9.6. 2017 Jan Mička Jan Mička

Za volantem VW Arteon: Výkladní skříň moderní techniky, která není pro každého

 

Nový Arteon se nachází přesně na pomezí mainstreamových a luxusních automobilů. Je nabitý špičkovou technikou a komfortem hravě předčí i passat.

Vzpomínáte si na Volkswagen Passat CC? Stylové „čtyřdveřové kupé“, jehož následovník dal vale jménu Passat a říkal si prostě jenom CC? Přesně tohle auto cílilo na zákazníky, kterým běžný passat nestačil, ale stále chtěl zůstávat v mainstreamových vodách. Zkrátka něco mezi passatem a Audi A5 Sportback, chcete-li. Na označení CC už ale nicméně pro budoucnost zapomeňte – nejnovější generace elegantního modelu totiž dostala tajemné jméno Arteon a schopnosti dárce orgánů posouvá na novou, vyšší úroveň.

Když hovořím o darovaných orgánech, myslím samozřejmě platformu MQB pro příčnou zástavbu motorů a pohon primárně předních kol, v aktuální nabídce na českém trhu však převažují čtyřkolky, protože cenově dostupnější verze dorazí až později. Hovořím zejména o zcela nové patnáctistovce Evo výkonu 110 kW, kterou jsem nedávno vyzkoušel v modernizovaném golfu. Prozatím nejlevnější varianta má pod kapotou dvoulitrový turbodiesel (110 kW) spojený s automatickou dvouspojkovou převodovkou a vychází na 1.007.900 Kč.

Video

Už nyní vám mohu slíbit, že první redakční test nového arteonu na Auto.cz přineseme poměrně brzy, než se tak ale stane, vyrazil jsem do Hannoveru nasbírat první jízdní dojmy. Volkswagen se chtěl ukázat v tom nejlepším světle a do místa konání prezentace dovezl dvě výkonově nejsilnější verze – vznětové BiTurbo o výkonu 176 kW a dvoulitrové TSI s 206 kilowatty. Obvyklé testovací procedury ale byly pouze částí toho, co jsem si chtěl v rámci odpolední projížďky vyzkoušet. Arteon je totiž vybaven celou řadou bezpečnostních a asistenčních systémů, díky kterým jezdí vlastně docela sám.

Odvážnější nenajdete

Kombinace stříbrného laku karoserie a stříbrných dvacetipalcových kol prvního vyzkoušeného exempláře vypadala nenápadně pouze na papíře, na parkovišti přede mnou nakonec stálo více než 4,8 metru německé velkoleposti. Popravdě řečeno si nevzpomínám, kdy naposledy spíše konzervativní Volkswagen navrhnul výraznější design, arteon je zkrátka trefou do černého. Délka karoserie (4862 mm) a rozvor náprav (2837) v podstatě odpovídají superbu třetí generace, arteon je však o fous nižší, a nejenom díky svalnatějším blatníkům působí majestátněji. A to jste ještě neviděli to nejlepší – jenom se podívejte na verzi v kurkumově žluté barvě!

VW Arteon - srovnání rozměrů s domácími modely
ModelVW ArteonVW PassatŠkoda Superb
Délka [mm]486247674861
Šířka [mm]187118321864
Výška [mm]145014561468
Rozvor [mm]283727912841
Rozchod vpředu [mm]158715841584
Rozchod vzadu [mm]157715681572
Objem zavazadelníku [l]563/1557586/1152625/1760

Přístrojová deska odpovídá passatu, pouze s rozdílem infotainmentu, který má ve vrcholném provedení 9,2palcový „skleněný“ displej známý už z golfu a některých škodovek. Jediný rozdíl je v nižším posazu za volantem. Pozice je v podstatě stejná jako v passatu, při nastupování a vystupování však máte pocit jako v kupé. S tím ostatně souvisí i výhled ven – nízké přední sloupky a vůbec celé podélné nosníky střechy vás na křižovatkách nutí se trochu přikrčit, abyste snadněji zhodnotili okolní provoz. Podobné je to i vzadu, kde se připravte na hodně intimní atmosféru. Sedí se nízko, nad hlavou mám i navzdory výšce 190 centimetrů stále prostor i po napřímení zad, před koleny je ho doslova nadbytek. Jenom při ji při vystupování musel trochu sklonit.

