reklama


Porsche 928 - osmiválec proti boxeru

Porsche 928 - osmiválec proti boxeru

 
 

Typickým znakem vozů Porsche byly od prvních modelů až do druhé poloviny sedmdesátých let minulého století vzduchem chlazené motory umístěné vzadu.

Typickým znakem vozů Porsche byly od prvních modelů až do druhé poloviny sedmdesátých let minulého století vzduchem chlazené motory umístěné vzadu. Když se toto uspořádání začalo považovat za zastaralé, pustil se Porsche do vývoje modelů s kapalinou chlazeným motorem vpředu. Na ženevském autosalonu 1977 se pochlubil prestižním modelem 928, který byl o rok později oceněn titulem Evropský vůz roku.

Vývoj typu 928 začal už v roce 1971, ale práce na úplně novém modelu se protáhly na 6 let, takže dříve se dočkal sériové výroby další model s motorem vpředu, čtyřválcový typ 924 (1976). Hlavním odbytištěm nového luxusního sportovního kupé Porsche 928 se měly stát Spojené státy a proto se při vývoji kladl důraz na splnění přísných amerických emisních předpisů a možnost použití automatické převodovky.

Výkonný ředitel automobilky Ernst Fuhrman si byl vědom klesajícího odbytu modelu 911 a budoucnost značky viděl v náhradě „devětsetjedenáctky“ luxusním sportovním vozem. Když jej v roce 1981 vystřídal Peter Schultz, došlo k přehodnocení záměru (svůj podíl na tom měl ohlas skalních příznivců typu 911) a oba typy zůstaly ve výrobě. Zákazníci si tak mohli vybrat mezi oběma koncepcemi.

Žralok na silnici

Designér Anatole Lapine dostal za úkol navrhnout pro nové Porsche atraktivní karoserii a zhostil se jej na výbornou. Dvoudveřové kupé dostalo ocelovou karoserii s hliníkovými předními blatníky, dveřmi a kapotou. V nízké přídi byly umístěny výklopné světlomety (podobné mělo kupé Lamborghini Miura). V klidové poloze nijak nerušily hladké linie dlouhé přídě. Při pohledu zepředu připomínalo nové kupé žraloka. Není divu, že právě žralok se stal přezdívkou tohoto auta. Otevřená verze nebyla továrnou Porsche nikdy nabízena, ale několik úpravců (např. firma Strosek - Jurinek z Allingu) nabízelo konverze s „uříznutou“ střechou. Kupé mělo vzadu nouzová sedadla, šlo tedy o uspořádání 2+2. Poměrně slušný zavazadlový prostor přístupný výklopným zadním oknem se dal ještě zvětšit sklopením zadních sedadel.

Kromě dlouhé nízké přídě byly typickým znakem vozů Porsche 928 velká boční okna ve svažující se zádi, zaoblená směrem k zadnímu oknu. Zajímavě byly vyřešeny nárazníky, skryté pod předním a zadním panelem ze snadno deformovatelného plastu v barvě karoserie.

Osmiválcová klasika

Porsche 928 poháněl vidlicový kapalinou chlazený osmiválec o objemu 4474 cm3. Motor s rozvodem OHC dával zpočátku výkon 177 kW/240 k (americká verze měla „jen“ 219 koní). Blok válců a hlavy byly vyrobeny z hliníkové slitiny, klikový hřídel byl uložený v pěti ložiskách a vačkové hřídele byly poháněny ozubeným řemenem. O dodávku paliva se staralo mechanické vstřikování Bosch K-Jetronic se dvěma elektrickými čerpadly paliva. Zadní kola byla poháněna hnacím hřídelem umístěným v páteřové trubce. Pětistupňová manuální převodovka byla umístěna vzadu u diferenciálu (systém transaxle). V nabídce byla i čtyřrychlostní automatická převodovka odvozená od převodovky Mercedes-Benz. Všechna kola byla nezávisle zavěšena. Vpředu mělo Porsche 928 lichoběžníkovou nápravu s vinutými pružinami a vzadu se využívalo konstrukce označované jako náprava Weissach. Pojmenování dostala podle sídla výzkumného a vývojového střediska Porsche.

