Portugalská Rally 2012 – Tovární týmy propadly, Prokop si veze životní výsledek

Portugalská Rally 2012 – Tovární týmy propadly, Prokop si veze životní výsledek

 

Bláto, déšť a klouzající náročné tratě daly pořádně zabrat posádkám i technice. O výsledku ale rozhodovali techničtí komisaři po skončení soutěže.

Po úvodní šotolinové soutěži v Mexiku, kterou opět ovládnul multišampión Sebastien Loeb, se o víkendu uskutečnila další soutěž šampionátu WRC – v pořadí již čtvrtá a zároveň druhá z šesti šotolin v řadě – Portugalská Rally. Ta je v šampionátu MS již od roku 1973 a v minulosti ji provázela celá řada problémů s diváky. A také šestnáctinásobný kotrmelec ze srázu Fina Latvaly s Focusem WRC.

Na startu uvidíme kompletní špičku šampionátu, ve startovní listině můžeme najít čtrnáct vozů WRC. Po vynechaném Mexiku se však stále neobjeví Matt Wilson, jehož zlomený kotník není stále fit. Nejdříve jej tak uvidíme až poslední dubnový víkend v Argentině. Po 46 dnech však můžeme mít radost ze startu českého pilota Martina Prokopa s Fiestou WRC.

Potřebuju jezdit, dostávat návyky s Fiestou WRC do krve. Každá delší pauza je znát. Před Portugalskem jsme naštěstí měli nejen test, ale i účast v místním rallysprintu, který opravdu stál za to, především díky neuvěřitelné atmosféře!“ říká Martin Prokop, který dojel na testovací soutěži osmý.

Loňský ročník opanoval Sebastien Ogier, o rok dříve se svým prvním vítězstvím v seriálu WRC blýsknul tentýž mladík. Letos jede „malý Seb“ se Škodou Fabia S2000, na minulých podnicích ovšem i se slabší technikou dokázal velkým klukům ve WRC pořadně zatopit.

434,8 měřených kilometrů bylo rozděleno do čtyř etap resp. dvaadvaceti rychlostních zkoušek, soutěž se jela i jako součást šampionátů SWRC a FIA Academy. Obavy z prachu na nočních erzetách rozptylují pořadatelé plánem kropením vodou, jak to bude vypadat ve skutečnosti uvidíme.

Po testovacím shakedownu, na kterém zrušili svá auta Paulo Nobre (Mini WRC) a Kevin Abring (Fabia S2000), se jela kvalifikační zkouška, jejímiž vítězi jsou piloti Fordu – Latvala před Solbergem. Až za nimi se seřadilo duo od Citroenu Hirvonen a Loeb. První (tovární tým Ford) si zvolili úplně poslední místa na čtvrtečním nočním startu, francouzský tým (Citroen) zase ta úplně první. Kdo nakonec zvolil lépe?

Prokop zajel třináctý čas a při výběru na něj zbylo osmé startovní místo. Vše komentuje navigátor Zdeněk Hrůza:

„Tentokrát je výběr startovní pozice skutečně loterií. Vždyť si posádky vybíraly celých 31 hodin před startem večerních RZ, na kterých se bude lámat chleba. A to už je i pro toho nejlepšího meteorologa oříšek.“

První etapa: Samé překvapení

Pro první den soutěže bylo přichystány 4 rychlostní zkoušky včetně superspeciálky jedoucí se ve večerních hodinách o délce 38,9 km – tedy v prašném prostředí a v noci. Nejlépe do soutěže vstoupil Solberg, který vyhrál diváckou speciálku v ulicích Lisabonu jedoucí se ještě za světla. Stejného vítěze měla i první noční zkouška, o 1,5 sekundy byl pomalejší Latvala, rovných šest sekund ztratil Loeb. Sordovu Mini odešly po pár metrech světla a tak odjel test celý po tmě – ztráta 2,5 minuty na deseti kilometrech mluví za vše. Prokopova Fiesta WRC zlobila – začala jet pouze na tři válce a to na špičku ani náhodou nestačí.

„Zkusili jsme zastavit a všechno restartovat pro případ, že by šlo o nějakého šotka v elektronice, ale nic. Jednomu z válců se zjevně nechtělo pracovat a výkon tomu odpovídal,“ popisuje frustraci po pár stovkách metrů co-pilot Zdeněk Hrůza.

