Porsche 928 - osmiválec proti boxeru

Porsche 928 - osmiválec proti boxeru

 
 
18.9. 2006 Karel Haas

Typickým znakem vozů Porsche byly od prvních modelů až do druhé poloviny sedmdesátých let minulého století vzduchem chlazené motory umístěné vzadu.

Typickým znakem vozů Porsche byly od prvních modelů až do druhé poloviny sedmdesátých let minulého století vzduchem chlazené motory umístěné vzadu. Když se toto uspořádání začalo považovat za zastaralé, pustil se Porsche do vývoje modelů s kapalinou chlazeným motorem vpředu. Na ženevském autosalonu 1977 se pochlubil prestižním modelem 928, který byl o rok později oceněn titulem Evropský vůz roku.

Vývoj typu 928 začal už v roce 1971, ale práce na úplně novém modelu se protáhly na 6 let, takže dříve se dočkal sériové výroby další model s motorem vpředu, čtyřválcový typ 924 (1976). Hlavním odbytištěm nového luxusního sportovního kupé Porsche 928 se měly stát Spojené státy a proto se při vývoji kladl důraz na splnění přísných amerických emisních předpisů a možnost použití automatické převodovky.

Výkonný ředitel automobilky Ernst Fuhrman si byl vědom klesajícího odbytu modelu 911 a budoucnost značky viděl v náhradě „devětsetjedenáctky“ luxusním sportovním vozem. Když jej v roce 1981 vystřídal Peter Schultz, došlo k přehodnocení záměru (svůj podíl na tom měl ohlas skalních příznivců typu 911) a oba typy zůstaly ve výrobě. Zákazníci si tak mohli vybrat mezi oběma koncepcemi.

Žralok na silnici

Designér Anatole Lapine dostal za úkol navrhnout pro nové Porsche atraktivní karoserii a zhostil se jej na výbornou. Dvoudveřové kupé dostalo ocelovou karoserii s hliníkovými předními blatníky, dveřmi a kapotou. V nízké přídi byly umístěny výklopné světlomety (podobné mělo kupé Lamborghini Miura). V klidové poloze nijak nerušily hladké linie dlouhé přídě. Při pohledu zepředu připomínalo nové kupé žraloka. Není divu, že právě žralok se stal přezdívkou tohoto auta. Otevřená verze nebyla továrnou Porsche nikdy nabízena, ale několik úpravců (např. firma Strosek - Jurinek z Allingu) nabízelo konverze s „uříznutou“ střechou. Kupé mělo vzadu nouzová sedadla, šlo tedy o uspořádání 2+2. Poměrně slušný zavazadlový prostor přístupný výklopným zadním oknem se dal ještě zvětšit sklopením zadních sedadel.

Kromě dlouhé nízké přídě byly typickým znakem vozů Porsche 928 velká boční okna ve svažující se zádi, zaoblená směrem k zadnímu oknu. Zajímavě byly vyřešeny nárazníky, skryté pod předním a zadním panelem ze snadno deformovatelného plastu v barvě karoserie.

Osmiválcová klasika

Porsche 928 poháněl vidlicový kapalinou chlazený osmiválec o objemu 4474 cm3. Motor s rozvodem OHC dával zpočátku výkon 177 kW/240 k (americká verze měla „jen“ 219 koní). Blok válců a hlavy byly vyrobeny z hliníkové slitiny, klikový hřídel byl uložený v pěti ložiskách a vačkové hřídele byly poháněny ozubeným řemenem. O dodávku paliva se staralo mechanické vstřikování Bosch K-Jetronic se dvěma elektrickými čerpadly paliva. Zadní kola byla poháněna hnacím hřídelem umístěným v páteřové trubce. Pětistupňová manuální převodovka byla umístěna vzadu u diferenciálu (systém transaxle). V nabídce byla i čtyřrychlostní automatická převodovka odvozená od převodovky Mercedes-Benz. Všechna kola byla nezávisle zavěšena. Vpředu mělo Porsche 928 lichoběžníkovou nápravu s vinutými pružinami a vzadu se využívalo konstrukce označované jako náprava Weissach. Pojmenování dostala podle sídla výzkumného a vývojového střediska Porsche.

Více síly, vyšší rychlost

První modely Porsche 928 dosahovaly rychlosti 230 km/h a při pohotovostní hmotnosti 1450 kg zrychlovaly z 0 na 100 km/h za 6,8 s. Dalším vývojem motoru se dařilo tyto hodnoty postupně zvyšovat. Koncem roku 1979 došlo zvětšením vrtání z 95 na 97,5 mm ke zvýšení objemu motoru na 4,7 litru a vozy s tímto motorem dostaly označení 928 S. Díky výraznému zvýšení výkonu na 221 kW (300 k) se rychlostní hranice posunula na 250 km/h a stokilometrové rychlosti dosáhl vůz za 6,6 s. Dalším vylepšením byla náhrada mechanického vstřiku paliva elektronickým.

Model 928S dostal kromě silnějšího motoru i bohatší výbavu, zahrnující například nastavitelný volant, zeleně tónovaná skla, kožená sedadla a elektricky ovládané sedadlo řidiče.

Čtyři ventily na válec

Na americký trh se v roce 1985 začaly dodávat Porsche 928 s pětilitrovým vidlicovým osmiválcem a čtyřventilovým rozvodem. Tato pohonná jednotka se od roku 1987 začala používat standardně a vozy s tímto motorem dostaly označení 928 S4. Dalším zvětšením vrtání proti typu 928 S (na 100 mm) se zdvihový objem zvýšil na 4957 cm3 a výkon na 235 kW (320 k). To se samozřejmě odrazilo i na jízdních výkonech. Přes zvýšení hmotnosti (1560 kg) stoupla nejvyšší rychlost na 270 km/h (s automatem na 265 km/h).

