reklama


Pininfarina Ferrari Rossa (2000): Speedster k narozeninám

 

Ken Okuyama představil nedávno v Monterey svůj nový supersport Kode57. Je podobnost s šestnáct let starou studií Rossa čistě náhodná? Jistěže ne! Pracoval tehdy pro Pininfarinu.

Pininfarina (Ferrari) Rossa vznikla ke kulatému výročí založení slavné karosárny a představila se poprvé doslova na domácí půdě: autosalonu v Turíně v roce 2000, poté se objevila ještě v Paříži. Giovanni Battista Farina, kterému nikdo neřekl jinak než Pinin, založil svou později proslulou firmu sedmdesát let předtím. S neméně legendární, ale mladší maranellskou automobilkou spolupracovala dlouhá léta.

Speedster

Dvoumístný speedster se svými tvary evidentně inspiroval ve druhé polovině 50. let. Tehdy Ferrari stvořilo úspěšný a nádherný sportovní prototyp 250 Testa Rossa, který se stal předlohou. Nejednalo se však o práci italských designérů, nýbrž Japonce Kiyoyukiho „Kena“ Okuyamy. Rudé ferrari je sice pro někoho klišé, ale jakou jinou barvu by měla mít studie s názvem Rossa? Název pocházel od červeně lakovaných hlav válců, respektive později ventilových vík. Otevřený koncept zcela postrádal střechu, neměl ani krycí plátěnou, natožpak odnímatelný pevný díl. Na délku měřil 4,29 m, byl řádných 1,94 m široký a pouhých 1,13 m nízký.

Zaujala na něm hlavně dominantní maska chladiče s retro mřížkou a nezbytným vzpínajícím se koníkem. Hlavní světlomety byly originálně protáhlé směrem dozadu, nesly mimochodem značku Valeo. Podobné použil stejný návrhář na sériovém supersportu Enzo. Karoserie byla plná chladicích otvorů pro přívod vzduchu k pohonné jednotce i brzdám. Nacházely se v přídi, na bocích za koly dle původního vzoru i v zádi mezi dvěma dvojicemi ústí výfukového potrubí. Koncová světla neměla zcela kulatý tvar, spíše elipsovitý a byla také čtyři.

Retro i moderna

Nizounké čelní sklo připomínalo větrný štítek sporťáků z 50. let minulého věku. Plynule přecházelo do bočních oken na dveřích a tímto směrem dále klesalo. Vytvářelo při jízdě dostatečný proud vzduchu, který odváděl případné dešťové kapky až za hlavy cestujících a ochranné oblouky. Pokud však auto v nepříznivém počasí zastavilo, nastal pochopitelně problém... Do úzké spojnice mezi oběma oblouky se vešlo třetí brzdové světlo a dvojice kamer. Jedna fungovala místo zpětného zrcátka a coby její výstup sloužil malý displej na širokém, převážně opět rudém středovém tunelu, který dělil oba členy posádky. Ani na něm nechyběl emblém automobilky. Druhá s nahrávací funkcí snímala dění ve vozidle i před ním... Psal se přelom milénia!

Naopak na klasickou dobu zase vzpomínalo víčko palivové nádrže a trojice analogových přístrojů v samostatných tubusech pod zploštělým tříramenným a částečně pochromovaným volantem. Pasažéři seděli ve sportovních sedačkách od Sparca a poutali se čtyřbodovými pásy téže značky. Řadicí páka šestistupňové manuální převodovky měla tradiční odkrytou kulisu řazení z leštěného hliníku. Dnes u Ferrari vítězí polosamočinné skříně, se kterými začínalo v roce 1989 jako první ve formuli 1...

Technika z Maranella

Technika pod kabátem byla ovšem veskrze moderní, pocházela z modelu 550 Maranello. Vpředu se tedy nacházel zážehový vidlicový dvanáctiválec DOHC objemu 5474 cm3 se čtyřventilovou technikou a výkonem 357 kW (485 k) v 7000 otáčkách. Byl opatřen efektním krytem, který vyčníval ven. Točivý moment vrcholil 569 newtonmetry při 5000 min-1 a přenášel se pochopitelně na zadní nápravu.

