít původ otevírání dveří, které jsou zavěšeny na opačné straně, tedy vzadu. Maličký elektromobil má pouze jeden pár, který umožňuje vstup všem čtyřem cestujícím. Místa uvnitř je dostatek, na zavazadla pak zbývá 160 litrů, což je velikost, kterou disponují některé sériové minivozy o metr delší. Při obsazení pouze řidičem je pak k dispozici 855 litrů.

Bublinovitá střecha dává opět vzpomenout na poválečná miniaturní přibližovadla. Řidič má směrem vpřed královský výhled díky panoramatickému prosklení. Při konstrukci karoserie celého vozu bylo štědře využito uhlíkových vláken, tedy karbonu. Vně konceptu nalezneme i další produkty současného vývoje. Posádce svítí na cestu LED diody, zpětná zrcátka nahradily kamery. Na střeše jsou pak solární panely, které automobilka se lvem vyvinula ve spolupráci s nadací Ocean Vital. Dodávají až 16 % celkové elektrické energie veškerým palubním systémům včetně ventilace, která je umístěna ve dveřích a využívá vysokovýkonných filtrů a aktivního uhlí.

Říkej mi Bébé

Na závěr ještě dvě malé odbočky do historie. Označení BB1 nespadlo z nebe. Dvě písmena se vracejí do hluboké minulosti značky, která letos slaví 120 let od vyrobení prvního automobilu, pokud tedy lze za něj považovat parní tříkolku. O šestnáct let později, v roce 1905, se poprvé objevil malý Peugeot Bébé (dítě) typu 69, v roce 1912 pak následoval další vůz stejného jména. Ten dostal doplňkový kód BP1 a jen tak mimochodem jej zkonstruoval jistý Ettore Bugatti.

Druh pohonu BB1 pak odkazuje na jiný historický milník. Za druhé světové války Peugeot vyráběl malé elektromobily VLV (Voiture Légère de Ville, tedy lehké městské vozidlo). V letech 1941-1945 jich vzniklo celkem 377 kusů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nova dostala od televizní rady pokuty, v pořadech používala skrytou reklamu Nova dostala od televizní rady pokuty, v pořadech používala skrytou reklamu

Provozovatel TV Nova dostal od Rady pro rozhlasové a…

CzechInvest poskytuje miliardy montovnám, legislativu kritizují politici i ekonomové CzechInvest poskytuje miliardy montovnám, legislativu kritizují politici i ekonomové

Za první pololetí letošního roku poskytl stát skrze svou…

Revoluce pro obecní kasy: hospodaření se nemusí řídit jen ekonomickou výhodností Revoluce pro obecní kasy: hospodaření se nemusí řídit jen ekonomickou výhodností

Obce a kraje zřejmě nebudou muset nakládat se svým…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů Audi je v Evropě nuceno zastavit prodej některých svých modelů

Audi musí na pár týdnů zastavit prodej svých benzinových…

Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

 





 
Hyundai chce v Evropě ujet všem. Známe jeho strategii!

Hyundai chce v Evropě ujet všem. Známe jeho strategii!

Dnes 15:50

Cílem Hyundai je pro rok 2021 post nejúspěšnější asijské automobilky v Evropě. Pomoci tomu má strategie sázející na DNA značky, mobilitu, SUV i výkonné vozy.




Blesk.cz

Číňany pobouřila sexistická reklama na Audi. Přirovnává ženy k ojetým autům

Číňany pobouřila sexistická reklama na Audi.…

Německá automobilka Audi se musela omluvit za vysílání nové reklamy v Číně, která přirovnávala ženu k ojetému…

Kozy jako vozy, vosí pasy a prdelky k nakousnutí: Slintejte nad micinkami v korzetech

Kozy jako vozy, vosí pasy a prdelky k nakousnutí:…

Jejich přednosti jsou zřejmé. Jsou prsaté a prdelaté. Hlavně však mají neuvěřitelné vosí pasy. Těch dosáhly…

 

iSport.cz

Sparta - Arnhem. Sledujte generálku s posilami v PŘÍMÉM PŘENOSU

Sparta - Arnhem. Sledujte generálku s posilami v…

Generálkou na nadcházející sezonu je pro fotbalisty Sparty dnešní duel s Vitesse Arnhem, šestým týmem posledního…

Sparťané bez práce? Konatého lákají do Řecka, Holka chce Zlín i Slovan

Sparťané bez práce? Konatého lákají do Řecka, Holka…

Ondřej Mazuch, Tiémoko Konaté, Mario Holek, Matěj Hybš. Čtveřice fotbalistů, se kterými už nepočítají na Spartě,…

 

Reflex.cz

Kde najdete opravdové Maledivy? Zkuste ostrov Dhigurah a poznejte pravou tvář tropického ráje

Kde najdete opravdové Maledivy? Zkuste ostrov…

Donedávna neměli turisté ponětí, jak se žije skutečným Maledivcům. Pozlátko luxusních resortů mělo málo…

Dětský ráj: Třetina základních škol ve Francii bude učit jen 4 dny v týdnu

Dětský ráj: Třetina základních škol ve Francii bude…

Ve Francii se chystá na základních školách už třetí zásadní změna ve vyučování za posledních devět let. V rámci…