Model 928 S4 se proti typu 928S změnil i zvnějšku. Vůz dostal aerodynamicky výhodnější tvar přídě a vzadu se objevil nový nastavitelný spoiler a upravené koncové svítilny. Vůz dostal rovněž větší čtyřpístové brzdy Brembo, sedmipaprskové ráfky Club Sport a standardně systém ABS. Uspořádání jednotlivých agregátů ukazuje názorně průhledová kresba. V luxusně vybaveném interiéru zaujal mohutný středový panel se zabudovanou řadicí pákou a „kaplička“ s přístroji před sportovním tříramenným volantem. Do roku 1990 se vyrobilo přes 15.000 vozů typu 928 S4.

Pro sportovce ještě více

V roce 1989 se zrodila verze 928 GT s motorem o výkonu 243 kW (330 k), která měla tužší odpružení a širší pneumatiky. Uváděla se maximální rychlost 275 km/h, takže 928 GT byl ve své době nejrychlejší sériově vyráběný automobil Porsche. Vůz se dodával pouze s manuální převodovkou s přímým řazením. Standardně byly vozy 928 GT vybaveny indikací nízkého tlaku v pneumatikách a airbagy pro řidiče i spolujezdce.

O dva roky později byl model 928 GT nahrazen ještě ostřejší verzí 928 GTS. Objem motoru byl zvýšen na 5,4 litru (tentokrát se zvýšení objemu dosáhlo zvětšením zdvihu na 85,9 mm) a jeho výkon dosahoval 257 kW (350 k). Karoserie byla prakticky totožná s typem 928 GT, jen zadní blatníky musely udělat prostor širším pneumatikám. Tato poslední verze typu 928 se vyráběla do roku 1995 v omezeném počtu (jen 3 vozy denně).

Pro značku Porsche nebyl typ 928 rozhodně neúspěchem, vždyť se udržel ve výrobě 18 let. Nakonec ale nepřežil rivala z vlastní stáje, nesmrtelnou „devětsetjedenáctku“. Během těchto 18 let došlo k postupnému zvyšování výkonů i drobným estetickým změnám, které byly někdy sotva postřehnutelné, ale původní „žraločí“ vzhled mu zůstal až do konce.

Proslýchá se, že Porsche pracuje na nástupci typu 928, který by měl společné díly s připravovaným čtyřdveřovým modelem Panamera. Jeho pracovní název je GT a očekává se, že by se mohl vyrábět od roku 2010. Budeme se tedy těšit.

Jasné slovo Martina Čabana: Český Babylon Jasné slovo Martina Čabana: Český Babylon

Čím zhřešily české politické špičky nevíme, ale trest na…

ČSSD rozhodla, že obnoví jednání s hnutím ANO o vládě ČSSD rozhodla, že obnoví jednání s hnutím ANO o vládě

Sociální demokraté podle informací z odpoledního…

Zotavení kryptoměn? Jejich kurzy vzrostly až o desítky procent Zotavení kryptoměn? Jejich kurzy vzrostly až o desítky procent

Ceny kryptoměn zaznamenaly po delší době výrazný nárůst.…

Orbán nehodlá Sorosovi dopřát klid ani po odchodu jeho nadace Orbán nehodlá Sorosovi dopřát klid ani po odchodu jeho nadace

Maďarský premiér Viktor Orbán uvedl, že boj proti…

 

Štítky Bosch Porsche

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

 



Porsche připomnělo 40 let modelu 928 jeho výjimečnými prototypy Porsche připomnělo 40 let modelu 928 jeho výjimečnými prototypy

Porsche 928 představuje první skutečné GT své značky.…

Porsche Panamera Sport Turismo není první kombík své značky (+video) Porsche Panamera Sport Turismo není první kombík své značky (+video)

Porsche Panamera Sport Turismo lze označit za první…

 



 
Renault Captur už koupíte s novou třináctistovkou. Na kolik horká motorová novinka přijde?

Renault Captur už koupíte s novou třináctistovkou. Na kolik horká motorová novinka přijde?

Dnes 17:56

Nová metodika měření nám v příštích měsících udělá v motorech pěkný guláš. Jednou z chystaných inovací je i tato třináctistovka.




Blesk.cz

„Prostě nemaká“. ODS tepe hejtmanku Jermanovou, že nechodí do práce

„Prostě nemaká“. ODS tepe hejtmanku Jermanovou, že…

Opoziční ODS kritizuje středočeskou hejtmanku Jaroslavu Pokornou Jermanovou (ANO) za neúčast na jednáních…

Tři hodiny denně mu rodiče odlupují kůži. Nemocnému Martínkovi (7) hrozí, že ho „zaroste“

Tři hodiny denně mu rodiče odlupují kůži. Nemocnému…

Martínek (7) nechodí do školy, učí se doma. Má totiž vrozené genetické onemocnění kůže, která roste mnohem…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Rychlý kurt, míče letí. Kdo to první spustí, vyhraje, říká Kvitová

Rychlý kurt, míče letí. Kdo to první spustí,…

V sobotu v pravé poledne otevře Petra Kvitová semifinále Fed Cupu na stuttgartské antuce. Cíl má jasný: urvat…

 

Reflex.cz

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou stranu a proč by to v případě KSČM bylo složité

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou…

V sobotu se v Nymburce koná další sjezd Komunistické strany Čech a Moravy, která je následnickou organizací…

Karel Steigerwald: Vítězný únor podruhé, trapná a ponižující fraška

Karel Steigerwald: Vítězný únor podruhé, trapná a…

Tak prý ČSSD dostala vnitro a kývne za to na trestně stíhaného agenta StB v roli předsedy vlády. Radovat by se…