Porsche 953: 911 s pohonem všech kol vyhrála Dakar před 30 lety

 

Historie Porsche 911 je dlouhá a bohatá, vždyť loni oslavilo půlstoletí výroby. Patří do ní i úspěchy v automobilových soutěžích a dálkových maratonech.

Řekne-li se dálkový maraton, Evropana jako první napadne ten, kterému se dnes neřekne jinak než „Dakar“. A ve svých počátcích skutečně vedl z Paříže právě do metropole afrického Senegalu, konkrétně k Růžovému jezeru (Lac Rosé). Porsche s modelem 911 vyhrálo už kdeco včetně Rallye Monte Carlo a ME cestovních (!) automobilů. S myšlenkou účasti v tehdy již poměrně dosti známém „raidu“ přišel známý belgický závodník Jacky Ickx. Na IAA ve Frankfurtu 1983 byl představen prototyp 959 pro skupinu B v automobilových soutěžích.

V Zuffenhausenu a hlavně ve vývojovém oddělení ve Weissachu se touto výzvou začali vážně zabývat. Jistotou byl hlavně pohon všech kol, bez něj by byla jízda v náročných podmínkách opravdovým dobrodružstvím (ne, že by jím tehdy Dakar nebyl...). V případě Ickxe se jednalo také o hlavního strůjce jednání s tabákovou firmou Rothmans, která už tovární stáj sponzorovala na okruzích. Finanční krytí pro start byly zajištěny, ale na to, aby se vozy pustily do boje, zbývaly ani ne čtyři měsíce... Vskutku šibeniční termín. Nakonec se ale zadařilo.

Devětsetjedenáctka s pohonem obou náprav dostala tovární kód 953. Ne, to opravdu není překlep... V literatuře ji však najdete také pod názvem 911 Carrera 4x4 (pod kterým byla také vyvíjena), případně 4WD. Byla postavena speciálně pro tuto soutěž a upravena dle specifikací vyvíjené 959. Podvozek dostal řádně dlouhé pružiny a tlumiče, aby odolal nástrahám severoafrického písku a kamení. Pohon všech kol byl manuální, převodovka našla místo u zadní rozvodovky. Spojovací hřídel vedl k té přední. Mezinápravový a zadní diferenciál suplovaly hydraulické spojky, pouze jejich činnost řídila elektronika. Tento systém převzal i model 959. Vznikly pouhé tři vozy. Šestiválcový vzduchem chlazený boxer objemu 3,16 l bychom našli pochopitelně vzadu. Oficiálně dle automobilky dával výkon 166 kW (225 k). neoficiální zdroje hovořily až o 220 kW (299 k) a auta vážila jen 1215 kg.

Francouzi René Metge s navigátorem Dominiquem Lemoynem nakonec v šestém ročníku maratonu zvítězili, byť vyhráli jen tři etapy. Kolegové Jacky Ickx se známým hercem Claudem Brasseurem v roli spolujezdce sice získali devět etapových vavřínů, ale patřila jim až šestá příčka v konečné klasifikaci. Neminuly je totiž technické problémy, zlobila elektrika a v osmé etapě z Agadezu do Niamey stáli tři hodiny po poruše a čekali na asistenci. Německá dvojice Roland Kussmaul/Erich Lerner s třetím továrním vozem dojela na 26. místě a triumfovala v závěrečné zkoušce z M'Boro do Dakaru, ve které už prakticky o nic nešlo.

V ročníku 1985 nahradil devětsetjedenáctku model 959, který se nakonec v klasických rallye nikdy neobjevil. Ten měl plochý turbodmychadlem přeplňovaný šestiválec 2,85 l. Jeho vývoj byl zastaven po sérii tragédií v MS rallye, kdy bylo jasné, že skupina B skončí. K homologaci bylo navíc nutné vyrobit 200 silničních aut, která dosud neexistovala. Předchůdce na „vysokých nohách“ tak absolvoval jediný ročník. V pětaosmdesátém všechny tři „čistokrevné“ 959 o výkonu 400 k (294 kW) s Ickxem, Metgem a Jochenem Massem odpadly. Belgičan utrhl zavěšení, Francouz prorazil palivové potrubí a Němec absolvoval několik efektních salt. Porsche si spravilo chuť díky dvojici Saeed Al Hajri a John Spiller alespoň na říjnové Rallye faraónů v Egyptě. Vyhrát se nástupci na Dakaru podařilo až o rok později, kdy dorazila jako první do cíle opět posádka Metge/Lemoyne. Ickx s Brasseurem byli druzí a Kussmaul, tentokrát s Wolfem Ungerem šestí. Legendární Jacky však dokázal, že je opravdovým univerzálem. Vždyť byl během kariéry dvakrát vicemistrem světa F1, šestkrát první v Le Mans a na Dakaru zvítězil jednou (1983 s Mercedesem G).

