17.2. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Politici věří, že se Opel spojí s PSA. Kdo by na tom vydělal? A kdo naopak ztratil?

Politici věří, že se Opel spojí s PSA. Kdo by na tom vydělal? A kdo naopak ztratil?

Francouzská Skupina PSA má zájem o značku Opel. Zatím však není jasné, zda by na takovém nákupu vydělala.

O žádné jiné zprávě z automobilového průmyslu se tento týden nemluví více. V úterý vyšlo najevo, že francouzská Skupina PSA má zájem o značku Opel, o jejíž koupi aktuálně jedná s koncernem General Motors, jejím současným vlastníkem. Mělo by spojení PSA – Opel smysl, nebo postrádá logiku?

Některé analytiky totiž možnost Opelu překvapila. General Motors by tímto krokem totiž naplno ztratil evropské zastoupení, čehož ale americký koncern možná chce dosáhnout. Ostatně vzpomeňme na nedávný konec značky Chevrolet ve většině Evropy, respektive omezení její nabídky výhradně na sportovní modely Corvette a Camaro.

Jenže GM má pro prodej Opelu své důvody. Evropská divize koncernu je už od roku 1999 ztrátová, což v posledních letech nezvrátila ani výrazná restrukturalizace Opelu a mohutná mezigenerační výměna jeho modelů i techniky. Když už se totiž loni zdálo, že Opel bude konečně ziskový, do hry zasáhl brexit, který výsledky firmy výrazně ovlivnil. A to kvůli britským továrnám, kde Opel (respektive sesterská značka Vauxhall) též vyrábí, a to v Lutonu a Ellesmere Portu. V Británii přitom dnes vzniká i Astra, která je pro Opel nadmíru důležitým modelem.

Podle některých názorů by se GM patrně rád zbavil i vývojového centra Opelu. To sice vyvinulo platformu Astry, kterou využívá třeba také americká značka Buick pro svůj model Verano, jenže zároveň dlouhodobě pracuje i na turbodieselech. A ty se do budoucna nemusí vyplatit, protože kvůli přísnějším emisním normám je jejich vývoj stále nákladnější, což se projeví i na jejich prodejní ceně. Rostou proto názory, že vznětové motory v osobních autech zcela skončí, což by pro centrum s bohatými zkušenostmi v této oblasti mohl být problém. Muselo by hledat jiné využití.

PSA chce koupit Opel! Co na to General Motors?

Zároveň je otázkou, co by takový nákup přinesl PSA. To samo mělo před lety finanční problémy, a tak je otázkou, jak by si poradilo s převzetím další ztrátové firmy. Navíc Opel je vyloženě evropská značka, a tak PSA nemůže moc pomoci v globálním měřítku. Odborníci navíc upozorňují na to, že vozy Opel se pro prodej mimo Evropu v současné formě moc nehodí – mají bohatou výbavu, což je spolu s nákladnou výrobou prodražuje. Nic, co by se na mimoevropských, ne tak náročných trzích hodilo. A co víc, Opel a Peugeot si vlastně konkurují, jedná se o podobně laděné značky, což pro případné spojení není výhodné. Bylo by totiž potřeba je více odlišit.

Na druhou stranu existují i důvody, proč by spojení PSA-Opel mělo smysl. Firmy už dnes spolupracují, francouzskou techniku německá značka použije u svých nadcházejících crossoverů Crossland X a Grandland X, přičemž tato kooperace by se při případném spojení dále rozšířila. PSA by patrně mělo zájem o platformu Insignie, kterou by rádo použilo pro nástupce Peugeotu 508 a Citroënu C5. A rozsáhlé sdílení techniky by jistě bylo z hlediska výrobních nákladů výhodné.

Spojením s Opelem by navíc PSA posílilo svoji pozici na evropském trhu. Dnes je třetím největším koncernem v Evropě, přičemž díky zakomponování Opelu do své struktury by se stalo dvojkou. Přeskočilo by Alianci Renault-Nissan.

PSA-Opel jako evropský šampion?

Přestože zatím pouze probíhají jednání mezi PSA a GM, v tuto chvíli se zdá, že k dohodě o prodeji Opelu skutečně dojde. Třeba německá ministryně hospodářství Brigitte Zypriesová se už nechala slyšet, že podle jejího názoru bude Opel opravdu prodán. Ministr hospodářství německé spolkové země Porýní-Falc, kde má Opel jednu ze svých továren, Volker Wissing, zase už hlásá, že příchod PSA do Opelu povede k vytvoření „evropského šampiona“.

Že to nejsou jen slova do větru, naznačují události posledních dnů. Vedoucí představitelé GM totiž již ujišťovali zástupce německé a britské vlády, aby projednali důsledky prodeje Opelu pro jeho továrny v tamějších státech. Šéf PSA Carlos Tavares se zase chce sejít s německou kancléřkou Angelou Merkelovou, jíž patrně bude prezentovat plány francouzské skupiny s německou značkou. Německá strana jistojistě bude chtít vedle výroby zachovat i vývoj v Německu.