V následujícím testu se dalo vidět to co obvykle nikdy neuvidíte – ufon Loeb se svou DS3 havaroval – prý zatáčel místo doprava doleva. Inu i mistr nad mistry se někdy utne…a když porušíte ochranný rám tak se nedá ani pokračovat.

Video

Následující vložku zkrápěnou silným deštěm nejrychleji projel mladý Estonec Tanak před Hirvonenem a Neuvillem a žádné další havárie naštěstí nepřibyly. Celkově tak po pátku vedl Latvala před Solbergem (+2,6) a Hirvonenem (+5,8). Prokopovi nešla po většinu kilometrů pořádně „elektrika v autě“ a po úvodním dnu mu patří osmnáctá příčka se ztrátou téměř 4,5 minuty.

Druhá etapa: Pohroma pro tovární Ford, ani psa by do toho nevyhnal

Na pátek organizátoři připravili šestici měřených testů (dva průjezdy trojicí erzet) o délce 132,7 km. Na páteční ráno nebude v dobrém vzpomínat Latvala, který hned v úvodním testu v mlze havaroval – soutěž tak v krátké době přichází o dalšího velkého favorita. Fiesta WRC však zůstala nepoškozená ve svahu mimo trať, ale v kluzkém terénu ji není možné dostat zpět na trať – a diváci nikde okolo nejsou. Nejrychleji test projel první muž na trati Sordo, s každým dalším průjezdem je trať horší a horší. Prokop opravil vůz a zajel druhý čas – ovšem s minutovou ztrátou na Sorda. Ze soutěže rovněž odstupují dva talentovaní mladící – Neuville a Tanak – a najednou je startovní pole řádně zchudlé.

Do celkového vedení jde Petter Solberg, ale ani to nemá dlouhého trvání. Petter v následující vložce také havaruje a stejně jako týmový kolega Latvala se nemůže vyškrabat zpět na trať. Do vedení jde Hirvonen, havaruje v následujícím testu? Vložku opět vyhrává Sordo před Prokopem a Araujem (první tři vozy na trati) a technický ředitel Fordu Loriaux v servisu hodně kritizoval své piloty, že si nechali ujít dostihnout konkurenční Citroen.

A do třetice vítězí Sordo (tentokráte před Novikovem a Hirvonenem), Prokop zajel pátý čas a posunul se z osmnácté příčky na pátou!

„Nic podobného jsem ještě nezažil a podle ohlasů ostatních jezdců nejsem sám. Pokaždé po dojezdu rychlostní zkoušky se novináři ptají, zda měl člověk nějakou tu krizi, nebezpečný moment. Kdybych je měl všechny popisovat tentokrát, strávil bych v média zóně za každou RZ snad půl hodiny a stejně bych nedokázal vylíčit, jak šílené to bylo!,“ komentuje dění v úvodní sekci páteční etapy český pilot Fordu Fiesta WRC Martin Prokop.

A protože se odpolední průjezdy stejnými zkouškami zrušily kvůli šílenému počasí a extrémně klouzavým tratím, zůstává celkové pořadí následující: 1. Hirvonen, 2. Novikov (+36,3), 3. Ostberg (+41,8), 4. Sandell (+3:07,2), 5. Prokop (+3:25,8).

Třetí etapa: Peklo se (naštěstí) neopakuje

Nejdelší etapou byla sobota, jejích šest rychlostních zkoušek (dva průjezdy trojicí erzet) měřilo 148,2 km. Nejrychleji v dopolední sekci testy projel Sordo a dvakrát Petter Solberg. Ten se díky vítězstvím znovu probil do první desítky, v poledním servisu mu patřila devátá příčka a zřejmě brzy půjde i před van Merksteijna juniora a Kuiperse jedoucího o deset resp. dvacet sekund před ním. Nor Ostberg je od rána rychlejší než Rus Novikov a tak mu bere stříbrný post a najíždí na něj náskok 22 sekund. Na vedoucího Hirvonena však nestačí, ten zvyšuje své vedení na bezmála 50 sekund. Prokopově Fiestě WRC opět chybí výkon a tak jen o 0,2 sekundy drží páté místo před dotírajícím Al-Attiyahem. Následuje polední servis.

„Chtěli jsme za sebou každopádně udržet Nassera Al-Attiyaha s Citroenem a zkusit ještě zaútočit na Sandella a jeho Mini na čtvrtém místě. Sotva jsme ale vyjeli z ranního servisu, bylo jasné, že nás žádná idylka nečeká. Fiesta chvíli výkon měla, chvíli ne. Bylo nemožné nalézt nějaký optimální rytmus,“ komentuje poněkud zklamaně Zdeněk Hrůza.

