Porsche odhaluje nový osmiválec biturbo, je pro novou panameru

Automobilka Porsche má nově v rámci koncernu VW Group na starosti vývoj osmiválcových agregátů. Na letošním vídeňském sympoziu motorů představila první výsledek svých prací, nový vidlicový osmiválec s dvěma turbodmychadly.
Agregát je určen pro novou generaci modelů Porsche s motorem vpředu. Stuttgartská automobilka jej využije v příštím cayennu a nové panameře, která má debutovat ještě letos. Použit ale bude i v dalších modelech napříč značkami koncernu VW Group, a to ve vozech s platformou MLB a MSB. První nabídne pohon předních kol, druhá zase zadních. Objevit by se tak mohl v Lamborghini Urus nebo v budoucím Bentley Continental, které budou postaveny na architektuře MSB.
Čtyřlitrový motor dopovaný dvěma turbodmychadly typu twin-scroll dává výkon 404 kW v 5750 otáčkách, což je o 22 kW více než v dnešní Panameře Turbo, která je poháněná dvakrát přeplňovaným osmiválcem o objemu 4,8 litru. Vrchol točivého momentu 770 N.m je pak dostupný v širokém pásmu 1960 až 4500 otáček. Takového krouťáku dosahuje už dnešní Panamera Turbo, avšak pouze s paketem Sport Chrono. Jinak má 700 N.m.
V závislosti na modelu bude novou V8 možné kombinovat s osmistupňovou automatickou převodovkou nebo dvouspojkovou převodovkou.
Jak už bývá dnes zvykem, nová vidlicová jednotka byla vyvíjena i s ohledem na spotřebu paliva. Právě kvůli tomu osmiválec dostal systém vypínání válců, který dokáže snížit spotřebu paliva asi o 30 %. Systém se spouští za nízkých otáček, mezi 950 a 3500 otáčkami. Samozřejmostí je i spolupráce se stop-startem. Porsche navíc tvrdí, že jednotku bude možné kombinovat také s elektromotorem, což naznačuje příchod osmiválcového hybridu!
Kvůli snížení nákladů nová V8 užívá množství stejných komponentů jako přeplňovaný šestiválec 3.0 TFSI, představený v aktuálním Audi S4. Díky tomu bude možné obě jednotky vyrábět v jedné továrně.
Druhá generace panamery se světu představí ještě letos. Spekulovalo se o premiéře v Ženevě, kde se ale neukázala, a tak je pravděpodobný debut na podzim v Paříži. Jejím základem bude koncernová platforma MSB s pohonem zadních kol, která umožní mezigeneračně snížit váhu auta asi o 90 kg. Vedle nového osmiválce pro Panameru Turbo bude novinka dostupná také s třílitrovým šestiválcem a jako hybrid. Nadále se spekuluje o rozšíření nabídky o kombi. Podle některých zpráv bychom se mohli dočkat i kupé.