Porsche Panamera - 911 pro topmanagera

Porsche Panamera - 911 pro topmanagera

 
 

Porsche Cayenne způsobil před sedmi lety šok: sportovní značka a SUV. Panamera je v roce 2009 logickým rozšířením nabídky. Veřejnost si už zvykla, že Porsche nemusí mít jeden pár dveří, a automobilka míří do nového segmentu velkých čtyřdveřových kupé.

Porsche Panamera je vozem, který nemá žádného předchůdce, to ale neznamená, že by neměl historii. Myšlenka na Porsche se dvěma páry dveří není o moc mladší než model 911 – kupé, které se stalo synonymem značky. Dlouho předtím, než se sama automobilka začala touto myšlenkou zabývat, vznikla v USA v druhé polovině 60tých let přestavba od firmy Troutman, která modelu 911 přidala delší rozvor a druhý pár dveří otevíraný proti směru jízdy.

Další z duchovních předchůdců Panamery pochází přímo z dílen Porsche a je důkazem, že po podobném voze existovala už dříve poptávka. V roce 1986 vznikla na zakázku, ve spolupráci s AMG, čtyřdveřová verze kupé 928, která měla mimochodem také zadní dveře otevírané proti směru jízdy. Tento projekt zřejmě nastartoval vývoj nového modelu podobné koncepce, za kterým stál tehdejší šéf Porsche Dr. Ulrich Bez (nyní vede Aston Martin).

Koncept Porsche 989 se nakonec do sériové výroby nedostal, zejména kvůli finančním potížím Porsche, kompletní změně modelové strategie a odchodu Beze. 989 ale u Porsche i tak bohatě využili – příď byla inspirací pro 993, boční profil a tvar zádi téměř bez úprav převzala řada 996 a původní myšlenka se nyní po 20 letech zhmotnila ve čtyřdveřové Panameře.

obrázek [555 x 439]  

Panamera je obtížně zařaditelným čtyř(pěti?)dveřovým vozem, který věrně kopíruje koncepci konceptu 989. Oba vozy spojuje osmiválec umístěný pod přední kapotou, čtyřdveřová karoserie se splývavou zádí a boční profil i design jako celek jasně odkazující ke sportovním modelům, přestože motor se na rozdíl od nich nachází vpředu. Tyto jemné, ale jednoznačné paralely mezi klasickým kupé a čtyřdveřovou novinkou podtrhuje i název – slovo Panamera je stejně jako 911 Carrera nebo Carrera GT odkazem na slavný závod Carrera Panamericana.

Koncepce karoserie byla předmětem mnoha diskusí. Výklopná záď totiž z Panamery dělá fakticky hatchback, a to hned největší svého druhu. Samotné Porsche pochybnosti s případným použitím označení sedan řeší jednoduše – Panamera je čtyřdveřovým GT, navíc nejširším a nejnižším autem svého druhu.

Design přídě kombinuje nárazník ve stylu faceliftované 911 a kapkovité světlomety inspirované Boxsterem. Instalace vidlicového osmiválce k přední nápravě si ale samozřejmě vyžádala vyšší kapotu, než jakou mají sportovní Porsche, navíc jako jediný model značky má Panamera vyvýšený střed kapoty.

obrázek [555 x 346]  

Profil odhalí nejvíce rozdílů ve srovnání s ostatními modely. Jinak hladké plochy boků narušuje otvor za předním kolem a na něj navazující prolisy. Dalšími specifiky jsou masivní sloupky čelního skla a zpětná zrcátka uchycená ke dveřím. Naopak tvar bočního prosklení, směrem dozadu se zužující střecha i zadní diodová světla jsou parafrází Caymanu.

Velké pozornosti neunikla aerodynamika. Proudění vzduchu pod karoserií usměrňuje kryt podlahy po celé délce auta zakončený zadním difuzorem, pro každou ze tří verzí odlišně tvarovaným. Pod oknem v pátých dveřích je navíc ukryto pro Porsche typické křídlo, které se vysouvá při rychlosti 90 km/h a v závislosti na momentální rychlosti upravuje svůj sklon v rozsahu -3° až 14°. Panamera Turbo má tento prvek ještě doplněný o automatickou změnu šířky křídla. I takové detaily jako výrazné hladce tvarované lemy blatníků nebo zahlazené přechody mezi bočními skly a jejich rámy jsou důležité nejen pro estetiku, ale i aerodynamiku.

Karoserie byla zkonstruována s ohledem na velkou tuhost a nízkou hmotnost. Navzdory pětimetrové délce tak Panamera S váží jen 1770 kg, a to díky použití lehkých materiálů, hlavně hliníku a plastů. Z hliníku tak je vyrobena téměř celá přední část auta, včetně uložení pružin, podélných ramen a výztuh blatníků, dále celá záď a rohy zavazadlového prostoru. Z povrchových dílů jsou hliníkové všechny dveře, kapota motoru a víko zavazadlového prostoru, okenní rámy dveří jsou vyrobeny z hořčíku.

