Pininfarina Ferrari Rossa (2000): Speedster k narozeninám

 

Ken Okuyama představil nedávno v Monterey svůj nový supersport Kode57. Je podobnost s šestnáct let starou studií Rossa čistě náhodná? Jistěže ne! Pracoval tehdy pro Pininfarinu.

Pininfarina (Ferrari) Rossa vznikla ke kulatému výročí založení slavné karosárny a představila se poprvé doslova na domácí půdě: autosalonu v Turíně v roce 2000, poté se objevila ještě v Paříži. Giovanni Battista Farina, kterému nikdo neřekl jinak než Pinin, založil svou později proslulou firmu sedmdesát let předtím. S neméně legendární, ale mladší maranellskou automobilkou spolupracovala dlouhá léta.

Speedster

Dvoumístný speedster se svými tvary evidentně inspiroval ve druhé polovině 50. let. Tehdy Ferrari stvořilo úspěšný a nádherný sportovní prototyp 250 Testa Rossa, který se stal předlohou. Nejednalo se však o práci italských designérů, nýbrž Japonce Kiyoyukiho „Kena“ Okuyamy. Rudé ferrari je sice pro někoho klišé, ale jakou jinou barvu by měla mít studie s názvem Rossa? Název pocházel od červeně lakovaných hlav válců, respektive později ventilových vík. Otevřený koncept zcela postrádal střechu, neměl ani krycí plátěnou, natožpak odnímatelný pevný díl. Na délku měřil 4,29 m, byl řádných 1,94 m široký a pouhých 1,13 m nízký.

Zaujala na něm hlavně dominantní maska chladiče s retro mřížkou a nezbytným vzpínajícím se koníkem. Hlavní světlomety byly originálně protáhlé směrem dozadu, nesly mimochodem značku Valeo. Podobné použil stejný návrhář na sériovém supersportu Enzo. Karoserie byla plná chladicích otvorů pro přívod vzduchu k pohonné jednotce i brzdám. Nacházely se v přídi, na bocích za koly dle původního vzoru i v zádi mezi dvěma dvojicemi ústí výfukového potrubí. Koncová světla neměla zcela kulatý tvar, spíše elipsovitý a byla také čtyři.

Retro i moderna

Nizounké čelní sklo připomínalo větrný štítek sporťáků z 50. let minulého věku. Plynule přecházelo do bočních oken na dveřích a tímto směrem dále klesalo. Vytvářelo při jízdě dostatečný proud vzduchu, který odváděl případné dešťové kapky až za hlavy cestujících a ochranné oblouky. Pokud však auto v nepříznivém počasí zastavilo, nastal pochopitelně problém... Do úzké spojnice mezi oběma oblouky se vešlo třetí brzdové světlo a dvojice kamer. Jedna fungovala místo zpětného zrcátka a coby její výstup sloužil malý displej na širokém, převážně opět rudém středovém tunelu, který dělil oba členy posádky. Ani na něm nechyběl emblém automobilky. Druhá s nahrávací funkcí snímala dění ve vozidle i před ním... Psal se přelom milénia!

Naopak na klasickou dobu zase vzpomínalo víčko palivové nádrže a trojice analogových přístrojů v samostatných tubusech pod zploštělým tříramenným a částečně pochromovaným volantem. Pasažéři seděli ve sportovních sedačkách od Sparca a poutali se čtyřbodovými pásy téže značky. Řadicí páka šestistupňové manuální převodovky měla tradiční odkrytou kulisu řazení z leštěného hliníku. Dnes u Ferrari vítězí polosamočinné skříně, se kterými začínalo v roce 1989 jako první ve formuli 1...

Technika z Maranella

Technika pod kabátem byla ovšem veskrze moderní, pocházela z modelu 550 Maranello. Vpředu se tedy nacházel zážehový vidlicový dvanáctiválec DOHC objemu 5474 cm3 se čtyřventilovou technikou a výkonem 357 kW (485 k) v 7000 otáčkách. Byl opatřen efektním krytem, který vyčníval ven. Točivý moment vrcholil 569 newtonmetry při 5000 min-1 a přenášel se pochopitelně na zadní nápravu.

