Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi A5 Sportback 3,0 TDI – Časy se mění

Jiří Červenka
Diskuze (76)
Je Audi novým BMW? Pokud zatím ne, má k tomu dobře nakročeno.

Od sedanu/kombi A4 odvozená rodina modelů A5 prošla faceliftem už v loňském roce, ale k redakčnímu testu jsme jejího zástupce získali až nyní – a objevili jsme v něm nad očekávání dobré prémiové auto.

Kupé A5 mělo po čtyřech letech ve službě na novou tvář už nárok a Sportback se svezl s ním, ačkoliv se prodává teprve od roku 2009. Nejviditelnější změnou je nová intepretace jednodílné singleframe masky chladiče, která se poprvé objevila na současné generaci limuzíny A8.

Jak mi tehdy u snídaně na mezinárodní prezentaci „áosmičky“ ve Španělsku vysvětlil šéfdesignér Wolfgang Josef Egger, zkosené horní rohy způsobují, že maska vypadá jako erb a my ji proto vnímáme jako heraldický symbol. Další změnou na přední části je nový, ostřeji řezaný tvar světlometů se sofistikovanějším provedením LED denních světel.

Diody najdete rovněž v zadních svítilnách, byť pouze za příplatek, ale na zádi k žádné podstatné úpravě nedošlo. Z hlediska praktické využitelnosti představuje nejvýznamnější novinku konfigurace zadních sedadel. Zatímco původně byl A5 Sportback koncipován výhradně jako čtyřmístný (což mu mělo pomoci vyčlenit se proti všednější řadě A4 se stejným technickým základem), nově je na přání k dispozici také univerzálnější pětisedadlová varianta. Sportback je tak ještě lépe připraven konkurovat oblíbenému kombi A4 Avant v roli rodinného vozu. Příplatek za pětimístné provedení činí rozumných 8309 Kč.

Cizelování povedeného interiéru

K celé řadě dílčích modifikací došlo v zorném poli řidiče. Volanty (množné číslo používáme, protože Audi jich nabízí hned několik) i volič samočinné převodovky mají nový tvar, přístroje dostaly jednotné bílé podsvícení a tak či onak se změnila celá řada ovladačů, od přepínače systému Audi Drive Select přes ovládání klimatizace až po tlačítka vyhřívání a odvětrávání sedadel. Páčky pod volantem jsou teď v zaobleném „Audi“ provedení, aby tolik nepřipomínaly neprémiovou produkci skupiny Volkswagen, a pozornosti designérů neunikl dokonce ani klíč zapalování.

Základní rozvržení zůstalo pochopitelně zachováno, takže po otevření bezrámových dveří vás čeká kompaktní jízdní pozice za vysokým přístrojovým štítem. Středový panel palubní desky se přiklání k řidiči a vysoká středová konzola vytváří pocit útulnosti, aniž by omezovala volnost pohybu nebo prostor pro pravé koleno – alespoň pokud za volantem sedí prostředně urostlý muž. Volant nabízí dostatečný rozsah podélného seřízení, aby ho bylo možné přitáhnout blíž k hrudníku a nekřivit přitom nohy do pozice pravěkého skrčence.

Pro dlouhány ovšem A5 Sportback příliš není. Nízká linie střechy ubírá prostor pro hlavu i vpředu a mnohem více pochopitelně vzadu, kde není na rozdávání ani prostoru pro kolena, alespoň ve srovnání s běžnými sedany střední třídy. Naproti tomu využitelnost zavazadlového prostoru je prvotřídní.

Praktičtější, než jste doufali

Šířka mezi podběhy činí 1000 mm, tedy naprosto stejně jako u A4 Avant, a délkou ložné plochy 1068 mm má Sportback dokonce o 41 mm navrch. Nízká střecha a nakládací hrana vysoko nad dnem zavazadelníku omezují potenciál pro převážení dejme tomu ledniček, ale pod plato se bez problémů vejde složený podvozek kočárku s velkými koly – a před ním ještě zůstane dost místa pro dvě kabely s vybavením na víkend. Alespoň pro některé zákazníky tak Sportback může skutečně být schůdnou alternativou k Avantu. Zadní sedadla jsou navíc opatřena průvlakem pro přepravu lyží a jejich opěradla, dělená v poměru 60:40, lze sklápět.