Do prodeje Opelu každopádně budou mluvit silné německé odbory. I proto už na povrch vyplývají zprávy, že Skupina PSA chce Opel zachovat jako německou značku a že patrně zachová současnou strukturu managementu. Na druhou stranu ale zaznívají názory, že nový vlastník bude muset propouštět. Továrny Opelu totiž údajně stále nejsou naplněny tak, jak by měly být (údajně jen na 72 % své kapacity), což výrobu zdražuje. Navíc je hodně nákladný i německý vývoj, a tak se nabízí jeho přesun do Francie. Jenže to jsme opět u těch odborů.

A co na to Fiat?

Nechme se tak zatím překvapit, zda se prodej Opelu podaří. Podle některých názorů by mohlo být o výsledcích jednání jasno ještě před letošním ženevským autosalonem, který startuje již druhý březnový týden. Pokud dohoda klapne, bude se jednat o největší sloučení automobilek od doby, kdy se Fiat spojil s Chryslerem. Postupné propojování vyvrcholilo v roce 2014, kdy vznikl koncern FCA.

Když už jsme u Fiatu, je nutné zdůraznit, že prodej Opelu by mohl mít důsledky i pro něj. Díky nárůstu PSA o další velkou značku by měl ještě menší vliv na evropském trhu. To ale není to nejzajímavější, v této souvislosti je nutné připomenout někdejší zájem šéfa FCA Sergia Marchionneho o spojení italsko-amerického koncernu s GM. Nejvyšší vedení General Motors takový nápad v roce 2015 odmítlo, přestože Marchionne tehdy vysvětloval, že spojení FCA-GM by bylo pro oba partnery výhodné. Není vůbec nereálné, že Marchionne tato pozitiva začne opět zdůrazňovat. A co když na ně šéfka GM Mary Barraová tentokrát uslyší?

Spolupracujeme s TipCars.com
Realistické lidi už dnes nikdo moc kreslit neumí, říkal zesnulý animátor Mainwood Realistické lidi už dnes nikdo moc kreslit neumí, říkal zesnulý animátor Mainwood

Ve věku 65 let na podzim zemřel britský animátor Roger…

Studie: Šít v Asii se přestává vyplácet, trendem je přesun výroby zpět do prvního světa Studie: Šít v Asii se přestává vyplácet, trendem je přesun výroby zpět do prvního světa

Vyrábět v Asii se textilkám vyplácí stále méně. Produkce…

Tisíce lidí vyšly do ulic proti Zemanovi s Babišem. Nesly transparenty Odstup, satane Tisíce lidí vyšly do ulic proti Zemanovi s Babišem. Nesly transparenty Odstup, satane

Z pražského Hradčanského náměstí vyrazily před patnáctou…

České úřady požádaly Švýcary o bankovní podklady kvůli Babišovi České úřady požádaly Švýcary o bankovní podklady kvůli Babišovi

České úřady zažádaly letos v dubnu o spolupráci Vrchní…

 
 

Přidat názorDiskuse: Politici věří, že se Opel spojí s PSA. Kdo…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN James May si utahuje z YouTuberů. Natočil rozbalení nové Toyoty Yaris GRMN

Z populárních trendů na YouTube si dělal známý moderátor…

Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí

Nejmenší SUV automobilky Lexus mělo premiéru letos v…

 





 
Svět není jen o SUV. Mitsubishi se nakonec nezbaví konvenčních aut

Svět není jen o SUV. Mitsubishi se nakonec nezbaví konvenčních aut

Včera

V souvislosti se značkou Mitsubishi se v posledních letech píše hlavně o jejích SUV a crossoverech. Konvenčních aut se však zbavit nehodlá.




Blesk.cz

Deset malérů slavných: Průšvihy v čase podzimu

Deset malérů slavných: Průšvihy v čase podzimu

Je dobré se čas od času ohlédnout zpátky. Udělat jakési zrcadlo stavu, což se týká i míry vkusu v módních…

Morbidní zvyk na Filipínách: Rakve visící ve vzduchu!

Morbidní zvyk na Filipínách: Rakve visící ve vzduchu!

Ve většině světa je normální zemřelé pohřbít do země nebo spálit a urnu umístit na hřbitov. Ve filipínské…

 

iSport.cz

Kouč florbalistů Kettunen: o MS v O2 Areně, češtině i vývoji mladého sportu

Kouč florbalistů Kettunen: o MS v O2 Areně, češtině…

Petri „Pete“ Kettunen dělal a zažil v posledních pětadvaceti letech ve florbalu úplně všechno. Hrál, trénoval,…

Slovenský triumf? Nástup Hapalových dětí! Není z jiného světa, říká Rusnák

Slovenský triumf? Nástup Hapalových dětí! Není z…

O moc lepší start v novém angažmá si trenér Pavel Hapal přát nemohl. Slovensko smetlo v Lize národů do té doby…

 

Reflex.cz

15 000 lidí křičelo: Demisi, demisi! Zaplněné Staroměstské náměstí žádalo Babišovo odvolání

15 000 lidí křičelo: Demisi, demisi! Zaplněné…

Tisíce lidí v Praze žádají kvůli kauze Čapí hnízdo demisi premiéra Andreje Babiše, demonstrace proti němu…

Češi neumí slavit: Všechna letošní výročí provázejí rozbroje a napětí. K čemu to vlastně je?

Češi neumí slavit: Všechna letošní výročí provázejí…

Minulou neděli vyšly do ulic polských měst statisíce lidí, aby si připomněly 100. let nezávislosti své země.…