Praga R1 Turbo: Česko-slovenský závoďák s přeplňováním
Projekt závodního speciálu Praga sice nemá s původní českou automobilkou nic společného, ale "doma" zůstal. Jedná se o projekt, financovaný českým vývozcem zbraní Praga Export, mající ovšem sídlo jen kousek od Slovakiaringu. Tam pracují lidé, stojící za původním slovenským sporťákem K1-Attack. Tak to alespoň platilo donedávna, tak doufejme, že se na tom nic nezměnilo.
Změnilo se ovšem auto. Od doby, kdy stavebnice se silniční homologací využívala techniku Hondy Accord už protekla motory spousta benzinu a současný speciál využívá vlastní konstrukce karoserie i šasi a ukrývá motor od Renault Sport, jenž si své první vavříny zasloužil ještě pod původním jménem. Současná Praga R1 má teď za sebou čerstvě další milník: stávající techniku doplnilo turbo a mezichladič a takto nadopované R1, pilotované vývojovým jezdcem firmy Dannym Van Dongenem zvládlo zajet Slovakiaring za 1:58,42 min, což je podle tvrzení Pragy téměř o 3 sekundy lepší čas, než zde mají ty nejrychlejší speciály tříd GT1 a GT3.
Na konci cílovky mělo R1 Turbo na rychloměru 248 km/h a jeho vyspělé šasi zvládá příčné zrychlení 2,4 g. Vůz je tak díky většímu přítlaku o poznání rychlejší i v zatáčkách a lze s ním jezdit trošku odlišnou stopou. Tak nelze než popřát, ať to jezdí.