Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot BB1: Elektrické mikro pro čtyři

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Peugeot představuje na IAA studii mikroelektromobilu blízké budoucnosti, který by se měl velmi snadno pohybovat v hustém provozu současných velkých městských aglomerací.

Do nejmenší kategorie automobilů můžeme v současné době zařadit jen dva vozy – dvoumístný Smart ForTwo a Toyotu iQ, která je schopna pojmout čtyři pasažéry. Druhá generace Smartu měří na délku zhruba 2,7 m, Toyota pak atakuje třímetrovou hranici. Koncept Peugeot BB1 má však jen 2,5 m, přesto se do něj vejdou čtyři lidé a navíc dospělí.

Mrštný prcek

Jedná se ovšem o elektromobil. Pohánějí jej dva malé elektromotory, které našly své místo v zadních kolech a automobilka při jejich vývoji spolupracovala s Michelinem. Každý z nich má výkon 7,5 kW, dohromady tedy 15 kW. Peugeot uvádí zajímavé hodnoty z rychlení – z 0 na 30 km/h za 2,8 s, z 30 na 60 km/h pak za 4 s. Díky lithium-iontovým bateriím, které jsou umístěny pod zadními sedadly, vozidlo ujede na jedno nabití až 120 km. Ve městě je velmi hbité, díky minimálním rozměrům potřebuje k otočení jen 3,5 m. I s bateriemi pak váží na dnešní poměry směšných 600 kg.

Inspirace v jedné stopě

Peugeot vyrábí kromě aut také jízdní kola a skútry. Právě konstruktéři posledně jmenované divize navrhli podvozek s trubkovým rámem. Dvojité lichoběžníkové zavěšení vpředu i vzadu ovšem odpovídá současným automobilům, stejně jako tlumiče. Do jejich světa odkazuje i elektrický posilovač řízení.

BB1 si vzal inspiraci z jednostopých dopravních prostředků i uvnitř, k jeho ovládání totiž neslouží volant, ale jakási řídítka. Na nich jsou veškerá tlačítka, například konvenční pedály byste ve voze hledali marně. Ve středu přístrojové desky je multifunkční displej, který ve spojení s audio systémem vozidla funguje jako smart phone - umožňuje také telefonování, satelitní navigaci, lze se z něj připojit i k internetu. Samozřejmostí je USB zdířka, stačí tedy jen připojit externí zdroj, k čemuž slouží také dvanáctivoltová zásuvka.

Bublina

Tvary studie jsou na dnešní poměry nekonvenční, vozítko nemá díky motorům v kolech kapotu a jeho silueta je přikrčená. Možná někomu připomene mikroautomobily z konce čtyřicátých a padesátých let dvacátého století. Ještě dále v minulosti bychom mohli najít původ otevírání dveří, které jsou zavěšeny na opačné straně, tedy vzadu. Maličký elektromobil má pouze jeden pár, který umožňuje vstup všem čtyřem cestujícím. Místa uvnitř je dostatek, na zavazadla pak zbývá 160 litrů, což je velikost, kterou disponují některé sériové minivozy o metr delší. Při obsazení pouze řidičem je pak k dispozici 855 litrů.

Bublinovitá střecha dává opět vzpomenout na poválečná miniaturní přibližovadla. Řidič má směrem vpřed královský výhled díky panoramatickému prosklení. Při konstrukci karoserie celého vozu bylo štědře využito uhlíkových vláken, tedy karbonu. Vně konceptu nalezneme i další produkty současného vývoje. Posádce svítí na cestu LED diody, zpětná zrcátka nahradily kamery. Na střeše jsou pak solární panely, které automobilka se lvem vyvinula ve spolupráci s nadací Ocean Vital. Dodávají až 16 % celkové elektrické energie veškerým palubním systémům včetně ventilace, která je umístěna ve dveřích a využívá vysokovýkonných filtrů a aktivního uhlí.

Říkej mi Bébé

Na závěr ještě dvě malé odbočky do historie. Označení BB1 nespadlo z nebe. Dvě písmena se vracejí do hluboké minulosti značky, která letos slaví 120 let od vyrobení prvního automobilu, pokud tedy lze za něj považovat parní tříkolku. O šestnáct let později, v roce 1905, se poprvé objevil malý Peugeot Bébé (dítě) typu 69, v roce 1912 pak následoval další vůz stejného jména. Ten dostal doplňkový kód BP1 a jen tak mimochodem jej zkonstruoval jistý Ettore Bugatti.

Druh pohonu BB1 pak odkazuje na jiný historický milník. Za druhé světové války Peugeot vyráběl malé elektromobily VLV (Voiture Légère de Ville, tedy lehké městské vozidlo). V letech 1941-1945 jich vzniklo celkem 377 kusů.

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
16. 9. 2009 16:19
Dobrá koncepce, nepraktický design
Oceňuji že se konečně někdo pokusil snížit hmotnost - jediná cesta jak udělat elektromobily dostupnější a s větším dojezdem. Bohužel ten design je až nebezpečný, přes tak pokroucené A sloupky umístěné tak daleko v předu v zorném poli řidiče by nebylo vidět, za to by se schoval klidně i chodec u přechodu. Taky moderní prosklená střecha je nesmysl, to by způsobovalo akorát přehřívání interiéru a ostré zalomení vpředu zase deformaci obrazu. Ale pokud se upraví design, koncepce je to dobrá.
16. 9. 2009 11:39
Re: Bezpečnost je kámen úrazu
Souhlas. Tohle nahrazuje skutr. Peugeot ma takovych konceptu vic, nedavno koloval obrazek hybridni trikolky s motory v prednich kolech. Neco z toho asi brzy zacne prodavat. Hybridni Piaggio mp3 je tak na ceste.
16. 9. 2009 11:35
Re: opravdu ošklivé...
To je dobra myslenka, protoze jak znamo ma skutr narazniky masivni a bezpecnosti vynika.
16. 9. 2009 11:33
Re: Bezpečnost je kámen úrazu
Toto auto je konkurentem zespodu skutru a zezhora mestskemu mikroautu. Oproti skutru je bezpecnost o rad vyssi, oproti mestskemu mikrouatu neni o mnoho mensi. Stejne tak to je s komfortem jizdy. Po meste tech par minut nepohodli snese kazdy. Navic v realu bude 99% cestujicich na zadnim sedadle dite. Takze je treba srovnavat srovnatelne. Toto neni nastupce bezneho rodinneho vozu a nelze na nej aplikovat pozadavky stejne jako na bezny vuz. Je to mestsky popojizdec postaveny presne pro tento jeden ucel. A tomuto ucelu naprosto vyhovuje.
16. 9. 2009 10:10
opravdu ošklivé...
Ten design je hnus! Je to po bezpečnostní stránce utopie.Kde jsou nárazníky? Ťukneš a měníš půl auta, jestli přežiješ.... Zadní sedadla? dík né radši pojedu na skůtru.