9.1. 2013 Auto Tip

Ferdinand Piëch: Kdyby koncern jednal fér, quattro by nevzniklo!

Ferdinand Piëch: Kdyby koncern jednal fér, quattro by nevzniklo!

Šéf dozorčí rady VW Group Ferdinand Piëch v exkluzivním rozhovoru popisuje vznik Porsche 924, jak coby šéf Audi vycházel s vedením Volkswagenu a proč se tovární piloti báli závodního typu 917.

Pojďme se nejprve podívat na vztah mateřského VW k malé a tehdy nepříliš významné značce Audi...

Když Volkswagen odkoupil značku Audi od Daimleru, udály se brutální změny. Původní management dostal šest hodin, aby si vyklidil kanceláře a zmizel, a to pod dohledem závodní ochranky. Tehdy jsem ještě působil u Porsche, ale zažil jsem druhou vlnu – to když se propouštěli zaměstnanci, které ale do dvou let zase všechny vzali zpět. Takové jsou moje první zážitky z naprosto byrokraticky řízené velkofirmy, a coby spolupracovník Audi jsem takové procesy nechápal.

Kdy se tedy z Audi začala rodit prémiová značka?

Cesta Audi do první ligy začala ještě v době, kdy jsem byl u Porsche. Audi se na trhu vždy pohybovalo za Fordem či Opelem a vedení mateřského VW si to podle všeho i přálo. Aby prodejci ekonomicky přežili, nařídili sloučení prodeje značek Audi a VW, na což člen představenstva Audi zodpovědný za prodej reagoval tím, že s týmem 14 podřízených přešel k BMW a tam vybudoval špičkovou obchodní síť. Hlavním problémem Audi ale tehdy byla koroze, značka používala vysloužilou lakovací linku po VW. Není divu, že audiny tehdy prorezavěly už po třech letech, zatímco třeba porsche vydržela i osm let – díky částečnému použití pozinkovaných dílů.

Ale rez se přece objevovala i u typu 911...

Ano, neboť můj nástupce u Porsche nařídil pozinkované díly přestat používat. Až když se koroze objevila už u tři roky starých aut, postavili se k problému čelem a začali zinkováním ošetřovat rovnou celé karoserie.

Jak vznikal model Porsche 924?

Na sklonku mého působení u značky Porsche jsme pro Audi vyvinuli na klíč sportovní kupé, s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Když bylo hotové, přišla energetická krize a tehdejší šéf Volkswagenu Toni Schmücker měl na autosalonu ve Frankfurtu za celý koncern vystavovat jediné úplně nové auto, v době krize potřebné asi jako díra v hlavě: kupé 924. Chtěl celý projekt okamžitě zastavit.

To se ale nestalo. Proč?

To už jsem byl u Audi a Schmückera přemluvil, aby celý projekt přepustil značce Porsche. Typ 924 byl autem s největším množstvím sdílených komponentů v koncernu: zadní nápravou z brouka, přední z audi, madla a zámky dveří pocházely opět z brouka. Jenže Porsche tehdy nemělo peníze na odkoupení celého projektu, a tak jsem jim navrhl postupné fi nancování s tím, že nám odváděli podíl z každého vyrobeného vozu. Navíc se podařilo výrobu situovat do závodu Audi v Neckarsulmu a zachránit jej tak před zavřením.

Jedním z klíčů k úspěchu řady 924 byla antikorozní ochrana...

Ano, když se tak dobře osvědčila u dražší řady 911, rozhodli jsme se v Neckarsulmu vozy 924 zinkovat alespoň částečně – a zákazníci měli od tehdy všudypřítomné rzi klid nejméně na deset let. Navíc jsme se tuto technologii rychle naučili, po roce už se zinkovaly celé karoserie a tuto ochranu jsme použili i na naše vlastní vozy, nejprve Audi 100. Zpočátku jen částečně, koncernové vedení mělo obavu, abychom nepoškodili image golfu, který si tehdy o zinku mohl nechat jen zdát. I tak jsme na řadu Audi 100 dávali desetiletou záruku na neprorezavění, čímž se nemohl pochlubit Ford, Opel ani Daimler. Zákazníci to brali, a když se ukázalo, že prodeji golfu jsme nijak neublížili, dostali jsme z Wolfsburgu zelenou pro ošetření celých karoserií...