Karoserie je dlouhá 4970 mm, široká 1931 mm a vysoká 1418 mm. Podvozek má rozvor náprav 2920 mm, rozchod kol je vpředu 1656 mm a vzadu 1646 mm. Zavazadlový prostor pojme 432 až 1250 mm.

obrázek [555 x 289]  

Nabídku motorů při uvedení na trh tvoří dva osmiválce – atmosférický a přeplňovaný, oba o objemu 4,8 litru. Porsche ale oficiálně potvrdilo i vývoj hybridní verze a zřejmě se dočkáme i menších pohonných jednotek. Osmiválce jsou známé už z SUV Cayenne, pro potřeby Panamery ale prošly úpravami, například mají odlehčené ventilové rozvody, mělčí olejovou vanu a tím i nižší těžiště.

Atmosférický agregát je určen pro Panameru S a Panameru 4S. Díky novému sání a upravenému nastavení řídící jednotky vzrostl jeho výkon na 294 kW při 6500 min-1 (+9 kW), maximum točivého momentu zůstává 500 Nm. Motor je vybaven přímým vstřikováním paliva a variabilním časováním a zdvihem ventilů VarioCam Plus.

Pohonná jednotka v Panameře Turbo dostala nové výfukové svody. Každá řada válců má své turbodmychadlo a mezichladič stlačeného vzduchu. Nejvyšší výkon je 368 kW a točivý moment vrcholí 700 Nm, v případě že je vůz vybaven Sport Chrono paketem, je možné využívat funkci overboost. Ta je připravena v režimu Sport Plus aktivovaném tlačítkem na středové konzoli, při rychlém sešlápnutí plynového pedálu dočasně zvýší plnící tlak dmychadel a tím i točivý moment o 10 % na 770 Nm.

Porsche Panamera - technické údaje a ceny na českém trhu
ModelPanamera SPanamera SPanamera 4SPanamera Turbo
Převodovkaman.PDKPDKPDK
Zdvihový objem [cm3]4806480648064806
Válce/ventily8/48/48/48/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]294/6500294/6500294/6500368/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]500/3500-5000500/3500-5000500/3500-5000700/2250-4500
Max. rychlost [km/h]285283282303
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,65,45,04,2
Komb. spotřeba [l/100 km]12,510,811,112,2
Cena [Kč]2.563.000,-2.660.000,-2.765.000,-3.641.000,-

V oblasti přenosu výkonu z motoru na silnici nabízí Panamera tři možnosti. Jedinou variantou s manuální převodovkou je základní Panamera S, řeč čísel ale i v jejím případě mluví pro příplatkovou sedmistupňovou PDK – dvouspojkovou převodovku od firmy ZF. S ní má Panamera S lepší akceleraci i spotřebu a obojí lze zlepšit: zrychlení o 0,2 s aktivací sportovního režimu převodovky a Launch Control a reálnou spotřebu zase funkcí Auto Start-Stop pro automatické vypínání motoru.

Charakteru auta odpovídá upravené zpřevodování PDK – prvních šest převodů má sportovnější poměry, které umožňují lépe využívat potenciál motoru. Sedmý převod, výrazně dlouhý, pak slouží k pohodlnému cestování při nízkých otáčkách motoru a tím i nižší spotřebě paliva. Maximální rychlosti Panamera s PDK dosahuje na šestý převodový stupeň.

Chloubou Pananamery pak je pohon všech kol, dodávaný standardně spolu s převodovkou PDK do verzí Panamera 4S a Panamera Turbo. Rozdělení momentu mezi nápravy je řízeno pomocí modulu Porsche Traction Management, integrovaného ve skříni převodovky, který je tvořen elektronicky ovládanou vícelamelovou spojkou. Při akceleraci míří na přední kola více momentu než obvykle, v zatáčkách naopak systém výrazněji preferuje zadní nápravu a při brzdění je pohon předních kol odpojen úplně, aby mohl stabilizační systém přesněji zasahovat.

Přední rozvodovka má neobvyklou konstrukci, která šetří hmotnost i prostor nutný pro zástavbu. Kardan vedoucí do diferenciálu pod úhlem 11° je dutý, samotný diferenciál je pak připevněn přímo k motoru a poloosy vedou ke kolům skrze motor. Důvod je jednoduchý – tato kompaktní zástavba umožňuje umístit motor až na úroveň nápravy a tím výrazně snížit jeho těžiště, ve srovnání např. s konvenčním řešením použitým u Cayenne.

obrázek [555 x 416]  

Osmiválcová Panamera má standardně adaptivní tlumiče Porsche Active Suspension Management (PASM), umožňující volbu ze tří základních charakteristik. V případě atmosférických motorů je PASM zkombinované s konvenčními ocelovými pružinami, u Panamery Turbo se vzduchovým odpružením (jinak za příplatek). Aby se snížily neodpružené hmoty, jsou všechny pohyblivé části zavěšení kol vyrobeny z hliníku.

K dalším prvkům zlepšujícím ovladatelnost patří variabilní převod řízení, na přání doplněný posilovačem řízení s proměnlivým převodem Servotronic. Připlatit si lze i za aktivní řízení zadního diferenciálu a systém Porsche Dynamic Chassis Control (aktivní hydraulicky ovládané stabilizátory).

