Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Za volantem VW Arteon: Výkladní skříň moderní techniky, která není pro každého

Jan Mička
Diskuze (196)
Nový Arteon se nachází přesně na pomezí mainstreamových a luxusních automobilů. Je nabitý špičkovou technikou a komfortem hravě předčí i passat.

Vzpomínáte si na Volkswagen Passat CC? Stylové „čtyřdveřové kupé“, jehož následovník dal vale jménu Passat a říkal si prostě jenom CC? Přesně tohle auto cílilo na zákazníky, kterým běžný passat nestačil, ale stále chtěl zůstávat v mainstreamových vodách. Zkrátka něco mezi passatem a Audi A5 Sportback, chcete-li. Na označení CC už ale nicméně pro budoucnost zapomeňte – nejnovější generace elegantního modelu totiž dostala tajemné jméno Arteon a schopnosti dárce orgánů posouvá na novou, vyšší úroveň.

Když hovořím o darovaných orgánech, myslím samozřejmě platformu MQB pro příčnou zástavbu motorů a pohon primárně předních kol, v aktuální nabídce na českém trhu však převažují čtyřkolky, protože cenově dostupnější verze dorazí až později. Hovořím zejména o zcela nové patnáctistovce Evo výkonu 110 kW, kterou jsem nedávno vyzkoušel v modernizovaném golfu. Prozatím nejlevnější varianta má pod kapotou dvoulitrový turbodiesel (110 kW) spojený s automatickou dvouspojkovou převodovkou a vychází na 1.007.900 Kč.

Video se připravuje ...

Už nyní vám mohu slíbit, že první redakční test nového arteonu na Auto.cz přineseme poměrně brzy, než se tak ale stane, vyrazil jsem do Hannoveru nasbírat první jízdní dojmy. Volkswagen se chtěl ukázat v tom nejlepším světle a do místa konání prezentace dovezl dvě výkonově nejsilnější verze – vznětové BiTurbo o výkonu 176 kW a dvoulitrové TSI s 206 kilowatty. Obvyklé testovací procedury ale byly pouze částí toho, co jsem si chtěl v rámci odpolední projížďky vyzkoušet. Arteon je totiž vybaven celou řadou bezpečnostních a asistenčních systémů, díky kterým jezdí vlastně docela sám.

Odvážnější nenajdete

Kombinace stříbrného laku karoserie a stříbrných dvacetipalcových kol prvního vyzkoušeného exempláře vypadala nenápadně pouze na papíře, na parkovišti přede mnou nakonec stálo více než 4,8 metru německé velkoleposti. Popravdě řečeno si nevzpomínám, kdy naposledy spíše konzervativní Volkswagen navrhnul výraznější design, arteon je zkrátka trefou do černého. Délka karoserie (4862 mm) a rozvor náprav (2837) v podstatě odpovídají superbu třetí generace, arteon je však o fous nižší, a nejenom díky svalnatějším blatníkům působí majestátněji. A to jste ještě neviděli to nejlepší – jenom se podívejte na verzi v kurkumově žluté barvě!

VW Arteon - srovnání rozměrů s domácími modely
Model VW Arteon VW Passat Škoda Superb
Délka [mm] 4862 4767 4861
Šířka [mm] 1871 1832 1864
Výška [mm] 1450 1456 1468
Rozvor [mm] 2837 2791 2841
Rozchod vpředu [mm] 1587 1584 1584
Rozchod vzadu [mm] 1577 1568 1572
Objem zavazadelníku [l] 563/1557 586/1152 625/1760

Přístrojová deska odpovídá passatu, pouze s rozdílem infotainmentu, který má ve vrcholném provedení 9,2palcový „skleněný“ displej známý už z golfu a některých škodovek. Jediný rozdíl je v nižším posazu za volantem. Pozice je v podstatě stejná jako v passatu, při nastupování a vystupování však máte pocit jako v kupé. S tím ostatně souvisí i výhled ven – nízké přední sloupky a vůbec celé podélné nosníky střechy vás na křižovatkách nutí se trochu přikrčit, abyste snadněji zhodnotili okolní provoz. Podobné je to i vzadu, kde se připravte na hodně intimní atmosféru. Sedí se nízko, nad hlavou mám i navzdory výšce 190 centimetrů stále prostor i po napřímení zad, před koleny je ho doslova nadbytek. Jenom při ji při vystupování musel trochu sklonit.

