Porsche HLS (1966): Devětsetjedenáctka, kterou nikdo nezná

 

Porsche 911 je legendou, i když neustále roste a bobtná. Za půlstoletí existence si vybudovalo okruh skalních fanoušků, v jeho historii ale existují i takříkajíc bílá místa.

Devětsetjedenáctka nesla při debutu na IAA 1963 dokonce kód 901 a první vozy se tak poznačují dodnes. Nula uprostřed ovšem vadila Peugeotu, který ji má patentovanou, takže musela pryč. Šestiválcové ploché motory začínaly na objemu 1991 cm3 a výkonu 96 kW (130 k). Až do roku 1998, už mnohem větší a silnější, je klasicky chladil vzduch, série 993 dokonce ještě využívala původní skelet karoserie a také tvary palubní desky se za 35 let změnily pramálo.

Osobně se mi nejvíce líbí právě nejstarší chromované modely. Hodně verzí kultovního sporťáku z Zuffenhausenu s charakteristickými bublajícími motory vzadu je velmi slavných a bylo nesčetněkrát popsáno. V předlouhém životopisu však najdeme i ona bílá místa a jedním z nich z nich je zelené auto se zkratkou HLS. Má v rodném listě zapsán letopočet 1966, konkrétně 6. duben. Jenže původně se zrodilo jako úplně běžná 911 o dva roky dříve... Charakteristické linie mu navíc chybějí, je mnohem hranatější. Jak to?

Klappdach Rennsport Coupé

Dost už napovídá německý popis „Klappdach Rennsport Coupé“, tedy závodní kupé s odklápěcí střechou. Jediný prototyp dostal místo klasických dveří vzhůru otevíratelnou kabinu, v druhé polovině 60. a na začátku 70. let u studií velmi populární. Pro snazší přístup do nízkého kokpitu se směrem dopředu vyklápěl celý díl s částí střechy i okny. Při pohledu na vůz nic nenasvědčuje originálnímu otevírání prostoru pro posádku, vlastně jen absence klik dveří. HLS ale zůstala typická dvojice nouzových zadních sedadel. Jenže tento exot nevznikl v Zuffenhausenu, případně Weissachu. Unikátní přestavbu má na svědomí technické oddělení univerzity v západoněmeckých Cáchách (Aachen) v Severním Porýní-Vestfálsku, nedaleko nizozemských i belgických hranic.

Tým, který unikát vytvořil, si evidentně vzal inspiraci ze závodního speciálu 904 alias Carrery GTS. Nejdříve přišly na řadu technické výkresy a miniaturní oranžový model, až poté funkční auto. Nová karoserie dostala mnoho hliníkových dílů, prioritou byla samozřejmě co nejnižší hmotnost. Typickým znakem vozu je také stříbrný targa oblouk, černá část za ním vypadá jako zatahovací, ale ve skutečnosti jde samozřejmě o kryt motoru.

Závoďák, který nikdy nevyjel

Ryzí závodní ambice porsche prozrazovaly i přístroje umístěné vpravo, volant se však naopak nacházel na straně levé. Jasně, až jedovatě zelenou barvu dostalo HLS u L. Sendena ve Würselenu, kontakt na karosárnu a lakovnu včetně telefonního čísla zůstal na předním víku. Ona tři písmena byla vyvedena spolu s nápisem „PORSCHE“ na bočních prazích.

Nikdy nezávodilo a zapomnělo se na něj, neproběhly ani žádné oficiální zkoušky. Prostě zmizelo. Výstřední studii centrála v Zuffenhausenu nepřijala, o nějaké malosériové produkci ani nemluvě. Není jasné, kde více než čtyřicet let stála, každopádně byla ponechána bez povšimnutí svému osudu a tudíž vystavena rozmarům počasí. Jenže pak se objevil na scéně expert na rané devětsetjedenáctky Manfred Hering. Původně byl dotázán, zda by koncept, který kdosi bezejmenný znovu objevil, nemohl za nějakých 30 tisíc eur zrestaurovat. Což byla pochopitelně částka naprosto směšná, a tak o něj okamžitě projevil zájem. Jednání o koupi však trvala celé tři roky.

