Porsche HLS (1966): Devětsetjedenáctka, kterou nikdo nezná

 

Porsche 911 je legendou, i když neustále roste a bobtná. Za půlstoletí existence si vybudovalo okruh skalních fanoušků, v jeho historii ale existují i takříkajíc bílá místa.

Devětsetjedenáctka nesla při debutu na IAA 1963 dokonce kód 901 a první vozy se tak poznačují dodnes. Nula uprostřed ovšem vadila Peugeotu, který ji má patentovanou, takže musela pryč. Šestiválcové ploché motory začínaly na objemu 1991 cm3 a výkonu 96 kW (130 k). Až do roku 1998, už mnohem větší a silnější, je klasicky chladil vzduch, série 993 dokonce ještě využívala původní skelet karoserie a také tvary palubní desky se za 35 let změnily pramálo.

Osobně se mi nejvíce líbí právě nejstarší chromované modely. Hodně verzí kultovního sporťáku z Zuffenhausenu s charakteristickými bublajícími motory vzadu je velmi slavných a bylo nesčetněkrát popsáno. V předlouhém životopisu však najdeme i ona bílá místa a jedním z nich z nich je zelené auto se zkratkou HLS. Má v rodném listě zapsán letopočet 1966, konkrétně 6. duben. Jenže původně se zrodilo jako úplně běžná 911 o dva roky dříve... Charakteristické linie mu navíc chybějí, je mnohem hranatější. Jak to?

Klappdach Rennsport Coupé

Dost už napovídá německý popis „Klappdach Rennsport Coupé“, tedy závodní kupé s odklápěcí střechou. Jediný prototyp dostal místo klasických dveří vzhůru otevíratelnou kabinu, v druhé polovině 60. a na začátku 70. let u studií velmi populární. Pro snazší přístup do nízkého kokpitu se směrem dopředu vyklápěl celý díl s částí střechy i okny. Při pohledu na vůz nic nenasvědčuje originálnímu otevírání prostoru pro posádku, vlastně jen absence klik dveří. HLS ale zůstala typická dvojice nouzových zadních sedadel. Jenže tento exot nevznikl v Zuffenhausenu, případně Weissachu. Unikátní přestavbu má na svědomí technické oddělení univerzity v západoněmeckých Cáchách (Aachen) v Severním Porýní-Vestfálsku, nedaleko nizozemských i belgických hranic.

Tým, který unikát vytvořil, si evidentně vzal inspiraci ze závodního speciálu 904 alias Carrery GTS. Nejdříve přišly na řadu technické výkresy a miniaturní oranžový model, až poté funkční auto. Nová karoserie dostala mnoho hliníkových dílů, prioritou byla samozřejmě co nejnižší hmotnost. Typickým znakem vozu je také stříbrný targa oblouk, černá část za ním vypadá jako zatahovací, ale ve skutečnosti jde samozřejmě o kryt motoru.

Závoďák, který nikdy nevyjel

Ryzí závodní ambice porsche prozrazovaly i přístroje umístěné vpravo, volant se však naopak nacházel na straně levé. Jasně, až jedovatě zelenou barvu dostalo HLS u L. Sendena ve Würselenu, kontakt na karosárnu a lakovnu včetně telefonního čísla zůstal na předním víku. Ona tři písmena byla vyvedena spolu s nápisem „PORSCHE“ na bočních prazích.

Nikdy nezávodilo a zapomnělo se na něj, neproběhly ani žádné oficiální zkoušky. Prostě zmizelo. Výstřední studii centrála v Zuffenhausenu nepřijala, o nějaké malosériové produkci ani nemluvě. Není jasné, kde více než čtyřicet let stála, každopádně byla ponechána bez povšimnutí svému osudu a tudíž vystavena rozmarům počasí. Jenže pak se objevil na scéně expert na rané devětsetjedenáctky Manfred Hering. Původně byl dotázán, zda by koncept, který kdosi bezejmenný znovu objevil, nemohl za nějakých 30 tisíc eur zrestaurovat. Což byla pochopitelně částka naprosto směšná, a tak o něj okamžitě projevil zájem. Jednání o koupi však trvala celé tři roky.