Více síly, vyšší rychlost

První modely Porsche 928 dosahovaly rychlosti 230 km/h a při pohotovostní hmotnosti 1450 kg zrychlovaly z 0 na 100 km/h za 6,8 s. Dalším vývojem motoru se dařilo tyto hodnoty postupně zvyšovat. Koncem roku 1979 došlo zvětšením vrtání z 95 na 97,5 mm ke zvýšení objemu motoru na 4,7 litru a vozy s tímto motorem dostaly označení 928 S. Díky výraznému zvýšení výkonu na 221 kW (300 k) se rychlostní hranice posunula na 250 km/h a stokilometrové rychlosti dosáhl vůz za 6,6 s. Dalším vylepšením byla náhrada mechanického vstřiku paliva elektronickým.

Model 928S dostal kromě silnějšího motoru i bohatší výbavu, zahrnující například nastavitelný volant, zeleně tónovaná skla, kožená sedadla a elektricky ovládané sedadlo řidiče.

Čtyři ventily na válec

Na americký trh se v roce 1985 začaly dodávat Porsche 928 s pětilitrovým vidlicovým osmiválcem a čtyřventilovým rozvodem. Tato pohonná jednotka se od roku 1987 začala používat standardně a vozy s tímto motorem dostaly označení 928 S4. Dalším zvětšením vrtání proti typu 928 S (na 100 mm) se zdvihový objem zvýšil na 4957 cm3 a výkon na 235 kW (320 k). To se samozřejmě odrazilo i na jízdních výkonech. Přes zvýšení hmotnosti (1560 kg) stoupla nejvyšší rychlost na 270 km/h (s automatem na 265 km/h).

Model 928 S4 se proti typu 928S změnil i zvnějšku. Vůz dostal aerodynamicky výhodnější tvar přídě a vzadu se objevil nový nastavitelný spoiler a upravené koncové svítilny. Vůz dostal rovněž větší čtyřpístové brzdy Brembo, sedmipaprskové ráfky Club Sport a standardně systém ABS. Uspořádání jednotlivých agregátů ukazuje názorně průhledová kresba. V luxusně vybaveném interiéru zaujal mohutný středový panel se zabudovanou řadicí pákou a „kaplička“ s přístroji před sportovním tříramenným volantem. Do roku 1990 se vyrobilo přes 15.000 vozů typu 928 S4.

Pro sportovce ještě více

V roce 1989 se zrodila verze 928 GT s motorem o výkonu 243 kW (330 k), která měla tužší odpružení a širší pneumatiky. Uváděla se maximální rychlost 275 km/h, takže 928 GT byl ve své době nejrychlejší sériově vyráběný automobil Porsche. Vůz se dodával pouze s manuální převodovkou s přímým řazením. Standardně byly vozy 928 GT vybaveny indikací nízkého tlaku v pneumatikách a airbagy pro řidiče i spolujezdce.

O dva roky později byl model 928 GT nahrazen ještě ostřejší verzí 928 GTS. Objem motoru byl zvýšen na 5,4 litru (tentokrát se zvýšení objemu dosáhlo zvětšením zdvihu na 85,9 mm) a jeho výkon dosahoval 257 kW (350 k). Karoserie byla prakticky totožná s typem 928 GT, jen zadní blatníky musely udělat prostor širším pneumatikám. Tato poslední verze typu 928 se vyráběla do roku 1995 v omezeném počtu (jen 3 vozy denně).

Pro značku Porsche nebyl typ 928 rozhodně neúspěchem, vždyť se udržel ve výrobě 18 let. Nakonec ale nepřežil rivala z vlastní stáje, nesmrtelnou „devětsetjedenáctku“. Během těchto 18 let došlo k postupnému zvyšování výkonů i drobným estetickým změnám, které byly někdy sotva postřehnutelné, ale původní „žraločí“ vzhled mu zůstal až do konce.