Nafta pouze navenek

Pro první část testování v okolí Hannoveru jsem sáhnul po nejsilnějším nabízeném turbodieselu. Nebudu zastírat, že zvenku jde na volnoběh docela slyšet, tomu se ale u mainstreamového turbodieselu vyhnete jenom těžko. Uvnitř je to ale úplně jiná káva. Zabouchnete dveře, bezrámová okna se tiše „přisají“ k bytelnému těsnění, a vy se najednou ocitnete téměř odtržení od okolního světa. Už i passat je na tom s odhlučněním kabiny velmi dobře, arteon je ale v tomto ohledu ještě lepší.

Provoz v okolí Hannoveru byl klidný, a přestože bych obvykle ocenil něco „klikatějšího“, tentokrát jsem si nestěžoval. Jeli jsme na dvacetipalcových kolech, mimořádně pohodlný, avšak nijak uhoupaný podvozek s plynule nastavitelnými tlumiči (zatím jsme byli zvyklí na pevné režimy Comfort, Normal a Sport), přímo vybízel ke klidnějšímu cestování. Na tachometru maximálně stovka, obě ruce na volantu, klid a atmosféra jako v prémiovém voze. Právě zmíněné pohodlí a klid budou hlavními zbraněmi arteonu, přestože se na první pohled tváří dravě a dynamicky. Zkrátka to není sportovní auto, ale spíše limuzína.

Se vznětovým biturbem dosud nemám tolik zkušeností jako se slabšími verzemi, zhruba 120 testovacích kilometrů mi však dalo najevo, že ve spojení se sedmistupňovou automatickou převodovkou DQ500 vlastně nemá z funkčního hlediska slepá místa. Jeho zvuk začíná prostupovat do kabiny až při razantnějším sešlápnutí plynu, běžně ale jezdíte i pod hranicí dvou tisíc otáček, kdy je slyšitelný pouze jemný šepot. Převodovka není naladěna na nejrychlejší možné reakce, ten komfort při změně rychlostních stupňů si však zamilujete. Žádné rázy, žádné cukání, a to ani při popojíždění ve městě.

Část cesty jsem absolvoval na zadních sedačkách, kde už je to s akustickým komfortem tradičně o něco horší. Sedíte přece jenom blízko zadní nápravy, neizoluje vás obrovská vrstva tlumicího materiálu jako cestující vpředu, spíše než rázy od kol na nerovnostech však slyšíte valivý hluk pneumatik. Zde se sluší podotknout, že silnice kolem Hannoveru nebyly v nejkvalitnějších a často se měnila i „hrubost“ povrchu. O to větší klid na palubě nastal, když jsme se vezli po silnici hladké jako sklo. Dokonce ani aerodynamický svist kolem předních sloupků, vnějších zpětných a bezrámových oken při běžných cestovních rychlostech nezaznamenáte!

Vsaďte na krále

Jízda dvakrát přeplňovaným arteonem o výkonu 176 kW a točivém momentu 500 Nm v rozmezí 1750 – 2500 otáček mě nadchla svou jemností a plynulostí, co ale nejsilnější benzinový dvoulitr? Nebude ve srovnání s turbodieselem příliš divoký? Má sice 206 kW (280 koní), točivým momentem 350 N.m v rozmezí 1700 – 5600 však disponují i o „třídu“ slabší dvoulitry s výkonem okolo 180 kilowattů. Kdepak, tohle auto rozhodně není ona očekávaná divočina, v nižších otáčkách reaguje nenuceně a nemá v plánu vám při každé příležitosti prolisovat záda opěradly sedadel.

