Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche Project: Secret!: Výstava tajných prototypů v továrním muzeu

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Porsche vytáhlo několik vzácných prototypů z depozitáře a hodlá je vystavit ve firemním muzeu. Jde opravdu o kousky, které zná málokdo.

Výstava s názvem „Project: Secret!“ (dalo by se přeložit jako „Tajné projekty“, ale volněji i „Přísně tajné!“) bude zahájena v továrním muzeu 17. září a potrvá až do 11. ledna, takže na její návštěvu je dost času. Představí se na ní čtrnáct prototypů, konceptů a studií, které se nikdy nedostaly do výroby. Jsou kořením každé automobilky, mnohdy předběhly svou dobu a pro Porsche to platí obzvláště, protože si je pečlivě střeží a nenechá je ničit. K vidění bude také filmový materiál z jejich testování a zajímavé modely z archivu. Pojďme si několik vozů představit podrobněji.

V roce 1976 šokoval Zuffenhausen typem 924 s motorem vpředu, ale ten vlastně představoval reakci na první ropný šok a automobilka s cenově atraktivním modelem chtěla přilákat novou klientelu. Prodej měl podpořit i zisk světového rekordu na vzdálenost 10 tisíc mil (takřka 16.100 km) průměrnou rychlostí alespoň 250 km/h. Proto byla jedna 924 vybavena ochrannou klecí uvnitř a aerodynamicky optimalizovanou hladkou karoserií se širokými blatníky zvenčí. Při ofukování ve větrném tunelu naměřili technici výslednou hodnotu součinitele odporu vzduchu 0,268. Vynikající číslo umožňovalo dosáhnout až 280 km/h, pozadu ale nezůstalo ani srdce. Standardní dvoulitrový (1984 cm3) čtyřválec dostal turbodmychadlo, takže místo sériových 92 kW dával přesný dvojnásobek! Jenže plánované rekordní jízdy se v červenci 1977 „ze strategických důvodů“ neuskutečnily. Pokus o světový rekord byl dán k ledu a nejrychlejší 924 s hmotností 980 kg putovala místo do italského Nardò do tehdy nově založeného značkového muzea. Vysokorychlostní ovál mimochodem dnes Porsche vlastní...

Vznik typu 995 zase iniciovala vláda, konkrétně Spolkové ministerstvo pro výzkum a technický vývoj. To zadalo v roce 1978 zpracování prototypu čtyřmístného sportovního auta budoucnosti. Vývojáři ve Weissachu se zaměřili hlavně na snížení hluku, bezpečnost díky namontovanému ABS a spotřebu paliva. Jako technický základ použili model 928. Třílitrový motor V8 s výkonem jen 96 kW a vysokou kompresí byl vybaven automatickou deaktivací válců a stačil k dosažení 200 km/h, počítalo se i se čtyřventilovým čtyřválcem 2,2 l coby alternativou. Pětistupňová převodovka měla dvě spojky a ovládala ji elektronika. Nic co bychom neznali ze současnosti, ale tohle bylo vymyšleno před 35 lety... V kombinaci s lehkou hliníkovou karoserií (prázdný vůz vážil 1,2 tuny) propočítali inženýři spotřebu na 9 l/100 km.

Porsche 959 všichni dobře známe. Prototyp soutěžního auta původně pro skupinu B se představil na IAA ve Frankfurtu 1983. Supersport dotažený do sériové produkce o dva roky později měl vzadu umístěný šestiválcový boxer přesného objemu 2849 cm3 s výkonem 331 kW, vážil 1450 kg a rozjel se až na 315 km/h. Jeho motor byl vybaven dvěma turbodmychadly a hlavy válců chladila kapalina a nikoli vzduch jako zbytek pohonné jednotky. S elektronicky řízeným podvozkem a pohonem všech kol se jednalo o technický klenot. Částečně rudý C29 je ovšem ještě o rok starší než frankfurtská studie (1982) a sloužil pro testy v aerodynamickém tunelu. Tam mu naměřili součinitel odporu vzduchu 0,31, mimo jiné i díky integrovanému zadnímu křídlu, hladkému přechodu čelního skla do A-sloupků a plastovému krytu podvozku.

Jedním z méně známých projektů je 984 (1984-1987). Malý, lehký a „levný“ roadster s pevnou skládací střechou měl být zaměřen na mladší zákazníky a oddělení ve Weissachu dále rozpracovalo dílo určené pro španělský Seat. Preferovalo jízdní vlastnosti a spotřebu benzinu před masivními výkony. V zádi se proto počítalo se vzduchem čtyřválcovými boxery objemu 2,0 l s výkonem 88-110 kW. Dokonce se zrodily plány i na klasické uzavřené kupé a závodní čtyřkolku, ale díky prudkému poklesu kurzu dolaru byly veškeré práce zastaveny v roce 1987. Největším trhem měl být pochopitelně ten americký... Junior, jak se autu také říkalo, je vlastně předchůdcem Boxsteru 986 a stál by asi 40.000 DM, kdyby jej vyráběli. Stříbřitý, jen 880 kg lehký prototyp s motorem 1984 cm3/99 kW se rozjel až na dvěstědvacítku.

Čtyřdveřové Porsche už tu bylo v minulosti několikrát. O projektu 989 informovala před takřka čtvrtstoletím i naše odborná média včetně převzatých oficiálních skic. Technicky sofistikovaný „rodinný sporťák pro více než dva pasažéry“ měl pod přední kapotou vidlicový osmiválec 4,2 l s 257 kW a dosahoval rychlosti 279 km/h. Ne, opravdu není řeč o Cayenne nebo Panameře, psal se rok 1988! Jenomže někoho v automobilce napadlo ještě jednou spočítat předběžnou cenu a plánované roční prodeje. Výsledek 150 tisíc DM nepotěšil, původně se totiž počítalo se sty tisíci markami. Ale náklady rostly a při maximálním odhadovaném odbytu patnácti tisíc kusů se prostě investice nevyplatily. V polovině poslední dekády, kdy měl mít premiéru, jsme se jej tak nedočkali, vedení automobilky projekt stoplo už v lednu 1991. Díky krizi nastaly jiné, daleko větší, až existenční starosti. Bílý 1572 kg těžký prototyp dokončený právě zkraje roku 1991 alespoň předznamenal budoucí linky 911 s kódem 996. Ta si však zachovala klasickou konfiguraci i uložení svých motorů, jen už nebyly chlazeny vzduchem...

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
15. 9. 2014 15:24
Re: stojí za to....
Zcela souhlasim a tohle vypada na dalsi navstevu.

Zato minuly tyden jsem se konecne vypravil do Autostadtu ve Wolfsburgu a krome prohlidky tovarny na Golfiky fakt nic moc....
Avatar - lexi
14. 9. 2014 20:02
stojí za to....
V Porsche muzeu jsem byl 2x a nikdy jsem nebyl zklamán. Tahle přiležitost rozhodně stojí za to. Hned vedle je pak muzeum Mercedes Benz, což je rozhodně to nejlepší muzeum v daném oboru jaké lze navštívit. Doporučuji !