Proslýchá se, že Porsche pracuje na nástupci typu 928, který by měl společné díly s připravovaným čtyřdveřovým modelem Panamera. Jeho pracovní název je GT a očekává se, že by se mohl vyrábět od roku 2010. Budeme se tedy těšit.

Rallye Dakar 2017
Bývalého guvernéra Singera angažovali v Generali. Hledali respektovanou osobnost Bývalého guvernéra Singera angažovali v Generali. Hledali respektovanou osobnost

Bývalý guvernér České národní banky Miroslav Singer (48)…

Ceny u průmyslu loni klesly o 3,3 pct, dosud nejvíc. Je za tím cena ropy Ceny u průmyslu loni klesly o 3,3 pct, dosud nejvíc. Je za tím cena ropy

Ceny průmyslových výrobců se loni snížily dosud nejvíc,…

Naše plány narušila česká byrokracie, říká Steven Harman z Amazonu Naše plány narušila česká byrokracie, říká Steven Harman z Amazonu

Americký internetový gigant Amazon zaměstnává v Česku ve…

Nerovnost je větší než jindy. Osm boháčů má majetek jako polovina lidstva Nerovnost je větší než jindy. Osm boháčů má majetek jako polovina lidstva

Osm nejbohatších lidí vlastní stejný majetek jako chudší…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let

Na olympiádě v Mnichově překvapil v roce 1973 kromě…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 




Porsche 968 a 928 spojuje koncepce a rozděluje osud (+video) Porsche 968 a 928 spojuje koncepce a rozděluje osud (+video)

Porsche 968 se stalo posledním článkem evoluce v linii…

Evropské Automobily roku: Porsche 928 (1978) Evropské Automobily roku: Porsche 928 (1978)

Porsche 928 je dnes bráno stále jak atypický vůz značky,…

 



 
Renault Mégane GrandCoupé Energy TCe 130 EDC – Nenechte se ošálit

TEST: Renault Mégane GrandCoupé – Nenechte se ošálit

Dnes 10:52

Krátce po představení karosářské verze kombi Grandtour přichází mégane s variantou GrandCoupé. Pod honosným názvem a atraktivními liniemi karoserie se však ukrývá čtyřdveřový sedan. Jde tak vlastně o nástupce modelu fluence.




Blesk.cz

„Popelka“ Eva Hrušková přiznala: Manželovi jsem oznámila rozchod!

„Popelka“ Eva Hrušková přiznala: Manželovi jsem…

Herečka Eva Hrušková (64) se proslavila díky roli Popelky. Nyní promluvila o krutém rozchodu, za kterým stál…

Turecký letoun se zřítil na vesnici. Nejméně 32 mrtvých, včetně dětí

Turecký letoun se zřítil na vesnici. Nejméně 32…

V Kyrgyzstánu se dnes ráno při pokusu o přistání v husté mlze zřítilo turecké nákladní letadlo. Zahynulo…

 

iSport.cz

Mrákoty, ošetřování, pak výhra. Počasí mě dostalo, řekla Plíšková

Mrákoty, ošetřování, pak výhra. Počasí mě dostalo,…

PŘÍMO Z MELBOURNE | V tom vedru na ni šly mrákoty, po druhém setu musela odejít z kurtu, pak jí lékař měřil…

SESTŘIHY: Výhru Liverpoolu odmítl Zlatan, City padlo, Chelsea vládne

SESTŘIHY: Výhru Liverpoolu odmítl Zlatan, City…

Nemít Ibru, nemají bod. Manchester United vybojoval ze šlágru 21. kola anglické Premier League proti Liverpoolu…

 

Reflex.cz

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je stejně bohatých jako polovina lidstva

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je…

Osm nejbohatších lidí vlastní stejný majetek jako chudší polovina světové populace, tedy 3,6 miliardy lidí.…

Vnitro, Orwell a nejasný cíl aneb Rizika Centra proti terorismu a hybridním hrozbám

Vnitro, Orwell a nejasný cíl aneb Rizika Centra…

Většina debat o vzniku Centra proti terorismu a hybridním hrozbám při ministerstvu vnitra byla tragicky…

 
 
reklama