Domov pro hlodavce

Ze zeleného experimentálního kupé zbyl orezlý vrak v zuboženém a nekompletním stavu. Ale vzácný exemplář přežil a neskončil v propadlišti dějin. Chyběl motor, oba, jak originál, tak náhradní agregát se dochovaly, jen sloužily coby domov několika početným rodinkám myší, takže podle toho logicky i vypadaly.

Loni v dubnu HLS mohli vidět návštěvníci výstavy Techno Classica v Essenu. Stále nerenovované, autentické, ale už pochopitelně alespoň vyčištěné. Od té doby je kolem jeho osudu ticho po pěšině, ale Hering ale už v prosinci 2014, kdy jej pro server Classic Driver nafotil Rémi Dargegen, slíbil, že se pokusí vyhledat co nejvíce originálních dílů. Pokud někdo projeví zájem, vůz je po kompletaci ochoten dokonce i prodat.

I když prakticky vstalo z mrtvých, stále patří HLS k nejméně známým devětsetjedenáctkám. Spolu se spiderem od Bertoneho (1966) a o čtyři roky mladší švýcarskou Dibou GTC. Le o těch zase někdy příště. Na závěr zpráva pro sběratele automobilových miniatur: německý Auto Cult, který má na svědomí i několik českých veteránů, vyrobil poměrně nedávno model v tradičním menším měřítku 1:43. Limitovaná série ale stála 2,5 tisíce korun za kus...

Foto: ClassicDriver.com

Spolupracujeme s TipCars.com
Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá

Pražské letiště se bude od příštího roku pyšnit další…

Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony

Nové varhany pro svatovítskou katedrálu postaví španělská…

Praha dosud proplatila za stavbu Blanky 37 miliard Praha dosud proplatila za stavbu Blanky 37 miliard

Praha dosud proplatila za stavbu tunelového komplexu…

 
Zdroj: Classic Driver, CarBuzz, OCC

Štítky Porsche Sportovní Kupé

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají

S velkými čísly prodejů se výrobci vždy rádi pochlubí.…

12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

 




Nejlehčí staré Porsche 911: Co má společného s Bugatti? Nejlehčí staré Porsche 911: Co má společného s Bugatti?

Na první pohled působí popisované Porsche 911 SC z roku…

Podívejte se na to nejlepší od divize Porsche Exclusive Podívejte se na to nejlepší od divize Porsche Exclusive

Porsche se svým seriálem Top 5 podívalo i na práci divize…

 



 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Dnes 18:02

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Antonín ubodal matku svých synů Denisu (†30): Hrozí mu až dvacet let

Antonín ubodal matku svých synů Denisu (†30): Hrozí…

Ve vazbě o víkendu skončil Antonín S. (38), který uplynulý čtvrtek brutálně zavraždil svoji bývalou přítelkyni,…

V Praze 7 pohřbili bezdomovce Letenského George. Přišlo jen pár lidí

V Praze 7 pohřbili bezdomovce Letenského George.…

Pohřeb pro 11 zesnulých lidí bez rodin uspořádala v pondělí městská část Praha 7. Na hřbitově ve Strojnické…

 

iSport.cz

Navrátilová: Cítím se jinak, když hrají českou hymnu. Zvlášť v současné době

Navrátilová: Cítím se jinak, když hrají českou…

PŘÍMO Z USA | Co ještě Martině Navrátilové předhodí osud za zážitky? V barvách Československa neprohrála jediný…

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi elitu, titul i problémy

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi…

I přes nedělní výhru nad Českými Budějovicemi (1:0) prožívají hokejisté Karlových Varů velký smutek. Klub totiž…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…