Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před 50 lety se začal vyrábět polský Fiat 125p

redakce AUTO.CZ
Diskuze (16)
Polský automobilový průmysl je spojen zejména s výrobou licenčních fiatů. Jedním z nejúspěšnějších byl kromě "malucha" Fiata 126p automobil Fiat 125p, který se začal vyrábět před 50 lety, 28. listopadu 1967.

Výroba tohoto automobilu, který byl velice oblíbený i v tehdejším Československu, skončila v červnu 1991. Do té doby jich polská automobilka FSO vyrobila téměř 1,5 milionu.

Licenční Fiat 125p, jehož nástupcem byl Polonez, byl jakýmsi hybridem. Oproti italskému prototypu Fiat 125 totiž získal interiér ze starších modelů 1300 a 1500 a bohužel i starší podvozkové komponenty, motory a převodovku. Během téměř 24 let bylo na Fiatu 125p uskutečněno asi 4000 změn a zdokonalení. Jeho konstrukci, zastaralé už v 60. letech, kdy Polsko kupovalo licenci, to však příliš nepomohlo. Kvalita vozů se stále zhoršovala a v roce 1991, kdy byla výroba ukončena, dokonce vůz odmítli převzít i někteří předplatitelé, kteří na něj čekali od začátku 80. let.

Poslední Fiat byl vyroben v červnu 1991. Měl tmavočervenou barvu a na jeho předním skle byl nápis: Čekáme na nástupce. Celkem bylo vyrobeno 1,445.699 Fiatů 125p se všemi možnými motory a všech možných modifikací. Třetina produkce šla na export a bývalé Československo bylo po tehdejší Jugoslávii druhou největší exportní destinací. Prodalo se jich tu necelých 83.000. Na konci 70. let stál Fiat 125p kolem 70.000 korun. To bylo o několik tisíc korun více než škodovky.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (16)
Avatar - petr164
3. 12. 2017 00:26
Re: Polonez
Polonez bohužel přebíral základ koncepce podvozku 125ky, ta listová pera vzadu mluví za vše. Poláci sami nikdy neměli smysl pro moderní konstukci vlastními silami.
Avatar - petr164
3. 12. 2017 00:24
Re: Vzoru nesahal ani po kotníky
Nemohu souhlasit, protože kus, který jsem převzal po švárovi, byl prakticky poslední verze a jeho kvalita byla taková, že jsem kromě výměny spojky po dlouhém stání, když jsem už jezdil s Alfou, a běžné výměně spotřebních dílů typu destičky, neměl žádné opravy či dokonce odtahy, šlo o z hlediska TCO o velmi levný a spolehlivý vůz.
Avatar - petr164
3. 12. 2017 00:19
Měl jsem
Jo tenhle Polák z roku 1980 nás čtyří s nynějším švárou v pohodě dovezl v roce 1989 do Jugošky a zpět. Když chtěl člověk ušetřit, nesměl otevírat druhou komoru dvojitého karburátoru, ale to byla zase hodně zezáživná couračka. Když mne v kopci na Prosecké v Praze zastavili chlupatí, chtěli otevřít kufr kvůli rezervě. Marně hledali nějaké tlačítko vzadu na kufru a když jsem kufr otevřel pákou u sedadla řidiče, víko kufru rychle odskočilo a málem praštilo zvědavého chlupatého do kebule, naštěstí projevil hbitost a následně i stoickost, když mi neřekl ani slovo. No, konstrukce sice zastaralá a sedadla zoufale nepohodlná, ale mladým to nevadilo a spolehlivost vše přehlušila. Jezdil až do roku 2007, pak šel z domu, prý na závodní přestavbu ala Wojtowitz...
Avatar - Bubáq
29. 11. 2017 22:33
Re: Vzoru nesahal ani po kotníky
To tenkrát existovala taková nákupní taktika: nebrat auto vyrobené v pondělí nebo v pátek. U nich kvalita byla prostě příšerná. Pochopitelně, tuto taktiku mohli uplatnit jen ti, co měli potřebné kontakty. A nebylo to zadarmo! Tím nechci říci, že je to případ Vašeho dědečka. Jen jsem si zavzpomínal...
Avatar - wakantanka
29. 11. 2017 11:00
Re: Vzoru nesahal ani po kotníky
Tak u Trabiho pár hodín potom sa Sleeper venoval pomaly každej drobnej zmene, takže sa očividne dá keď sa chce. :-)