Porsche 953: 911 s pohonem všech kol vyhrála Dakar před 30 lety

 

Historie Porsche 911 je dlouhá a bohatá, vždyť loni oslavilo půlstoletí výroby. Patří do ní i úspěchy v automobilových soutěžích a dálkových maratonech.

Řekne-li se dálkový maraton, Evropana jako první napadne ten, kterému se dnes neřekne jinak než „Dakar“. A ve svých počátcích skutečně vedl z Paříže právě do metropole afrického Senegalu, konkrétně k Růžovému jezeru (Lac Rosé). Porsche s modelem 911 vyhrálo už kdeco včetně Rallye Monte Carlo a ME cestovních (!) automobilů. S myšlenkou účasti v tehdy již poměrně dosti známém „raidu“ přišel známý belgický závodník Jacky Ickx. Na IAA ve Frankfurtu 1983 byl představen prototyp 959 pro skupinu B v automobilových soutěžích.

V Zuffenhausenu a hlavně ve vývojovém oddělení ve Weissachu se touto výzvou začali vážně zabývat. Jistotou byl hlavně pohon všech kol, bez něj by byla jízda v náročných podmínkách opravdovým dobrodružstvím (ne, že by jím tehdy Dakar nebyl...). V případě Ickxe se jednalo také o hlavního strůjce jednání s tabákovou firmou Rothmans, která už tovární stáj sponzorovala na okruzích. Finanční krytí pro start byly zajištěny, ale na to, aby se vozy pustily do boje, zbývaly ani ne čtyři měsíce... Vskutku šibeniční termín. Nakonec se ale zadařilo.

Devětsetjedenáctka s pohonem obou náprav dostala tovární kód 953. Ne, to opravdu není překlep... V literatuře ji však najdete také pod názvem 911 Carrera 4x4 (pod kterým byla také vyvíjena), případně 4WD. Byla postavena speciálně pro tuto soutěž a upravena dle specifikací vyvíjené 959. Podvozek dostal řádně dlouhé pružiny a tlumiče, aby odolal nástrahám severoafrického písku a kamení. Pohon všech kol byl manuální, převodovka našla místo u zadní rozvodovky. Spojovací hřídel vedl k té přední. Mezinápravový a zadní diferenciál suplovaly hydraulické spojky, pouze jejich činnost řídila elektronika. Tento systém převzal i model 959. Vznikly pouhé tři vozy. Šestiválcový vzduchem chlazený boxer objemu 3,16 l bychom našli pochopitelně vzadu. Oficiálně dle automobilky dával výkon 166 kW (225 k). neoficiální zdroje hovořily až o 220 kW (299 k) a auta vážila jen 1215 kg.

Francouzi René Metge s navigátorem Dominiquem Lemoynem nakonec v šestém ročníku maratonu zvítězili, byť vyhráli jen tři etapy. Kolegové Jacky Ickx se známým hercem Claudem Brasseurem v roli spolujezdce sice získali devět etapových vavřínů, ale patřila jim až šestá příčka v konečné klasifikaci. Neminuly je totiž technické problémy, zlobila elektrika a v osmé etapě z Agadezu do Niamey stáli tři hodiny po poruše a čekali na asistenci. Německá dvojice Roland Kussmaul/Erich Lerner s třetím továrním vozem dojela na 26. místě a triumfovala v závěrečné zkoušce z M'Boro do Dakaru, ve které už prakticky o nic nešlo.

