Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche ukázalo nový elektrický macan. Skici odhalují příbuznost k taycanu

Marek Bednář
Diskuze (4)

Poodhalení nového Porsche Macan pomocí skic přídě a zádě přichází jen pár dnů před kompletním odhalením elektromobilu v Singapuru. Tam se dozvíme i detaily o technice.

„Nový macan je prvním modelem, který elektrifikujeme na základě existující identity,“ říká Michael Mauer, viceprezident designu u Porsche. Dosavadní macan je na světě od roku 2013 s průběžnými modernizacemi a má poměrně jasnou vizuální identitu. Tu bylo potřeba zachovat, ovšem zároveň ji modernizovat dost na to, aby byl vůz „vnímaný jako ‚to nové auto‘“, doplňuje Mauer.

Macan, který se kompletně odhalí 25. ledna, na dvou zveřejněných skicách vykazuje jasné odkazy na již prodávaný elektrický model Taycan. Ten můžeme vidět ve výrazu přídě, zejména v tvarech horních světel. Hlavní světlomety však budou o patro níž, jak je při pozorném pohledu vidět na skice a jak také ukázaly maskované prototypy již v minulosti.

Video se připravuje ...

Zaručí faktická kombinace vzhledů taycanu a dosavadního macanu přízeň zákazníků? To nelze říci. „Nejsou žádné objektivní parametry, podle kterých bychom mohli hodnotit atraktivitu budoucích modelů,“ říká Mauer s tím, že proces navrhování vzhledu nového auta probíhá roky před jeho představením veřejnosti.

Navrhování nového porsche se řídí třemi aspekty charakteru modelů této značky – Soustředění (Focus), Napětí (Tension) a Účel (Purpose). U toho prvního jde např. o to, že „ve sporťáku Porsche je řidič vždy středobodem. Jinými slovy, všechny součásti, které jsou pro řidiče důležité, jsou kolem něj umístěny tak, aby k nim měl přímý přístup,“ vysvětluje Mauer.

Prohnutý plovoucí displej je podle něj posunutí tohoto přístupu ještě o krok dál. Nechybí však minimalistický režim zobrazení, který má řidiči umožnit si vybrat jen ty prvky, které jsou pro řízení naprosto nezbytné.  

Porsche se podle Mauera také snaží vyhýbat aktuálním trendům v designu, nebo je alespoň podrobovat důkladnému zkoumání, zda jejich zařazení značce pomůže, či nikoliv. „Někdy je lepší strategií nebýt prvním, kdo se chytne nějakého tématu,“ komentuje Mauer. To samozřejmě může znamenat, že někdo značku bude považovat za staromódní – jenže v dnešní době to vůbec nemusí být špatně.

Pro design jsou samozřejmě důležité i technické aspekty auta. Umístění jednotlivých komponent ve voze je jedním z prvních bodů vývoje. „Elektrické pohonné ústrojí otvírá nové možnosti, ale zároveň představuje nové výzvy. Absence velkého motoru dovoluje výraznější interpretaci typického profilu přední kapoty. Zároveň máme poměrně velkou baterii, která zabírá spoustu místa a může narušit důležitý poměr výšky k šířce. A samozřejmě hraje velkou roli i aerodynamika,“ vysvětluje viceprezident.

Design elektrických porsche se však nebude výrazně lišit od vzhledu těch konvenčních. „Porsche zůstává porschem a i elektrické porsche je ve svém segmentu sportovním vozem,“ uzavírá Mauer.

Marek Bednář
Diskuze (4)

Doporučujeme

23. 1. 2024 20:28
Čeština
To Barry: S tou češtinou máte pravdu. A schválně - jestli autor článku přijde na to, kde on má v nadpisu gramatickou chybu.
Avatar - Barry Lyndon
23. 1. 2024 15:28
Re: Tucet
Sám jsi tuctový, což se ale bohužel nedá říci o tvé češtině :D
23. 1. 2024 09:59
Spíte?
Spíte? Youtube je plný electric range testů nového Macanu. Každý ví, jak to auto vypadá již dávno... a vy přijdete se skicou? Vtip? :-) :-) :-) :-)