Domov pro hlodavce

Ze zeleného experimentálního kupé zbyl orezlý vrak v zuboženém a nekompletním stavu. Ale vzácný exemplář přežil a neskončil v propadlišti dějin. Chyběl motor, oba, jak originál, tak náhradní agregát se dochovaly, jen sloužily coby domov několika početným rodinkám myší, takže podle toho logicky i vypadaly.

Loni v dubnu HLS mohli vidět návštěvníci výstavy Techno Classica v Essenu. Stále nerenovované, autentické, ale už pochopitelně alespoň vyčištěné. Od té doby je kolem jeho osudu ticho po pěšině, ale Hering ale už v prosinci 2014, kdy jej pro server Classic Driver nafotil Rémi Dargegen, slíbil, že se pokusí vyhledat co nejvíce originálních dílů. Pokud někdo projeví zájem, vůz je po kompletaci ochoten dokonce i prodat.

I když prakticky vstalo z mrtvých, stále patří HLS k nejméně známým devětsetjedenáctkám. Spolu se spiderem od Bertoneho (1966) a o čtyři roky mladší švýcarskou Dibou GTC. Le o těch zase někdy příště. Na závěr zpráva pro sběratele automobilových miniatur: německý Auto Cult, který má na svědomí i několik českých veteránů, vyrobil poměrně nedávno model v tradičním menším měřítku 1:43. Limitovaná série ale stála 2,5 tisíce korun za kus...

Foto: ClassicDriver.com

Spolupracujeme s TipCars.com
Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD

Pokud by se Británie odvrátila od plánovaného odchodu z…

Kandidátku KDU-ČSL opustila dvojka v Libereckém kraji. Vadí mu spolupráce s Babišem Kandidátku KDU-ČSL opustila dvojka v Libereckém kraji. Vadí mu spolupráce s Babišem

Dvojka na kandidátce KDU-ČSL do Poslanecké sněmovny v…

 
Zdroj: Classic Driver, CarBuzz, OCC

Štítky Porsche Sportovní Kupé

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Porsche 911 Carrera 4 GTS British Legends Edition v barvách slavných vítězů z Le Mans Porsche 911 Carrera 4 GTS British Legends Edition v barvách slavných vítězů z Le Mans

Speciální edice modelu 911 Carrera 4 GTS oslavuje trojicí…

Porsche nabídne další puristické modely ve stylu 911 GT3 Touring Package Porsche nabídne další puristické modely ve stylu 911 GT3 Touring Package

Porsche slaví se svými sportovními modely zaměřenými…

 



 
Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Dnes 18:58

Japonští zákazníci si v první polovině 90. let mohli pořídit zvláštní maličké kupé od Mazdy a Suzuki s křídlovými dveřmi. Dnes jde o skutečnou raritu...




Blesk.cz

Sexy pilotka dobyla internet: Chlapi z ní mají hlavu v oblacích!

Sexy pilotka dobyla internet: Chlapi z ní mají hlavu…

Je krásná, neuvěřitelně talentovaná a chlapi z ní mají hlavu v oblacích. Nizozemská pilotka Lindy Mariëlle Kats…

Agresivní útok Josefa z Loun: Kolik je cena za „milost“ od místního gangu dětských ranařů?

Agresivní útok Josefa z Loun: Kolik je cena za…

Agresivní útok teprve čtrnáctiletého školáka v místním parku, který se objevil na sociálních sítích, otřásl snad…

 

iSport.cz

Messiho rodina se rozrůstá. Jeho krásná Antonella čeká třetí dítě!

Messiho rodina se rozrůstá. Jeho krásná Antonella…

Jeden z nejlepších fotbalistů planety Lionel Messi bude trojnásobným otcem. Třicetiletý argentinský kanonýr ve…

Ředitel Sparty Kotalík: V zimě bude víc odchodů, s Jankem nejsme spokojeni

Ředitel Sparty Kotalík: V zimě bude víc odchodů, s…

Několik odchodů, vyřešení pozice „desítky“, ale především stabilizace. Takový je plán sparťanského vedení…

 

Reflex.cz

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Je málo profesí, jejichž služeb užívám opakovaně a dlouhá léta. Na prvním z míst asi — kromě řidičů tramvají —…

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Papua-Nová Guinea patří k zemím, kterým se turisté vyhýbají. Ale kdo se nebojí, bude mít výjimečný zážitek. Tak…