V ročníku 1985 nahradil devětsetjedenáctku model 959, který se nakonec v klasických rallye nikdy neobjevil. Ten měl plochý turbodmychadlem přeplňovaný šestiválec 2,85 l. Jeho vývoj byl zastaven po sérii tragédií v MS rallye, kdy bylo jasné, že skupina B skončí. K homologaci bylo navíc nutné vyrobit 200 silničních aut, která dosud neexistovala. Předchůdce na „vysokých nohách“ tak absolvoval jediný ročník. V pětaosmdesátém všechny tři „čistokrevné“ 959 o výkonu 400 k (294 kW) s Ickxem, Metgem a Jochenem Massem odpadly. Belgičan utrhl zavěšení, Francouz prorazil palivové potrubí a Němec absolvoval několik efektních salt. Porsche si spravilo chuť díky dvojici Saeed Al Hajri a John Spiller alespoň na říjnové Rallye faraónů v Egyptě. Vyhrát se nástupci na Dakaru podařilo až o rok později, kdy dorazila jako první do cíle opět posádka Metge/Lemoyne. Ickx s Brasseurem byli druzí a Kussmaul, tentokrát s Wolfem Ungerem šestí. Legendární Jacky však dokázal, že je opravdovým univerzálem. Vždyť byl během kariéry dvakrát vicemistrem světa F1, šestkrát první v Le Mans a na Dakaru zvítězil jednou (1983 s Mercedesem G).

Vozy Porsche ze severní Afriky nezmizely ani poté, ale šlo vesměs o různé verze 911 upravované soukromými firmami a nasazované privátně. Tovární tým v barvách Rothmansu se soustředil výhradně na sportovní prototypy skupiny C, kde měl slavnou „placku“ 962. A sériově se pohon všech kol kromě zmíněné silniční verze modelu 959 objevil až koncem osmdesátých let minulého věku, kdy měla premiéru 911 Carrera 4 série 964.

JAKE.AUTO.CZ: Porsche 911 (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Duda chce referendum o polské ústavě, kritici varují před autoritářstvím Duda chce referendum o polské ústavě, kritici varují před autoritářstvím

Polský prezident Andrzej Duda by chtěl referendum o změně…

Zápisník Jana Stuchlíka: Vytěžit a odkopnout Zápisník Jana Stuchlíka: Vytěžit a odkopnout

Takhle to nepůjde, pánové. Na nedávném pražském jaderném…

Na trhu úspor se zárukou se protočí čtvrt miliardy ročně Na trhu úspor se zárukou se protočí čtvrt miliardy ročně

Do oboru energetických služeb se zaručenými úsporami…

Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

 
Zdroj: Historique-Dakar.fr

Štítky Porsche Dakar 2014 Sportovní Kupé Supersport

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Porsche 911 s hybridním pohonem nevznikne. Proč tak najednou? Porsche 911 s hybridním pohonem nevznikne. Proč tak najednou?

Nadcházející generace slavného sporťáku ze Zuffenhausenu…

Video: Crash test Porsche z lega. Dopadlo to... děsivě! Video: Crash test Porsche z lega. Dopadlo to... děsivě!

Nárazový test Porsche 911 GT3 RS postaveného z Lega…

 



 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Včera

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Děti »sloužily« babičkám a dědům: Rodiče měli do Toulcova dvoru vstup zakázán

Děti »sloužily« babičkám a dědům: Rodiče měli do…

Rodičům vstup zakázán, alespoň jednou roce. Děti z mateřské školy Semínko v Toulcově dvoře ve středu 24. května…

Tradiční pokojové rostliny: Jak o ně pečovat a čím jim škodíte?

Tradiční pokojové rostliny: Jak o ně pečovat a čím…

Pokojovky má doma většina z nás, ale jejich problém je, že si každá zaslouží jinou péči. Jak pečovat o ty, které…

 

iSport.cz

United jsou šampioni! Finálovou výhru zařídili Pogba a Mchitarjan

United jsou šampioni! Finálovou výhru zařídili Pogba…

Fotbalisté Manchesteru United poprvé v historii vyhráli Evropskou ligu. Svěřenci Josého Mourinha ve finále ve…

Italský kouč Stramaccioni je v Praze! Brzy podepíše smlouvu se Spartou

Italský kouč Stramaccioni je v Praze! Brzy podepíše…

Ital Andrea Stramaccioni, který se stane novým trenérem Sparty, už přiletěl do Prahy. Jedenačtyřicetiletý kouč…

 

Reflex.cz

Nejslavnější český kuřák Jiří Bartoška: Cigareta byla láska na první pohled

Nejslavnější český kuřák Jiří Bartoška: Cigareta…

Víte, jak to chodí v kavárnách. Někoho tam potkáte, chvíli se s ním pobavíte, pak se zas přidá někdo jiný, kdo…

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…