Odpoledne si vedoucí pozici v pohodě ubránil Hirvonen, který dále postupně navyšuje svůj náskok před druhým Ostbergem (+1:11,9) a třetím Novikovem (+1:41,2). Za touto trojicí se ovšem míchaly karty – nejprve se propadnul kvůli kontaktu se stromem na dvanáctou pozici čtvrtý Sandell, ovšem na bramborovou příčku se neposunul pátý Prokop, ale šestý Al-Attiyah, který Martinovi o 2,2 sekundy ujel. Následně dostal Martin naloženo od stíhajícího Solberga více než minutu a dále padá na šestou příčku. Rozjetého Pettera však v poslední sobotní zkoušce zastavil porouchaný posilovač řízení a padá zpět o 16,4 za Katařana na páté místo. Prokop na něj ztrácí 21 sekund a důvodem jejich nekonkurenceschopnosti byly špatně zvolené pneumatiky.

„Zkusili jsme v servisu ještě zariskovat, vsadili na to, že povrch zkoušek zůstane vlhký a nazuli jsme měkké gumy. Asi jsme se nemohli splést víc…,“ říká Martin Prokop.

Čtvrtá etapa: Jak Hirvonen nakonec (ne)vyhrál

Poslední den bylo na programu opět šest rychlostních zkoušek resp. dva průjezdy trojicí erzet, tentokráte o délce 115,1 km. Poslední dopoledne soutěže se činili hlavně jezdci továrních Fordů – dvakrát byl nejrychlejší Latvala, jednou Solberg. Prvně jmenovanému to stačilo na posun na sedmnácté místo, dvojka Fordu deklasovala Al-Attiyaha, posunula se na čtvrtou příčku a nadělila mu téměř dvě minuty. Na třetího Novikova však Petterovi stále schází téměř tři minuty. V čele je stále Hirvonen, jede hlavou, ale i tak si stále buduje po troškách náskok na druhého Ostberga, momentálně jejich rozestup činí 1:40,1. Mladému Norovi začala zlobit Fiesta WRC, která podobně jako Prokopovi jede pouze na tři válce. Následuje servis.

Poslední dvě vložky si rozdělili opět jezdci Fordu Latvala a Solberg, na celkovém pořadí to však nic nemění, pouze Petter se dotáhnul díky problémům Novikova s plynovým lankem na půlminutu. Prokop porazil Al-Attiyaha, kterému praskla přední levá pneumatika a před závěrečnou Power Stage na něj má k dobru 6,4 sekundy. Udrží Martin páté místo?

Power Stage

Závěrečnou zkoušku o délce 5 km, na které opět hustě pršelo, nejrychleji proletěl Sordo, celkově je však Španěl jedenáctý. Dva body za stříbro si připisuje Latvala a jeden bod Tanak. Prokop dojel devátý a za svými zády neudržel Katařana Al-Attiyaha, přesto mu i tak patří páté místo. Jak je to možné? Ony se totiž děly věci na první příčce…

Za normálních okolností by vyhrál Mikko Hirvonen, který měl k dobru téměř dvě minuty na Osberga a celou soutěž projel bez jediného většího problému a také bez jediné vyhrané rychlostní zkoušky. Stal by se tak prvním Finem, který vyhrál soutěž MS s vozem Citroën. Jenže po ukončení soutěže se na finovu DS trojku podívali techničtí komisaři a našli setrvačník nevyhovující předpisům, nějaký problém se údajně rýsuje i u turbodmychadla. Mikko tak byl z Portugalské Rally vyloučen, velikým problémem může být fakt, že tyto komponenty používají Francouzi u svých vozů od začátku sezóny…

Pro vítězství v bláznivém Portugalsku si tak nakonec dojel Nor Mads Ostberg, pro kterého je to největší životní úspěch a první vítězství v šampionátu WRC. Druhé místo si připisuje Rus Evgeniy Novikov, který ubránil stříbro před dotírajícím a nakonec třetím Petterem Solbergem. Martin Prokop se nakonec raduje z pátého místa, o 3,4 sekundy jej přeskočil Nasser Al-Attiyah. I tak je to pro českého jezdce obrovský úspěch a vyrovnání výkonů Romana Kresty a Jana Kopeckého. Gratulujeme!