V případě benzinového dvoulitru je důležitější schopnost bez ustání pracovat i ve vysokých otáčkách, kde se navíc dočkáte velice příjemné zvukové kulisy. Takto vybavený arteon je o více než metrák lehčí než s motorem BiTDI, což se na jeho živosti a agilitě jasně podepisuje. Můžete jezdit jako německý důchodce na čtvrt plynu, a dokonce se vejdete pod osm litrů na sto kilometrů, nebo za to pořádně vezmete a naučíte se využívat i ten poslední dílek otáčkoměru před zásahem omezovače. Pojedete hodně rychle, zcela upřímně však musím konstatovat, že z toho nebudete mít přehnanou radost.

Tohle auto je zkrátka zrozeno pro rychlé a pohodlné cestování, jinak vás ale docela dost odtrhuje od děje. Přijedete před zatáčku, přibrzdíte, zatočíte, a arteon bez známek neklidu vykouzlí požadovaný oblouk. Stejně jako shodně vybavený passat a konec konců i Golf R, který má nově 310 koní a dokáže vás rozesmát zejména na zledovatělém a zasněženém povrchu. Popravdě řečeno si myslím, že řada majitelů ani tak často potenciál nejvýkonnějšího arteonu nevyzkouší, protože je k tomu zkrátka auto nijak nenutí.

Máte pod kapotou 280 koní, ale velkou část z nich si necháte pouze jako rezervu pro bezpečné předjíždění nebo rychlé napojování do průběžného pruhu dálnice. A to je podle mě lepší, než kdyby se vám Volkswagen snažil prodat sice sportovnější, ale zákonitě už ne tak vyvážené a harmonické auto, jakým je arteon v obou testovaných verzích.

Řidič na druhé koleji

Jedním z důvodů, proč se řidič cítí za volantem odtržený od děje, je fakt, že se o to Volkswagen Arteon snaží v současnosti všemi dostupným prostředky. A to jak těmi pasivními (odhlučnění a podobně), tak těmi aktivními. Hovořím o balíčku asistenčních a bezpečnostních systémů spadajících do kategorie ADAS 2, které podléhají vozy schopné ovládat akceleraci i deceleraci, schopné upravovat směr jízdy a například v kolonách plně převzít práci řidiče.

Asi nejzajímavějším systémem je schopnost vozu zajet ke krajnici v případě, že jeho řidič z jakéhokoliv důvodu upadne do bezvědomí a není tedy schopen se věnovat řízení (Emergency Assist 2.0). Demonstrovat to lze tak, že při jízdě v levém pruhu dálnice jednoduše pustíte volant, nezrychlujete, nebrzdíte, zkrátka jako byste na palubě vůbec nebyli. Vůz se řidiče snaží probrat akusticky, vizuálně, a dokonce i lehce „ťuká“ do brzdy. Pokud ani to nezabere, započne záchranný manévr: se zapnutými výstražnými světly zpomalí a zajede ke krajnici. Okolí si přitom hlídá pomocí senzorů, které používá například při upozornění na provoz za vozidlem, monitorování slepého úhlu a podobně. V podstatě totéž umí i modernizovaný golf, avšak s tím rozdílem, že pouze bezpečně zastaví a nekřižuje jízdní pruhy.

Dosyta jsem si vyzkoušel pokročilejší adaptivní tempomat, který aktivně pracuje s daty z navigačního systému a kamery pro čtení dopravních značek. Bez ohledu na to, zda se nacházíte ve městě, mimo něj nebo třeba na dálnici, si jednoduše nastavíte adaptivní tempomat na požadovanou rychlost, a dál už necháte všechno na arteonu.

Nacházíte-li se v oblasti, kterou „zná“ díky GPS, sám dokáže s předstihem reagovat na omezení rychlosti dané dopravní značkou a s předstihem odstaví plyn, abyste nejpozději po minutí značky jeli požadovanou rychlostí. Totéž umí i v případě, že se blížíte k místní úpravě rychlosti, kde je maximální rychlost udána přenosnou dopravní značkou, avšak s tím rozdílem, že s úpravou rychlosti nezačíná s takovým předstihem (dáno viditelností kamery).

Video se připravuje ...

