Pokrokové Aero 30 rumunského krále se prodává za 700 tisíc

 

Aero 30 můžeme na našich srazech vidět docela často i přes svůj věk. Unikátních vozů tedy na první pohled moc nenajdeme, teď je ale jeden ke koupi. Až v Rumunsku.

Třicítka byla druhým největším modelem v nabídce původně letecké továrny doktora Kabeše ve Vysočanech. Vynikala pokrokovou konstrukcí a získala si značnou oblibu, byť se nevyráběla dlouho, jen čtyři roky (1934-1938). Nizounké vozy měly sportovně dlouhou kapotu, proto se jim přezdívalo spolu s větším typem 50 „český jaguar“. Pochopitelně výkonu britských SS 100 nedosahovaly, ale proporcemi je připomínaly.

Otevřené, ale i dvoudveřové uzavřené, navíc celoocelové karoserie byly napevno přivařeny k plošinovému rámu. Typická třicítka měla plátěnou střechu, vykrojená dvířka po obou stranách a dvě, případně i čtyři místa k sezení, tudory jsou méně známé. V přídi se nacházel dvoudobý kapalinou chlazený dvouválec s hliníkovou hlavou, objemem 998,7 cm3 a výkonem 21 kW (28,5 k) v 3700 otáčkách. Aerovky měly akumulátorové zapalování a tehdy ještě atypický, ale pokrokový přední pohon, převodovka byla třístupňová mechanická. Podvozek tvořily dělené kyvadlové nápravy, odpružení obstarávala tehdy obvyklá půleliptická listová pera, stačila příčná, vzadu však raději dvojitá.

Vozy vážily dle provedení od 850 do 950 kg a upalovaly až 105 km/h, přičemž na 100 kilometrů jízdy spolykaly 8,5-11 l benzinu. K zastavení jim musely stačit běžné mechanické brzdy. Během produkce se měnily větrací klapky a žebrování kapoty, těsně před jejím ukončením přišla modernizace vzhledu s módně zakulacenu přídí. Díly zůstaly v továrně i během války, takže po ní, v roce 1947, bylo smontováno ve znárodněném podniku Letecké závody ještě několik aut.

Kus, který je nabízen na mobile.de, pochází z června roku 1936. Na první pohled upoutá snad jen přední mřížka v laku a taktéž barevné středy kol s nápisy „Aero“, ale exemplář má víc zvláštností, například nestandardní velké světlomety a bronzovou hlavu válců ze závodních speciálů, udávaný výkon 22 kW je však vyšší jen mírně.

Prvním vlastníkem byl prokazatelně poslední rumunský král Michal I. (v rodném jazyce Mihail), který jej dostal jako dárek od Edvarda Beneše včetně čestného členství v pražském Aero klubu. Po násilné abdikaci v prosinci 1947 musel uprchnout, nejdříve do Londýna, nakonec se usadil ve Švýcarsku. Stále žije, střídavě i v původní vlasti, letos oslaví 95. narozeniny!

Vůz prodává monarchův pravnuk, takže po celá desetiletí zůstal v rodině a nyní odpočívá v rumunské Ploješti. Je pojízdný a v perfektním stavu, dokonce na pneumatikách Baťa Super Tropic. I když ne zcela původním, protože byl darován v zeleném laku s bílým interiérem. Kožené čalounění měnilo odstín dokonce dvakrát, nejprve na rudou, později na aktuální černou. Pod kapotu se také nastěhoval agregát z jiné třicítky, kterou král z dynastie Hohenzollernů koupil, ale už je tam zpět originální. Změny byly nutné, komunistická vláda chtěla několikrát auto zkonfiskovat.

Je požadovaná cena 25 tisíc eur (675,5 tisíce korun) oprávněná? Vzhledem k unikátnosti by se chtělo říci, že ano, ale v současnosti se otevřené třicítky po renovaci prodávají klidně o 200 tisíc dráž, jen ty uzavřené začínají nad půlmilionem. Rodina samozřejmě schraňuje veškerou dokumentaci i druhou pohonnou jednotku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy

Evropská komise varovala amerického ministra financí…

Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard Exšéf zkrachovalé bitcoinové burzy má nakročeno k desítkám miliard

Věřitelé tvrdí, že strmý nárůst ceny bitcoinu způsobil,…

 
Zdroj: mobile.de, Svět motorů

Štítky Sportovní Kabriolet

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

 





 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Včera

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to dělat správně

Vaše pleť rozhodně potřebuje masku: 6 rad, jak to…

Ošetření pleťovou maskou patří mezi intenzivní kosmetické postupy, jejichž účinek je výrazný a okamžitě…

 

iSport.cz

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley poskočilo na 4. místo

Chelsea porazila Huddersfield 3:0. Senzační Burnley…

Fotbalisté Chelsea porazili v předehrávce 17. kola anglické ligy domácí Huddersfield 3:1 a před středečním…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…