Porsche tradičně věnuje velkou pozornost brzdové soustavě a nejinak je tomu i u Panamery. Atmosférické modely mají vpředu šestipístkové hliníkové třmeny a 360mm kotouče, vzadu čtyřpískové třmeny na 330mm kotoučích. U Turba jsou průměry kotoučů 390, resp. 350 mm. Všechny kotouče jsou standardně odvětrávané a vyrobené z kombinace litiny a hliníku, což ve srovnání s celoocelovými kotouči snižuje neodpružené hmoty.

Za příplatek může Panamera, stejně jako ostatní modely Porsche, dostat karbonovo-keramické kotouče PCCB o průměru 390 mm (410 mm u Turba) vpředu a 350 mm vzadu. Výhodou těchto brzd je lepší účinek, výrazně menší sklon k vadnutí a o 50 % nižší hmotnost.

Jako vůbec první Porsche má Panamera elektronicky řízenou parkovací brzdu ovládanou tlačítkem vlevo od volantu. Parkovací brzda se automaticky deaktivuje po uvolnění brzdového pedálu.

obrázek [555 x 392]  

Standardní výbava nabídne palubní počítač s 4,8placovým displejem, 100W audiosystém se 7palcovým dotykovým displejem, komfortní elektricky nastavitelná sedadla s čalouněním v kombinaci kůže-látka a automatickou dvouzónovou klimatizaci. Panamera Turbo má navíc 585W audiosystém Bose a navigační systém PCM s pevným diskem a 7palcovou obrazovkou. Na přání se dodávají například sportovní adaptivní sedadla, adaptivní tempomat, 4zónová klimatizace, odvětrávaná sedadla, televizní přijímač nebo audiosystém Burmester.

Cena základního modelu pro český trh je 2.563.000,- Kč, Panamera 4S je o 200 tisíc Kč dražší a Panamera Turbo stojí od 3.641.000,- Kč.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Blábolení místo programu Komentář Martina Čabana: Blábolení místo programu

Bylo by zajímavé vědět, který z notoricky známých citátů…

Vienna Insurance Group spojí české pojišťovny Vienna Insurance Group spojí české pojišťovny

Rakouská skupina Vienna Insurance Group (VIG) spojí své…

Česká RSBC ovládne slovinského výrobce pistolí Česká RSBC ovládne slovinského výrobce pistolí

Slovinského výrobce pistolí a cvičné munice Arex ovládne…

Česko kvůli dotacím zažívá solární miniboom Česko kvůli dotacím zažívá solární miniboom

Trh malých solárních elektráren letos vykázal trojnásobný…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia! Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia!

Škoda dnes na tiskové konferenci věnované motosportu…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 






 
Ojetý Saab 9-3 II: Tohle je nejlepší čtyřválcové zážehové turbo!

Ojetý Saab 9-3 II: Tohle je nejlepší čtyřválcové zážehové turbo!

Dnes 08:00

Automobilka Saab sice od roku 2011 již v podstatě neexistuje, přesto se však její někdejší produkty těší oblibě kupujících ojetin. Důkazem budiž fakt, že recenzovaných 9-3 rok od roku v naší zemi přibývá.




Blesk.cz

Star Wars: Poslední z Jediů je důstojný i vtipný střed nové trilogie fenoménu sci-fi

Star Wars: Poslední z Jediů je důstojný i vtipný…

Tak jsme se my, fanoušci Hvězdných válek, dočkali. Do kin slavnostně vstoupil osmý díl ságy, která modelovala…

Herečka Slávka Budínová (†78) by měla radost: Konec války o její dům!

Herečka Slávka Budínová (†78) by měla radost: Konec…

Po 15 letech od smrti Slávky Budínové (†78) se stavební práce daly konečně do pohybu. Chátrající dům na Kampě se…

 

iSport.cz

Pomohla kombinace řevu a klidu, usmíval se Jandač. Co Růžička a ZOH?

Pomohla kombinace řevu a klidu, usmíval se Jandač.…

Dvě třetiny trnul, pak se mohl radovat. Trenér národního týmu Josef Jandač měl k výkonu české reprezentace proti…

SESTŘIHY: City mají patnáctou výhru v řadě, Arsenal i Liverpool ztratily

SESTŘIHY: City mají patnáctou výhru v řadě, Arsenal…

Fotbalisté Manchesteru City v 17. kole anglické ligy deklasovali poslední Swansea na jejím hřišti 4:0 a vedou…

 

Reflex.cz

Sociolog Martin Lux: Realitní bublina praskne. A Čechy to bude bolet

Sociolog Martin Lux: Realitní bublina praskne. A…

Trh s byty je ve varu, zdražuje i bydlení v panelácích, developeři nestíhají stavět. Obchodníci s realitami…

Bokori: Zloději duší, kteří prý dokáží proměnit člověka v zombie

Bokori: Zloději duší, kteří prý dokáží proměnit…

Nejkratší cesta na Haiti vede ze sousední Dominikánské republiky. Zvláštní - zatímco v jedné zemi pulzuje…