Nafta pouze navenek

Pro první část testování v okolí Hannoveru jsem sáhnul po nejsilnějším nabízeném turbodieselu. Nebudu zastírat, že zvenku jde na volnoběh docela slyšet, tomu se ale u mainstreamového turbodieselu vyhnete jenom těžko. Uvnitř je to ale úplně jiná káva. Zabouchnete dveře, bezrámová okna se tiše „přisají“ k bytelnému těsnění, a vy se najednou ocitnete téměř odtržení od okolního světa. Už i passat je na tom s odhlučněním kabiny velmi dobře, arteon je ale v tomto ohledu ještě lepší.

Provoz v okolí Hannoveru byl klidný, a přestože bych obvykle ocenil něco „klikatějšího“, tentokrát jsem si nestěžoval. Jeli jsme na dvacetipalcových kolech, mimořádně pohodlný, avšak nijak uhoupaný podvozek s plynule nastavitelnými tlumiči (zatím jsme byli zvyklí na pevné režimy Comfort, Normal a Sport), přímo vybízel ke klidnějšímu cestování. Na tachometru maximálně stovka, obě ruce na volantu, klid a atmosféra jako v prémiovém voze. Právě zmíněné pohodlí a klid budou hlavními zbraněmi arteonu, přestože se na první pohled tváří dravě a dynamicky. Zkrátka to není sportovní auto, ale spíše limuzína.

Se vznětovým biturbem dosud nemám tolik zkušeností jako se slabšími verzemi, zhruba 120 testovacích kilometrů mi však dalo najevo, že ve spojení se sedmistupňovou automatickou převodovkou DQ500 vlastně nemá z funkčního hlediska slepá místa. Jeho zvuk začíná prostupovat do kabiny až při razantnějším sešlápnutí plynu, běžně ale jezdíte i pod hranicí dvou tisíc otáček, kdy je slyšitelný pouze jemný šepot. Převodovka není naladěna na nejrychlejší možné reakce, ten komfort při změně rychlostních stupňů si však zamilujete. Žádné rázy, žádné cukání, a to ani při popojíždění ve městě.

Část cesty jsem absolvoval na zadních sedačkách, kde už je to s akustickým komfortem tradičně o něco horší. Sedíte přece jenom blízko zadní nápravy, neizoluje vás obrovská vrstva tlumicího materiálu jako cestující vpředu, spíše než rázy od kol na nerovnostech však slyšíte valivý hluk pneumatik. Zde se sluší podotknout, že silnice kolem Hannoveru nebyly v nejkvalitnějších a často se měnila i „hrubost“ povrchu. O to větší klid na palubě nastal, když jsme se vezli po silnici hladké jako sklo. Dokonce ani aerodynamický svist kolem předních sloupků, vnějších zpětných a bezrámových oken při běžných cestovních rychlostech nezaznamenáte!

Vsaďte na krále

Jízda dvakrát přeplňovaným arteonem o výkonu 176 kW a točivém momentu 500 Nm v rozmezí 1750 – 2500 otáček mě nadchla svou jemností a plynulostí, co ale nejsilnější benzinový dvoulitr? Nebude ve srovnání s turbodieselem příliš divoký? Má sice 206 kW (280 koní), točivým momentem 350 N.m v rozmezí 1700 – 5600 však disponují i o „třídu“ slabší dvoulitry s výkonem okolo 180 kilowattů. Kdepak, tohle auto rozhodně není ona očekávaná divočina, v nižších otáčkách reaguje nenuceně a nemá v plánu vám při každé příležitosti prolisovat záda opěradly sedadel.

V případě benzinového dvoulitru je důležitější schopnost bez ustání pracovat i ve vysokých otáčkách, kde se navíc dočkáte velice příjemné zvukové kulisy. Takto vybavený arteon je o více než metrák lehčí než s motorem BiTDI, což se na jeho živosti a agilitě jasně podepisuje. Můžete jezdit jako německý důchodce na čtvrt plynu, a dokonce se vejdete pod osm litrů na sto kilometrů, nebo za to pořádně vezmete a naučíte se využívat i ten poslední dílek otáčkoměru před zásahem omezovače. Pojedete hodně rychle, zcela upřímně však musím konstatovat, že z toho nebudete mít přehnanou radost.

