Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Polovinu škodlivých emisí v Praze produkuje jenom 5 % aut!

redakce AUTO.CZ
Diskuze (62)
Pět procent automobilů, které jezdí v Praze, produkuje polovinu nejškodlivějších emisí. Vyplývá to z výzkumu, jehož výsledky představili zástupci magistrátu a ČVUT. Výzkumníci při něm měřili na silnicích zplodiny projíždějících aut.

Hlavních důvodem vysokých emisí jsou odmontované filtry pevných částic v kombinaci se špatným stavem dieselových motorů. Možností, jak situaci řešit, může být i zapojení policie. Magistrát o tom jedná s ministerstvem.

Výzkum využívá metodu, kterou vyvinul Michal Vojtíšek z ČVUT. Změřil při něm na třech dopravně vytížených místech v metropoli tisíce projíždějících aut. Podle výsledků necelá desetina aut, která by měla mít filtr pevných částic, tento komponent zcela postrádá nebo ho má nefunkční.

Desetina aut také produkuje zhruba dvě třetiny nejškodlivějších emisí z dopravy, tedy velmi malých prachových částic a oxidů dusíku. Tyto látky způsobují nemoci dýchacích cest, kardiovaskulární potíže a řadu dalších zdravotních problémů. Doprava je v Praze nejvýznamnějším zdrojem znečištění ovzduší.

Významným zdrojem škodlivin jsou i starší diesely, které filtr nikdy neměly. Podle Vojtíška jde nicméně o kombinaci více faktorů a u aut s vymontovaným filtrem jde často o vozy, které mají jinou poruchu, kvůli které se filtr zanášel a majitel ho namísto opravy odmontoval. U špatně udržovaných motorů bez filtru se míra emisí podle odborníka zvyšuje i o stovky procent. "Problémem nejsou stará auta, ale auta ve špatném stavu," uvedl. Dodal, že nejjednodušší způsob, jak zásadně zlepšit kvalitu ovzduší, je pět či deset procent nejhorších vozů vyřadit z provozu nebo zlepšit jejich stav.

Podle radní pro životní prostředí Jany Plamínkové (STAN/Trojkoalice) výsledky měření usnadní jednání se státní správou ohledně řešení problému. Tím může být i využití techniky pro měření na silnicích ve spolupráci s policií. "Čeká nás další kolečko jednání, ale s tím, že už budeme mít ta přesná čísla," uvedla radní.

Podle Vojtíška se už zkušební akce ve spolupráci s ministerstvem dopravy a policií uskutečnila a byla úspěšná. Na základě měření několika set projíždějících aut policisté odeslali na STK 12 vozů, z nichž devět neprošlo.

Měření pevných částic za běžného provozu je unikátní metoda a Vojtíšek ji sám vyvinul. Pomocí hadičky odebírá u okraje vozovky vzorky vzduchu se zplodinami z projíždějících vozidel. Ty míří do přístrojů, které zjišťují koncentrace částic. Sběr dat byl hotový poměrně rychle, jejich analýza však zabrala více než půl roku.

Pražský magistrát o boji se znečištěním z dopravy mluví delší dobu. V minulosti se objevil návrh na takzvanou nízkoemisní zónu v oblasti vymezené zhruba vnitřním okruhem, kam by nemohly starší vozy s vyššími emisemi. Z plánu sešlo kvůli odporu některých městských částí. Nyní magistrát připravuje opatření pro období smogových situací. Narazil však na problémy kvůli chybějícím objízdným trasám.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (62)
13. 8. 2018 13:30
Re: 5% aut
Proc by melo rozhodovat stari vozu? Uz benzin splnujici euro1 produkuje minimum pevnych castic a NOx, pokud ma v poradku aspon katalyzator a lambda sondu, coz se neda rict o mnohem novejsim vylagrovanem dieselu s euro 5 s vyrezanym filtrem a prosakujicimi vstriky.