Protože se jedná o Audi, neměla by vás překvapit vzorná přehlednost informačních prvků, precizní chod čehokoliv pohyblivého a intuitivní ovládání i složitějších funkcí. Systém MMI umožňuje provést základní zabydlovací sadu operací – naladění oblíbené rozhlasové stanice, spárování mobilního telefonu, zadání cíle do navigace – bez dlouhého zkoumání a návod k obsluze může zůstat v palubní přihrádce, i když se vám zachce obsluhovat pokročilejší funkce. Tak se to má dělat!

V navrhování interiéru platí Ingolstadt za uznávaného mistra, ale ne vždy se těšil stejné pověsti, pokud jde o ladění jízdních vlastností. Audi nicméně v tomto směru dělá významné pokroky a velmi se přibližuje někdejšímu etalonu z Mnichova, který, jak se v poslední době zdá stále častěji, jakoby ze všech sil rázoval opačným směrem.

Posunutí motoru blíž k ose přední nápravy vyléčilo už před lety chronickou nedotáčivost, jíž modely se čtyřmi kruhy trpěly, a co je pro běžného řidiče daleko významnější, podstatně zlepšily také komfort odpružení na českých silnicích. Jak to spolu souvisí? Jednoduše. Daleko dopředu vyložený motor působil jako závaží, které mělo tendenci otáčet příď auta dolů okolo osy přední nápravy, čemuž konstruktéři nemohli čelit jinak než instalací velmi tuhého odpružení a tlumení. Posunutí hmotných částí hnacího řetězce blíže ke geometrickému středu auta uvolnilo ladičům podvozků ruce pro dosažení harmoničtějšího kompromisu mezi vertikální stabilitou a poddajností.

Nejnovější Audi A5 Sportback tak v roce 2012 nabízí velmi přijatelnou kvalitu jízdy (přičemž aktuální BMW řady 3 bouchá na velkých nerovnostech div ne jako levný hatchback segmentu C). A to byl prosím testovaný exemplář osazen sportovním podvozkem S Line a devatenáctipalcovými koly s pneumatikami 255/35 R19.

Karoserie typu liftback samosebou není tak tuhá jako tradiční sedan nebo dokonce kupé. Zejména při svižnějším projíždění zatáček s nerovným povrchem postřehnete jisté kroucení karoserie, ale podle naší zkušenosti to nikdy nedosáhne míry, kterou bychom označili za nepříjemnost nebo dokonce za problém.

Skvělý motor v dobrém podvozku

Řízení s elektromechanickým posilovačem přidává k preciznosti, s níž Audi nemívalo problémy nikdy, také poměrně přirozeně působící odezvu posilovače. Ta je kupodivu nejpříjemnější v režimu Comfort, kdy se elektronika nesnaží vzbudit ve vás sportovní pocit vytvořením umělého odporu. Systém Audi Drive Select (5539 Kč) naštěstí umožňuje nakonfigurovat si režim Individual s (například) „dynamickým“ nastavením hnacího řetězce, ale „komfortním“ řízením.

Mezinápravový diferenciál s korunovým kolem zdatně přerozděluje točivý moment podle momentální potřeby. Výrobce uvádí, že až 70 procent síly motoru může putovat k předním kolům, zatímco maximální možný příděl pro zadní nápravu činí 85 procent. K vektorování točivého momentu se přitom používají selektivní zásahy do brzdové soustavy.

Chování v zatáčkách jasně upřednostňuje stabilitu před hravostí, aniž by ovšem auto působilo neochotně nebo dokonce těžkopádně jako mnohé jiné (nejen ingolstadtské) čtyřkolky. A to přesto, že vozí v přídi těžkou kombinaci vznětového šestiválce 3,0 TDI 180 kW a sedmistupňové dvouspojkové převodovky S tronic.

V době, kdy i samotné Audi nabízí pro větší modely dvakrát přeplňovanou evoluci stejné jednotky o výkonu 230 kW, motor možná neohromí svými parametry, ale v o to lepším světle se ukazuje ve skutečném provozu.

Drtivě táhne prakticky od volnoběhu (maximálních 500 Nm je k dispozici už ve 1400 ot./min.), napříč celým rozsahem otáček má příjemně ostrou reakci na plyn a díky pečlivé práci akustických inženýrů se k vašim uším vždy dostane jen to příjemnější z jeho zvukových projevů.

Šestiválec si navíc výborně rozumí s S tronicem, který – jak je dvouspojkovým převodovkám vlastní – zprostředkovává řidiči pocit přímějšího spojení mezi motorem a koly, než to svede tradiční automat s hydrodynamickým měničem momentu.