„Spokojenost je slabé slovo! Kdyby nám někdo před startem řekl, že budeme šestí (pátí po penalizaci Hirvonena, pozn.red.), asi bychom jej považovali za milého snílka. Měli jsme v závodě tolik problémů, kolik jindy za půl sezóny, každý člen týmu do jednoho ze sebe musel vydat maximum,“ říká spokojeností zářící manažer Quirin Muller. „Problémy se nám vlastně vyhnuly jen v nejklíčovějším okamžiku závodu, v pátečních zkouškách, kdy panovaly naprosto nepopsatelné podmínky a posádka si s nimi nejen dokázala poradit, ale využili jsme je k obratu ve vývoji soutěže.“

Za zmínku také stojí osmé místo vítěze předchozích dvou ročníků Sebastiena Ogiera. Francouz ve službách Volkswagenu ovšem letos pilotuje Škodu Fabii S2000 a znovu dokazuje, že je to talent k pohledání. Spolehlivým výkonem s rychlými časy zastínil řadu speciálů WRC a to již poněkolikáté.

Celkové výsledky Vodafone Rally de Portugal 2012:

PořadíPosádkaVůzČas (ztráta na 1.)
1.Mads Ostberg / Jonas AnderssonFord Fiesta RS WRC4:21:16,1
2.Evgeniy Novikov / Denis Giraudet Ford Fiesta RS WRC+1:33,2
3.Petter Solberg / Chris PattersonFord Fiesta RS WRC+1:55,6
4.Nasser Al-Attiyah / Giovanni Bernacchini Citroën DS3 WRC+6:05,8
5.Martin Prokop / Zdeněk Hrůza Ford Fiesta RS WRC+6:09,2
6.Dennis Kuipers / Robin BuysmansFord Fiesta RS WRC+6:47,3
7.Sébastien Ogier / Julien IngrassiaŠkoda Fabia S2000+7:09,0
8.Thierry Neuville / Nicolas GilsoulCitroën DS3 WRC+8:37,9
9.Jari Ketomaa / Mika StenbergFord Fiesta RS WRC+9:52,8
10.Peter van Merksteijn jr. / Eddy ChevaillierCitroën DS3 WRC+10:11,0

Jenom pro úplnost dodáváme, že kategorii SWRC vyhrál Hayden Paddon na Škodě Fabia S2000 (do cíle dojely dva vozy) a FIA Academy ovládnul Brit Alastair Fisher.

Průběžné celkové pořadí šampionátu WRC 2012:

PořadíJezdecBody
1.Sébastien Loeb (FRA)66
2.Petter Solberg (NOR)62
3.Mads Ostberg (NOR)53
4.Mikko Hirvonen (FIN)50
5.Evgeniy Novikov (RUS)39
6.Jari-Matti Latvala (FIN)28
7.Dani Sordo (ESP)21
8.Nasser Al-Attiyah (SAE)20
9.Ott Tänak (EST)15
10.Martin Prokop (CZE)10
11.Sébastien Ogier (FRA)10
12.Francois Delecour (FRA)8
13.Dennis Kuipers (HOL)8
14.Armindo Araujo (POR)7
15.Henning Solberg (NOR)6
16.Pierre Campana (FRA)6
17.Patrik Sandell (SWE)4
18.Thierry Neuville (BEL)4

Průběžné celkové pořadí v šampionátu týmů WRC 2012:

PořadíTýmBody
1.Citroën Total World Rally Team108
2.Ford World Rally Team96
3.M-Sport Ford World Rally Team69
4.Qatar World Rally Team31
5.Mini WRC Team26
6.Citroen Junior World Rally Team18
7.Adapta World Rally Team12
8.Brazil World Rally Team10
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 

Štítky Citroën Ford Mini WRC

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN): Proč je tak drahý? Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN): Proč je tak drahý?

Že nejsou ojeté polo či fabia levné, na to jsme si už…

Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC

Ford pracuje na nové generace fiesty, která bude…

 



 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Včera

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli, jaké by si určitě nekoupili

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli,…

Brambory jsou nedílnou součástí jídelníčku většiny Čechů. Jíme je vařené, pečené a nejen o Vánocích je přidáváme…

 

iSport.cz

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní smlouvu do roku 2020

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní…

Český fotbalový talent Michal Sadílek podepsal v PSV Eindhoven novou smlouvu až do roku 2020. Původní kontrakt…

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na 100%, nejhorší Sparta

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na…

Liga je ve své třetině, přesto už vykrystalizoval jeden obrovský favorit na zisk titulu. Překvapivě se nejedná o…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…