 [600×200]

Jak se takový krok vyplácel?

Pozinkování přišlo na 80 marek, zákazníci akceptovali navýše ní ceny o 200 marek, přitom ale vzrostla i zůstatková cena vozu. Byl to pro nás finančně výhodný krok.

A jak se zrodil nápad dostat do osobních audi pohon všech kol?

Vlastně dost kuriózně. Německá vláda hledala nástupce armádního štábního vozu DKW Munga. Daimler dodal obojživelné auto, jenže jeho cena překročila reálné možnosti, a tak jsme u Audi začali s přestavbou původní mungy na modernější iltis se čtyřdobým motorem. Když jsme byli hotoví, přišel z centrály koncernu příkaz, že se iltis bude nabízet pod značkou VW. Moji lidé byli tenkrát strašně naštvaní, a tak jsme se rozhodli pro takovou odplatu. Pohon 4x4 z iltisu, jehož vývoj ve finále zaplatil Volkswagen, jsme zastavěli do Audi 80. Šlo o dost rustikální řešení bez mezinápravového diferenciálu, v zatáčkách bylo v hnacím řetězci cítit velké pnutí, parkování bylo kvůli svírání hřídelů doslova za trest. To nás zákonitě přivedlo na myšlenku instalace třetího, mezinápravového diferenciálu – a quattro bylo na světě. Je to paradox: Kdyby s námi tehdy koncernové vedení hrálo fér, asi by nevznikl systém, který Audi dostal na technologickou špičku.

Kdybyste měl uvést nejriskantnější rozhodnutí vaší kariéry, jakého vozu se týkalo?

Šlo o vývoj Porsche 917. Obrazně řečeno hned z rýsovacího prkna šlo do ostrého nasazení 25 motorů, to abychom vyhověli homologaci. Naštěstí byl jediným problémem lehký průsak oleje, okruh šlo snadno přetěsnit. A nové motory byly tak dobré a výkonné, že z nich měli někteří naši piloti až strach.

To přiznal i legendární pilot Hans Herrmann, který vůz vedl na trati v Le Mans...

Ano, ale tehdy se přidala ještě jiná příčina. Do vozů jsme zamontovali dráty pohybující se s ubývajícím brzdovým obložením. Když bylo sjeté, drát aktivoval červenou kontrolku a pilot věděl, že musí do boxů. Jenže nás nenapadlo, že když u tohoto triviálního systému drátek praskne, bude kontrolka svítit i přesto, že brzdy jsou zcela v pořádku. To se stalo právě Hansi Herrmannovi, ten v obavě z možné havárie raději zvolnil a dal se předjet Jackym Ickxem. Ten rok jsme vyhráli všechny vytrvalostní závody mistrovství světa, právě s výjimkou Le Mans.

Jsou velké nápady dílem velkých konstrukčních týmů?

Na to úplně nevěřím. Nějaký čas jsem působil jako samostatný konstruktéra na zakázku jsem vyvíjel pětiválcový vznětový motor pro Daimler. Stejný úkol po letech řešily týmy VW a Audi v případě benzinového pětiválce. Výsledek? VW na vše potřeboval dva a půl roku, Audi rok a půl – a já tehdy s polovičním týmem jen pět měsíců. Tuhle zkušenost jsem později použil při tvorbě malých, velmi efektivních závodních oddělení u značek Porsche a Audi.

Porsche 917 získalo slávu i díky filmu Le Mans se Stevem McQueenem. Dokázal jej ve skutečnosti opravdu řídit?

To si pište, že ano!