Tohle auto je zkrátka zrozeno pro rychlé a pohodlné cestování, jinak vás ale docela dost odtrhuje od děje. Přijedete před zatáčku, přibrzdíte, zatočíte, a arteon bez známek neklidu vykouzlí požadovaný oblouk. Stejně jako shodně vybavený passat a konec konců i Golf R, který má nově 310 koní a dokáže vás rozesmát zejména na zledovatělém a zasněženém povrchu. Popravdě řečeno si myslím, že řada majitelů ani tak často potenciál nejvýkonnějšího arteonu nevyzkouší, protože je k tomu zkrátka auto nijak nenutí.

Máte pod kapotou 280 koní, ale velkou část z nich si necháte pouze jako rezervu pro bezpečné předjíždění nebo rychlé napojování do průběžného pruhu dálnice. A to je podle mě lepší, než kdyby se vám Volkswagen snažil prodat sice sportovnější, ale zákonitě už ne tak vyvážené a harmonické auto, jakým je arteon v obou testovaných verzích.

Řidič na druhé koleji

Jedním z důvodů, proč se řidič cítí za volantem odtržený od děje, je fakt, že se o to Volkswagen Arteon snaží v současnosti všemi dostupným prostředky. A to jak těmi pasivními (odhlučnění a podobně), tak těmi aktivními. Hovořím o balíčku asistenčních a bezpečnostních systémů spadajících do kategorie ADAS 2, které podléhají vozy schopné ovládat akceleraci i deceleraci, schopné upravovat směr jízdy a například v kolonách plně převzít práci řidiče.

Asi nejzajímavějším systémem je schopnost vozu zajet ke krajnici v případě, že jeho řidič z jakéhokoliv důvodu upadne do bezvědomí a není tedy schopen se věnovat řízení (Emergency Assist 2.0). Demonstrovat to lze tak, že při jízdě v levém pruhu dálnice jednoduše pustíte volant, nezrychlujete, nebrzdíte, zkrátka jako byste na palubě vůbec nebyli. Vůz se řidiče snaží probrat akusticky, vizuálně, a dokonce i lehce „ťuká“ do brzdy. Pokud ani to nezabere, započne záchranný manévr: se zapnutými výstražnými světly zpomalí a zajede ke krajnici. Okolí si přitom hlídá pomocí senzorů, které používá například při upozornění na provoz za vozidlem, monitorování slepého úhlu a podobně. V podstatě totéž umí i modernizovaný golf, avšak s tím rozdílem, že pouze bezpečně zastaví a nekřižuje jízdní pruhy.

Dosyta jsem si vyzkoušel pokročilejší adaptivní tempomat, který aktivně pracuje s daty z navigačního systému a kamery pro čtení dopravních značek. Bez ohledu na to, zda se nacházíte ve městě, mimo něj nebo třeba na dálnici, si jednoduše nastavíte adaptivní tempomat na požadovanou rychlost, a dál už necháte všechno na arteonu.

Nacházíte-li se v oblasti, kterou „zná“ díky GPS, sám dokáže s předstihem reagovat na omezení rychlosti dané dopravní značkou a s předstihem odstaví plyn, abyste nejpozději po minutí značky jeli požadovanou rychlostí. Totéž umí i v případě, že se blížíte k místní úpravě rychlosti, kde je maximální rychlost udána přenosnou dopravní značkou, avšak s tím rozdílem, že s úpravou rychlosti nezačíná s takovým předstihem (dáno viditelností kamery).