Kolega Martin Frei, který se stejné akce účastnil o týden dříve a projel tytéž silnice, v redakci informoval, že systém není stoprocentní a tu a tam se mu může stát, že nějakou značku přehlédne. Je to možné, zejména když se řídí informacemi z kamery, jejíž funkce může být ovlivněna špatným počasím nebo nečistotami na čelním skle, osobně jsem ale nic takového nezaznamenal. Vůz sám zpomaloval před obcemi, reagoval na místní úpravy rychlosti, a dokonce i kruhové objezdy, o jejichž přítomnosti ví díky navigaci. Vy si jenom nastavíte maximální rychlost jízdy a dál se o nic nestaráte, byť v případě stupně ADAS 2 stále zodpovídáte za provoz vozu a musíte být připraveni kdykoliv převzít řízení.

Spojení tempomatu a navigačního systému má nicméně ještě jeden výsledek: vůz dokáže sám snížit rychlost jízdy v případě, že se nepřiměřenou rychlostí blížíte do zatáčky a případné riziko vyhodnotí jako kolizní. Všechno ale probíhá tak jemně, že si toho kolikrát ani nevšimnete. No a komu by podobná vymoženost vadila, může jí společně s úpravou rychlosti podle dopravnách značek jednoduše vypnout v menu navigace.

Volkswagen Arteon – české ceny a technická data nabízených motorů
Motor 2.0 TDI 2.0 Bi-TDI 4Motion 2.0 TSI 4Motion
Zdvihový objem [cm3] 1968 1968 1984
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 110/3500-4000 176/4000 206/5100-6500
Točivý moment [N.m/min] 340/1750-3000 500/1750-2500 350/1700-5600
Převodovka 7A 7A 7A
Max. rychlost [km/h] 220 245 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,1 6,5 5,6
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,4 5,9 7,3
Pohotovostní hm. [kg] 1643 1828 1716
Cena Arteon [Kč] 1.007.900 - -
Cena Elegance [Kč] 1.121.900 1.313.900 1.319.900
Cena R-Line [Kč] 1.134.900 1.326.900 1.332.900
Jan Mička
Diskuze (196)
2. 10. 2017 21:27
O.T. bezpečnost?
Slovenská reklama na Arteon zmiňuje "asistenta priťahování pohľadov" a nemůžu si pomoct, ale ta volkswagenská vychytávka "aktivních" blinkrů podle mého názoru opravdu přitahuje více pozornosti, než je vhodné. Vzhledem k faktu, že předpisy někde zakazují např. telefonování přes HF, bojujeme proti reklamám u silnic a dalšímu nejen optickému "odpadu" v zorném poli řidičů, jak je možné, že homologací projde věc, která je určená hlavně k tomu, aby odpoutávala pozornost ostatních účastníků provozu od vlastního dění a naopak přitahovala pozornost zcela samoúčelně? Nestačí ledkové blinkry bez toho divadélka? Podle mě čím méně pohybu v už tak dost pohyblivém silničním provozu, tím přehlednější je situace, ale asi němečtí inženýři mají jiný názor... mohu se mýlit. A ano, na takové auto nemám :-)
3. 7. 2017 22:39
Re: Proc
ty jsi prostě blbec
18. 6. 2017 22:12
vw v krizi
tak přesně takové auto nechci a nepotřebuju,zlatej můj 11let starej mercedes..
15. 6. 2017 01:30
Re: prostě
Ja bych rekl, ze Giulia a Arteon jsou naopak primi konkurentni. Sam jsem pri vyberu auta (kupuji vuz pro sebe na pracovni cestovani, chci neco v ramci moznosti silneho, styloveho, c me bude bavit) na oba tyto vozy koukal, jsou nastejno i cenovkou.

Nakonec jsem hlavne kvuli cene zalovil v mainstreamu a objednal Mazdu 6 2.5i. Ted jsem videl cenovky Insignie turbo a trochu premyslim, jestli si nemam zacit skubat vlasy. :-)
Avatar - white label
14. 6. 2017 15:33
Re: vec vkusu....
Jak vypadá Tatraplan vím, bylo to otcovo první auto, měl ho ve zlaté metle a v něm motor z T603.
Jen nevidím v Arteonu Tatraplan, ani bez, ani s brýlemi. ;-)