Porsche 911 Turbo Cabrio - Návrat legendy
Stejně jako první model z roku 1987, také nejnovější 911 Turbo Cabrio vychází ze stávajícího modelu kupé. Ten mu poskytl prakticky kompletní techniku, mimo karosérie, která pochopitelně postrádá pevnou střechu. Pojďme se tedy podívat, jaké změny musela karosérie podstoupit, aby v otevřené podobě vyhovovala sportovnímu vozu takového kalibru. Za základ posloužil skelet modelu Carrera 4S, který prodělal některé podstatné zásahy. Co se pevnosti struktury týče, nebylo nutno činit žádných významných zásahů. Karoserie je tedy vybavena zesílenými prahy, které jsou z plechů dvojnásobné tloušťky. Poprvé byly na některé exponované díly karoserie vozů Porsche použity plechy z vysokopevnostní oceli, v rámu čelního skla a za dveřmi napříč v podlaze byly použity trubkové výztuhy. O bezpečnost posádky se v případě převrácení vozu starají dva vystřelovací ochranné oblouky, které se v klidové poloze ukrývají za opěradly druhé řady sedadel. Zatímco pevnostní struktura zůstala prakticky zachována jako v Cerreře 4S, zásadnějších zásahů se dočkaly povrchové panely. Změny jsou nejvíce vidět na zádi. Zadní blatníky narostly do šířky o 60 mm, aby se docílilo typického Turbo vzhledu a byly do nich doplněny otvory pro přívod chladícího vzduchu k chladičům stlačeného vzduchu. Ostatní části jsou již použity z modelu Turbo. Rozměrný přední spoiler s pěti otvory pro přívod chladícího vzduchu se stará o chlazení tří chladičů motoru, to zajišťují tři velké otvory, a výkonných brzd, k nimž přivádí vzduch dva nízké otvory ve spodní hraně spoileru. Také zadní nárazník se spoilerem má potřebný tvar. Za zadními koly jsou v něm umístěny žebrované otvory pro odvod ohřátého vzduchu od chladičů stlačeného vzduchu. Své místo si na zádi našel také mohutný spoiler s výsuvnou částí.
Nejdramatičtější změnou proti uzavřené verzi je samozřejmě absence střechy. Její náhradou je skládací střecha, kterou ovládá elektrohydraulický mechanismus. K jejímu otevření, či zavření stačí pouze stisk jednoho tlačítka a vše ostatní proběhne automaticky. Na otevření střechy je potřeba 20 sekund, na zavření přibližně o 6 sekund více pokud to provádíme za jízdy. Systém umožňuje pracovat se střechou až do rychlosti 50 km/h a prodloužení zavíracího intervalu má na svědomí odpor vzduchu. Součástí standardního vybavení je také pevná střecha hardtop.
K pohonu Porsche 911 Turbo Cabrio byl použit stejný agregát jako pro uzavřenou verzi kupé. Jedná se tedy o kapalinou chlazený plochý šestiválec biturbo objemu 3,6 litru vybavený čtyřmi ventily na válec a pracující se suchou klikovou skříní. Vačková hřídel sacích ventilů je vybavena systémem VarioCam Plus, který umožňuje změnu časování i zdvihu těchto ventilů. Tento systém využívá dvou hrníčkových zdvihátek a dvou různých profilů vaček na každý ventil. Společně s variabilní délkou sacího potrubí, elektronicky ovládanou škrtící klapkou a dvěma turbodmychadly s chladiči stlačeného vzduchu tento systém umožňuje vyprodukovat výkon 309 kW (420 k) při 6000 ot/min a masivní točivý moment 560 Nm při 2700 – 4600 ot/min. Tyto hodnoty jsou identické s modelem Turbo stejně jako celé převodové ústrojí. To je osazeno ručně řazenou šestistupňovou převodovkou, nebo alternativně pětistupňovým automatem Tiptronic s možností ručního řazení. Výkon je dále přenášen na všechna čtyři kola. Za ideálních podmínek je 95 procent výkonu přenášeno koly zadní nápravy a pouhých 5 procent jde přes viskózní spojku na předek. V případě zhoršených podmínek na zadní nápravě mohou až 40 procent výkonu přenášet přední kola. Pohon je také vybaven stabilizačním systémem PSM (Porsche Stability Management), který v případě, že řidič dostane vůz za hranice, které jsou v jeho paměti, buď přibrzdí některé kolo, nebo navíc ještě zasáhne do řízení motoru a sníží jeho výkon.
Také konstrukce podvozku je tradiční. Přední náprava McPherson se spodním příčným a šikmým ramenem je odpružena kuželovou vinutou pružinou se souose umístěným dvouplášťovým plynovým tlumičem. Zadní náprava je pětiprvkové konstrukce, odpružena vinutými pružinami s jednoplášťovými plynovými tlumiči. O bezchybné a nevadnoucí zpomalení se starají brzdy s hliníkovými čtyřpístkovými třmeny a dutými kotouči s příčným vrtáním o průměru 330 mm na všech kolech. Přední mají tloušťku 34 a zadní 28 mm. Alternativně jsou k dispozici i keramické kotouče PCCB, které jsou jako standard např. v modelu GT3. Vůz je osazen koly z lehkých slitin o rozměrech 8Jx18 vpředu a 11Jx18 vzadu, na kterých jsou osazeny pneumatiky 225/40 ZR18, resp. 295/30 ZR18.
Interiér je typický a stejně vybavený jako u verze kupé. Nechybí zde bezpečnostní výbava v podobě čtyřech airbagů ani prvky luxusní jako např. kožené čalounění celého interiéru, automatická klimatizace či elektricky plně nastavitelná sedadla s pamětí. Nechybí kvalitní audio BOSE s měničem CD ani komunikační systém PCM a navigace.
Všechny úpravy se poněkud projevily na hmotnosti, které je proti uzavřené verzi o 120 kg vyšší, nicméně na dynamice to příliš znát není. Akceleraci z 0-100 km/h zvládá Cabrio za 4,3 sekundy což je jen o 0,1 s horší a z 0-160 km/h to stihne za 9,5 s (+0,2 s), což jsou rozdíly bez stopek těžko postřehnutelné. Také maximální rychlost 305 km/h se zataženou střechou má s uzavřenou verzí stejnou. Z toho plyne, že k nezměněné dynamice přibyly navíc příjemné zážitky s nebem nad hlavou…
Technické údaje | |
Motor | boxer |
Druh | přeplňovaný zážehový |
Zdvihový objem (cm3) | 3600 |
Válce/ventily na válec | 6/4 |
Max. výkon (kW/k/ot) | 309/420/6000 |
Max. točivý moment (Nm/ot) | 560/2700-4600 |
Jízdní výkony | |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 305 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 4,3 |
Zrychlení 0-160 km/h (s) | 9,5 |
Spotřeba (93/116 EU) | |
Město (l/100 km) | 18,9 |
Mimo město (l/100 km) | 9,2 |
Kombinovaná (l/100 km) | 12,9 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4435 |
Šířka (mm) | 1830 |
Výška (mm) | 1295 |
Rozvor (mm) | 2350 |
Rozchod vpředu (mm) | 1472 |
Rozchod vzadu (mm) | 1528 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 1660 |
Objem nádrže (l) | 64 |
Rozměr pneu vpředu | 225/40 ZR18 |
Rozměr pneu vzadu | 295/30 ZR18 |