Kolega Martin Frei, který se stejné akce účastnil o týden dříve a projel tytéž silnice, v redakci informoval, že systém není stoprocentní a tu a tam se mu může stát, že nějakou značku přehlédne. Je to možné, zejména když se řídí informacemi z kamery, jejíž funkce může být ovlivněna špatným počasím nebo nečistotami na čelním skle, osobně jsem ale nic takového nezaznamenal. Vůz sám zpomaloval před obcemi, reagoval na místní úpravy rychlosti, a dokonce i kruhové objezdy, o jejichž přítomnosti ví díky navigaci. Vy si jenom nastavíte maximální rychlost jízdy a dál se o nic nestaráte, byť v případě stupně ADAS 2 stále zodpovídáte za provoz vozu a musíte být připraveni kdykoliv převzít řízení.

Spojení tempomatu a navigačního systému má nicméně ještě jeden výsledek: vůz dokáže sám snížit rychlost jízdy v případě, že se nepřiměřenou rychlostí blížíte do zatáčky a případné riziko vyhodnotí jako kolizní. Všechno ale probíhá tak jemně, že si toho kolikrát ani nevšimnete. No a komu by podobná vymoženost vadila, může jí společně s úpravou rychlosti podle dopravnách značek jednoduše vypnout v menu navigace.

Volkswagen Arteon – české ceny a technická data nabízených motorů
Motor2.0 TDI2.0 Bi-TDI 4Motion2.0 TSI 4Motion
Zdvihový objem [cm3]196819681984
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min]110/3500-4000176/4000206/5100-6500
Točivý moment [N.m/min]340/1750-3000500/1750-2500350/1700-5600
Převodovka7A7A7A
Max. rychlost [km/h]220245250
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,16,55,6
Komb. spotřeba [l/100 km]4,45,97,3
Pohotovostní hm. [kg]164318281716
Cena Arteon [Kč]1.007.900--
Cena Elegance [Kč]1.121.9001.313.9001.319.900
Cena R-Line [Kč]1.134.9001.326.9001.332.900

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Za volantem VW Arteon: Výkladní skříň…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 



Euro NCAP 2017: Volkswagen Arteon – Pět hvězd pro německého elegána Euro NCAP 2017: Volkswagen Arteon – Pět hvězd pro německého elegána

Volkswagen se u nástupce modelu CC vedle atraktivního…

Volkswagen Arteon Combi: To bychom si nechali líbit Volkswagen Arteon Combi: To bychom si nechali líbit

Volkswagen by rád udělal z modelu Arteon celou modelovou…

 



 
Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Včera

O vývoji silničního vozu se znakem Dallary se napsalo hodně. První vůz firmy s registrační značkou se teď představuje oficiálně.




Blesk.cz

Vláďa (†15) zabil jmenovce Vladimíra (†49). Bylo to jinak, tvrdí jeho máma

Vláďa (†15) zabil jmenovce Vladimíra (†49). Bylo to…

Teprve patnáctiletý Vladimír skončil za mřížemi. V neděli dopoledne soudce Okresního soudu Žiar nad Hronem…

Požár ve Vršovicích: Plameny zachvátily dům, ve kterém běžně pobývají desítky bezdomovců

Požár ve Vršovicích: Plameny zachvátily dům, ve…

Nedaleko pražské Eden Arény v pražských Vršovicích zachvátily v pondělí večer plameny opuštěný dům.…

 

iSport.cz

Mareš po demolici Sparty: Hvězdy jim nic nevyhrají, musí být jako tým

Mareš po demolici Sparty: Hvězdy jim nic nevyhrají,…

Patří mezi největší legendy českého futsalu, s Chrudimí vyhrál už deset titulů. I ve 42 letech Roman Mareš stále…

Slzy pro Novotnou. Nemám slov, řekla Navrátilová. Děkuji, Jani, píše Kvitová

Slzy pro Novotnou. Nemám slov, řekla Navrátilová.…

Obrovský šok. Zpráva o smrti české tenisové legendy Jany Novotné (†49) zarmoutila celý svět. Hráčka s…

 

Reflex.cz

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která pomalu zabíjí své obyvatele

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která…

V řece Odaw, která protéká Accrou, hlavním městem Ghany, byste jakoukoliv rybu hledali jen marně. Břehy místní…

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují lidmi ve vlastní prospěch

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují…

Téměř každý majitel psa vám potvrdí, že ten jeho se umí smát, radovat, být smutný i naštvaný. Jenže proč výraz…