Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 968 (1992): Čtyřválcové kupé v dobovém testu MotorWeeku

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Na Porsche 968 se trochu zapomnělo. Poslední evoluce řady 924/944 se vyráběla pouze krátkou dobu a kvůli vysokým cenám se neprosadila.

Nejlevnější model značky byl na trhu pouhé tři roky, Porsche zastavilo v polovině 90. let výrobu všech typů s motorem vpředu, osekání bylo nutné, protože automobilka se zmítala v těžkých finančních problémech. 968 měla stejně jako předchůdci převodovku uloženou naopak u zadní poháněné nápravy.

Americký MotorWeek testoval v roce 1992 vínové kupé s třílitrovým řadovým atmosférickým čtyřválcem, v nabídce byla i verze Turbo. Nepřeplňované provedení agregátu s vlastním proměnným časováním ventilů VarioCam dávalo výkon 177 kW, maximální točivý moment vrcholil hodnotou 305 N.m. Základní verze stála tehdy za mořem 39.850 dolarů a za kabriolet si Porsche North America účtovalo věru nemalých 51 tisíc. Domácí Corvette C4 byla levnější, rychlejší a měla kontrolu trakce... Moderátor John Davis vyzdvihl design německého sportovního auta, i když se vlastně pořád jednalo jen o evoluci 924 ročníku 1976 (!) z pera Harma Lagaaye. Zaoblila se příď, která dostala vyklápěcí kulaté světlomety, „žabí oči“ po vzoru 928.

Testovací řidiče bavil také výkon a ovladatelnost. Naopak si stěžovali na rozmístění některých ovladačů (třeba přepínače světel) a dost nedokonalé odhlučnění interiéru. 968 zrychlilo z klidu na amerických 60 mph (97 km/h) během rovných 6 s a dokázalo z nich zastavit na 32 m. Čtveřici excelentně brzdících kotoučů už nechybělo ani ABS. Čtvrtmíli (402 m) s pevným startem zvládlo za 14,4 s s konečnou rychlostí 161 km/h. Kromě zkoušeného šestistupňového manuálu byl alternativně k mání i čtyřstupňový Tiptronic. Dosaženým hodnotám odpovídala spotřeba, která se dostala jen lehce pod desetilitrovou hranici, ale i tak nebyla rozhodně špatná. Dva airbagy představovaly standard, stejně jako světlé kožené čalounění v luxusním kokpitu.

Porsche před nedávnem potvrdilo, že čtyřválce se do nabídky značky vrátí v nové generaci kupé Boxster a roadsterů Cayman. Tam jsou však motory umístěny uprostřed. Jistě, historie se velmi ráda opakuje, i když v tomto případě ne zcela a hlavně je vynucená Bruselem...

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Avatar - Martin911Turbo
4. 7. 2015 10:13
Nadčasová 968
Sám jsem měl 944 S2 a 968 mě vždycky lákala, dnes atakuje krásné sběratelské ceny
Je vidět, ale že krize už byla velká 968 krom motoru a pár decentních karosářských prvků byla stále stejná 944 S2 a to byla chyba i cena za kterou se tenkrát prodávala
Je škoda, že Porsche lidové Porsche definitivně pohřbilo...