reklama


Praga V3S je v garážích české armády více než půlstoletí

Praga V3S je v garážích české armády více než půlstoletí

 

Vojenský třítunový speciál z vysočanské pragovky, tedy Pragu V3S, řídily během vojenské služby tisíce mladých mužů, česká armáda jich dodnes má 1262.

Skupina inženýrů, která počátkem 50. let vyvíjela v přísném utajení nový náklaďák pro československou armádu, rozhodně netušila, že jejich výtvor bude ve vojenských garážích ještě za půl století. Vojenský třítunový speciál z vysočanské pragovky, tedy Pragu V3S, řídily během vojenské služby tisíce mladých mužů, česká armáda jich dodnes má 1262. Nenáročný a houževnatý vůz ale našel své místo i v zemědělství nebo na stavbách. První sériová "vejtřaska" vyjela z bran továrny před 55 lety, 2. dubna 1953.

Konstrukce a příprava výroby tehdy zabraly rekordně krátkou dobu - od první čáry na rýsovacím prkně k sériovému automobilu uplynulo necelých 20 měsíců. Prototyp přitom vyjel z dílen jen pět měsíců poté, co národní podnik Praga dostal v srpnu 1951 za úkol vyvinout střední nákladní automobil do těžkého terénu. Daleko ale nedojel, pamětníci vzpomínají, že už na dvoře mu prasklo ložisko spojovacího hřídele. Drobná závada ale osud nového vozu nemohla ovlivnit, následovaly zkoušky prototypů, po kterých automobil doznal jen několika změn.

Tou nejzávažnější byl jiný motor, místo původního vzduchem chlazeného pětiválce nakonec skončil pod kapotou (tedy přesněji pod kabinou) šestiválcový motor stejné koncepce. Byl odvozen z pohonné jednotky těžkého nákladního vozu Tatra 111 - v nadsázce se dá říci, že nový motor vznikl prostým rozpůlením vidlicového dvanáctiválce ze "stojedenáctky". Definitivní verze Pragy V3S také dostala větší nádrže a po špatné zkušenosti jednoho prototypu, který shořel po dotyku akumulátorů s terénem, se autobaterie přestěhovaly z rámu pod sedadlo řidiče.

Konstrukce "vejtřasky", jak se autu také přezdívá, sice částečně vycházela ze sovětských zilů či amerických studebakerů, výsledek je ale plně dílem českého konstrukčního týmu. Důležitým prvkem jsou třeba redukce v nábojích kol, které umožnily zvětšit světlou výšku vozu a tedy jeho průchodnost terénem. V tom pomáhá také žebřinový rám, který snese i velké křížení kol. Terénním vlastnostem "véesky" se vyrovná jen málokterý novější dopravní prostředek - automobil se může brodit metrem vody, problémy mu nedělá ani kolmá překážka vysoká 40 centimetrů.

Daní za výborné terénní vlastnosti je ale pohodlí - ať už řidiče nebo dalších lidí, kteří v armádě obvykle jezdili na sklopných dřevěných lavicích na korbě. Kvůli koncepci i umístění motoru, který je pod kabinou mezi řidičem a spolujezdcem, se o "vétřiesce" právem říká, že v zimě netopí a létě je v ní vedro. Automobil je také hlučný, delší cesta v posádce vyvolá touhu po špuntech do uší a typický zvuk prozradí "vejdu" na stovky metrů. Řízení pak vyžaduje "celého muže" - Praga V3S má sice poměrně výkonné vzduchové brzdy, chybí jí ale posilovač řízení.

Během dlouhých let výroby prošla Praga V3S jen lehkými modifikacemi, větší změny se uskutečnily až na počátku 80. let, když už se automobil vyráběl v Bratislavských automobilových závodech (BAZ). Zvětšil se třeba výkon motoru, zvýšila se maximální rychlost, pozměněna byla i elektroinstalace, u verze M2 se přední světla přestěhovala do nárazníku, řidič dostal odpružené sedadlo (akumulátory se kvůli tomu přesunuly zpět k rámu, kde je měl už prototyp). Poslední vozy vyjely z BAZ v roce 1990, i když výroba měla oficiálně skončit už o dva roky dříve.