Když si zvolíte nejvýkonnější naftový motor z nabídky, nadto ve spojení s automatem a pohonem všech kol, nejspíš jste připraveni snášet poněkud vyšší provozní náklady. To je ale další oblast, v níž 3,0 TDI quattro S tronic příjemně překvapí. V rychlosti 100 km/h točí motor pouhopouhých 1450 min-1 (což ovšem znamená, že už dosahuje maximálního točivého momentu!) a bere si přitom 5,1 l/100 km. Po zrychlení na 130 km/h stoupnou otáčky na 1900 min-1 a spotřeba vzroste na pořád krásných 6,2 l/100 km.

V praxi je tak naprosto reálné jezdit za méně než sedm litrů, pokud netrávíte většinu času v hustém městském provozu, nejezdíte po dálnicích výrazně nad povolenými limity nebo nemáte opravdu těžkou nohu.

Závěr

Audi A5 Sportback je zajímavé, stylové a nečekaně praktické auto s hnacím řetězcem, který nemá – bez nadsázky! – daleko k naší představě dokonalosti. Potud zcela naplnilo naše očekávání a tudíž s velkou pravděpodobností naplní rovněž očekávání cílové skupiny. A tím bychom mohli skončit, nebýt té drobné skutečnosti, že v jistém ohledu tato A5 naše očekávání s rezervou překonala.

Nejde ani tak o to, že svým chováním na silnici nedává žádný podstatný důvod ke kritice, ale ve dvou řidičsky významných aspektech – kvalitě odpružení a pocitu z řízení – v nás zanechala lepší dojem než BMW 335i, které jsme měli v redakci o týden dříve. Že jde o naprosto rozdílná auta? Jistě, ale o to nejde. Před pěti lety bychom si nedokázali ani představit, že píšeme o libovolném Audi, že má lepší řízení a odpružení než libovolné BMW. Tak daleko doba dospěla.

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Když má Audi A5 Sportback už v názvu slovo sport, mohlo by být oprávněné od něj očekávat nějaké ty sportovní vlastnosti. A Audi je opravdu má: design, pozice za volantem i jízdní projev mají zdravý náznak sportovního ducha, který v každodenním používání neobtěžuje, ale stále potěší.

Čekat od velkého liftbacku ještě víc je však zbytečné. Při snaze o opravdu ostrou jízdu se snaží fungovat co nejlépe, působí ale příliš synteticky. To je daň za univerzální ladění. Na druhé straně stojí pružný a úsporný třílitr, pro A5 jednoznačně skvělá volba.

V čem se s Jirkou neshodneme, je ovládání palubní elektroniky. Tlačítek systému MMI je na středovém tunelu mnoho, klasický panel rádia a jednoduší multifunkční ovladač v BMW nebo Mercedesech mně vyhovují víc.

První cena vozu 867.600,- Kč (1,8 TSI, 125 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.014.500,- Kč (3,0 TDI, 150 kW)
Základní cena testovaného vozu 1.230.800,- Kč (3,0 TDI quattro, 180 kW, S tronic)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.716.181,- Kč (3,0 TDI quattro, 180 kW, S tronic)

Plusy

  • Silný, kultivovaný a úsporný šestiválec
  • Bezvadně fungující převodovka
  • Primární i sekundární ergonomie
  • Nečekaně praktická karoserie

