Porsche 911 série 964: Je libo RS, nebo Turbo s plochou přídí?
964 byla první skutečně radikálně modifikovanou sérií legendární 911 s aerodynamicky optimalizovanými nárazníky. Vzduchem chlazené ploché šestiválce v zádi i původní skelet karoserie si ale jako předposlední ve vývojové řadě ještě zachovala. Zájemci o skutečnou klasiku od Porsche teď mají na výběr. Objevily se totiž dva exempláře černých vozů k prodeji. Oba v naprosto excelentním stavu, ale pozor, každý je jiný...
Pocházejí ze samotného konce výroby. 964 RS vznikla v roce 1993. Nejde o závodní verzi, má normální značky a může do provozu. Na první pohled vypadá jako obyčejná Carrera (tahle generace byla k mání už i se čtyřkolkou). Ale zkratka názvu Rennsport znamená něco navíc. Tedy hlavně 260 koní (191 kW) v boxeru s objemem 3,6 l, manuální převodovku s krátce za sebou poskládanými rychlostmi a samosvorný diferenciál.
A výbavy je zase pro změnu méně, kromě dvojice sportovních sedaček šly veškeré komfortní zbytečnosti pryč. Potřebuje snad někdo ve sportovním autě elektrická okna, zadní sedačky, kam se stejně nikdo nevejde, zvukovou izolaci nebo dokonce klimatizaci? Cílem byla co nejnižší hmotnost. Proto je kapota hliníková, skla v oknech kromě čelního tenčí a kola z lehounké hořčíkové slitiny.
„Ereso“ bylo původně registrováno v Německu, po čtyřech letech se přesunulo na Ostrovy. Naštěstí nikoho nenapadlo předělávat řízení na pravou stranu, takže je v původním stavu s kompletní servisní historií a 96,6 tisíci najetých kilometrů na tachometru. 911 lze používat denně, proto mívá najeto trochu víc než exkluzivní supersporty. Auto vydraží síň Coys z Kensingtonu v Monaku 14. května na „Legende et Passion“, rozmezí stanovila na 150-170 tisíc eur (4,05-4,59 milionu korun).
Druhou černou 964 na silnicích také hned tak nepotkáte. Má totiž plochou příď (anglicky se jí říká slantnose, případně flatnose, německy Flachbau). V poslední sérii této generace jich oficiálně vzniklo pouhých 76 a dvanáctka z nich měla volant vpravo. Slušná raritka, že? Ani o špičkovém stavu tohoto exempláře nelze mít nejmenších pochybností, protože za 22 let (jde o ročník 1994) najel navzdory všem předpokladům skutečné minimum, jen 1.013 km... Není divu, byl součástí soukromé sbírky. Nabízí jej pro změnu Hexagon a je k vidění v jejich showroomu v East Finchley. Zájemce tedy čeká cesta nikoli do miniknížectví, nýbrž do staré dobré Anglie.
Exkluzivní devětsetjedenáctka dostala už v továrně paket X84, tedy příď z 968 včetně výklopných „očí“ a spoiler s větracími otvory. Na bocích za dveřmi zase najdeme díry ne nepodobné 959. Pochopitelně i boky jsou značně širší než u originálu. Součástí balíčku byl dále plochý šestiválec 3,6 l s 283 kW (385 k) z verze Turbo S. Ten má větší dmychadlo, upravené hlavy i vačky, časování ventilů a sání. Nechybí přídavný olejový chladič, obří zadní křídlo je poznávacím znakem všech Turb. Brutální bublání se line ze čtyř koncovek výfuku...
Tady komfortní výbavu najdeme, třeba elektrickou posuvnou střechu i kožený kokpit včetně sedaček a volantu (už má airbag), dále třeba samočinnou klimatizaci a CD přehrávač s měničem. Unikát jezdí na leštěných osmnáctipalcových kolech RS Cup. Hexagon ovšem jeho cenu sdělí pouze vážným zájemcům na vyžádání.