Porsche 928 - osmiválec proti boxeru

Porsche 928 - osmiválec proti boxeru

 
 
18.9. 2006 Karel Haas

Typickým znakem vozů Porsche byly od prvních modelů až do druhé poloviny sedmdesátých let minulého století vzduchem chlazené motory umístěné vzadu.

Typickým znakem vozů Porsche byly od prvních modelů až do druhé poloviny sedmdesátých let minulého století vzduchem chlazené motory umístěné vzadu. Když se toto uspořádání začalo považovat za zastaralé, pustil se Porsche do vývoje modelů s kapalinou chlazeným motorem vpředu. Na ženevském autosalonu 1977 se pochlubil prestižním modelem 928, který byl o rok později oceněn titulem Evropský vůz roku.

Vývoj typu 928 začal už v roce 1971, ale práce na úplně novém modelu se protáhly na 6 let, takže dříve se dočkal sériové výroby další model s motorem vpředu, čtyřválcový typ 924 (1976). Hlavním odbytištěm nového luxusního sportovního kupé Porsche 928 se měly stát Spojené státy a proto se při vývoji kladl důraz na splnění přísných amerických emisních předpisů a možnost použití automatické převodovky.

Výkonný ředitel automobilky Ernst Fuhrman si byl vědom klesajícího odbytu modelu 911 a budoucnost značky viděl v náhradě „devětsetjedenáctky“ luxusním sportovním vozem. Když jej v roce 1981 vystřídal Peter Schultz, došlo k přehodnocení záměru (svůj podíl na tom měl ohlas skalních příznivců typu 911) a oba typy zůstaly ve výrobě. Zákazníci si tak mohli vybrat mezi oběma koncepcemi.

Žralok na silnici

Designér Anatole Lapine dostal za úkol navrhnout pro nové Porsche atraktivní karoserii a zhostil se jej na výbornou. Dvoudveřové kupé dostalo ocelovou karoserii s hliníkovými předními blatníky, dveřmi a kapotou. V nízké přídi byly umístěny výklopné světlomety (podobné mělo kupé Lamborghini Miura). V klidové poloze nijak nerušily hladké linie dlouhé přídě. Při pohledu zepředu připomínalo nové kupé žraloka. Není divu, že právě žralok se stal přezdívkou tohoto auta. Otevřená verze nebyla továrnou Porsche nikdy nabízena, ale několik úpravců (např. firma Strosek - Jurinek z Allingu) nabízelo konverze s „uříznutou“ střechou. Kupé mělo vzadu nouzová sedadla, šlo tedy o uspořádání 2+2. Poměrně slušný zavazadlový prostor přístupný výklopným zadním oknem se dal ještě zvětšit sklopením zadních sedadel.

Kromě dlouhé nízké přídě byly typickým znakem vozů Porsche 928 velká boční okna ve svažující se zádi, zaoblená směrem k zadnímu oknu. Zajímavě byly vyřešeny nárazníky, skryté pod předním a zadním panelem ze snadno deformovatelného plastu v barvě karoserie.

Osmiválcová klasika

Porsche 928 poháněl vidlicový kapalinou chlazený osmiválec o objemu 4474 cm3. Motor s rozvodem OHC dával zpočátku výkon 177 kW/240 k (americká verze měla „jen“ 219 koní). Blok válců a hlavy byly vyrobeny z hliníkové slitiny, klikový hřídel byl uložený v pěti ložiskách a vačkové hřídele byly poháněny ozubeným řemenem. O dodávku paliva se staralo mechanické vstřikování Bosch K-Jetronic se dvěma elektrickými čerpadly paliva. Zadní kola byla poháněna hnacím hřídelem umístěným v páteřové trubce. Pětistupňová manuální převodovka byla umístěna vzadu u diferenciálu (systém transaxle). V nabídce byla i čtyřrychlostní automatická převodovka odvozená od převodovky Mercedes-Benz. Všechna kola byla nezávisle zavěšena. Vpředu mělo Porsche 928 lichoběžníkovou nápravu s vinutými pružinami a vzadu se využívalo konstrukce označované jako náprava Weissach. Pojmenování dostala podle sídla výzkumného a vývojového střediska Porsche.