Vozy Porsche ze severní Afriky nezmizely ani poté, ale šlo vesměs o různé verze 911 upravované soukromými firmami a nasazované privátně. Tovární tým v barvách Rothmansu se soustředil výhradně na sportovní prototypy skupiny C, kde měl slavnou „placku“ 962. A sériově se pohon všech kol kromě zmíněné silniční verze modelu 959 objevil až koncem osmdesátých let minulého věku, kdy měla premiéru 911 Carrera 4 série 964.

JAKE.AUTO.CZ: Porsche 911 (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Vladana Gallistla: Kdo řídí prezidenta USA? Glosa Vladana Gallistla: Kdo řídí prezidenta USA?

V posledních deseti letech vývoj trhů ovlivňoval…

Ani Popular, ani Felicia. Škoda Auto odkryla jméno nástupce Rapidu Ani Popular, ani Felicia. Škoda Auto odkryla jméno nástupce Rapidu

Nový nástupce kompaktní třídy Škoda Auto už neponese…

Silné deště na jihu Francie si vyžádaly nejméně 13 mrtvých Silné deště na jihu Francie si vyžádaly nejméně 13 mrtvých

Záplavy vyvolané prudkými srážkami, které v noci na…

V kancelářích Opelu byla policie. Automobilku podezírá z podvodů s emisemi V kancelářích Opelu byla policie. Automobilku podezírá z podvodů s emisemi

Německá policie prohledala kanceláře automobilky Opel…

 
Zdroj: Historique-Dakar.fr

Štítky Porsche Dakar 2014 Sportovní Kupé Supersport

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

Vývojář BMW se neubránil vulgaritám. Nechce slyšet, že starší auta byla lepší Vývojář BMW se neubránil vulgaritám. Nechce slyšet, že starší auta byla lepší

Zástupci BMW hovoří o nové řadě 3 jako o vozu s…

 



Porsche 964 od DP Motorsport vypadá jako původní 911 Porsche 964 od DP Motorsport vypadá jako původní 911

Přestavby starších Porsche 911 se poslední dobou vyrojily…

Jako klasika jenom vypadají. Kdo dělá nejlepší restomody Porsche 911? Jako klasika jenom vypadají. Kdo dělá nejlepší restomody Porsche 911?

V poslední letech jsou stále populárnější Porsche 911 se…

 



 
Nástupce Škody Rapid zná své jméno! Není to Popular, ani Felicia...

Nástupce Škody Rapid zná své jméno! Není to Popular, ani Felicia...

Dnes 13:42

Škoda už dopředu dala najevo, že nový zástupce kompaktní třídy neponese jméno Rapid. Finální jméno překvapilo.




Blesk.cz

Další zvrat v krizi Růžičkových: Překvapivé foto a tajemný vzkaz

Další zvrat v krizi Růžičkových: Překvapivé foto a…

Poslední dobou to vypadalo, že hokejový trenér Vladimír Růžička (55) se bude podruhé rozvádět, jelikož se údajně…

Bačo, rozhodni! Kapustnica, nebo kyselica? 2 recepty na polévky ze zelí

Bačo, rozhodni! Kapustnica, nebo kyselica? 2 recepty…

Co vás ve stále chladnějším podzimním počasí spolehlivě zahřeje? Kromě šály, svetru a zapnutého topení také…

 

iSport.cz

Schumacher a formule 1? Závodit může už příští rok, volná jsou dvě místa

Schumacher a formule 1? Závodit může už příští rok,…

Jaký otec, takový syn. A F1 se má v budoucnu na co těšit. Nico Rosberg, Felipe Massa a spousta dalších…

Rittich baví NHL nezvyklou oslavou. Měl jsem pravdu, smál se po zápase

Rittich baví NHL nezvyklou oslavou. Měl jsem pravdu,…

Když se k tomuhle gestu odhodlal, asi ho nenapadlo, jaký bude mít ohlas. Jenže kamery v NHL zachytí vše a viděly…

 

Reflex.cz

Komunisté u konce s dechem: Nejsou žádnou alternativou a už nemají co nabídnout

Komunisté u konce s dechem: Nejsou žádnou…

Člověk, který polovinu života prožil v československém totalitním režimu, může mít někdy ze současné politiky i…

Silné deště a záplavy na jihu Francie si vyžádaly nejméně třináct mrtvých, do mnoha obcí se nedá dostat

Silné deště a záplavy na jihu Francie si vyžádaly…

Jih Francie v noci na dnešek zasáhly prudké deště a záplavy, které si vyžádaly nejméně třináct mrtvých a několik…