Minusy

  • Prostor pro hlavu vzadu
  • Krátké sedáky zadních sedadel
  • Umělý odpor řízení v režimu Dynamic
  • Za luxusní výbavu se draze připlácí
Jiří Červenka
Diskuze (76)
Audi A5 Sportback 3,0 TDI
Cena základní sestavy 1 230 800 Kč
Výbava základní sestavy ABS, airbag řidiče a spolujezdce, airbag pro hlavu SIDEGUARD včetně bočních airbagů vpředu, automatická klimatizace, bezpečnostní sloupek řízení, podélně i výškově nastavitelný, dálkově ovládané centrální zamykání, dekorace hliník Trigon, determální skla - zeleně tónovaná, držák nápojů na střední konzoli, elektrické ovládání oken, ESP - elektronický stabilizační program včetně brzdového asistentu a ASR a EDS, hliníková optika interiéru, imobilizér, informační systém řidiče s monochromatickým displejem, kola hliníková litá v 6ramenném designu, velikost 7,5Jx17, s pneumatikami 225/50 R 17, mlhové světlomety, mřížka chladiče šedá, černá vysoce lakovaná pro 3.2 FSI a 3.0 TDI, 6,5palcový barevný informační displej v přístrojové desce, nástupní lišty hliníkové, paket osvětlení interiéru, paket leštěných prvků, potahy sedadel - tkanina Arcade na střední části sedadel, bočnice sedadel a obložení zadní části po stranách vedle sedadel v provedení z tkaniny Uni (nelze kombinovat se sportovními sedadly), přední sedadla výškově nastavitelná (manuálně), potah stropu v provedení z tkaniny barvy (stříbrná, černá, béžová), rohožky vpředu a vzadu, rádiopřijímač Concert s osmi reproduktory, servotronic (kromě motorů 2.0 TFSI 132 kW a 2.0 TDI), rezervní kolo, dojezdové nouzové, volant sportovní 3ramenný kožený včetnč hlavice řadicí páky a manžety v provedení z kůže, vnější zpětná zrcátka s integrovanými ukazeteli směru v provedení z LED diod, el. nastavitelná a vyhřívaná, asférické na straně řidiče, ukazatel venkovní teploty, zadní sedadla dělená se sklopnými opěradly Kč
Cena testované sestavy 1 716 181 Kč
Výbava testované sestavy kůže Feinnappa s nápisem S-line vyraženým na předních sedadlech, Paket zavazadlového prostoru PKH, navigační systém plus včetně MMI 3G a pevným diskem, Exteriérový paket S line ve spojení se Sportovním paketem S line, Hliníková litá kola s 5 segmentovými paprsky, velikost 9Jx19 s pneumatikami PQ6/WQS 255/35 R19, elektricky nastavitelná přední sedadla elektricky výškově a podélně nastavitelná, Xenonová světla Plus, Paket odkládacích prostor QE1 + Audi Music Interface UF7, Sportovní paket S line, Sportovní podvozek, Multifunkční sportovní kožený volant S line v 3ramenném designu v černé kůži s 1XX/WQS logem S line, Audi drive select, pětimístné provedení včetně sklopného opěradla v poměru 60:40, vak na lyže, vyhřívání sedadel vpředu pro sedadlo řidiče a spolujezdce, Vnitřní zpětné zrcátko automaticky zaclonitelné , Střední loketní opěrka vpředu na tunelové konzoli s odklopitelnou přihrádkou, Šedá barva Daytona, Kůží Milano potažené opěrky rukou ve dveřích, kontrolní systém tlaku vzduchu v pneumatikách, Audi parking system plus v předním a zadním 7X4 nárazníku, Asistent dalkových světel, Tempomat, komfortní automatická klimatizace třízónová, Informační systém řidiče s barevným displejem, Audi Soundsystem, rozhraní Bluetooth Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2967
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1400 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 5.1 / 5.7
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l): 61
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1770 / 475
Rozměr pneu: 255/35 R19
Audi A5 Sportback 3,0 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4712
b) šířka (mm): 1854
c) výška (mm): 1391
d) rozvor (mm): 2810
e) rozchod vpředu (mm): 1590
f) rozchod vzadu (mm): 1575
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 530 / 790
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1014
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 947
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1445
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
11. 5. 2012 10:28
Re: GARÁŽOVÁ HERALDIKA
neries to tu, miesni sasovia z oboch taborov su na pobavenie, treba to brat s humorom.. gti a wl su miestni sasovia spolu s topperom a ostatkom.. Seru si do huby denno denne. Inac ked sa chces fakt pobavit na odporucam gti-ho blog, to je len citanie.. Ten chlapec je autista.
10. 4. 2012 16:34
Re: Diesel dobrý
[odkaz]
10. 4. 2012 16:29
Re: Diesel dobrý
Bylo video, kde vysvětlovali, že váha GTR je kalkulovaná. Je tak těžké, aby mělo dostatek trakce i v malých rychlostech, kde tolik nefungují aerodynamické prvky.

Technické údaje FF pro EU jsou zde: [odkaz v novém příspěvku]
Dry weight 1790 kg
Kerb weight 1880 Kg

Což dělá provozní 1955 kg. Mě osobně se to nezdá, protože na provozní kapaliny vychází 90 kg a jen palivová nádrž má 91 litrů (a má být z 90% plná). Čekal bych větší číslo.
10. 4. 2012 08:06
Re: Diesel dobrý
Tak to jo. ;-)
Avatar - white label
9. 4. 2012 22:57
Re: Diesel dobrý
No právě, to je přesně ono, tváří se totiž hrozně "macatě"... :-O >:-[]