Podvozek měl poměrně krátký rozvor 2,5 m, přední kola byla od sebe vzdálena 1,63 m, rozchod těch zadních byl o celé tři centimetry větší. Rossa používala pětipaprskové ráfky BBS s nízkoprofilovým obutím Michelin PAX, vpředu 245-650R480A, vzadu 275-690R520A. Systém PAX francouzských gumařů umožňoval dojet i s proraženou pneumatikou. Tvůrce udával maximální rychlost přes 300 km/h. Akcelerace z klidu na stovku zůstala tajemstvím, ale sériové Maranello ji zvládlo za 4,4 s. Rossa určitě nebyla o mnoho pomalejší.

Okuyamova vzpomínka

Pochopitelně se v době premiéry spekulovalo o alespoň malosériové výrobě, ale k té nikdy nedošlo, zůstala showcarem v jediném exempláři. Na studii za šestnáct let od jejího debutu možná tolik nezapomnělo, ale vzhledem k premiéře Okuyamova nového speedsteru na Quail - A Motorsports Gathering je dobré si ji připomenout...

Japonský designér si svého díla cení natolik, že jej pod názvem Kode57 vlastně pouze zmodernizoval, je o něco hranatější a futurističtější... Už se vydražil první kus za 2,5 milionu dolarů (takřka 59 milionů korun) a ještě vznikne údajně pět dalších.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nový ministr průmyslu nechce, aby OKD spadlo do rukou Babišovu ministerstvu Nový ministr průmyslu nechce, aby OKD spadlo do rukou Babišovu ministerstvu

Ministerstvo průmyslu a obchodu odmítá návrh, aby…

Zeman se poprvé setkal s Havlíčkem, příští týden ho jmenuje ministrem Zeman se poprvé setkal s Havlíčkem, příští týden ho jmenuje ministrem

Prezident Miloš Zeman jmenuje příští týden novým…

Katar investuje pět miliard liber do britské infrastruktury, chce zmírnit dopady brexitu Katar investuje pět miliard liber do britské infrastruktury, chce zmírnit dopady brexitu

Katar hodlá v příštích pěti letech investovat v Británii…

Babišův Hartenberg se rozšiřuje. Koupil už osmnácté zařízení Babišův Hartenberg se rozšiřuje. Koupil už osmnácté zařízení

Skupina FutureLife patřící do fondu Hartenberg přikoupila…

 
Zdroj: archiv auto.cz, Supercars, M1
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 






 
Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní

Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní

Dnes 15:59

Tahle octavia s widebody kitem je nacpaná funkčním tuningem dokáže na Severní smyčce Nürburgringu ujet i mnohem silnějším sportovním autům.




Blesk.cz

Tanečník Onder poprvé o své ex Hunčárové: Tušil jsem, že s Ridim něco má!

Tanečník Onder poprvé o své ex Hunčárové: Tušil…

Milenecký vztah kuchaře Emanuela Ridiho (43) a tanečnice Lucie Hunčárové (31) byl už dlouho veřejným tajemstvím.…

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci, uvízla pět dní v poušti

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci,…

Studentka Amber VanHecke (24) na svůj výlet ze South Rimu v Arizoně už nikdy nezapomene. Poté, co se snažila…

 

iSport.cz

Zimní boháči! Koukalová vládne mezi Čechy, Shiffrinová ale vyjela třikrát víc

Zimní boháči! Koukalová vládne mezi Čechy,…

Sjezdařka Mikaela Shiffrinová si z lyžařů, snowboardistů a biatlonistů vydělala v uplynulé zimě nejvíce na…

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je mezi nejhoršími posilami

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je…

Jeho příchod do Polska vyvolal snad ještě větší zájem médií, než tomu bylo v Česku, když přestupoval z Trenčína…

 

Reflex.cz

Žena volila Trumpa a teď zjistila, že kvůli němu jí deportují manžela z USA

Žena volila Trumpa a teď zjistila, že kvůli němu jí…

Někteří lidé volili Donalda Trumpa, aby udělal pořádek. Najednou zjistili, že jeho opatření dopadnou i na ně.

Jsou politici neomezení vládci a dočasní majitelé státu?

Jsou politici neomezení vládci a dočasní majitelé státu?

Pan prezident nám nedávno oznámil, že bude zase kandidovat. Co jsme se na tu zprávu načekali. Komentářů…