Více síly, vyšší rychlost

První modely Porsche 928 dosahovaly rychlosti 230 km/h a při pohotovostní hmotnosti 1450 kg zrychlovaly z 0 na 100 km/h za 6,8 s. Dalším vývojem motoru se dařilo tyto hodnoty postupně zvyšovat. Koncem roku 1979 došlo zvětšením vrtání z 95 na 97,5 mm ke zvýšení objemu motoru na 4,7 litru a vozy s tímto motorem dostaly označení 928 S. Díky výraznému zvýšení výkonu na 221 kW (300 k) se rychlostní hranice posunula na 250 km/h a stokilometrové rychlosti dosáhl vůz za 6,6 s. Dalším vylepšením byla náhrada mechanického vstřiku paliva elektronickým.

Model 928S dostal kromě silnějšího motoru i bohatší výbavu, zahrnující například nastavitelný volant, zeleně tónovaná skla, kožená sedadla a elektricky ovládané sedadlo řidiče.

Čtyři ventily na válec

Na americký trh se v roce 1985 začaly dodávat Porsche 928 s pětilitrovým vidlicovým osmiválcem a čtyřventilovým rozvodem. Tato pohonná jednotka se od roku 1987 začala používat standardně a vozy s tímto motorem dostaly označení 928 S4. Dalším zvětšením vrtání proti typu 928 S (na 100 mm) se zdvihový objem zvýšil na 4957 cm3 a výkon na 235 kW (320 k). To se samozřejmě odrazilo i na jízdních výkonech. Přes zvýšení hmotnosti (1560 kg) stoupla nejvyšší rychlost na 270 km/h (s automatem na 265 km/h).

Model 928 S4 se proti typu 928S změnil i zvnějšku. Vůz dostal aerodynamicky výhodnější tvar přídě a vzadu se objevil nový nastavitelný spoiler a upravené koncové svítilny. Vůz dostal rovněž větší čtyřpístové brzdy Brembo, sedmipaprskové ráfky Club Sport a standardně systém ABS. Uspořádání jednotlivých agregátů ukazuje názorně průhledová kresba. V luxusně vybaveném interiéru zaujal mohutný středový panel se zabudovanou řadicí pákou a „kaplička“ s přístroji před sportovním tříramenným volantem. Do roku 1990 se vyrobilo přes 15.000 vozů typu 928 S4.

Pro sportovce ještě více

V roce 1989 se zrodila verze 928 GT s motorem o výkonu 243 kW (330 k), která měla tužší odpružení a širší pneumatiky. Uváděla se maximální rychlost 275 km/h, takže 928 GT byl ve své době nejrychlejší sériově vyráběný automobil Porsche. Vůz se dodával pouze s manuální převodovkou s přímým řazením. Standardně byly vozy 928 GT vybaveny indikací nízkého tlaku v pneumatikách a airbagy pro řidiče i spolujezdce.

O dva roky později byl model 928 GT nahrazen ještě ostřejší verzí 928 GTS. Objem motoru byl zvýšen na 5,4 litru (tentokrát se zvýšení objemu dosáhlo zvětšením zdvihu na 85,9 mm) a jeho výkon dosahoval 257 kW (350 k). Karoserie byla prakticky totožná s typem 928 GT, jen zadní blatníky musely udělat prostor širším pneumatikám. Tato poslední verze typu 928 se vyráběla do roku 1995 v omezeném počtu (jen 3 vozy denně).

Pro značku Porsche nebyl typ 928 rozhodně neúspěchem, vždyť se udržel ve výrobě 18 let. Nakonec ale nepřežil rivala z vlastní stáje, nesmrtelnou „devětsetjedenáctku“. Během těchto 18 let došlo k postupnému zvyšování výkonů i drobným estetickým změnám, které byly někdy sotva postřehnutelné, ale původní „žraločí“ vzhled mu zůstal až do konce.

Proslýchá se, že Porsche pracuje na nástupci typu 928, který by měl společné díly s připravovaným čtyřdveřovým modelem Panamera. Jeho pracovní název je GT a očekává se, že by se mohl vyrábět od roku 2010. Budeme se tedy těšit.