FERDINAND KARL PIËCH (*17. 4. 1937 ve Vídni)

Vnuk Ferdinanda Porsche, v letech 1963 až 1971 pracoval pro značku Porsche ve Stuttgartu, poté působil jako šéf vývoje u Audi. V roce 1993 nahradil Carla Hahna jako nový šéf představenstva Volkswagen AG, ve funkci setrval do roku 2002, ale nadále působí jako šéf dozorčí rady. Dokázal výrazně rozšířit portfolio koncernu (Lamborghini, Bugatti, Scania) a zavést ekonomicky velmi výhodnou strategii sdílených platforem. K neúspěchům patří dosud marná snaha etablovat VW Phaeton mezi elitní manažerské sedany či ztráta značky Rolls-Royce při akvizici RR/Bentley. Piëch je otcem dvanácti dětí, žije se čtvrtou manželkou Uršulou a zakládá si na tvrdém manažerském stylu řízení.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jedná se o aroganci moci. Pražské zastupitele pobouřil bojkot mimořádného jednání Jedná se o aroganci moci. Pražské zastupitele pobouřil bojkot mimořádného jednání

Kvůli nepřítomnosti většiny zastupitelů pražského…

Piráti berou na magistrátu peníze navíc Piráti berou na magistrátu peníze navíc

Piráti jsou podle informací deníku Blesk jediným pražským…

Slovanská epopej patří Praze, soud potvrdil původní verdikt Slovanská epopej patří Praze, soud potvrdil původní verdikt

Kulturní památka Slovanská epopej patří Praze, nikoliv…

Řetězec obchodů s drogistickým zbožím dm drogerie markt zvýšila tržby o osm procent Řetězec obchodů s drogistickým zbožím dm drogerie markt zvýšila tržby o osm procent

Tržby drogistického řetězce dm drogerie markt v Česko…

 

Štítky Auto Tip

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 





 
Evropský trh v září 2017: Evropa hlásí pokles. Je to důvod k obavám?

Evropský trh v září 2017: Evropa hlásí pokles. Je důvod k obavám?

Dnes 08:56

Prodeje aut na evropských trzích v září klesly o dvě procenta. Na výsledcích jednotlivých značek je to jasně vidět.




Blesk.cz

Bezvládné tělo v parku v Praze 8: Žena se chtěla upít k smrti. Neunesla smrt blízkého

Bezvládné tělo v parku v Praze 8: Žena se chtěla…

Strážníci ve středu zachránili život ženě, která bezvládně ležela v Praze 8. Ta se zřejmě nedokázala vyrovnat se…

Uložte zahrádku k zimnímu spánku: 5 tipů, co byste měli nyní udělat

Uložte zahrádku k zimnímu spánku: 5 tipů, co byste…

Říjen je měsíc, kdy ukládáme zahrádku k zimnímu spánku. Je potřeba udělat mnoho prací, než můžete z chat a…

 

iSport.cz

Legendární Vémola přednášel vysokoškolákům. Řešil i alkohol a sex

Legendární Vémola přednášel vysokoškolákům. Řešil i…

Je bezesporu nejslavnějším jménem českého MMA. Karlos Vémola se jako první Čech dostal do nejprestižnější ligy…

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí mu fintu nespolkl

Hloupé vyloučení! Piqué dal gól rukou a slavil, sudí…

Gerard Piqué se opět dostal do centra dění. Tentokrát nebyly na vině jeho výkony, výroky na adresu hlavního…

 

Reflex.cz

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do vlády s Babišem je v zájmu vlasti, říká Švejnar

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do…

Prakticky všechny přední strany vylučují povolební spolupráci s Andrejem Babišem a jeho hnutím ANO. Podle…

Britské historické seriály jedou. Stejně jako herečka Jenna Colemanová jako královna Viktorie

Britské historické seriály jedou. Stejně jako…

Britská královská rodina a seriály: obojí se momentálně hřeje na výsluní přízně publika. Když se ty dvě…