Porsche Panamera: Detailní informace o druhé generaci ještě před premiérou
Porsche na podzimním pařížském autosalonu představí druhou generaci modelu Panamera. Jak bývá u vozů ze Zuffenhausenu zvykem, design se tolik nezmění. Zato útroby projdou výraznou změnou, vůz s interním kódem 971 dostane novou platformu i nové motory.
Základem Panamery G2 (jak je auto v Porsche nazýváno) se stane modulární platforma MSB (Modularer Standard-Baukasten). Tato koncernová architektura je určena pro vozy s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Vedle panamery ji v budoucnu využije též nadcházející generace Bentley Continental nebo nástupce Bentley Mulsanne.
Hlavní předností nové techniky je nižší hmotnost, nová panamera díky ní bude vážit asi o 100 kilogramů méně než první generace. Platforma je navržena tak, aby zvládla i zástavbu pohonu všech kol nebo hybridního pohonu. Panamera za příplatek nabídne i natáčecí zadní nápravu.
Vnější rozměry panamery se tolik nezmění. Přesto projdou úpravou do té míry, že změní proporce auta tak, aby byl výsledek líbivější. Právě design první panamery byl její nevýhodou. I bývalý generální ředitel značky a dnešní šéf VW Group Matthias Müller předloni připustil, že vzhled auta nebyl to pravé ořechové.
Čelní sklo nové panamery změní sklon a střecha nad zadními sedadly se sníží o 20 milimetrů, aby boční silueta auta byla bližší 911. I přes tuto změnu Porsche tvrdí, že místo nad hlavou pasažérů vzadu zůstane zachováno, klesne o nepatrné tři milimetry. Prostoru pro kolena však pomůže o 30 mm prodloužený rozvor (na 2.950 mm). Stejně jako u předchůdce bude nabízena i prodloužená varianta, která dnes tvoří asi čtvrtinu prodejů panamery. Novinkou pak bude kombík, který v roce 2012 naznačil koncept Panamera Sport Turismo. Stále se spekuluje také o příchodu kupé.
Osoby, které panameru G2 už viděly, tvrdí, že design bude proti předchůdci hranatější a ostřejší. Hlavní světlomety budou standardně diodové, verzi Turbo bude možné poznat díky větším chladicím otvorům nebo obdélníkovým výfukům. Součinitel aerodynamického odporu činí 0,29.
Vnitřek v duchu doby vsadí na dotykové plochy a velkou obrazovku multimediálního systému, která bude mít úhlopříčku 12,3 palce. Pět kruhových přístrojů před řidičem nahradí velký analogový tachometr doplněný o dva 7“ digitální displeje. Tradiční balíček Sport Chrono výbavu rozšíří o stopky na vrchu palubní desky.
V tuto chvíli je jasné, že nová panamera bude při zahájení prodeje dostupná ve třech verzích. Základem bude v době uvedení na trh Panamera 4S s dvakrát přeplňovanou třílitrovou V6, nad ní bude stát Panamera Turbo s čtyřlitrovým osmiválcem twin-turbo, který by podle dřívějších zpráv měl nabídnout výkon 404 kW a točivý moment 770 N.m. Zájemci o vznětový motor pak budou moci sáhnout po Panameře 4S Diesel s čtyřlitrovým osmiválcem o výkonu přes 294 kW.
Všechny jednotky budou spolupracovat s novou osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. S manuálem nepočítejme, u současné panamery byl mezi zákazníky tak málo oblíbený, že jej Porsche před dvěma lety vyškrtlo z nabídky.
Později se nabídka dále rozšíří. Základním motorem se má stát benzinový třílitrový šestiválec, nabídku turbodieselů rozšíří třílitrový šestiválec. Těšit se můžeme hned na dva hybridy – se zážehovým a vznětovým motorem nebo na Panameru Turbo S, jejíž výkon přesáhne hranici 600 koní (441 kW).
Jednotlivé motory jsou modulární a budou využity i v dalších modelech koncernu VW Group. Třílitrový šestiválec vyvinulo Audi, které jej již použilo v nové S4. Čtyřlitrový vznětový osmiválec zase známe z SQ7. Vývoj čtyřlitrového osmiválce mělo na starosti přímo Porsche, tento motor patrně uvidíme také třeba v chystaném SUV Lamborghini Urus.
Konstruktéři se při vývoji zaměřili na zachování sportovních jízdních vlastností, zlepšit ale chtěli i komfort. To se mělo podařit díky vzduchovému podvozku, který třeba u verze Turbo bude standardem. Slabší modely budou mít v základu ocelové odpružení.
Specialitou bude systém InnoDrive, který pomocí senzorů a kamer bude sledovat okolí vozu. Použitá data využije nejen adaptivní tempomat nebo automatické brzdění, ale také třeba převodovka, která podle okolního provozu upraví řazení. Součástí výbavy v tomto případě bude i poloautomatické řízení.