Byty v Mostě jsou skoro nejlevnější v zemi. Seriál může cenu ještě srazit, tvrdí makléřka Byty v Mostě jsou skoro nejlevnější v zemi. Seriál může cenu ještě srazit, tvrdí makléřka

Možnost bydlet jako seriálové hvězdy zřejmě nikdy nebyla…

General Motors představuje svůj nový model. Na evropské trhy posílá elektrokolo General Motors představuje svůj nový model. Na evropské trhy posílá elektrokolo

Americká společnost General Motors se přidává k dalším…

Merkelová: Vypovězení smlouvy o likvidaci raket? Pro Evropu to je velmi špatná zpráva Merkelová: Vypovězení smlouvy o likvidaci raket? Pro Evropu to je velmi špatná zpráva

Vypovězení smlouvy o likvidaci raket krátkého a středního…

Unie chce úspornější kamiony, pomoci by měl nový vzhled Unie chce úspornější kamiony, pomoci by měl nový vzhled

Rumunské předsednictví Evropské unie posvětilo návrh…

 

Štítky Bosch Porsche

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda…

Jmenuje se Vandal One, má 340 koní a jde po krku okruhovým hračkám Jmenuje se Vandal One, má 340 koní a jde po krku okruhovým hračkám

„Dáme motor z Hondy Civic Type R do auta, co váží jen…

 



Příběh jediného Porsche 928 z Le Mans. Nikdy se nevzdát! Příběh jediného Porsche 928 z Le Mans. Nikdy se nevzdát!

Ačkoliv je Porsche nejúspěšnějším účastníkem slavného…

Jak Porsche před 40 lety radikálně změnilo jízdní vlastnosti. Díky zavěšení Weissach Jak Porsche před 40 lety radikálně změnilo jízdní vlastnosti. Díky zavěšení Weissach

Snaha udělat jízdu autem bezpečnější není záležitostí…

 



 
Jak se žije autojeřábníkovi: Občas jde o život

Jak se žije autojeřábníkovi: Občas jde o život

Dnes 11:33

Asistoval při natáčení hollywoodských hvězd, nejvíc si užívá práci v centru Prahy a nedávno málem přišel o život. To je pětatřicetiletý autojeřábník Jindřich Tomeček.




Blesk.cz

Zemřel nejslavnější filmový Hitler. Švýcarskému herci Bruno Ganzovi bylo 77 let

Zemřel nejslavnější filmový Hitler. Švýcarskému…

Ve věku 77 let zemřel v Curychu švýcarský filmový a divadelní herec Bruno Ganz, informovala dnes agentura DPA s…

Módní téma týdne: Matrix jménem Grammy

Módní téma týdne: Matrix jménem Grammy

Nejvýznamnější hudební ceny zvané Grammy, jež se ve Staples Center v americkém Los Angeles v rámci již…

 

iSport.cz

Holdnerová vede na MS slalom po 1. kole, Shiffrinová je třetí

Holdnerová vede na MS slalom po 1. kole, Shiffrinová…

Švýcarská lyžařka Wendy Holdenerová je po prvním kole v čele slalomu na mistrovství světa v Aare. Suverénka…

SE SIMONOU: Pět zemí a návrat. Vacka okouzlil Izrael, vzpomněl si i na Spartu

SE SIMONOU: Pět zemí a návrat. Vacka okouzlil…

Ve své kariéře už prošel záložník Kamil Vacek (31) mnoha kluby. Hrál v Česku, Německu, Itálii, Polsku, Dánsku,…

 

Reflex.cz

Opatrně s vidlemi! Krvavé sovětské plakáty o bezpečnosti práce

Opatrně s vidlemi! Krvavé sovětské plakáty o…

Překotná industrializace Sovětského svazu tu a tam drhla. Dělníky bylo proto zapotřebí dostatečně expresivně…

Buď taky subík a neboj se BDSM! Takové je poselství komiksu Sunstone

Buď taky subík a neboj se BDSM! Takové je poselství…

Hlavní protagonistky komiksu Sunstone jsou krásné lesbičky, které se odvazují tak, že se svážou. Autor Stjepan…