Podvozek měl poměrně krátký rozvor 2,5 m, přední kola byla od sebe vzdálena 1,63 m, rozchod těch zadních byl o celé tři centimetry větší. Rossa používala pětipaprskové ráfky BBS s nízkoprofilovým obutím Michelin PAX, vpředu 245-650R480A, vzadu 275-690R520A. Systém PAX francouzských gumařů umožňoval dojet i s proraženou pneumatikou. Tvůrce udával maximální rychlost přes 300 km/h. Akcelerace z klidu na stovku zůstala tajemstvím, ale sériové Maranello ji zvládlo za 4,4 s. Rossa určitě nebyla o mnoho pomalejší.

Okuyamova vzpomínka

Pochopitelně se v době premiéry spekulovalo o alespoň malosériové výrobě, ale k té nikdy nedošlo, zůstala showcarem v jediném exempláři. Na studii za šestnáct let od jejího debutu možná tolik nezapomnělo, ale vzhledem k premiéře Okuyamova nového speedsteru na Quail - A Motorsports Gathering je dobré si ji připomenout...

Japonský designér si svého díla cení natolik, že jej pod názvem Kode57 vlastně pouze zmodernizoval, je o něco hranatější a futurističtější... Už se vydražil první kus za 2,5 milionu dolarů (takřka 59 milionů korun) a ještě vznikne údajně pět dalších.

Spolupracujeme s TipCars.com
Rozhovor s ředitelkou závodu LEGO: Češi mají podobný smysl pro humor jako Dánové Rozhovor s ředitelkou závodu LEGO: Češi mají podobný smysl pro humor jako Dánové

Snad každé dítě v Česku zná stavebnici LEGO. V továrně…

Trump: Americké automobilky by měly zvýšit výrobu Trump: Americké automobilky by měly zvýšit výrobu

Americký prezident Donald Trump dnes jednal se zástupci…

Škola nejbohatšího Čecha na Evropské třídě bude mít i vlastní hvězdárnu Škola nejbohatšího Čecha na Evropské třídě bude mít i vlastní hvězdárnu

Nejbohatší Čech Petr Kellner významně pokročil v projektu…

Německá vláda chystá bič na protiústavní strany, nedostanou příspěvky Německá vláda chystá bič na protiústavní strany, nedostanou příspěvky

Německá vláda chce ještě do zářijových parlamentních…

 
Zdroj: archiv auto.cz, Supercars, M1
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

 


Volkswagen Polo Volkswagen Polo

Poloauto, různé více či méně kreativní nadávky





 
Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Dnes 17:55

Telefonování v autě se za desítky let změnilo. Už v roce 1988 se ovšem dal přístroj ovládat na volantu...




Blesk.cz

Tajemství opuštěného sídla striptýzového magnáta: Zmizel on i jeho žena, jejich dům je rájem vandalů

Tajemství opuštěného sídla striptýzového magnáta:…

Za velice neobyčejný se dá označit dům, který v roce 1972 postavil Billy Hull. Jako majitel několika…

Zázrak v pohřbeném italském hotelu: Záchranáři vytáhli nečekané přeživší, tři chlupatá štěňátka

Zázrak v pohřbeném italském hotelu: Záchranáři…

Roztomilé překvapení, které dalo záchranářům naději, čekalo pod troskami italského hotelu zavaleného lavinou…

 

iSport.cz

Obhájce má smůlu! Pobřeží slonoviny i se slávistou Delim končí ve skupině

Obhájce má smůlu! Pobřeží slonoviny i se slávistou…

Fotbalisté Pobřeží slonoviny jako obhájci titulu skončili na mistrovství Afriky překvapivě už v základní…

VIDEO: Vítkovice zdolaly Spartu i počtvrté, Hradec vyhrál v Olomouci

VIDEO: Vítkovice zdolaly Spartu i počtvrté, Hradec…

Hokejisté Hradce Králové zvítězili v dohrávce 36. kola hokejové Tipsport extraligy na ledě Olomouce 4:1 a…

 

Reflex.cz

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující, nedělejme z Česka „Divoký východ“

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující,…

Ministerstvo vnitra údajně chce do měsíce předložit vládě návrh ústavního zákona, podle něhož by se mělo povýšit…

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky. Podívejte se na nejkrásnější svatební fotografie roku 2016

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky.…

Mezinárodní společnost profesionálních svatebních fotografů (ISPWP) vybrala 80 nejlepších fotografií pořízených…

 
 
reklama