To, ze i pres zvysujici se buzeraci nejsou STK schopne vyradit auta v mizernem stavu, ale zaroven casto vyhazuji za prkotiny, to je ten pravy problem...
Avatar - palix
12. 8. 2018 20:02
Re: Zajímavé
Dal som názov testu ;).
Zakázaný test: Tajne sme preverili Teslu Model 3
Ak to zadáte do Googlu, tak to bude zrejme 1. odkaz ;)

O Tesle nevyhľadávam články, lebo je úplne mimo môjho záujmu = drahá a priveľmi inovatívna. Tento článok bol na servri, ktorý občas prezriem. Skôr sledujem zatiaľ konvenčné technológie, ktoré sú blízkou budúcnosťou = do 5 rokov a môžme si to dovoliť = do cca 30 000€.
12. 8. 2018 12:42
Re: Zajímavé
Asi ctes nejake divne testy.

V 99% testy Modelu 3 dopadaji dobre.

O nedotazenosti jsem neslysel nic, krome prvni serie pro zamestnance.

Muzes uvest odkaz?

Tady jeden mas ode me a to je z Nemecka ;-)
[odkaz]
Citace: Tesla überzeugt und ist eine echte Alternative
Preklad: Tesla presvedcuje a je opravdovou alternativou :-)
Avatar - palix
10. 8. 2018 15:04
Re: Zajímavé
Ono s elektromobilmi je to momentálne tak, že sú úľavy, lebo ako sa hovorí "keď vtáčka lapajú, pekne mu spievajú...". Ak sa elektromobily rozšíria, všetko padne, zavedie sa na elektrinu spotebná daň na palivá (cca 50%) a budeme radi, ak rovnakú elektrinu nebudeme používať aj v domácnosti.
Neverím, že si štáty a korporácie nechajú uniknúť taký zisk z elektriny. NIČ na svete nie je úplne zadarmo - ak aj je, tak často za určitým úmyslom.
Kupujme elektromobily, ktoré sú drahé a majú isté výhody, ale radšej čím skôr, aby sme tie výhody aj využili. Vlastne si to aj tak všetko dnešný zákazník zaplatí v vysokej cene.

Minule sol kdesi test Renaultu ZOE. Slabovybavené auto za vysokú cenu. Redaktor ukončil test asi tak, že za cenu ZOE by mohol mať 3 vybavenejšie Clia, ktoré sú väčšie, pohodlnejšie... Ak by kúpil 1 Clio, tak zvyšné peniaze ani nedokáže minúť na benzíne a údržbe. Asi tak je to s elektromobilmi.
Aj spomínaná Kona je drahá - je možné za ňu kúpiť porovnateľné auto a ostane ešte možno 50% nákladov na prevádzku. NAČO by to niekto kupoval? Veď tie náklady sa nikdy nevrátia, ak sa porovná EV Kona s klasickou Konou - benzín, údržba, náklady... Výbava u mňa nie je rozhodujúca - za to by som si nepriplácal extrémne.
Na záver - Octávia RS je na dané rýchlosti prispôsobená. Kona asi veľmi nie. Aké je to ekologické auto, keď dovoľuje plýtvať energiou formou dobrého zrýchlenia?

Som skeptický v pohľade na elektromobily a myslím si, že si žiadny ani nekúpim, lebo vývoj ide pomaly. Minule bol niekde test na Teslu 3 s názvom "Zakázaný test: Tajne sme preverili Teslu Model 3" - podľa fotiek úplne nedotiahnuté auto za obrovské peniaze. Prečo by to niekto kupoval?
Avatar - palix
10. 8. 2018 14:50
Re: Zajímavé
Minule som čítal, že v tomto sú aj kamióny lepšie. Ale kamión je obrovský a drahý, takže je aj miesto, aj cenuvá rezerva na zabudovanie takmer dokonalého systému na povedzme "čistenie" splodín. Osobné autá by boli s takými systémami veľmi drahé a nikto by to reálne asi potom nekúpil.