Kariéra nezdolného vozu ale tím ještě nebyla ukončena - ještě později se nové vozy vyráběly ve Vojenském opravárenském podniku v Přelouči (kde dostaly vodou chlazené motory Avia), jinde zase procházely automobily rozsáhlými modernizacemi. Armáda dodnes provozuje "vejtřasky" v původním vzduchem chlazeném provedení.

Nástupce Pragy V3S hledala už Československá lidová armáda, projekty ze 60. ani 80. let se ale nakonec do výroby nedostaly. Změna přichází až nyní, ve výzbroji Armády ČR má v nejbližší době přibýt zhruba 500 vozů Tatra T810.

Spolupracujeme s TipCars.com
INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího ministra průmyslu a obchodu INFOGRAFIKA: Hlavní úkoly, které čekají na příštího ministra průmyslu a obchodu

Premiér musí do čela rezortu najít člověka, který se…

Část vedení Samsung Group nabízí kvůli korupčnímu skandálu rezignaci Část vedení Samsung Group nabízí kvůli korupčnímu skandálu rezignaci

Dva členové vedení jihokorejské společnosti Samsung Group…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně

Modernizované provedení obou verzí rapidu si zákazníci…

Cyklistku obtěžovali muži v dodávce. Neuvěříte, jak se jim pomstila! Cyklistku obtěžovali muži v dodávce. Neuvěříte, jak se jim pomstila!

Motorkář ve Velké Británii natočil konflikt mezi…

 




Přesně před 65 lety byl vyroben první prototyp legendární Pragy V3S Přesně před 65 lety byl vyroben první prototyp legendární Pragy V3S

Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech…

Slaví vejtřaska šedesáté narozeniny? Slaví vejtřaska šedesáté narozeniny?

Vojenský třítunový speciál se prý začal sériově vyrábět…

 



 
Fiat Tipo 1.6 MultiJet vs. Kia cee´d 1.6 CRDi – Úspěšný italský návrat?

TEST: Fiat Tipo 1.6 MultiJet vs. Kia cee´d 1.6 CRDi – Úspěšný italský návrat?

Dnes 08:03

Fiat má konečně po letech nový hatchback nižší střední třídy! Jak si povede proti zavedenému cee´du? Testujeme nejvýkonnější vznětové motorizace!




Blesk.cz

Čtvrtníček s Lábusem o herectví Hrachovcové: Kdyžtak se svlíkni, jako vždycky!

Čtvrtníček s Lábusem o herectví Hrachovcové: Kdyžtak…

Recesité Petr Čtvrtníček (52) a Jiří Lábus (67) jsou mezi svými přáteli známí černým humorem a recesemi! Proto…

Policie pátrá po dvou nezletilých dívkách: Utekly z diagnostických ústavů

Policie pátrá po dvou nezletilých dívkách: Utekly z…

Po šestnáctileté Anastázii a sedmnáctileté Dominice pátrají pražští policisté. Hledaná Slovenka Anastázia…

 

iSport.cz

Požár: Viděl jsem touhu, teď jsme zklamaní. Vyloučení nejsou normální

Požár: Viděl jsem touhu, teď jsme zklamaní.…

Senzace se nekonala. Sparta v odvetě play off Evropské ligy s Rostovem pouze remizovala 1:1 a po výsledku 0:4 z…

Tvrďák Platil ukázal, jak Flemming sundal Čáslavu: Vyhoupnutí i loket

Tvrďák Platil ukázal, jak Flemming sundal Čáslavu:…

Domácí duel 46. kola hokejové Tipsport extraligy Pardubice nezvládly a s Chomutovem padly 4:7. Východočechy…

 

Reflex.cz

Nacistická prominentka Marika Rökková byla sovětskou špiónkou

Nacistická prominentka Marika Rökková byla sovětskou…

Nedávno odtajněné dokumenty odhalily, že hvězda německé kinematografie 40. let Marika Rökková donášela po velkou…

Je to hit bydlení příštích let? Zcela mobilní dům, který ovládáte telefonem. Může stát kdekoli

Je to hit bydlení příštích let? Zcela mobilní dům,…

Zatímco lidé úplně propadli „mobilnímu“ světu, ve kterém podstatnou roli hrají telefony, počítače, tablety,…

 
 
reklama